Vikalistaa W124 farmari

Vastaa Viestiin
reskolin
Viestit: 6
Liittynyt: 06.11.2006 19:13
Paikkakunta: Vantaa

Vikalistaa W124 farmari

Viesti Kirjoittaja reskolin »

Terve tietäjät.

Olen tulossa mahdollisesti mersun omistajaksi joten asiantuntijatieto olisi nyt suuresti arvostettua. Kyseessä on siis -87 300 diesel (300td?) ei siis turbo.

Näitä asioita on varmaan käsitelty sata kertaa aikaisemminkin mutta ajattelin nyt kuitenkin kysäistä näin.

Eli onko hankalia korjata? Itsellä pysyy kyllä kolvi näpeissä ja on sitä mutteriakin jonkun verran väännetty.

1. Sisätilan lämpöpuhallin, pitää välillä törkeetä vinkunaa kuullostaa siltä, että puhaltimen moottori alkaa olla melko kypsä (tai joku laakeri), voiko tekohengittää vai kannattaako vaihtaa uuteen? onko arvokas?

2. Seisontajarrun merkkivalo on pimeenä. Muut merkkivalot näyttäisi toimivan. Samoin hanskalokeron valo ja röökinsytytin pimeenä. Kaikki perussulakkeet näytti olevan kunnossa (sulakeboxissa). Voi olla tietty vain polttimotkin ja sytyttimessä perus hapettumaa, en ehtinyt vielä tutkia.

3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?

4. Keskuslukituksessa on myös jotain häikkää mutta siitä olinkin näkevinäni jonkun threadin täällä jossain.

5. Trippimittari on jostain syystä jämähtänyt paikalleen ja ei nollaudu napista.

6. Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.

huhhuh. Tulihan kirjailtua. Jos joku jaksaa johonkin vastata, niin kiitos vaan etukäteen.

r-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29115
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa joukkoon tuimaan, reskolin. :D

Aloitellaan :

1) Rasvatahan voi mutta apu ei välttämättä ole pitkäaikainen. Uusi moottori on helppo vaihtaa ellei autossa ole Diavia-ilmastointi.
Moottori maksaa satasen nurkille jos autossa ei ole ilmastointia.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Vikalistaa W124 farmari

Viesti Kirjoittaja veppe »

reskolin kirjoitti: 1. Sisätilan lämpöpuhallin, pitää välillä törkeetä vinkunaa kuullostaa siltä, että puhaltimen moottori alkaa olla melko kypsä (tai joku laakeri), voiko tekohengittää vai kannattaako vaihtaa uuteen? onko arvokas?
Mekasta löytyy ohje ;) http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... rin_vaihto
reskolin kirjoitti: 2. Seisontajarrun merkkivalo on pimeenä. Muut merkkivalot näyttäisi toimivan. Samoin hanskalokeron valo ja röökinsytytin pimeenä. Kaikki perussulakkeet näytti olevan kunnossa (sulakeboxissa). Voi olla tietty vain polttimotkin ja sytyttimessä perus hapettumaa, en ehtinyt vielä tutkia.
Todennäköisesti polttimot vain pimeänä.. Kun ne sitten pistät kuntoon, niin jatkahan tarinaa Mekkaan:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus
reskolin kirjoitti: 3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
Tästä mun piti kirjoittaa kesällä mekkaan ohjeet, mutta eipä siellä mitään ollutkaan. Kuvat mulla ainakin vielä on tallella, eli pitääpä kirjoitella ohjeet, jahka ehdin. Lyhyesti: Pyyhkimestä on todennäköisesti moottorilta sellainen kiekko vain hapettunut, saa puhdistamalla/hiomalla kuntoon. Pesulaite todennäköisesti toimii, mutta letku on poikki ja ruikkii luukun väliin vedet. Se letku on poikki siitä saranan kohdasta ja kohtuu helppo vaihtaa uusi tilalle. Ei tarvi koko letkua vaihtaa, vain n. metrin pätkä tai pihinä lyhyemmästikin..
reskolin
Viestit: 6
Liittynyt: 06.11.2006 19:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja reskolin »

Jees.

