Tietokoneen takuukorjaus ja tiedostojen katoaminen

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Tietokoneen takuukorjaus ja tiedostojen katoaminen

Viesti Kirjoittaja Tenta »

TIETOKONEEN KAUPPA, TAKUUKORJAUS JA TIEDOSTOJEN KATOAMINEN

Kuluttaja (jäljempänä K) osti marraskuussa 2004 tietokoneen elinkeinonharjoittaja 1:ltä (jäljempänä EH1). Tietokoneelle myönnettiin vuoden takuu. K vei tietokoneen EH1:lle 17.10.2005, koska sen polttava CD-asema ei toiminut kunnolla ja modeemissa oli vikaa. Tietokone toimitettiin maahantuojalle takuukorjaukseen.

Tietokone palautui takuukorjauksesta 3.11.2005. Siihen oli tehty niin sanottu recovery, eli se oli palautettu tehdasasetuksiin. Tämän vuoksi tietokoneessa olleiden ohjelmien sisältämät talletetut tiedot sekä virustentorjuntaohjelmisto, Internet- ja sähköpostiasetukset sekä K:n tallentamat omat tiedostot olivat tuhoutuneet.

Kuluttajariitalautakunta toteaa, että K:n marraskuussa 2004 ostamaan tietokoneeseen on lokakuussa 2005 tullut polttavan CD-aseman ja modeemin viat. Tietokoneessa on siis ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe, josta laitteen myyjä on vastuussa. Myös maahantuojalla on virhevastuu, mutta ensisijainen vastuu ostajalle on lain mukaan myyjällä toisin kuin EH1 katsoo.

Tietokoneen tietosisältöä ei ollut varmuuskopioitu ennen tietokoneen toimittamista takuuhuoltoon. Käytettävissä olevan selvityksen perusteella K:lle ei ole tietokoneen mukana toimitettu suomenkielisiä takuuohjeita, joista käy ilmi, että tietokoneen vikaantuessa EH2 voi tarvittaessa korvata tietokoneen tai sen osan uudella vastaavalla, jolloin tietokoneeseen tallennettu tietosisältö menetetään, jollei sitä ole varmuuskopioitu. K:lle ei ole kerrottu tästä myöskään silloin, kun hän on toimittanut tietokoneen huoltoon. Lisäksi lautakunta katsoo, että tietokoneen ollessa huollossa maahantuojan olisi pitänyt kysyä K:lta lupa recoveryn tekemiseen ja kertoa sen seurauksista. Näin ei maahantuoja ole menetellyt.

Tietokoneen virheen ja sen korjauksen vuoksi K:n tietokoneessa olleet Internet- ja sähköpostiasetukset on poistettu ja muut ohjelmat on palautettu tehdasasetuksiin. Tämän vuoksi K on palauttanut tietokoneen toimintakuntoon käyttämällä ulkopuolista apua. K ei ole esittänyt luotettavaa selvitystä tästä aiheutuneiden kulujen määrästä. Lautakunta arvioi korvauksen määräksi tältä osin 50 euroa. Lisäksi K:lle on aiheutunut asian selvittelyn johdosta ylimääräisiä käyntejä myyjän luona sekä puhelinkuluja. Tarkemman selvityksen puuttuessa lautakunta arvioi näistä aiheutuneiden kulujen määräksi 20 euroa.

Lautakunta katsoo, että tässä tapauksessa myyjän ja maahantuojan menettely tietokoneen vian korjaamisessa on ollut huolimatonta, joten myös välillinen vahinko eli tietokoneen tietosisällön tuhoutumisesta aiheutunut olennainen käyttöhyödyn menetys on korvattava. Tarkemman selvityksen puuttuessa lautakunta pitää kohtuullisena korvauksena tietosisällön menetyksestä 50 euroa. Kuluttajariitalautakunta suosittaa EH1:tä ja EH2:ta yhteisvastuullisesti korvaamaan K:lle tiedostojen menetyksestä aiheutuneesta vahingosta 50 euroa, ohjelmien palautuksesta aiheutuneesta vahingosta 50 euroa, sekä asian hoitoon liittyvistä kuluista 20 euroa. Korvaukset ovat yhteensä 120 euroa.

http://www.kuluttajavalituslautakunta.f ... ead&id=412
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”