M104 bensapumpun sähköt
M104 bensapumpun sähköt
-93 E280 hyytyi tiensivuun ja diagnoosi oli, ettei bensapumpulle tule sähköä. Auton sain kotiin, kun pistin johdolla sähköt suoraan akusta pensapumpulle. Tuo ulkoinen sähköjohto, joka pitää aina akulta käydä kytkemässä, on kuitenkin sen verran epäkäytännöllinen, että nyt pitäis saada sähköt kuntoon.
Varmaan pitäis tarkastaa releet ja sulakkeet? Missähän ne ovat ja kuinka kalliita? Entäs muita hyviä ehdotuksia?
Hantin jalkatilassa on (edelleen) vettä (jäätä), voiskohan sillä olla osuutta asiaan...
Varmaan pitäis tarkastaa releet ja sulakkeet? Missähän ne ovat ja kuinka kalliita? Entäs muita hyviä ehdotuksia?
Hantin jalkatilassa on (edelleen) vettä (jäätä), voiskohan sillä olla osuutta asiaan...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
kyllä se ylleensä on rele vika jos pumppu lakkaa surisemasta, uuven relleen hinta mennee siinä 80-250€ mitä minä niitä olen ostellu, ainahan voi koittaa tinnailla vanhaa relettä jos ossaa kolovailla tietenki jos releestä on tullu toiminta savut niin turhahan sitä on ennää kölovailla
olen muutaman relleen korjuuttanu ammattimiehellä ja aina ne on pelannu sen jäläkeen

olen muutaman relleen korjuuttanu ammattimiehellä ja aina ne on pelannu sen jäläkeen

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
En usko että nuin kallis uutenakkaan:touhottaja kirjoitti:uuven relleen hinta mennee siinä 80-250€ mitä minä niitä olen ostellu
320:sessä on semmonne lisäpitkäreleen kokonen vihreä reles akkukotelossa, jossa olikohan 30A smältti päällä.
Sielei näissä uuvemmissa M104:sissa oo sopparelleessä mittään tinattavvaa, ei piirikortteja eikä juur muutakaan, pelekät kela, kärjet ja sulake. Kaikki ohjaus ja eletroniikka on ECUn sisässä. Jos rele on tosiaan rikki, niin senkun nakkaa roskiin ja ottaa minkä tahansa sulkevan 12V 30-40A valorelleen tilalle ja 25-30A sulake siihen perrään omanaan.touhottaja kirjoitti:ainahan voi koittaa tinnailla vanhaa relettä jos ossaa kolovailla

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Akun takaa löytyi yj-rele (000 540 67 45) ja toinen rele, jota google tarjoaa ilmastointiin ja bensapumpulle (003 545 56 05). Mistä sen nyt tietää kummalle se on?
Ja miten saan testattua releitä, että toimiiko? Yj-releessä 9 napaa ja toisessa saman verran...
Jossain puhuttiin jostain MAS-boksista, mutta en sitä nyt ihan yht'äkkiä löytänyt....
edit.
Nyt löytyi bensarele, olivat piilottaneet sen ASD-releen taakse... Eli tuo 003 545 56 05 on varmaan ilmastoinnille. Mitenkäs tätä bensarelettä voi testata?
2. edit.
Pistin akulta virran bensareleen navoille ja kyllä se pelaa. Napsahti kiinni ja kahden muun navan väli alkoi yhdistämään...
Eli vika lienee yj-releessä? Miten sitä voisi testata?
Ja miten saan testattua releitä, että toimiiko? Yj-releessä 9 napaa ja toisessa saman verran...
Jossain puhuttiin jostain MAS-boksista, mutta en sitä nyt ihan yht'äkkiä löytänyt....
edit.
Nyt löytyi bensarele, olivat piilottaneet sen ASD-releen taakse... Eli tuo 003 545 56 05 on varmaan ilmastoinnille. Mitenkäs tätä bensarelettä voi testata?
2. edit.
Pistin akulta virran bensareleen navoille ja kyllä se pelaa. Napsahti kiinni ja kahden muun navan väli alkoi yhdistämään...
Eli vika lienee yj-releessä? Miten sitä voisi testata?
Jep, tällainen oli, mutta vika ei ollut siinä....Easy Rider kirjoitti:320:sessä on semmonne lisäpitkäreleen kokonen vihreä reles akkukotelossa, jossa olikohan 30A smältti päällä. Eiköpä lie samanlainen sullaki. Jos rele itessään kaput, niin vaiha tilalle normaali rele ja sulakkeelle irtopesä.
Joku jossain sanoi, että yj-rele vois oireilla polttamalla ABS-valoa? Mulla se on ainakin silloin tällöin syttynyt....
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
En usko että nuin kallis uutenakkaan:Easy Rider kirjoitti:touhottaja kirjoitti:uuven relleen hinta mennee siinä 80-250€ mitä minä niitä olen ostellu
no mulle makso kun kaupasta ostin uuvven 420:seen niin makso vähän päälle 80€
ja 280:seen makso 230€
jos tarve voin vielä sanojeni vahvistukseni kaivaa jostakin maksetun laskunki esiin (toivottavast vielä löyvvän ne) jos vaaditaan

