W124 230E 1986

Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

https://www.carkone.fi/tuote/mb-e-w124- ... 1984-1989/

No niinpä näyttää olevan. Jos pajoitus ei onnistu siististi, niin täytyy harkita vaihtaisiko uuden.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5145
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hauska yksityiskohta tuo kuskin palli. :D

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Roisto kirjoitti: 10.10.2021 10:35 Hauska yksityiskohta tuo kuskin palli. :D

Kuva

t.
Risto
:D Jätin "pallin" jotta voi siirrellä autoa tallista pihalle ja takaisin. On muuten pari kertaa ollut vatsalihakset koetuksella, kun tuohon rojahtaa muistamatta selkänojan puuttumista :lol:

PS. Hauska sananmuunnos myös tuo kuskin palli
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ehostustyöt jatkuu... Kuvin kerrottavaa edistystä ei ole laittaa, mutta kai se auto kokoajan vähän valmistuu :?

Ilmastoinnin muutosta R134 aineille olen hieman pähkinöinyt. Mitä pitäisi uusia? Kuivain ainakin ja kaikkien avattavien liitosten tiivisteet. Mitenkäs letkut? Täyttönipat ovat ilmeisesti erilaiset R12 vs R134, onko olemassa adaptereita vai pytyykö letkut uusimaan uusilla nipoilla?
Kompressori ei ole jumissa, muttei pyöri koska järjestelmässä ei ole paineita. Pystyykö kompuraa testaamaan esim yhdistämällä painekatkaisijan navat tai jollain muulla konstilla.

Edit.
http://www.w124performance.com/service/ ... 134aSI.pdf
Löytyi tuollainen "virallinen" ohje muutokseen. Tuon mukaan vaihtuisi aineet (kylmäaine ja voiteluöljy), kuivain ja adapterit huoltoliittimiin
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6671
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... 4a.113616/

Tuolla on käyty aineiden vaihtoa läpi.
Asiasta on niin monta kantaa kuin on kirjottajiakin :happy:
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mika.T kirjoitti:Asiasta on niin monta kantaa kuin on kirjottajiakin :happy:
Nähtävästi :) Näiltä mersuaiheisilta sivuilta olen asiaa lueskellut ja aika samantyyppistä keskustelua. Toteutustapoja riittää...

Tiivistettynä R12->R134
-ei tarvitse tehdä mitään. Vanhat aineet pois, uudet tilalle ja toimii
-vaihtaa kuivaimen, uudet aineet ja toimii
-vaihtaa kuivaimen ja jotain tiivisteitä, järjestelmän huuhtelu, aineiden vaihto ja toimii
-vaihtaa kuivaimen, letkut, tiivisteet, huuhtelu, uudet aineet ja toimii
-ei missään nimessä voi vaihtaa aineita, räjähtää, suolet sinkoilee vaikka minne jne....

Tuo korvaava kylmäaine (Isecon 49 tai RS-24) on ollut myös mielessä. Kaiken keskustelun rivien välistä voisi lukea, että turvallinen vaihtoehto. Saatavuus vaan itselle hämärän peitossa. Täytyy selvittää, että sitä olisi jossain järkevän matkan päässä tarjolla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Karvanaama
Viestit: 818
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kuten Mika.T kirjoitti, on toteutustapoja monia.
Lisäänpä tähän omanikin:

R12 ilmastoinnin sain toimimaan farkussa lisäämällä CRC kylmäspraytä järjestelmään täyttöventtiilin hattuun poratun reiän kautta spraypullon mukana tulleen pillin avulla. Pillin avulla venttiilin pinni alas, auto käyntiin ja ilmastointi päälle.
Tämä toki edellyttää että järjestelmässä on jonkin verran alkuperäistä ainetta, tai ainakaan ei pahoja vuotoja.
Tämä CRC kylmäspray koostuu lähes kokonaan R134:stä, (tetrafluorietaani).

