Viisastenkerholle kardaaniknoppi!

Vastaa Viestiin
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viisastenkerholle kardaaniknoppi!

Viesti Kirjoittaja romu »

No nii, äijät.
Langin kardaani on kolmesta pätkästä.
Eka pätkä on ihan tuttu, rätti ensin ja booriakseli toisessa päässä.
Keskipätkässä on mutterikiristin molemmissa päissä.
Takapätkä alkaa taas booriakselilla ja päättyy rättiin.

Autooni ilmestyi lievä tärinä vedätyksessä. Tärinä innostui kasvamaan pikkuhiljaa, jopa siinä määrin että vaimokin huomautti asiasta.( :shock: )
Seuraus: :arrow: Sepelille selälleen, selkälihaksia nytkyttäen auton keskivaiheille. :hurt:
Mitäpä näkyi? Erittäin hienossa kunnossa oleva kardaani, tehtaan tarralaput kyljissä. Koskaan avaamattomat isot kiristysmutterit myös. :shock:
Mutta jotain muutakin näkyi. Keskiosa oli liukunut booreillaan aivan eteen. Takapään booreja oli näkyvissä senttikaupalla. Tässä pakkauksessa on luonnostaan liikevaraa n.10cm, mutta oletin että keskellä aluetta sen kuuluisi olla.
Siirto varovasti rengasraudalla työntäen aivan keskikohtaan, ja siihen sen jätin.

Koeajossa havaitsin tärinän lähes kadonneen. :D

Nyt kiinnostaisi kuitenkin tietää mikä on tehtaan ohje tuolle työlle. Lukitaanko toisella mutterilla toinen pää liukumattomaksi, vai kumpikin?
Mahtaako tuo muuten pysyä edes paikallaan?

Wissit ja eepeeseet, mitä ne on mieltä? Kuka osaisi selvittää? Minulla on huono taito noihin englanninkielisiin sivuihin. Ei onnistu ilman mesen asiantuntijoita.

Malami!!!, Roisto!! Äääh, kuka vaan käy, joka löytää vastauksen. :D
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jaa-a,

Normikartaanin mutterin momentti on noin 40nm, voisi kuvitella(siis täysin MUTUa) että langissa keskipätkän molemmat mutterit noudattelisi tuota sääntöä. Silloinhan se kartaani ei kyllä liiku kovin helposti niillä pooreillansa.

Et sitte kokeillu mutteria käsillä oisko liikkunut ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ei liikkunut edes knipexeillä. (siirtoleukapihdeillä)
Jätin ihan siihen kun pakoputketkin peittävät pahimmoilleen senssit.
Ihan sitä sai työnnättää kohilleen, ei siis auki olleet.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

romu kirjoitti:Ei liikkunut edes knipexeillä. (siirtoleukapihdeillä)
Jätin ihan siihen kun pakoputketkin peittävät pahimmoilleen senssit.
Ihan sitä sai työnnättää kohilleen, ei siis auki olleet.
Juu, no oiskohan se vaan sitten ajan kanssa tärinän saattelemana hivuttautunut pikkuhiljaa eteenpäin(tai siis taakespäin) eikä ole päässyt takaisin koska mutteri kuitenkin on suht jämy. Kuinka tarkkaan syynäsit poorit ? Olikohan niissä pykälää ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kaikki oli kuin uutta. Lienee liukunut vaan, aivan kuten sanoitkin.

Olisi vaan niin mukava tietää ne tehtaan asetukset, kun on pituutta, on kriittistä tämä homma. :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”