W124 230E 1986

Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti:Voi että. Kylläpä tuota kohta kelpaa ihailla, ja nytkin jo :-P
Mika.T kirjoitti:Ai vitsi!
Tuota se on mukava alkaa kasamaan. 8)
No joo... Kyllä tässä suupielet korvissa mennään eteenpäin :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kasasin puskurien törmäyslistat maalattuihin puskureihin kiinni. Yllättävän hyvin sopivat paikalleen. Varsinkin etupuskurin lista kävi oikein sulavasti. Vanhat olikin ihan alkuperäiset varaosanumerolla. Eivät olleet vielä rikki, mutta maalausta vähintään huutaisivat. Uudet olivat melko edulliset, joten ei maksanut vaivaa alkaa kunnostamaan...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

kyyti_2.jpg
kyyti_2.jpg (764.05 KiB) Katsottu 13832 kertaa
katto.jpg
katto.jpg (530.8 KiB) Katsottu 13832 kertaa
lokasuojat.jpg
lokasuojat.jpg (224.23 KiB) Katsottu 13832 kertaa
oviaukko_1.jpg
oviaukko_1.jpg (659.33 KiB) Katsottu 13832 kertaa
oviaukko_2.jpg
oviaukko_2.jpg (347.1 KiB) Katsottu 13832 kertaa
nokka_2.jpg
nokka_2.jpg (572.16 KiB) Katsottu 13831 kertaa
Mersu löysi tiensä takaisin tallille. Siitäpä sitten kasaanpäin hiljalleen...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laitoin uuden ovenrajoittimen oikeaan takaoveen. Orkkisosa on ilmeisesti aika kallis, enkä edes tiedä saako niitä enää joten FebiBilsteinin laatikossa olevan rajoittimen törkkäsin sisään. Nämä tarvikkeet ovat enemmän tai vähemmän susia. Tämä kyseinen ehkä enemmän...
Tähän oveen on tullut aiemminkin vaihdettua stoppari, ja edellinen kesti karkeasti 150 ovenavausta :D
Tämä uusi oli aivan kuiva, joten purin ja rasvasin sen ennen asennusta. Ruuvinreiät eivät osuneet kohdalleen ja stopparia piti vielä vääntää ja viilata ennenkuin sain paikalleen :idiot:
rajoitin.jpg
rajoitin.jpg (293.05 KiB) Katsottu 13743 kertaa
Tuossa oli käytännössä kaikki vaseliini, mitä oli laitettu.
Tuossa oli käytännössä kaikki vaseliini, mitä oli laitettu.
rajoitin_2.jpg (594.8 KiB) Katsottu 13743 kertaa
Purin toisen takaoven rajoittimen (tarvike sekin) ja rasvasin. Samoin kuskin oven alkuperäisen rajoittimen putsasin ja rasvasin uudelleen. Orkkiksessa ei ollut sellaista muovitaskua, mihin nuo tarvikeet on sujautettu. Rasvana käytin vetonivelen rasvaa.
Kellä on vielä alkuperäiset rajoittimet, niin huoltakaa. Vaatii ovipahvin irrottamisen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pesin kaikki ovien kumitiivisteet ja laitoin paikalleen. Hieman öljysin WD-40:llä tiivistettä niin ihan nätisti lupsahtivat uraansa. Takaovissa tiiviste oli liimattu saranapuolelta, joten putsasin vanhat liimat pois ja liimasin uudelleen kontaktiliimalla. Vänkärin tiiviste oli poikki sieltä saranapuolelta, mutta laitoin sen kuitenkin kun liimattuna se siellä pysyy.
Pesin myös oviaukkojen kangasverhoilut. Liotin kaikkia hetken aikaa verhoilunpesuaineessa saavissa. Muutamat tahrat jäi ja vähän on sävyeroa riippuen, kuinka näkösällä kangas on ollut, mutta ihan raikkaat niistä tuli.