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jep KE-Jettiin maksaa se musta norttiaski, näissä täyssähkösissä HFM-koneissa ei moista rasiaa ole, vaan halpatekoinen "tyhmä" pikkurele. Mekaanisissa ruittaajissa se reles ohjaa osaltaan myös ilmastoinnin toimintoja, kylmäkäynnistystä, sekä KD:n sähköjä. (?) HFM:ssä vain b.pumppua.touhottaja kirjoitti:Easy Rider kirjoitti:En usko että nuin kallis uutenakkaan:touhottaja kirjoitti:uuven relleen hinta mennee siinä 80-250€ mitä minä niitä olen ostellu
no mulle makso kun kaupasta ostin uuvven 420:seen niin makso vähän päälle 80€
ja 280:seen makso 230€
jos tarve voin vielä sanojeni vahvistukseni kaivaa jostakin maksetun laskunki esiin (toivottavast vielä löyvvän ne) jos vaaditaan
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Moro,
Katsopa täältä.
Siellä on ainakin M104:n kaaviot – tosin jenkkiversiona eli sieltä ei löydy suoraan kuvaa mm. karvalakkimalliin ilman tempomatia ja ajonkahlintajärjestelmää. Tuon pohjalta kuitenkin sen johtoremontin tein.
t.
Risto
Katsopa täältä.
Siellä on ainakin M104:n kaaviot – tosin jenkkiversiona eli sieltä ei löydy suoraan kuvaa mm. karvalakkimalliin ilman tempomatia ja ajonkahlintajärjestelmää. Tuon pohjalta kuitenkin sen johtoremontin tein.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tämä vaikuttaa lupaavalta, löytyi 104 koneelle polttoainepuolen kaavio, joka tuntuisi täsmäävän. Kiitos tästä.Roisto kirjoitti:Moro,
Katsopa täältä.
Siellä on ainakin M104:n kaaviot – tosin jenkkiversiona eli sieltä ei löydy suoraan kuvaa mm. karvalakkimalliin ilman tempomatia ja ajonkahlintajärjestelmää. Tuon pohjalta kuitenkin sen johtoremontin tein.
t.
Risto

Tuolla, kun aikani mittailin helvetillisessä pakkasessa voltteja, oli johtopäätösten aika: - bensareleelle tulee pumpulle menevä sähkö, mutta ei sitä, joka tulee ohjausboksista ja kytkee releen päälle. Tai siis tuli jotain hieman alle 1 volttia, mutta eikö sen pitäis olla enemmän? Vai onko se jotain hienoa suurten virtojen ohjailua pienellä ohjausjännitteellä?
Bensarele toimii, kun lyö suoraan akulta virtaa, mutta tuo kyseinen 1 volttia ei toimi....
Johtopäätös 2: ostanko uuden boksin, tinaanko vanhaa, vienkö ammattimiehelle tinattavaksi vai vedänkö suoraan uuden johdon releelle jostain tarkemmin määrittelemättömästä paikasta, jonne tulee sähköä vain virran ollessa päällä?
Ideoita?


