Näyttää olevan transportterita,vitoja ja hiaceja myynnissä jotka on rekisteröity matkailuautoiksi ja siitä huolimatta niissä on bussin varustus.
Pienellä verolla olevat bussit?
Pienellä verolla olevat bussit?
Kertokaapa kriteerit miten minibussista saa pieniveroisen???
Näyttää olevan transportterita,vitoja ja hiaceja myynnissä jotka on rekisteröity matkailuautoiksi ja siitä huolimatta niissä on bussin varustus.
 
			
			
									
									
						Näyttää olevan transportterita,vitoja ja hiaceja myynnissä jotka on rekisteröity matkailuautoiksi ja siitä huolimatta niissä on bussin varustus.
Lue www.mese.fi etusivulta minun 310D:ni esittely.
			
			
									
									
						Joo,mutta miten kaikki penkit voi olla paikoillaan??
No miksei voisi ?
AKE:n sivuilta:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Muuta vaatimuksia ei olekaan kun kyseessä ei ole verovapaa matkailuauto.
Itsekunkin kekseliäisyydestä riippuu miten makuupaikat on toteutettu istuimista muunnettaviksi, kaikki muuhan on helppoa kuin mikä.
Nykyään näyttää olevan (vai joko kielletty?) kaksi eri lajia noita vehkeitä. Aidot matkailuautot ja sitten 'retkeilyautot', joissa pitää ainaskin olla jonkunlaiset keittovehkeet ja... joku toinenkin juttu oli, mut olen jo unohtanut sen. Sillä saadaan dieselvero alemmaksi verrattuna henkilöautoksi rekisteröityyn vastaavaan.
Jos kortti vaan riittää, niin linja-autoksi rekisteröity on kaikista paras veronkiertoauto. Ei dieselveroa, ei käyttömaksua. Sellaista itsekin etsinyt, joku vaan ehti ostaa Rinta-Jupilta katselemani Ford Econolinen pois, olis ollu 14 hengen ja 7.3 litraisella kasilla.
			
			
									
									Jos kortti vaan riittää, niin linja-autoksi rekisteröity on kaikista paras veronkiertoauto. Ei dieselveroa, ei käyttömaksua. Sellaista itsekin etsinyt, joku vaan ehti ostaa Rinta-Jupilta katselemani Ford Econolinen pois, olis ollu 14 hengen ja 7.3 litraisella kasilla.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
						S 320 L -99. Illaksi kotiin.
dealer kirjoitti:Joo,mutta miten kaikki penkit voi olla paikoillaan??
No miksei voisi ?
AKE:n sivuilta:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Muuta vaatimuksia ei olekaan kun kyseessä ei ole verovapaa matkailuauto.
Itsekunkin kekseliäisyydestä riippuu miten makuupaikat on toteutettu istuimista muunnettaviksi, kaikki muuhan on helppoa kuin mikä.
Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
Keittimen ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Sellainen voi olla jossain takatuukun vieressä, ilman todellista järkevää käyttötarkoitusta. Tarkoitus vaan täyttää lainkirjain.wireless kirjoitti:
Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
- vito500tkm
 - Viestit: 276
 - Liittynyt: 10.12.2006 21:40
 - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
 
Nykyään ei kaasukeitin enää käy vaan pitää olla sähköliesi ja sillekin hyväksytetty johdinjärjestelmä eli roikka ikkunasta ei käy ja sen ruuanlaittomahdollisuuden pitää olla matkustamotilassa eli takaluukun luona ei käy... Näin siis Oulussa. 
Pöydälle ei toistaiseksi ole vaatimuksia, nukkumapaikat ovat nuo mitä Dealer laittoi ja kaappi, no kaapin pitää olla kaappi ruokatarvikkeita ja vaatteita varten. Yhteen laitettiin vetolaatikosto kaapiksi kun ei muuta löytynyt. Nuristen kelpasi.
			
			
									
									
						Pöydälle ei toistaiseksi ole vaatimuksia, nukkumapaikat ovat nuo mitä Dealer laittoi ja kaappi, no kaapin pitää olla kaappi ruokatarvikkeita ja vaatteita varten. Yhteen laitettiin vetolaatikosto kaapiksi kun ei muuta löytynyt. Nuristen kelpasi.
Taisi olla kyseessä sellainen 90-luvun puolessa välissä Regon koritehtaan käyttämä penkinjalkamalli joka näyttää ympäripyörivältä mutta ei sitä kylläkään ole. Sellaisesta kiskojärjestelmällä ja leveillä penkeillä varustetusta bussista on todella helppo tehdä täyden veron matkailuauto.Eräässä kuvassa oli oikein kapteenin penkit transportterissa ja 1+8 .
Kuvissa ei näkynyt kuin pieni pöytä..
Sitä vaan ihmettelin.. en havainnut keittimiä..
- vito500tkm
 - Viestit: 276
 - Liittynyt: 10.12.2006 21:40
 - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
 
Ei se tunnu pk-seudulla olevan helppoa. 
Sekavia kokemuksia neljästä eri konttorista.
Esim hakuninmaalla ei alkaneet edes tekemään vaikka aika varattiin ja sanovat puhelimessa varatessa että onnistuu. Leimasin ukolla oli hieman väärä asenne
 . 
 