Kiitos kaikille vastanneille. olis pitänyt vaan koluta heti alkuunsa noita vanhoja threadeja, sieltähän niitä vastauksia löytyi. :oops:



Mutta tähän viimeiseen kohtaan en löytänyt mitään tietoja siis:

Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.

Onko mahdollista, että joku rele joka kytkee lisäsyötön kylmäkäynnistyksessä (villi arvaus) tai tms. on hapettunut. Ja jos näin mistähän sitä kannattaisi lähteä hakemaan.

En oikein tiennyt sopiiko tää kyssäri moottoriin vain sähköön, niin jätin sen tänne. Mode voi siirtää jos on joku parempi osasto.

r-
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikös maar ylijännitesuojan pätkiminen ole aiheuttanut ihmisille dieseleissä kieppikellon ja tyhjäkäynnin oireilua...mars tarkistamaan ylijännitereleen tila, haulla löydät aiheesta asiaa. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Vikalistaa W124 farmari

Viesti Kirjoittaja Roisto »

veppe kirjoitti:
reskolin kirjoitti: 3. Takalasin pyyhin on myös pimeena ja sen pesulaite. Onko jotain muuta sulake boxia kun se joka löytyy konepellin etunurkasta kuskinpuolelta?
Tästä mun piti kirjoittaa kesällä mekkaan ohjeet, mutta eipä siellä mitään ollutkaan. Kuvat mulla ainakin vielä on tallella, eli pitääpä kirjoitella ohjeet, jahka ehdin. Lyhyesti: Pyyhkimestä on todennäköisesti moottorilta sellainen kiekko vain hapettunut, saa puhdistamalla/hiomalla kuntoon. Pesulaite todennäköisesti toimii, mutta letku on poikki ja ruikkii luukun väliin vedet. Se letku on poikki siitä saranan kohdasta ja kohtuu helppo vaihtaa uusi tilalle. Ei tarvi koko letkua vaihtaa, vain n. metrin pätkä tai pihinä lyhyemmästikin..
Jep. Itselläkin tuli noiden noiden letku- ja johtohommien kanssa tapeltua viime kesänä kahdenkin auton parissa. Tuosta pyyhkijän moottorin kontaktikiekosta... Samassa hässäkässä on myös kontaktit pumpun toiminnalle eli pumppu toimii vain tietyssä pyyhkijän asennossa. Jos kontakteissa on hapettumaa tai mänkkiintynytta rasvaa, ei pumppukaan pelaa.

Toinen vaihtoehto pyyhkijän / pumpun toimimattomuudelle on rikkinäiset johdot saranan kohdalta. Omassani vilkkui toinen rekisterikilven valo miten sattuu mutta muut sähköhärpäkkeet vielä pelasivat. Johdosatsi oli tämän näköinen:

Kuva

Useampaan johtoon pistin uutta pätkää väliin. Toiseltakin puolelta uusin pissapojan letkun sekä korjasin keskuslukon johdon alkaneen murtuman. Letkussa on liitin rungon puolella siinä saranan juuressa. Toinen pää tulee luukussa olevaan takaiskuventiiliin. On semmoinen reilun puolen metrin pätkä. En muista oliko se 6 mm letkua vai mitä. Kotona on sitä kiepissä monta metriä, eli jos tarvit, täältä saat pätkän.

Vertailun vuoksi Seat Cordoba-farkun johtosatsi vuodelta 2000. :shock: Oireina katkokävelyä pyyhkijässä, rekisterikilven valon sulakkeen polttamista ja virrat päällä koko ajan palavat sumuvalot.

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

reskolin kirjoitti:Jees.