Bensarele toimii, kun lyö suoraan akulta virtaa, mutta tuo kyseinen 1 volttia ei toimi....
Johtopäätös 2: ostanko uuden boksin, tinaanko vanhaa, vienkö ammattimiehelle tinattavaksi vai vedänkö suoraan uuden johdon releelle jostain tarkemmin määrittelemättömästä paikasta, jonne tulee sähköä vain virran ollessa päällä?
Ideoita?



- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pikanen p*lluviritys vois olla käyttää sitä KE-Jetin relettä. Siis mikäli muuten kaikki toimii niinku kuuluu. Sytkäkäyrän se tarvii ja mitäs virtaa ja sen sellasta. Kytkiksistä selevee.
Eikäku kato kytkiksestä sen ohjausvirran nasta poksissa ja mittaa tuleeko sinne sähköä, ettei jää välille. Jossei tuu, niin koodinlukua ja vianhakua, kenties se poksin tinaus osaavissa käsissä.

Eikäku kato kytkiksestä sen ohjausvirran nasta poksissa ja mittaa tuleeko sinne sähköä, ettei jää välille. Jossei tuu, niin koodinlukua ja vianhakua, kenties se poksin tinaus osaavissa käsissä.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei uskalla alkaa, kun ei kompetenssi riitä....Easy Rider kirjoitti:Pikanen p*lluviritys vois olla käyttää sitä KE-Jetin relettä. Siis mikäli muuten kaikki toimii niinku kuuluu. Sytkäkäyrän se tarvii ja mitäs virtaa ja sen sellasta. Kytkiksistä selevee.![]()
Easy Rider kirjoitti:Eikäku kato kytkiksestä sen ohjausvirran nasta poksissa ja mittaa tuleeko sinne sähköä, ettei jää välille. Jossei tuu, niin koodinlukua ja vianhakua...
Täytyykin varmistaa ennen kuin alkaa suurempia virittelemään.
Jep. Ehjän yj-releen jo korjasin vähemmän ehjäksi.Easy Rider kirjoitti:...kenties se poksin tinaus osaavissa käsissä.

Eräs mercedessähköignenjöör meinasi, että voi olla sellanen, että ohjausboksi antaa virtaa releelle vasta startatessa tms., onko tämän palstan specialisteilla omakohtaisia kokemuksia asiasta? Voisiko olla näin?
En ole vielä ehtinyt mitata, kun on vähän hankalaa mitata releenpohjaa akun vieressä samalla, kun starttaa...
En ole vielä ehtinyt mitata, kun on vähän hankalaa mitata releenpohjaa akun vieressä samalla, kun starttaa...
Joo. Eihän se pumppu saa koko ajan pyöriä. Kun virrat pistää päälle, niin releen pitäisi olla päällä n. sekunnin verran ja sen jälkeen startatessa.Jsus4 kirjoitti:Eräs mercedessähköignenjöör meinasi, että voi olla sellanen, että ohjausboksi antaa virtaa releelle vasta startatessa tms., onko tämän palstan specialisteilla omakohtaisia kokemuksia asiasta? Voisiko olla näin?
Siinä sulakeboksin vieressä välipeltiin pultattuna on kolminapainen liitin. Sen keskimmäinen napa menee startille. Siihen kun laittaa virtaa vaikka painonapin avulla, niin startti pyörii. Ainakin itse sain oman autoni käyntiin siitä, kun tein suunnitelma-B:tä startti-/pakkikatkaisijan kenkutellessa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ok, eli ei siinä boksissa välttämättä olekaan vikaa. Tämän kun olis tiennyt ennen kuin äsken kävin "virittelemässä". Pistin akulta virtaa siihen napaan, joka kytkee releen (releen napa 86 muistaakseni). Eipä alkanut toimimaan, toivottavasti en rikkonut boksia näillä vähäjärkisillä virityksillä.Roisto kirjoitti:Joo. Eihän se pumppu saa koko ajan pyöriä. Kun virrat pistää päälle, niin releen pitäisi olla päällä n. sekunnin verran ja sen jälkeen startatessa.Jsus4 kirjoitti:Eräs mercedessähköignenjöör meinasi, että voi olla sellanen, että ohjausboksi antaa virtaa releelle vasta startatessa tms., onko tämän palstan specialisteilla omakohtaisia kokemuksia asiasta? Voisiko olla näin?