Tilasin kiinasta jo aiemmin adapterit R12->R134, mutta ne jäi kokeilematta tämän kylmäsprayn ansiosta.
Jäähdytetty ilma ei varmastikaan ollut yhtä kylmää kuin virallisella täytöllä, luulen että tuolla konstilla määrä jää vajaaksi, mutta tällä on ainakin helppo ja halpa kokeilla
850 T5 -96
C126 500 -88
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mielenkiintoista. Kiitos tiedosta. Se helpottaa hommaa, kun luetun perusteella aikalailla kaikki vaihtoehdot tuntuvat toimivan (ainakin jollain tasolla).
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sisustan virheitä yritin korjata ja piilotella. Kojelaudassa on ollut muutama halkeama keskellä kojelautaa tuulilasin lähellä ja vänkärin puolen etukaiuttimen paikkeilla. Lisäksi keskikonsoliin on joskus porattu jotain, jokin teline tms.??

Kojelaudan halkeamiin laitoin aluksi liimaa (nahka/vinyyli liima). Sen jälkeen levitin nahkakittiä jäljelle jääneeseen uraan. Kitti on väriltään valkoista, mutta sitä voi värjätä. Ostin jonkinlaisen vinyylinkorjaussarjan (olikohan Visbylla? Puuilosta kuitenkin löytyi), jossa on erilaisia värejä. Yritin tehdä kitistä kojelaudan väristä ja levitin sitä useita kerroksia. Lopuksi sekoitin vielä pelkkää maalia mahdollisimman oikeaan sävyyn ja maalasin railon, jotta se häipyisi mahdollisimman hyvin. Kaiuttimen vieressä ollut repeämä häipyi tosi hyvin. Keskellä kojelautaa olleet eivät aivan niin hyvin. Niitä ei oikeastaan näekään kuin tuulilasin läpi, joten on pienempi paha...
Tässä vaiheessa levitetty kerros tai kaksi kittiä
Tässä vaiheessa levitetty kerros tai kaksi kittiä
kojelauta_halkeama.jpg (372.7 KiB) Katsottu 3417 kertaa
Lopullinen tulos
Lopullinen tulos
kojelauta_paikattu.jpg (437.01 KiB) Katsottu 3417 kertaa
Keskikonsolin ruuvinkolot yritin täyttää aikalailla samalla metodilla. Aluksi en tosin sävyttänyt kittiä enkä saanut maalin väriä ihan kohdalleen. Korjailin hieman metodia ja sain sävyn paremmaksi. Ihan 100 prosenttisesti eivät reiät peittyneet. Kaksi reikää oli myös ratin puolella vastaavalla kohdalla.
keskikonsoli_reiat.jpg
keskikonsoli_reiat.jpg (321.81 KiB) Katsottu 3417 kertaa
keskikonsoli_paikattu.jpg
keskikonsoli_paikattu.jpg (246.42 KiB) Katsottu 3417 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5145
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Varsinkin tuo kaiuttimen nurkka on hyvän näköinen. Ruuvinreiät näyttävät vähän vaaleilta mutta voihan se kameran kuvakin vähän vielä korostaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juuh, kaiuttimen nurkka onnistui hyvin. Kyllä nuo ruuvinreiät jäivät hieman vaaleiksi. Aluksi olivat liian tummat ja tei uuden väriseoksen niin meni toiseen suuntaan yli :D Täytyy tehdä vielä ainakin kertaalleen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takakaaren hipistely on meinannut ottaa koville, että saa muodon joka suuntaan miellyttäväksi. Nyt (taas kerran) se on hyvä.