Toisella konttorilla olisi kaasuliesi kelvannut jos tekee 10X10cm aukon kattoon ja toisen lattiaan niin että ilma kiertää vapaasti. +sammutin.
Eräällä konttorilla sanoivat että pitää olla "säilytystiloja". Bussin omat säilytystilat ei kelpaa säilytystiloksi. Omassa 140L laatikko joka ei kelvannut (jaoin tilan kahtia
 ). Niin vaatimus on tai ainakin kesällä oli että pukutakin täytyy mahtua.
Ja toisaalla taas piti olla sähköliesi + sähköurakoitsian hyväksynnät asunto osan sähköasennuksista vaikka asennettu calixin johtosarjalla. Liesi sai olla takana samoten "säilytystilat". Eräällä konttorilla ei tarvinnut todistusta sähköistä jos tehty defa tai calix.
Onneksi löytyi konttori josta sai asialliset ohjeet/tiedot asennuksista ym.
Aika paljon konttorista ja ukosta ja päivästä kiinni että mitkä ne vaatimukset on.
			
			
									
									
						Sekavia kokemuksia neljästä eri konttorista.
Esim hakuninmaalla ei alkaneet edes tekemään vaikka aika varattiin ja sanovat puhelimessa varatessa että onnistuu. Leimasin ukolla oli hieman väärä asenne
Toisella konttorilla olisi kaasuliesi kelvannut jos tekee 10X10cm aukon kattoon ja toisen lattiaan niin että ilma kiertää vapaasti. +sammutin.
Eräällä konttorilla sanoivat että pitää olla "säilytystiloja". Bussin omat säilytystilat ei kelpaa säilytystiloksi. Omassa 140L laatikko joka ei kelvannut (jaoin tilan kahtia
Ja toisaalla taas piti olla sähköliesi + sähköurakoitsian hyväksynnät asunto osan sähköasennuksista vaikka asennettu calixin johtosarjalla. Liesi sai olla takana samoten "säilytystilat". Eräällä konttorilla ei tarvinnut todistusta sähköistä jos tehty defa tai calix.
Onneksi löytyi konttori josta sai asialliset ohjeet/tiedot asennuksista ym.
Aika paljon konttorista ja ukosta ja päivästä kiinni että mitkä ne vaatimukset on.
Joo, hyväksytty johdinjärjestelmä> Defa, mutta piti erikseen hyväksyttää 
  Sähköteknikko oli ihmeissään kun vaikka erikseen puhelimessa kyllä selvitin tarkastuksen kohteena olevan tavallisen sisähaaroituksen pistorasian joka autossa oli ollut vuosikaudet, oli hän vain kuunnellut  sanan matkailuauto, ja varannut suunnilleen puoli päivää aikaa tarkastukselle. Sitten kun hän näki kohteen, oli vähän "Häh" ja kyllä ihmetteli kovasti tarkistuksen tarpeellisuutta.
Edit:::
			
			
													Edit:::
Ja sammutin on vuosittain tarkistettava.Toisella konttorilla olisi kaasuliesi kelvannut jos tekee 10X10cm aukon kattoon ja toisen lattiaan niin että ilma kiertää vapaasti. +sammutin.
					Viimeksi muokannut Jiitek, 06.1.2007 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
									
						katsastin anopin hiasen (rego) matkailuautoksi n. 1v sitten 
penkit järjestykseen , leveä ja kapea rinnakkain ja peräkkäin , etummaisista niskanojat pois, 120 petari päälle
  avot sänky valmis 
pöytähän näissä jo onkin selainen seinälle taittuva
säilytys / varasto laatikko takaluukun läheisyyteen ruuveilla lattiaan
 säilytys tilat valmiit
keitin kaasutoiminen sisätiloihin hyväksytty salkussa oleva , säilytys laatikon viereen ruuveilla kiinni
  keitin valmis 
leimalle
 pyllynsilmän ympärillä kylmärengas  
  
 hyväksytty 
  
tosin nyt keitin pitää olla matkustamon puolella tarkensivat joku aika sitten esim penkin alta liuku kiskoilla esiin tuleva kiinteästi asennettu keitin
jos sähköinen niin oltava ulkopuolisesta virtalähteestä riippumaton. en tiedä käykö mikroaalto uuni 12/24v, periaatteessa kyllä. voihan mikrollakin keittää/ laittaa ruokaa
			
			
									
									penkit järjestykseen , leveä ja kapea rinnakkain ja peräkkäin , etummaisista niskanojat pois, 120 petari päälle
pöytähän näissä jo onkin selainen seinälle taittuva
säilytys / varasto laatikko takaluukun läheisyyteen ruuveilla lattiaan
keitin kaasutoiminen sisätiloihin hyväksytty salkussa oleva , säilytys laatikon viereen ruuveilla kiinni
leimalle
tosin nyt keitin pitää olla matkustamon puolella tarkensivat joku aika sitten esim penkin alta liuku kiskoilla esiin tuleva kiinteästi asennettu keitin
jos sähköinen niin oltava ulkopuolisesta virtalähteestä riippumaton. en tiedä käykö mikroaalto uuni 12/24v, periaatteessa kyllä. voihan mikrollakin keittää/ laittaa ruokaa
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
						Ei kai se paha ole bussin vakuutusmaksu yksityiskäytössä, kun ei sillä ammatikseen ajele (joo, pimpparallia ei lueta ammattikäyttöön). En oo koskaan tullut kysyneeksi, mutta tämänhetkisessä mersussakin kasko maksaa 1500e vuodessa, onneks on täydet bonukset.
			
			
									
									____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
						S 320 L -99. Illaksi kotiin.