Ryömittäminen ja töyssyihin ajo
Ryömittäminen ja töyssyihin ajo
Tere! Täällä ois taas tämmösiä amatöörin ärsyttävän amatöörimäisiä kysymyksiä ja kuvailuja. Varoitus.
Elikkäs -92 w124 sedan ois jälleen ongelmissa. Katsastus vaati juuri pienehköä korjausta, mutta meni kyllä sen jälkeen lävitte.
Narinahelat vaihdettiin taakse, siinä missä iskaritkin. Jostain syystä silti takana, ihan kuin vain toisella puolella kuulus pieni kolahdus töyssyistä. Niinku olis jotain kampetta peräkontissa (ei ole) ja verrattavissa jokseenkin ääneen, mikä oli rajumpi ennen kuin nämä puslat vaihdettiin. Mikähän se siellä mahtaa olla? No, sehän nyt on onneksi ongelmista pienin.. Tai no se, että kuullostaa kuin jokin hihna olisi yhtäkkiä ruvennut vinkumaan käynnistäessä? Lämmetessä tuo ongelma (ääni) poistuu. Tuulettimen hihna näyttää olevan kunnossa.
Rättinivel vaihdelaatikon takaa vaihdettiin katsastuksen aikoihin. Samalla kiristettiin laakerointia edessä molemmin puolin. Nyt vain säikähdyksen antoikin kun lähdin "koe-ajolle" ja huomasin joskus kaarteissa tai pompun yhteydessä oikealta edestä todella voimakasta kolinaa / resonointi ääntä mitä lie.. Ääni saattaa pysyä kauankin, mutta ei silti tule kuin välillä. Ikään kuin se tulis konepellin alta, hieman oikealta puolelta.. Matalahko koko autoa tärisyttävä ääni. Mutta varmaksihan en voi itteäni näissä asioissa sanoa. Vähän samanlainen ääni ko kaverin passatissa oli, kun oli liian isot renkaat. Pompuissa ottivat kiinni ja kuulu aika makia ääni ohjaamoonki mutta tässä mersussa se ääni on kyllä vaan isompi. Ja metallisempi. Mikähän siellä vois olla?
Ja sitten.. Vika ilmenee hyvin liikkeelle lähdössä. Esim ryömittäminen on aikasta hankalaa, sillä joku alkaa hakkaamaan takana. Ikään ku sielläki ois jotain väljyyttä tai vastaavaa.. Alkaa paukuttamaan ja hakkaamaan todella väkivaltaisesti. Tuntuu ko onglema ois ollu just ennen tuota rättinivelen vaihtoa, mutta nyt se on tullut entistä voimakkaampana takaisin. Huollon jälkeen auto toimi ko uus, mutta.. nyt se on taas ko ei ois koskaan huolletukaan. Jätetään silti kaikki muut viat vielä toistaseksi luettelematta..
Mitähän nyt? Poltto-operaatio pois suljettu vaihtoehto.
Elikkäs -92 w124 sedan ois jälleen ongelmissa. Katsastus vaati juuri pienehköä korjausta, mutta meni kyllä sen jälkeen lävitte.
Narinahelat vaihdettiin taakse, siinä missä iskaritkin. Jostain syystä silti takana, ihan kuin vain toisella puolella kuulus pieni kolahdus töyssyistä. Niinku olis jotain kampetta peräkontissa (ei ole) ja verrattavissa jokseenkin ääneen, mikä oli rajumpi ennen kuin nämä puslat vaihdettiin. Mikähän se siellä mahtaa olla? No, sehän nyt on onneksi ongelmista pienin.. Tai no se, että kuullostaa kuin jokin hihna olisi yhtäkkiä ruvennut vinkumaan käynnistäessä? Lämmetessä tuo ongelma (ääni) poistuu. Tuulettimen hihna näyttää olevan kunnossa.
Rättinivel vaihdelaatikon takaa vaihdettiin katsastuksen aikoihin. Samalla kiristettiin laakerointia edessä molemmin puolin. Nyt vain säikähdyksen antoikin kun lähdin "koe-ajolle" ja huomasin joskus kaarteissa tai pompun yhteydessä oikealta edestä todella voimakasta kolinaa / resonointi ääntä mitä lie.. Ääni saattaa pysyä kauankin, mutta ei silti tule kuin välillä. Ikään kuin se tulis konepellin alta, hieman oikealta puolelta.. Matalahko koko autoa tärisyttävä ääni. Mutta varmaksihan en voi itteäni näissä asioissa sanoa. Vähän samanlainen ääni ko kaverin passatissa oli, kun oli liian isot renkaat. Pompuissa ottivat kiinni ja kuulu aika makia ääni ohjaamoonki mutta tässä mersussa se ääni on kyllä vaan isompi. Ja metallisempi. Mikähän siellä vois olla?