Jotain muuta piti päästä tekemään mielenterveyden säilyttämiseksi ja vaihdoin venttiilinnostajat. Välillä joku nostajista on naputtanut startin jälkeen ja joskus jonkun matkaa ajaessakin. Tilasin INA:n nostajat, joita ei kuitenkaan ollut varastossa vaikka nettikauppa näin väitti. Vaihdoin sitten Febi merkkisiin. Varaosanumero nostajille on A1030500080. Tein vaihdon näin:
Ilmanputsarikotelo pois edestä ja sen jälkeen venttiilikoppa irti. Alta paljastuu nokka-akseli keinuvipuineen. Nostajat ovat keinuvipujen päässä. Aluksi pitää ottaa nokkia voiteleva öljyputki pois. Se on pitimillä kiinni 1. ja 4. laakeripukin pulttien alla, kuvassa nuolilla. Pyöritin nokan sellaiseen asentoon, ettei nokat painaneet noita vipuja ja irrotin öljyputken. Kiersin irrotetut pultit varulta takaisin paikolleen.
nostaja_putki.jpg
nostaja_putki.jpg (424.1 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Sitten yksi laakeripukki kerrallaan koko keinuvipupaketti irti, nokka akseli tietysti aina sellaiseen asemaan ettei keinuvivut ovat vapaana. Konetta saa pyöritettyä 27mm hylsyllä kampiakselin pultista, vaihde vapaalla. Kannattaa varoa pudottamasta noita venttiilijousen päällä olevia "kuppeja". Nostajan nokka tulee noita kuppeja vasten ja saattavat takertua kiinni kun laakeripukkia nostaa pois.
nostaja.jpg
nostaja.jpg (720.91 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Irrotettu laakeripukki pöydälle ja nostajat saa naputeltua kevyesti "alakautta" pois. Käytin mahdollisimman leveää tuurnaa, jota naputtelin ruuvimeisselin kannalla. Kasaus päinvastoin, öljytty uusi nostaja menee sormivoimin paikalleen.
nostaja_1.jpg
nostaja_1.jpg (327.98 KiB) Katsottu 3206 kertaa
nostaja_2.jpg
nostaja_2.jpg (253.99 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Ylimpänä oleva aluslaatan urat tulevat sisäänpäin kohti nostajaa, ilmeiseti nostaja täyttyy noita uria pitkin?
nostaja_3.jpg
nostaja_3.jpg (257.87 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Laakeripukkien pulttien mometti on Alfamerin oppaan mukaan 21Nm. Ei nyt ollut sopivaa momenttiavainta joten kiristin rannemomentilla. Täytyy vielä kirrailla ohjearvoon kun saan sopivan työkalun.

Ja takaisinlaitossa tarkkana, että kaikki pukit tulevat samoin päin takaisin. Minulle kävi nolo moka, kun otin esnimmäisenä 1. pytyn pukin irti. Jostain syystä en merkannut asentoa, kuten yleensä teen tällaisissa asennuksissa. Takaisin laittaessa päättelin sitten väärin, kuuminpäin se tulee. Pukki ei asettunut sormivoimin paikalleen ja ajettelin, että ohjaussokat ovat sen verran jäykät. Painatin varovasti kiinnityspulteilla pukin paikalleen. Toisen pukin asennuksen jälkeen aloin epäilemään, että 1. pukki saatoi mennä väärinpäin ja näinhän siinä oli käynyt. Ohjasussokat painuivat hieman soikeiksi ja jouduin niitä oikomaan. Käänsin pukin oikeinpäin ja nyt se asettui paremmin. Omituista, että sen sai väärin asennettua ilman väkivaltaa. Kerkesin hieman pyörittämään nokkaa, mutta tuskinpa kerkesi mitään vauriota tulemaan.
Viimeksi muokannut JanneW124, 06.2.2022 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Viimeistelin momenttiavaimella nostajien vaihdon. Rannemomentti oli kyllä hyvin lähellä, mutta nyt on ihan varmasti kohdallaan. Samoin venttiilikopan kirrasin 10Nm, kuten virallisesti kuuluu. Sipaisin aavistuksen silikoonia tiivisteen lisäksi, tiiviste oli vuotanut hieman 4 pytyn tienoolta.

