AUNE-täti

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
user1
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2017 10:23
Paikkakunta: Vaajakoski

AUNE-täti

Viesti Kirjoittaja user1 »

AUNE, on korjaamoiden toimitusehdot tms. AKE:n ja muiden alan toimijoiden kuluttaja/kilpailuviranomaisten kanssa virittelemä suositus.

Olen tässä toistuvasti vanhojen koslieni kanssa törmännyt AUNE:en. Korjaamot tulkitsevat mielestäni AUNE:n virheellisesti siten, että se jotenkin estäisi asiakkaan itse hankkimien osien käytön.

AUNE:n sanamuoto on sellanen, että kieltäytyä voi MIKÄLI osa ei ole soveltuva. Korjaamot viittaavat kommenteissaan AUNE:een myös väittäen, että korjaamo joutuu antamaan takuun asentamalleen osalle. AUNE:han kuitenkin mielestäni selvästi vapauttaa korjaajan takuuvastuusta, mikäli osa on asiakkaan itse toimittama.

Tämä on toistuva ongelma vanhan auton kanssa, etenkin näiden korjaamoketjujen kanssa: Ketjuilla ei ole harvinaisempia osia varastoissa, eivätkä suostu itse hankittuja osia - OEM tai muita paikalleen laittamaan - eivätkä vaivaudu muualta osia hankkimaan. Varastoja ei haluta pitää, joten vähemmän tarvitut osat on aina jostain tilattava.

Korjattavaa olisi, osia olisi markkinoilla, maksaja olisi, tekijää ei ole.

Mielestäni korjaamot tulkitsevat AUNE:a tahallaan väärin, vai onko kuviossa joku muu juju, jota en vain taviksena ymmärrä?

Toivottavasti nyt ketjut yms. eivät optimoi itseään suohon, koska varastoja optimoimalla ennen pitkää varaosaliikkeistä saa pelkkiä ilmanputsareita ja polttimoita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”