Ja sitten.. Vika ilmenee hyvin liikkeelle lähdössä. Esim ryömittäminen on aikasta hankalaa, sillä joku alkaa hakkaamaan takana. Ikään ku sielläki ois jotain väljyyttä tai vastaavaa.. Alkaa paukuttamaan ja hakkaamaan todella väkivaltaisesti. Tuntuu ko onglema ois ollu just ennen tuota rättinivelen vaihtoa, mutta nyt se on tullut entistä voimakkaampana takaisin. Huollon jälkeen auto toimi ko uus, mutta.. nyt se on taas ko ei ois koskaan huolletukaan. Jätetään silti kaikki muut viat vielä toistaseksi luettelematta..
Mitähän nyt? Poltto-operaatio pois suljettu vaihtoehto.
Viimeksi muokannut jaacco, 28.9.2015 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ryömittämisessä ilmentyvään kolinaan veikkaisin syyksi moottorin kumityynyjä. Itsellä oli sama vika ja tyhjäkäynnillä/ryömittäessä moottori pääse kolisemaan koria vasten, muistaakseni kumityynyn metallirungon ja korin välissä pitäisi olla noin.13mm tilaa, korjatkaa jos olen väärässä.
Kumityynyjen aiheuttamat kolinat kuuluu tietysti konepellin alla mutta saattaa se kuulostaa kuin tulisi muualtakin.
Pieneen kolahdukseen töyssyihin ajettaessa saattaa myös vaikuttaa väljä kallistuksenvakaajan pystytanko takana, ei ne kaikkea katsastuksessa huomaa.
Hihnan vinkumisen kylmällä saattaa vaikuttaa vanha hihna, vaikka näyttäisikin vanha ehjältä, tai kiristinpyörän laakeri loppu, tai sen linkun laakeri loppu johon kiristinpyörä yms kiinnitetään. Sen näkee siitä jos linkku on hieman vinossa. Jotkut ovat kokeilleet suihkuttaa silikonia hihnan selkäpuolelle, jos vinkuna loppuu, vika linkussa tai kiristäjäpyörän laakerissa, jolloin koko pyörä pääsee kääntymään vinoon.
Kumityynyjen aiheuttamat kolinat kuuluu tietysti konepellin alla mutta saattaa se kuulostaa kuin tulisi muualtakin.
Pieneen kolahdukseen töyssyihin ajettaessa saattaa myös vaikuttaa väljä kallistuksenvakaajan pystytanko takana, ei ne kaikkea katsastuksessa huomaa.
Hihnan vinkumisen kylmällä saattaa vaikuttaa vanha hihna, vaikka näyttäisikin vanha ehjältä, tai kiristinpyörän laakeri loppu, tai sen linkun laakeri loppu johon kiristinpyörä yms kiinnitetään. Sen näkee siitä jos linkku on hieman vinossa. Jotkut ovat kokeilleet suihkuttaa silikonia hihnan selkäpuolelle, jos vinkuna loppuu, vika linkussa tai kiristäjäpyörän laakerissa, jolloin koko pyörä pääsee kääntymään vinoon.
ETU JARRUISTA
Ei oo selevinny vieläkään.. Ja uusia ongelmia ilmenny siinä lomassa! Näköjään kannattaa vähän tarkemmin tosiaan kattoa minkäkuntosen auton ostaa.. Ajattelin että mukavahan sitä on sitte opetella laittamaan, oppii tekniikasta ym. mut kyllähän tämä rupiaa jo kieltämättä **tuttamaan.
Rahaa, aikaa, hermoja.. Koita siinä nyt sitte käyä vielä koulua.
Laitan tähän alle kuvaa, jos joku vaikka eksyis vilkasemaan ja vois kertua samalla että hä.
Eli vaihoin talavirenkaat ja vasemmalta eestä päästi omituista ääntä. Niin ku laahais joku siellä. Epäiltiin jarrujen suojapeltiä, mutta en päässy kokeilemaan sitä vielä sillä huomasin toisenkin jutun.
Eli ilmeisesti jarrupala ottaa jarrulevyyn kiinni. Ei varmasti ihan normaalia?
Pyöriminen todella vaivalloista. Saa käyttää voimaa jos haluaa pyöräyttää ympäri.. Rengaskin ko oli paikallaan ja pyöritti, niin se pyrkii pysähtymään yhteen kohtaan, mistä ilmeisesti se äänikin sitten lähti?
Apua.. apua.. Pitäs lauantaina olla liikenteessä
Rahaa, aikaa, hermoja.. Koita siinä nyt sitte käyä vielä koulua.
Laitan tähän alle kuvaa, jos joku vaikka eksyis vilkasemaan ja vois kertua samalla että hä.
Eli vaihoin talavirenkaat ja vasemmalta eestä päästi omituista ääntä. Niin ku laahais joku siellä. Epäiltiin jarrujen suojapeltiä, mutta en päässy kokeilemaan sitä vielä sillä huomasin toisenkin jutun.
Eli ilmeisesti jarrupala ottaa jarrulevyyn kiinni. Ei varmasti ihan normaalia?