Kasasin etupenkin valmiiksi. Parempikuntoisesta vänkärin penkistä otin napakammat verhoilut kuskin penkkiin. Ajatuksena oli vaihtaa koko kehikko vänkärin penkistä, mutta ei se käynytkään korkeussäädettävään kuskin penkin kiskoihin. Pelkän verhoilun pehmusteineen sai kuitenkin vaihdettua. Perusteellisen pesun koko sisusta vaati vielä, mutta se sitten hieman myöhemmin.
etupenkki_2.jpg
etupenkki_2.jpg (351.48 KiB) Katsottu 3076 kertaa
Kuskin oven ovipahvia olen yrittänyt korjata. Kitistynyt vinyyli kyllä venyy hyvin, kun sitä lämmittää ensin. Liimaaminen ja puristaminen onnistuneesti on sitten aavistuksen hankalampaa. Ihan valmista en vielä saanut, mutta uskoisin, että tuosta saa vielä soivan pelin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt sain auton viimein käyntiin ja pääsin toteamaan nostajaremontin ensivaikutelman. Akku oli päässyt sen verran tyhjäksi, ettei jaksanut edelliskerralla startata. Muutaman hetken nokat säksätti ja sen jälkeen normaali käyntiääni jäi voimaan :rock:

Piti käyttää autoa ulkona, kun tarvitsin tallitilaa hetkeksi. Ihmettelin bensapumpun voimakasta ääntä, sehän on melkein uusi Bosch, eikä ole ennen ääntänyt. Hetken päästä loppuikin sitten bensa :happy:
Tankkihan piti tyhjätä kun takakelkkaa pudottelin, enkä sitten kovin paljoa tankannut sen jälkeen. Nyt sekin vähä päsi loppumaan. Onneksi oli ruohonleikuriin varattua bensaa tilkka kanisterissa. Nurmikko jää nyt ajamati, mutta Mersu lähti käyntiin ja sain sen takaisin talliin.

Paljompa muuta en tälle tehnyt. Ovipahvin asensin takasin todetakseni, että vinyylin uudelleenliimaus onnistui melkein :idiot:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vielä löytyi ruosteita poistettavaksi :D