Maskissa on ollut vähän sanomista. Muoviritilästä on lohjennut parista kohtaa pala pois ja yksi ohut poikittaiskromi oli saanut kolhun. Ostin toisen maskin. Siinä oli kromikehyksessä kupruilua, mutta muovisäleikkö oli ehjä. Myös ehjän poikittaisriman sai tästä, joten kahdesta viallisesta pytsyi kasaamaan yhden ehyen. Sattumalta "uudessa" muoviritilässä oli tasan sama aikaleima kuin alkuperäisessäkin 8/86.
maski.jpg
maski.jpg (868.03 KiB) Katsottu 13649 kertaa
Valonvalitsimen kehyksessä on ollut ylimääräinen katkaisija, joka ei ole kytketty mihinkään. Kuitenkin porattu kehyksestä läpi. Myös yksi kiinnikkeistä on rikki. Valonvalitsimen nupin maalaus oli hieman kulunut joten ostin uuden. Uudessä nupissa kolmio-osoitin on muuttunut viivaksi eikä se sitten ollut ihan samanlainen. Ei nyt mikään maailmanloppu, mutta sain valkoisella maalitussilla väritettyä alkuperäisen nupin kolmion takaisin väriinsä. Hieman se on nyt kirkkaampi kuin viereiset merkinnät, mutta niin oli tuo uusikin. Löysin ehjän kehyksen ja laitoin ehostetun alkuperäisen nupin paikalleen.
valokehys.jpg
valokehys.jpg (473.12 KiB) Katsottu 13649 kertaa
valokehys_2.jpg
valokehys_2.jpg (455.18 KiB) Katsottu 13649 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, tuo valonuppi on samanlainen kuin moottorin öljykorkki. Ei saa enää tilaamalla samanlaista, korvaavat osat ovat erilaisia. Uuden mallin öljykorkissa on huutomerkkiä ja manuskan kuvaa, ihan kuin 2000-luvun autossa :x Ei vaan pelkkää jämerää saksankielistä tekstiä.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jeps. Valonupin varaosanumero muuttunut A201... ->A202... alkuiseksi. Vm -95 faceliftissä oli tuollainen viivaosoitin, jonka vaihdoin uuteen myös. Olisiko siinä alunperin noin, jos muutos tullut W202 mallisarjan myötä -93 eteenpäin?
Öljykorkissa lukee varoitus ylitäytöstä saksaksi ja englanniksi, mutta faceliftissä on varoituskolmio ja ohjekirjan kuva eikä tekstejä. Ilmeisesti sama juttu?
Ja 2.sarjan -92 CE:ssä näytti olevan myös samanlaiset valonuppi ja öljykorkki, kuin 1.sarjalaisessa.

Hauskoja pieniä eroja "samanlaisissa" autoissa.

Tuossa valonvalitsimen kehyksessäkin on muuten eroja. 1.sarjassa korkeussäädön rullan aukko on isompi kuin 2.sarjasta eteenpäin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt on sen verran aikaa kulunut maalauksesta, että uskalsin alkaa kasaamaan osia takaisin. Haluan vahata tms. kaikkien irto-osien aluset ja siksi odottelin 4 viikkoa maalin kuivamista.
Kasasin peilit ja ovenkahvat kiinni koriin. Kuskin oven lukkopesä hajosi, kun laitoin sitä takaisin. Onnistuin jotenkin pyöräyttämään avainta 180 astetta ja siihen jumahti. En ymmärrä, miten se edes pyöri niin paljon. :idiot: Apukuskin puoleisessa on stoppari. Toisaalta, hyvä kun hajosi nyt. Lukkopesä on irrallaan, eikä aiheuta kummoisia talkoita vaihtaa ehjää. Ovet ja virtalukko olivat jo ennenstään eri avaimilla eli sen puoleen ei tullut enempää harmia. Otin lukon varren irti ja laitoin avainpesän oveen, jotta kahva toimii...