Pyöriminen todella vaivalloista. Saa käyttää voimaa jos haluaa pyöräyttää ympäri.. Rengaskin ko oli paikallaan ja pyöritti, niin se pyrkii pysähtymään yhteen kohtaan, mistä ilmeisesti se äänikin sitten lähti?
Apua.. apua.. Pitäs lauantaina olla liikenteessä
Laitetaas paremmin näkyviin kuvat, joku häikkä tuos linkki jutussa.
photo hosting sites
image hosting gif
photo hosting sites
image hosting gif
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Kitos! No niin näytti olevan linkeissä vikaa..
Tuo johto siis lienee anturille, jonka pitäs ilmottaa jos jarrupalat on liian kuluneet tjs?
Mutta tuo jarrupala-kuva.. Vähän huonosti näkyy, mutta se tosiaan osuu tuohon jarrulevyyn aina ko pyöräyttää ni tietyiltä kohin. Miten se on mahollista? Kuluttaako semmonen laahaus polttoainetta kovinkin? Nuhapumppu nyt on nuhapumppu eikä siinä nyt tehoista ole kyse, mutta..
Kolina loppui kun näytin vasaraa suojapellille mikä tuossa jarrulevyn ympärillä jokseenkin on. Otti vanteeseen kiinni.
Tuo johto siis lienee anturille, jonka pitäs ilmottaa jos jarrupalat on liian kuluneet tjs?
Mutta tuo jarrupala-kuva.. Vähän huonosti näkyy, mutta se tosiaan osuu tuohon jarrulevyyn aina ko pyöräyttää ni tietyiltä kohin. Miten se on mahollista? Kuluttaako semmonen laahaus polttoainetta kovinkin? Nuhapumppu nyt on nuhapumppu eikä siinä nyt tehoista ole kyse, mutta..
Kolina loppui kun näytin vasaraa suojapellille mikä tuossa jarrulevyn ympärillä jokseenkin on. Otti vanteeseen kiinni.
Jos oikein laahaa niin laikka lämpenee, kokeile muutaman kilometrin ajon jälkeen onko levy kuuma. Jos oikein hehkuu, satula irti noista pulteista (2 kpl) joissa näkyy kumipalje, liukutappien ja reikien rassaus ja jotain sopivaa vaseliinia reikään. Uudet kumit tietysti, ei maksa montaa euroa.
Toinen vaihtoehto on, että jarrumäntä jumittaa. Sen voi pikaehostaa polkemalla satula irrallaan mäntää varovasti melkein/jonkin matkaa ulos, kumi pois, putsaa ruosteet männästä varoen naarmuttamasta pahasti männän pintaa ja jarrukumirasvaa männän ympäri. Uusi palje ja puristimella mäntä takas koloonsa.
Jos nuo ruosteenrämmäleet tuossa levyssä kihnuttaa, ne voipi koittaa ajella varovasti rälläkällä, tuskin nuo niin paljoa haittaavat. Tippuvat ajastaan tielle. Levy voi tietysti olla kierokin, jolloin tuntuu kihnuttavan osalla kierrosta. Pitäisi tuntua pedaalissa jumputuksena jarruttaessa. Levyt ja palat vaihtoon.
Noilla pitäisi selvitä. Toivottavasti oli apua.
Paljon lankkua parempaa kohdetta rassausuran aloittamiseen on vaikea keksiä. Huolto on useimmiten todella helppoa ja osia on erittäin hyvin saatavissa. Joskus toki tarvihtoo erikoiskaluja mutta niitäkin taitaa saada lainaan aika vaivatta. Ja ennenkaikkea on tämä foorumi, täällä meininki on vähän toista kuin esmes audifinnsillä.
Toinen vaihtoehto on, että jarrumäntä jumittaa. Sen voi pikaehostaa polkemalla satula irrallaan mäntää varovasti melkein/jonkin matkaa ulos, kumi pois, putsaa ruosteet männästä varoen naarmuttamasta pahasti männän pintaa ja jarrukumirasvaa männän ympäri. Uusi palje ja puristimella mäntä takas koloonsa.
Jos nuo ruosteenrämmäleet tuossa levyssä kihnuttaa, ne voipi koittaa ajella varovasti rälläkällä, tuskin nuo niin paljoa haittaavat. Tippuvat ajastaan tielle. Levy voi tietysti olla kierokin, jolloin tuntuu kihnuttavan osalla kierrosta. Pitäisi tuntua pedaalissa jumputuksena jarruttaessa. Levyt ja palat vaihtoon.
Noilla pitäisi selvitä. Toivottavasti oli apua.
Paljon lankkua parempaa kohdetta rassausuran aloittamiseen on vaikea keksiä. Huolto on useimmiten todella helppoa ja osia on erittäin hyvin saatavissa. Joskus toki tarvihtoo erikoiskaluja mutta niitäkin taitaa saada lainaan aika vaivatta. Ja ennenkaikkea on tämä foorumi, täällä meininki on vähän toista kuin esmes audifinnsillä.