Etummaisten tunkkauskumien alta/ympäriltä ja vieressä olevien vedenpoistokuminappuloiden ympäriltä sai rapsutella pienet alueet puhtaiksi. Samoin helmapeltien ihan etuosassa oli massan alla ruostetta. Molemmin puolin aikalailla samoilta alueilta piti hioa ja hapotella pintaruosteita pois. Reikiä ei onneksi sentään löytynyt.
Ovet olen mielestäni katsonut läpi, mutta niin vain oli kuskin oven alareunassa tiivisteen alla, siellä tiivisteurassa, ruostetta. Ikävä paikka rapsutella rupea pois, mutta eiköhän sieltä suurimman osan saanut veks.
Jätin fosforihapon vaikuttamaan ja seuraavalla kerralla ajattelin maalata epoksilla ainakin nuo helmapeltien korjatut kohdat.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt olisi (toivottavasti) viimeiset ruostekohdat hoideltu maalin peittoon. Suttasin pensselillä 2K-epoksia käsiteltyihin kohtiin. Kaksi kerrosta levitin maalia. Nuo kohdat jää osin kokonaan piiloon, ja osin vähälle huomiolle joten kovin isosti ei tarvitse silotella pensselin jälkiä. Kuvat on vänkärin puolelta. Kuskin puolelle tehty ihan samoihin kohtiin samat maalaukset.
helma_paikattu.jpg
helma_paikattu.jpg (387.93 KiB) Katsottu 2493 kertaa
helma_paikattu_2.jpg
helma_paikattu_2.jpg (486.39 KiB) Katsottu 2493 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pari viime rassausiltaa menikin taas kitatessa ja hioessa, kun otin vielä uudelleen vänkärin puolen etulokasuojan työn alle. Siinä oli hitsauksesta vedellyt kohouma etuosassa, jota en aiemmin huomannut. Siinä saikin muutaman tunnin kulumaan, kun muotoa yritti saada kohdalleen.
Noh, nyt se on taas kerran mieleinen ;)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Konepellistä tihrustin vielä puolen tusinaa kiveniskemää ja fiksailin ne maalauskuntoon.
Seuraavat peliliikkeet ovatkin sitten valmistavat toimenpiteet maalausta varten. Aion maalata helmapellit itse ennen varsinaista ylimaalausta. Näin säästän vähän kustannuksissa ja kun helmapellit jäävät vähälle huomiolle, niin minun maalaustaidot riittävät siihen hommaan.
Irrottelen tarvittavat listat ja tiivisteet, ovenkahvat jne. Lisäksi aion vielä matata käsittelemättömän maalipinnan valmiiksi, sekin työ on sitten maalrilta pois.
Loppu sitten hoidetaan asianmukaisissa tiloissa osaavan henkilön toimesta.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jatkoin maalausvalmisteluja.
Konepellistä irrotin maskin ja pissapojan suuttimet. Tai suuttimet työnsin vain koloistaan läpi. Korjasin vielä pari kiveniskemää ja mattasin koko pellin.
Otin myös pyyhkijän irti ja samalla kaikki vesikourut sekä tiivisteet mitkä purkautui tieltä. Ei niitä maalauksen takia tarvitstsi ottaa, mutta haluan entrata haalistuneen pyyhkijänrungon jossain vaiheessa.
Kuskinpuolen ovista ja takaposkesta kävin myös muutamat ruvet läpi. Näitä en saanut kokonaan vielä matattua. Ovien alareunasta poistin listankiinnikkeet ja pesin niiden alta ilmestyneet liat. Putsasin myös kynnykset kuskin puolelta. Ovien välissä oli vielä pieni ruosterupi, joka katosi pölynä ilmaan. Laitetaanpa pari kuvaakin vaihteeksi...
nokka.jpg
nokka.jpg (451.78 KiB) Katsottu 2112 kertaa
sivu.jpg
sivu.jpg (459.93 KiB) Katsottu 2112 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vänkärin puolen ovista tarkastelin kiveniskemät ja käsittelin tasaiseksi. Yksikään löytynyt kupru ei ollut rikkonut maalipintaa kokonaan, joten selvisi pienemmällä vaivalla. Muutenkin iskemiä oli vähemmän "ojan" puoleisella kyljellä. Ovilistan alla etuovessa oli pieni ruosteenalku, jonka sai kiinni.
Purin kattolistat pois, samoin tuulilasin yläreunassa menevän listan. Niiden alta ei paljastunut lisätöitä. Kaivoin myös ovilasien alareunassa olevat tiivistelistat pois. Kuskinpuolen takaoven taaimmaisessa nurkassa oli listan alla pieni kupru, joka sai kyytiä.
Sovitin etulokasuojia paikalleen. Nehän ovat auton omat, mutta kuskin puolella piti tehdä alakiinnikkeet uusiksi ja vänkärin puolta tuli hitsattua enemmänkin, joten oli aiheellista tarkastaa istuvuus. Eipä siinä onneksi ongelmia ollut. Ihan nätisti asettuvat edelleen. Purin ne sitten vielä pois.
etulokasuoja_8.jpg
etulokasuoja_8.jpg (411.1 KiB) Katsottu 2028 kertaa
etulokasuoja_7.jpg
etulokasuoja_7.jpg (401.72 KiB) Katsottu 2028 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takapäätä sipistelin paremmaksi. Löysin vielä pienen ruven vänkärin puolen takavalokehyksestä. Purin kontin kynnysmuovin irti ja putsasin, mitä alta löytyi. Kontin stopparipalat olin jo ottanut aiemmin irti, mutta nyt putsasin pinttyneet liat pois. Jotain muutakin pientä...

Kuskin puolen ovista otin ulkopuolen kahvat irti. Kuskin ovesta lisäksi taustapeilin ja ovitiivisteen. Myös ovipahvin revin veks, kun aluksi luulin kahvojen irtoavan sitä kautta. Mutta kahvoillehan on karmissa kumitulpan alla reikä, josta 3mm kuusiokoloavaimella saa löysättyä pidätinruuvin ja kahva irtoaa. Kuskin ovessa piti kääntää avaimella lukkopesä oikeaan asentoon, jotta kahva irtosi.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Irrottelin vänkärin puolelta taustapeilin ja ovenkahvat. Takaovipahvin otin myös pois.
Otin loput ovitiivisteet irti. Toisen takaoven tiiviste meni poikki saranan paikkeilta, tai sitten se oli jo poikki ja liimattu joskus. Joka tapauksessa särki se on...
Samoin ovenrajoitin oli tohjona. Sen olen kerran vaihtanut, kun alkuperäinen jäi jumiin. Uusi kesti ehkä muutaman kuukauden kunnes siitä hävisi pykälät. No siitä oli saranaan kiinnittyvä lipare poikki ja sisällä oleva luisti oli jumissa...
Tiivisteiden alta löytyi vielä ruostetta. Pahimmat vänkärin takaovesta, muista vähemmän. Ei nyt mitään vakavaa, mutta yritin nekin raapustaa pois ja hapotin fosforihapolla.
Jokohan nyt olisi viimeiset ruosteet löydetty. Varmaan sata kertaa todennut, että nyt on kaikki poistettu :idiot:

