Kooee:n ainakin puolivuosikymmenen käyttöauto S124 300d
Jaa, että päivitystä...
Yhteisiä kilometrejä on takana 46 500 km, keskikulutuksella 8,65 l/100km.
Takakelkan etummainen kannake oikealta, repesi korista irti keväällä. En alkanut pudottamaan koko kelkkaa alas, mutta sain korjattua kannakkeen jotenkin. Pitää pudottaa kelkka kokonaan ja tehdä samalla korjaukset lattiaan.
Etulokasuojat ruostuvat hurjaa vauhtia, molemmat pitää vaihtaa, sitten kun farkku pääsee "telakalle".
Keväällä tuli tehtyä myös muutos pakettiautoksi. "kiinteät" kulut putosivat huomattavasti.
Farkku tulee pääsemään tulevaisuudessa talvet helpommalla. Tuli ostettua, kun halvalla sai talviautoksi 300 E 4Matic vuosimallia 1987. Ja ihka aito SUOMIAUTO
Ruiskuvammaisena tietysti.
Lattiaan tuli laitettua uutta peltiä, takakulman vaihdoin kokonaan ja etulokasuojan. Moottorin ohjainlaitteena toimii MegaSquit 2 v3. Tulevaisuudessa olisi myös tarkoitus vaihtaa alkuperäinen 300:nen kone nykyisen 260:n tilalle.
Toki tuo 260:nen saa turbon auttamaan hengitystä.
Laatikko joutuu kyllä työlistalle, varmaan jo ennen turbotusta. Se oli saanut glykolit sisäänsä pitkässä seisokissa. 1-2-3 vaihdot täyskaasulla on vieläkin melkoista arpomista mutta 3-4 menee hienosti. K1:n korjaussarja on asennettu ja se paransi jonkin verran toimintaa.
Jakolaatikko on ehjä, ei mene hydeöljyt laatikkoöljyn sekaan. Tosin se olikin kunnostettu 90-luvulla 15 000 mk:n edulliseen hintaan
Perä ei äännä käytännössä yhtään, harvinaista minulla.
Kardaaniin pitää vaihdattaa ristikot ja tasapainotuttaa, ravistaa ikävästi 80-90 km/h nopeuksissa.
Etuperään ei ole "eksynyt" moottoriöljyjä, joten sekin on kunnossa.
Ohjaustehostin vuotaa öljyä, sille pitäisi tehdä jotain.
Niin tämähän on jo jopa leimassa... Olikin aika pitkä väli edelliseen vissiinkin 6 vuotta.
Pitäisiköhän tehdä oma topic 4 Matikista
Yhteisiä kilometrejä on takana 46 500 km, keskikulutuksella 8,65 l/100km.
Takakelkan etummainen kannake oikealta, repesi korista irti keväällä. En alkanut pudottamaan koko kelkkaa alas, mutta sain korjattua kannakkeen jotenkin. Pitää pudottaa kelkka kokonaan ja tehdä samalla korjaukset lattiaan.
Etulokasuojat ruostuvat hurjaa vauhtia, molemmat pitää vaihtaa, sitten kun farkku pääsee "telakalle".
Keväällä tuli tehtyä myös muutos pakettiautoksi. "kiinteät" kulut putosivat huomattavasti.
Farkku tulee pääsemään tulevaisuudessa talvet helpommalla. Tuli ostettua, kun halvalla sai talviautoksi 300 E 4Matic vuosimallia 1987. Ja ihka aito SUOMIAUTO
Ruiskuvammaisena tietysti.
Lattiaan tuli laitettua uutta peltiä, takakulman vaihdoin kokonaan ja etulokasuojan. Moottorin ohjainlaitteena toimii MegaSquit 2 v3. Tulevaisuudessa olisi myös tarkoitus vaihtaa alkuperäinen 300:nen kone nykyisen 260:n tilalle.
Toki tuo 260:nen saa turbon auttamaan hengitystä.
Laatikko joutuu kyllä työlistalle, varmaan jo ennen turbotusta. Se oli saanut glykolit sisäänsä pitkässä seisokissa. 1-2-3 vaihdot täyskaasulla on vieläkin melkoista arpomista mutta 3-4 menee hienosti. K1:n korjaussarja on asennettu ja se paransi jonkin verran toimintaa.
Jakolaatikko on ehjä, ei mene hydeöljyt laatikkoöljyn sekaan. Tosin se olikin kunnostettu 90-luvulla 15 000 mk:n edulliseen hintaan
Perä ei äännä käytännössä yhtään, harvinaista minulla.
Kardaaniin pitää vaihdattaa ristikot ja tasapainotuttaa, ravistaa ikävästi 80-90 km/h nopeuksissa.
Etuperään ei ole "eksynyt" moottoriöljyjä, joten sekin on kunnossa.
Ohjaustehostin vuotaa öljyä, sille pitäisi tehdä jotain.
Niin tämähän on jo jopa leimassa... Olikin aika pitkä väli edelliseen vissiinkin 6 vuotta.
Pitäisiköhän tehdä oma topic 4 Matikista
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
FARKKU: jatkaa tehokasta ruostumistaan mutta toimii teknisesti hyvin.
Oikea takasivulasi vuotaa vettä sisään, sieltä on mahtanut pelti kadota.
ASD:n paineakku on tyhjentynyt ja paineet napsuttaa vähän väliä.