Eli se vika voi olla myös releen ja pumpun välisessä johdossa/liittimissä. Täytyykin mitata pumpun ja releen välinen yhteys.
Toisaalta ei kai sen ohjausboksin pitäisi (paino sanalla pitäisi) hajota, vaikka syöttelin vähän virtaa "väärästä" suunnasta, vai

Tämä on hyvä tietää, jos joutuu vielä virittelemään.Roisto kirjoitti:[Siinä sulakeboksin vieressä välipeltiin pultattuna on kolminapainen liitin. Sen keskimmäinen napa menee startille. Siihen kun laittaa virtaa vaikka painonapin avulla, niin startti pyörii. Ainakin itse sain oman autoni käyntiin siitä, kun tein suunnitelma-B:tä startti-/pakkikatkaisijan kenkutellessa.
t.
Risto
Thank You!
Totta tosiaan, sähköä tulee releelle, vasta startatessa. Muistelisin, että ainakin vanhemmissa, pumppu käynnistyy heti, kun virrat laitetaan päälle...
Boksit ym. ovat siis kunnossa ja kun yhdistin releen (K27) nastan 87 suoraan bensapumpun (M3) plusnapaan, niin homma toimii niin kuin pitääkin.
Vika on siis johdoissa tai tuossa liittimessä X36. Missähän sekin lienee?

Boksit ym. ovat siis kunnossa ja kun yhdistin releen (K27) nastan 87 suoraan bensapumpun (M3) plusnapaan, niin homma toimii niin kuin pitääkin.
Vika on siis johdoissa tai tuossa liittimessä X36. Missähän sekin lienee?

Varmistuskysymys... Testasitko tämän vetämällä pitkän johdon releeltä pumpulle?Jsus4 kirjoitti:Boksit ym. ovat siis kunnossa ja kun yhdistin releen (K27) nastan 87 suoraan bensapumpun (M3) plusnapaan, niin homma toimii niin kuin pitääkin.
Vika on siis johdoissa tai tuossa liittimessä X36. Missähän sekin lienee?
Siellä samassa paikassa on ETM.pdf, jossa on melko paljon eri liittimien sijainteja. Etsi etusivulta "Component locations" ja sitten sieltä X36. Tuo on vähän vanhemmissakin autoissa. Pitäisi löytyä sieltä jostain boksien luota.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jep.Roisto kirjoitti:Varmistuskysymys... Testasitko tämän vetämällä pitkän johdon releeltä pumpulle?Jsus4 kirjoitti:Boksit ym. ovat siis kunnossa ja kun yhdistin releen (K27) nastan 87 suoraan bensapumpun (M3) plusnapaan, niin homma toimii niin kuin pitääkin.
Vika on siis johdoissa tai tuossa liittimessä X36. Missähän sekin lienee?
Täytyykin tutkia asiaa...Roisto kirjoitti:Siellä samassa paikassa on ETM.pdf, jossa on melko paljon eri liittimien sijainteja. Etsi etusivulta "Component locations" ja sitten sieltä X36. Tuo on vähän vanhemmissakin autoissa. Pitäisi löytyä sieltä jostain boksien luota.
t.
Risto
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Joo, ja oli paskana. Eli vika löytyi, mutta.....Easy Rider kirjoitti:Olisko takapenkin alla liitintä?
Tein pikapikaa liitoksen, josta tuli huono. Nyt auto toimii normaalisti pienillä kierroksilla, mutta kun kierrokset ylittää 4000 rpm alkaa moottori jotenkin pätkimään/nykimään. Koko auto tuntuu tärisevän jotenkin. Muuten pelaa ok, kun ajaa normaalisti, eikä kierrokset ylitä 4000 rpm:ää...
Liittimessä oli 2 piuhaa, vaikka bensareleeltä pitäis tulla vain yks. Tiedä näistä, mutta vähän hiipi pelko, olisko moottorinohjausboksi hajonnut jossain vaiheessa. Ongelma johtuu vedestä, jota on ollut/on hantin jalkotilassa ja sitä kautta myös takana. Liitin oli osittain jään sisällä ja ilmeisesti hapertunut ajan/veden yhteisvaikutuksesta...
V*ttu näitä mersunromuja!