Edit: Ovitiivisteiden numerot:
Taka oikea: A1247303678
Taka vasen: A1247303578
Etu oikea: A1247201278
Etu vasen: A1247201178
Viimeksi muokannut JanneW124, 17.2.2022 9:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Irrottelin vielä muutamat listankiinnikkeet. Kattolistojen kiinnikkeitä en saanut ehjänä irti. Hoksasin kyllä, miten kiinnike löystyy urasta, mutta jokaisesta katkesi yksi tai useampi kynsi. Kokeilin myös lämmittää kiinnikettä ennen purkamista, mutta ei auttanut. Saattavat kyllä toimia vielä, voisi ne vaihtaakin jos vaan löytyy vielä jostain.
Samoin C-pilarin/takalokasuojan välisien peltilistat ja niiden klipsut irrotin. Niihin onkin jo valmiiksi uudet kiinnikkeet hommattu. Vanhat oli jo ennestään rikki.

Sitten mattasin koko auton (pl kitatut kohdat) P800 hiomapaperilla vesihiomalla.

Edit. Kattolistan kiinnikkeet, etummaiset yht. 12kpl:
A2016980160 tai
A2016980260 tai
A2016980660
Taaimmaiset yht. 2kpl
A2016980860 tai
A2016980960 tai
A2016981260

Kiinnike on 3 osainen, en tiedä onko jokainen noista numeroista sitten eri osalle. Merteilin sivun kuva viittaisi, että kaikki tulee mukana...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Parina päivänä touhuttu autoa taas eteenpäin.
Maalausvalmistelut jatkuivat kontin osalta. "Uusi" luukku on ollut hommattuna jo kauan ja olen sitä vähän valmistellutkin. Kolmeen kilven taustalevyn kiinnitysmutteriin oli katkennut ruuvi sisään, ne piti porata pois. Sitten koko komeus piti hioa maalausta varten. Eipä siinä onneksi paljoa ollut tekemistä.
kontinluukku.jpg
kontinluukku.jpg (404.27 KiB) Katsottu 1361 kertaa
Etulokasuojille myös viimeiset hionnat. Muutamat pienet kohdat sain kitattua vielä viime metreillä. Lyhdynaluspellit hioin kokonaan pellille. Niissä oli jo niin paljon rupuja. Ehkä olisi voinut ostaa ihan uudet...? Noh, näillä mennään...
Kaikenlaista pikkujuttua yritin sipistellä kuntoon maalaria varten. Yllättävän työlästä ja aikaa vievää...

Sitten pitikin hommata vielä traileri ja kuski. Omaa kärryä ei ole ja ajokortista uupuu kirjain, jolla saisi näin painavaa kärryä vetää. Vetoauto sentään oli oma. Kuski sekä kärry löytyi löytyi ja ajoin Mersun kyytiin.
kyyti.jpg
kyyti.jpg (665.92 KiB) Katsottu 1361 kertaa
Vietiin projekti maalarille. :rock: :rock: Parin viikon sisään pitäisi olla valmista sen osalta.

Hieno päivä. Kelikin sattui just suunnitellusti kohdalleen 8)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kävin irrotettujen muoviosien kimppuun seuraavaksi.