Kasasin takavalot ja konttiin liittyvät osat paikalleen. Kynnyksessä oleva muovisuoja oli huonossa kunnossa, mutta sitä sai vielä ihan uutena. Hintaakin alta kolmekymppiä :shock: . Muut muoviosat oli putsattu ja pinnoitettu, kontin alalistan maalasin mattamustalla.
takaosa.jpg
takaosa.jpg (500.69 KiB) Katsottu 13481 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Keulasta kasasin maskin ja pisapojan suuttimet takaisin. Laitoin pyyhkijän ynnä kaikki siihen liittyvät listat ja muoviosat takaisin. Siitäkin saa tehtyä eeppisen taistelun, kun pudottaa yhden kiinnikemutterin puhaltimen alla olevaan vedenpoistoreikään :D Sitten kun melkein kaikki oli kasassa, huomasin ettei tuulilasia vasten tulevien tiivistelistojen kiinnikkeet olleet enää kiinni korissa. Piti vielä kerran purkaa hilppeitä pois edestä jotta sain niitattua kiinnikkeet uudelleen. Lopulta se kuitenkin kasaantui :happy: Putsasin kaikki muoviosat ennen takaisin laittoa ja maalasin nuo ritilät mattamustalla, niistä oli osittain maali rapissut pois.
pyyhkijä_2.jpg
pyyhkijä_2.jpg (571.18 KiB) Katsottu 13431 kertaa
Ennen pyykijän takaisinlaittoa otin puhaltimen irti. Hiiliä oli vielä ihan hyvin jäljellä, putsasin kontaktipinnat puhtaaksi. Toinen siipipörä viipottaa ja käytin sitä irti. Akseli on suora, mutta muovipyörässä jotain kieroa. En osannut sitä alkaa oikomaan, ei ota koteloon kiinni kuitenkaan.

Kattolistat asensin myös. Ostin uudet kiinnikkeet rikkoutuneiden tilalle. Taaimmaisen kiinnikkeen kiila on hieman erilainen kuin muut, mutta valkoinen kiinnikeosa sama. Otin takimmaiset kiilat vanhoista. Listat asettui ihan hyvin paikalleen. Kiinnikkeiden kohdistuksen tein kattolistalla, siitä näki vanhat paikat oikein hyvin. Vahasin ja levitin vahamaista ruostesuoja-ainetta listan uraan.
kattolista.jpg
kattolista.jpg (382.46 KiB) Katsottu 13431 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laitoin ikkunalistat takaisin paikalleen. Samoin kynnyslistat oviaukkoihin meni paikalleen.
C-pilarien peltilistat asensin myös. Niihin tilasin uudet kiinnikkeet. Molemmilta puolilta oli irti takalasin päätyyn tuleva peltiklipsi, joka piltää listan takaosaa aloillaan. Kuskin puoleinen oli vielä olemassa ja niittasin sen kiinni, mutta vänkärin puoleinen puuttui joten tein siihen pellistä vastaavan kappaleen ja niittasin popniitillä kiinni. Molemmat listat asettuivat hyvin.
Ympyröidyssä kohdassa pitäisi olla niitattu peltiklipsu
Ympyröidyssä kohdassa pitäisi olla niitattu peltiklipsu
sivulista_kiinnikkeet.jpg (404.15 KiB) Katsottu 13382 kertaa
sivulista.jpg
sivulista.jpg (425.98 KiB) Katsottu 13382 kertaa
Asensin ovien kylkilistat ja takalokasuojan pikkulistat. Kuskin puolen pikkulista jäi vähän heilumaan, vaikka kiinnike vaikutti ihan ehjältä. Täytyy sille tehdä jotain. Vänkärin puoleinen pikkulistakin asettui ihan hyvin. Sen istuvuus vähän arvelutti, kun tuota aluetta työsti. Samoin yläpuolella kulkeva ura on ihan muodossaan. Ovilistoihin uusin yhden kiinnikkeen, muut olivat ehjiä.
pikkulista.jpg
pikkulista.jpg (410.09 KiB) Katsottu 13382 kertaa
Kaikkien listojen aluset vahasin ennen asennusta ja laitoin vahamaista ruostesuoja-ainetta ohuen kerroksen. Arvoin, että laitanko rustesuojaa ollenkaan kun se saattaa myös sitoa pölyä/likaa itseensä...Mutta laitoin kuitenkin... :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään ajoin auton ulos ja asentelin ovipahvit takaisin paikalleen. Vänkärin ovesta irrotin pahvin ja huolsin ovenrajoittimen. Tätä en tehnyt aiemmin, koska tallissa tulee seinä vastaan ja helposti sitten kolhii vänkärin puolen ovia...
Kuskin ovipahvissa oli hieman sanomista kahvan ympärillä ja sain korjattua sen melkein...ihan vähän jäi vinyylin venyttely vajaaksi. Kelvatkoon nyt toistaiseksi.
Vaihdoin uudet ja oikean väriset jalkatilan matot mustien tilalle ja sisustan ilme kirkastui. Takapenkin istuiosan napsautin paikalleen myös. Sisustan pesua ei ole vielä tehty, mutta ihan raikkaalta tuo noin muuten näyttää.
takapenkki_3.jpg
takapenkki_3.jpg (727.27 KiB) Katsottu 13256 kertaa
takapenkki_2.jpg
takapenkki_2.jpg (939.85 KiB) Katsottu 13256 kertaa
ovipahvi_kuski.jpg
ovipahvi_kuski.jpg (497 KiB) Katsottu 13256 kertaa
matot_1.jpg
matot_1.jpg (794.13 KiB) Katsottu 13256 kertaa
etupenkki_3.jpg
etupenkki_3.jpg (426.18 KiB) Katsottu 13256 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