En ole raskinut ostaa uutta, kun sillä on hintaa n. 150 € ja yhden käytetyn kohdalla oli sama vika.
53 000 km yhteistä taivalta takana ja dieseliä on mennyt keskimäärin 8,73 l/100km.
Matka tulee varmaankin vielä jatkumaan jos ei kummempia vikoja ilmaannu.
Etulokasuojat pitäisi kyllä vaihtaa, varsinkin oikea puoli.
4 Matic: On saanut Holset HX35:n avustamaan hengitystä. Sekään homma ei mennyt putkeen. Ahtopaineet karkaili ahtimen omalla hukkaportilla ja vasta talttui, kun laitoin ulkoisen hukkaportin.
Nyt ahdot pysyy 0,4 Bar, jotka on hyvät peruspaineet.
Kaikki mahdollinen on vastustanut tässä autossa.
Kun olin saanut turbon kiinni, niin koeajolla alkoi vaihteisto "vorisemaan" ja vuotamaan öljyä ulospäin.
Oli jälleen edessä laatikon irrotus ja kiinnitys. Etummainen öljypumpun laakerihela oli alkanut pyörimään ja sorvannut öljypumpun piloille.
Onneksi oli vanha, glykolit saanut laatikko hyllyssä, ja siinä oli ehjä öljypumppu, joten korjauskulut jäi aika kohtuulliseksi.
En kyllä keksinyt mikä on laakerihelan laittanut pyörimään, turbiinin kaulassa ei ollut mitään merkkejä kiinnileikkauksesta.
Toivotaan että pysyy nipussa.
Pitäisi käydä tehopenkissä, että saa katsastukseen todistuksen, ettei tuosta löydy enempää tehoa kuin 225 hp.
Leimamiehen mukaan, 4 Matic lasketaan omaksi mallisarjakseen, ja tottahan se onkin, ei sinne mene esim. 320:n levyjä, jousia eikä kallistuksenvakaajaa.
Toisaalta siis onni, että joku on mennyt katsastamaan tuohon 2,6 l koneen 160 hp:n tehoilla, pystyy penkityksessä pitämään jonkinlaista painetta.
Vuosikatsastukseen joutuu vaihtamaan vas. eteen alatukivarren puslat ja molemmat kallistuksenvakaajan puslat. Ja tietysti 4 Matic hintaan.
4 Matikilla on tullut ajettua 5500km keskikulutuksella 15,38 l/100km.
Aika janoinen on... Mutta suurin osa on kaupunkiajoa ja ahtimen myötä, sitä on vähän rankaistu sillion tällöin.
Oikea takasivulasi vuotaa vettä sisään, sieltä on mahtanut pelti kadota.
ASD:n paineakku on tyhjentynyt ja paineet napsuttaa vähän väliä.
En ole raskinut ostaa uutta, kun sillä on hintaa n. 150 € ja yhden käytetyn kohdalla oli sama vika.
53 000 km yhteistä taivalta takana ja dieseliä on mennyt keskimäärin 8,73 l/100km.
Matka tulee varmaankin vielä jatkumaan jos ei kummempia vikoja ilmaannu.
Etulokasuojat pitäisi kyllä vaihtaa, varsinkin oikea puoli.
4 Matic: On saanut Holset HX35:n avustamaan hengitystä. Sekään homma ei mennyt putkeen. Ahtopaineet karkaili ahtimen omalla hukkaportilla ja vasta talttui, kun laitoin ulkoisen hukkaportin.
Nyt ahdot pysyy 0,4 Bar, jotka on hyvät peruspaineet.
Kaikki mahdollinen on vastustanut tässä autossa.
Kun olin saanut turbon kiinni, niin koeajolla alkoi vaihteisto "vorisemaan" ja vuotamaan öljyä ulospäin.
Oli jälleen edessä laatikon irrotus ja kiinnitys. Etummainen öljypumpun laakerihela oli alkanut pyörimään ja sorvannut öljypumpun piloille.
Onneksi oli vanha, glykolit saanut laatikko hyllyssä, ja siinä oli ehjä öljypumppu, joten korjauskulut jäi aika kohtuulliseksi.
En kyllä keksinyt mikä on laakerihelan laittanut pyörimään, turbiinin kaulassa ei ollut mitään merkkejä kiinnileikkauksesta.
Toivotaan että pysyy nipussa.
Pitäisi käydä tehopenkissä, että saa katsastukseen todistuksen, ettei tuosta löydy enempää tehoa kuin 225 hp.
Leimamiehen mukaan, 4 Matic lasketaan omaksi mallisarjakseen, ja tottahan se onkin, ei sinne mene esim. 320:n levyjä, jousia eikä kallistuksenvakaajaa.
Toisaalta siis onni, että joku on mennyt katsastamaan tuohon 2,6 l koneen 160 hp:n tehoilla, pystyy penkityksessä pitämään jonkinlaista painetta.
Vuosikatsastukseen joutuu vaihtamaan vas. eteen alatukivarren puslat ja molemmat kallistuksenvakaajan puslat. Ja tietysti 4 Matic hintaan.
4 Matikilla on tullut ajettua 5500km keskikulutuksella 15,38 l/100km.
Aika janoinen on... Mutta suurin osa on kaupunkiajoa ja ahtimen myötä, sitä on vähän rankaistu sillion tällöin.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)