Putsasin kaikki ovien/lokasuojien listat. Saippuateräsvilla on ihan pätevä putsausmetodi tällaisiin osiin, saa pinttyneenkin lian pois eikä naarmuta niin kauan kun saippua vaahtoaa. Putsauksen jälkeen pesin vielä rasvanpoistajalla ja käsittelin listat Gtechnic C4 muovipinnotteella. Aineen pitäisi palauttaa haalistuneen muovin alkuperäinen väri takasin. En tosin ole ihan varma ovatko nämä listat maalattu? Joka tapauksessa väri kirkastui. Kuvassa alin lista käsitelty kyseisellä aineella.
listat_1.jpg
listat_1.jpg (494.74 KiB) Katsottu 1229 kertaa
Kynnyslistoille tein saman käsittelyn; saippuateräsvilla, taikasieni pinttyneisiin kohtiin, rasvanpoisto ja pinnoite.
kynnyslistat.jpg
kynnyslistat.jpg (527.42 KiB) Katsottu 1229 kertaa
Samoin ovenkahvat. Nämä olivatkin ihan kunnolla haalistuneet ajan saatossa. Kuvassa pikkuosa käsitelty ja vetokahva putsattu. Vänkärin puolen lukko-osa oli hieman eri sävyinen (musta) kun muut (tumman harmaa). Sama avain kyllä sopii molempiin oviin, mutta lienee apukuskin oveen joskus lukko vaihdettu. Virtalukko täytyy jossain vaiheessa sarjoittaa, sen vaihdoin joskus uuteen ja on eri avaimella kun ovet.
kahva.jpg
kahva.jpg (488.91 KiB) Katsottu 1229 kertaa
Peilit saivat myös hyvän näköisen pinnan.
peilit.jpg
peilit.jpg (456.09 KiB) Katsottu 1229 kertaa
Kävin läpi myös muut löytyneet muoviosat samalla metodilla. Ihan kelvollloset tuli kaikista. Kuskinpuolen etulokasuojan alempi lista pitää hommata uusi. Listoissa oli muutenkin naarmuja yms 36 käyttövuoden tuomaa elämää, mutta ihan kelvolliset niistä tuli.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Seuraavaksi ehostuslistalla oli puskurit. Etupuskurista puuttui siis pieni pala, jonka paikkasin toisesta puskurista otetulla palalla. Jouduin uusimaan muovihitsauksen vielä kertaalleen, kun pala ei ollut kiinnittynyt kunnolla vaan halkesi. Sain korjattua kohdan paremmin ja kittasin rypyt veks. Maalia kävin hakemassa maalikaupasta sävyllä 7129 - galinite grau. Se olikin akryylimaali, eli satiinilakkaa ei tarvinnutkaan vaan maali itsessään on puolikiiltävä. Helpottaa kotimaalarin työtä, kun selviää yhdellä ruiskutuskerralla 8) Sama sävy tulee myös helmapelteihin. Niitä en kerennyt ennen maalarille vientiä maalamaan, mutta teen sen kunhan saan kopan takaisin tallille. Ostin varulta myös muovipohjustetta, kun en ollut varma onko puskuri maalattu vai muovipinnalla. Totesin kuitenkin, että maalattu se täytyy olla, joten mattasin pinnan P800 paperilla ja tein tarvittavat rasvanpoistot ennen maalikerrosta. Samalla maalasin myös pyyhkijän rungon takaisin loistoonsa :D Kuvissa maali ei ole vielä kokonaan kuivunut, joten saattaa näyttää kiiltävämmältä kuin lopullinen pinta.
etupuskuri.jpg
etupuskuri.jpg (674.21 KiB) Katsottu 1181 kertaa
pyyhkijä.jpg
pyyhkijä.jpg (647 KiB) Katsottu 1181 kertaa
Takapuskurissa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta sävy ei ollut nyt ihan sama kuin vastamaalatussa etupuskurissa. Todennäköisesti 36 vuotta haalistaa hieman :nocando:
Otin törmäyslistan pois ja tein tarvittavat valmistelut myös takapuskurille. Uudet maalit pintaan, samoin etupuskurin hinausluukun maalasin uudelleen.
takapuskuri.jpg
takapuskuri.jpg (255.25 KiB) Katsottu 1181 kertaa
Ainakin äkkiseltään näytti onnistuvan maalaus ihan kelvollisesti. Eihän se mitään näyttelypintaa ole kun kotitallissa maalaa ilma asiallista ilmanvaihtoa, mutta kohtuu siistiltä vaikuttivat. Katsotaan vielä kun kuivavat kunnolla.

