EY-julkisasiamies: Tuontiautojen siirtokilpikäytäntö laiton

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

EY-julkisasiamies: Tuontiautojen siirtokilpikäytäntö laiton

Viesti Kirjoittaja JS »

Hesarin verkkosivut kirjoitti: EY-julkisasiamies: Tuontiautojen siirtokilpikäytäntö laiton

Julkaistu: 15:29

stt

Bryssel. EY-tuomioistuimen julkisasiamiehen mielestä Suomeen ulkomailta hankittujen ajoneuvojen siirtolupakäytäntö on laiton.

Suomessa vakinaisesti asuva henkilö joutuu hankkimaan heti rajatullista siirtokilvet eli siirtoluvan, kun hänen ulkomailta ostamaansa ajoneuvoa tuodaan maahan. Lupa on voimassa yleensä seitsemän päivää. Autolla on oltava myös Suomen vaatimusten mukainen liikennevakuutus.

EU:n komissio vei Suomen noin vuosi sitten EY:n tuomioistuimeen, koska sen mukaan järjestelmä rajoittaa tavaroiden vapaata liikkuvuutta.

Komissio moitti kanteessaan muun muassa viikon aikarajaa liian tiukaksi sekä vakuutuskäytäntöä.

Suomi on puolustanut järjestelmäänsä liikenneturvallisuudella, verovalvonnalla sekä sillä, että ilman siirtolupakäytäntöä ajoneuvojen rekisteröintiä olisi liian helppo kiertää.

Tuomioistuimen julkisasiamies Paolo Mengozzi kallistui torstaisessa ratkaisuehdotuksessaan komission kannalle. Ehdotus ei sido EY-tuomioistuinta, mutta usein päätös noudattaa julkisasiamiehen kantaa.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Nyt tuli asiaa .Vielä kun saadaan muutama veroasia läpi , niin on kivaa?
Valitus sisällä ollut jo 1½ vuotta
big jopo
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Viranomaistoiminta ja autoala ovat saaneet viimeaikoina ja -päivinä niin paljon rajua kritiikkiä EU-tasolla, että tavallisen kansalaisen näkökulmasta ei voi välttyä siltä ajatukselta, ettei kaikki ole sattuman satoa.

Autojen rinnakkaistuonnin edistäminen mahdollisten verouudistustenkin jälkeen on ainoa keino, jolla kilpailua voi lisätä ja hintoja pitää eurooppalaisella tasolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”