Mutta tähän viimeiseen kohtaan en löytänyt mitään tietoja siis:

Jostain kumman syystä myös kierroslukumittari välillä toimii ja välillä ei. Sitten tuntuu siltä että se on jotenkin kytketty "ryyppyyn". Eli kylmäkäynnistyksessä, jos nyt sattuu niin, että kierroslukumittari on pimeänä, ei tahdo auto pysyä millään käynnissä muuta kuin antamalla tossua. Sitten jos mittari toimii, niin kierrokset nousevat kylmänä käynnistettäessä ja laskevat sitten normaalisti moottorin lämmetessä.

Onko mahdollista, että joku rele joka kytkee lisäsyötön kylmäkäynnistyksessä (villi arvaus) tai tms. on hapettunut. Ja jos näin mistähän sitä kannattaisi lähteä hakemaan.

r-
Tuo on selvä oire ylijännitereleen joko hapettumisesta tai sitten se alkaa olla vainaa. Rele on aikasta hintava...

Tuolla aikaisemmin kyselit vielä trippimittarista. Eli sitä ei periaatteessa saisi nollata auton ollessa liikkeessä, koska nollaus saattaa silloin jumittaa. Itsellenikin kävi noin, sitten purin mittariston ja korjasin tuon. Jos puret mittaristoa niin ole varovainen sen nopeusmittarin viisarin takana olevan jousen kanssa. Se ei saa venyä ei muuttaa muotoaan mitenkään! Minä väänsin omastani sen vahingossa ja mittari näytti mitä sattuu. Onneksi minulla oli ylimääräinen pystärin mittaristo mistä lainasin uuden jousen ja nyt mittari taas pelittää!
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Mesejä ainoastaan
Viestit: 63
Liittynyt: 01.5.2006 15:58
Paikkakunta: L-Suomi

mittari

Viesti Kirjoittaja Mesejä ainoastaan »

Kerro tarkemmin mittariremontista ?????

Mulla enneminkin jumittunut.
Ja taas oli trippijumittanut . sit muutama kymmenen kierti ja jäi se .9 jumiin
Ajaessa nollatessa taas alkanut kerätä yleensä ,

Mut nyt jumissa.

Kannataako esim öljytä ja mitä muuta
mistä jää jumiin.???
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: mittari

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ojanpeha kirjoitti:Kannataako esim öljytä ja mitä muuta
mistä jää jumiin.???
Ei kannata öljytä ainakaan niitä rattaita. Kaikkein hitaimmin pyörivät kiekot menevät vähäisen käytön vuoksi jumiin. Ihan kuivana vaan. Liekö kellosepillä mm. kelloihin sopivia erikoisöljyjä mutta millään kotiöljyillä ei kannata kokeilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Wike
Mr.Kalsong-Bourbon
Viestit: 722
Liittynyt: 12.12.2005 12:31
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Wike »

Juu ei niitä kai parane ihan millään crcllä rasvata :wink: Tai mistä minä tiedän. Purkaa vaan koko roskan hajottamatta mitään ja sitten putsaa ja herkistelee ne rullat ja nollausmekanismin.

Eikä sitten ruuvata niitä kilometrejä poies siitä matkamiottarista samalla! :naughty:
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.

Reikä is my middle name
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Wike kirjoitti:Purkaa vaan koko roskan hajottamatta mitään ja sitten putsaa ja herkistelee ne rullat ja nollausmekanismin.
Jos / kun sen mittarin purkaa atomeiksi asti, niin kannattaa varmistaa, että se matkamittarin alumiininen kiekko istuu tiukasti akselillaan. Omasta oli tuo löysällä ja siksi koko mittari oli pysähtynyt.
Wike kirjoitti:Eikä sitten ruuvata niitä kilometrejä poies siitä matkamiottarista samalla! :naughty:
Heh. :D Itse ruuvasin omaan mittariini 170 tkm lisää, kun sen purin. Hökötys oli pysähtynyt lukemaan 117 tkm ja tietojen / arvioiden mukaan autolla oli ajettu n. 290 tkm. On se nyt lähempänä totuutta kuin ennen remppaa. :nocando: :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”