Törmäyslistat voisi ostaa uudet. Takana ainakin oli paikoin musta väri tiessään.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain teasereita kammiosta...
IMG-20220316-WA0018.jpg
IMG-20220316-WA0018.jpg (149.91 KiB) Katsottu 993 kertaa
IMG-20220316-WA0020.jpg
IMG-20220316-WA0020.jpg (137.99 KiB) Katsottu 993 kertaa
IMG-20220316-WA0021.jpg
IMG-20220316-WA0021.jpg (153.11 KiB) Katsottu 993 kertaa
IMG-20220316-WA0025.jpg
IMG-20220316-WA0025.jpg (163.3 KiB) Katsottu 993 kertaa
IMG-20220316-WA0023.jpg
IMG-20220316-WA0023.jpg (140.36 KiB) Katsottu 993 kertaa
IMG-20220316-WA0026.jpg
IMG-20220316-WA0026.jpg (70.37 KiB) Katsottu 993 kertaa
Koppa, lokasuojat ja takalunkka olisi pohjamaalattu. Takaovien oviaukot ja B-pilarien alaosat jo värissä.

Jotain pieniä korjauksia oli pitänyt minun jäljiltä tehdä; kittauksien parantelua/viimeistelyä ja nokkapellistä oli löytynyt ihan pieni reikä. Oviaukoista ruostetta liiman alta, samoin ovien alareunoista oli poistanut ruostetta liimasaumojen alta mitä en ollut huomannut. Olipa takaovet otettu ihan irti asti, että sai B-pilarien alaosat maalattua kunnolla. Samalla ovien alareunat oli saanut hieman hoivaa.

Alkaa kyllä jo hymyilyttää... :D

Itse olen tilaillut kiinnikkeitä listoihin rikkinäisten tilalle. Iso osa löytyi ihan koto-Suomesta KL-varaosista ja Merteililtä, kattolistojen nappulat ovat tulossa Saksasta ebayn kautta. Uudet jalkamatot tulivat myös Saksasta. Uusi mallimerkki takaluukkuun löytyi vielä alkuperäisenä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 229
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Valmistuu, valmistuu...
Auto ja irtopaneelit on maalattu. Todella hyvältä näytti työn jälki kaikin puolin. Sävykin on hyvin kohdallaan maalaamattomiin alueisiin verraten. Esim. kattoluukkua ei maalattu, eikä sävyeroa huomannut. Luukkuu kiillotettiin. Siitä ei tullut kuvaa otettua, mutta eiköhän tuota vielä kerkiä ihmettelemään.
maalattu_1.jpg
maalattu_1.jpg (930.77 KiB) Katsottu 849 kertaa
maalattu_2.jpg
maalattu_2.jpg (951.78 KiB) Katsottu 849 kertaa
maalattu_3.jpg
maalattu_3.jpg (702.8 KiB) Katsottu 849 kertaa
Auringonvalossa sävy näyttää taittavan hieman violetin suuntaan, pimeämmässä näyttää melko harmaalta.

Osia on tilailtu...
-kattolistojen kiiinnikket saapui
-puskurien törmäyslistat saapui
-ovirajoitin takaoveen saapui
-uudet keltaiset vilkut+sivuvilkut löytyy
-uusi tarrasatsi (rengaspaine, ilmastointiaine yms tarrat) löytyi ebaystä
-uudet rekisterikilvet saapui

Pitää raahata auto tallille. Helmapellit on vielä maalaamatta ja maalaan ne itse. Oli tarkoitus hoitaa homma ennen maalausta, mutta en siihen kyennyt...
Mitenköhän tuohon uskaltaa alkaa osia kiinnittämään..??
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Viestit: 28240
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi että. Kylläpä tuota kohta kelpaa ihailla, ja nytkin jo :-P
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6671
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ai vitsi!
Tuota se on mukava alkaa kasamaan. 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”