olen varmaan jo aiemminikin tämän sanomut, mutta voinpa sanoa sen uudestaankin... Tämän projektin etenemistä on ilo seurata.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanja-eno kirjoitti: 07.5.2022 10:32 olen varmaan jo aiemminikin tämän sanomut, mutta voinpa sanoa sen uudestaankin... Tämän projektin etenemistä on ilo seurata.
Eipä nuita lasketa, saa sanoa niin monta kertaa kun tykkää :)
Mutta kiitos, hyvä jos sepustus kiinnostaa. Vielä on vähän tekemistä, mutta uhkaavasti näyttää siltä, että tälle kesälle valmistuu :shock:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jep, hienoa jälkeä tulee. Ai että, mie jotenkin tykkään tuosta 1-sarjan 124:sta. Muovihelmattomuus tekee autosta jotenkin "kepeän" näköisen.

Täytyy kyllä sanoa, että W124 on kestänyt hyvin aikaa. Sisustus näyttää upealta, ei uskoisi että on vm. 1986 autosta. Katsokaapa millaisia oli muut 86-mallin autot sisältä. 8) BMW:n 5-sarjakin oli tuolloin E28, se oli kuin tuulahdus 70-luvulta, ainakin ulkoisesti.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: 07.5.2022 22:24 Jep, hienoa jälkeä tulee. Ai että, mie jotenkin tykkään tuosta 1-sarjan 124:sta. Muovihelmattomuus tekee autosta jotenkin "kepeän" näköisen.

Täytyy kyllä sanoa, että W124 on kestänyt hyvin aikaa. Sisustus näyttää upealta, ei uskoisi että on vm. 1986 autosta. Katsokaapa millaisia oli muut 86-mallin autot sisältä. 8) BMW:n 5-sarjakin oli tuolloin E28, se oli kuin tuulahdus 70-luvulta, ainakin ulkoisesti.
Kiitti.

Hyvä kun joku muukin pitää 1.sarjalaisesta. Moni parjaa 1.sarjaa ulkonäöstä ja sisustasta, ehkä ihan aiheestakin.
Penkit on tuntumaltaan heteka-tyyliset ja jalopuuta on vähemmän.
Yksi iso syy voi olla myös varusteiden niukkuus monessa kapealistaisessa. Mitä myynnissä olevia vuosien varrella katsellut, niin harvinaisempaa on hyvin varusteltu 1.sarjalainen kuin myöhemmät mallit.

Auto on kuitenkin pohjimmiltaan ihan sama kuin myöhemmät versiot, joitain kivoja pikkueroja löytyy sieltä täältä. Paremmuudessa muutoksia on suuntaan ja toiseen. Sisustan laatu lienee hieman parantunut, ainakaan omissa 2. - ja 3.sarjassa ei ole kitistyneitä vinyylejä tai halkeillutta kojelautaa. Yleisesti sisustojen laatu on erinomaista koko korimallissa, ei kitise ja kestää erittäin hyvin käyttöä.
Tuuliasin tiivistysratkaisu on hyvä 1./2.sarjassa, mutta E-malliin muutettu huonommaksi.
E-malli ruostuu herkiten, joskin kaikista malleista löytyy hyvä - ja huonokuntoisia autoja.

Tässä on muuten vielä jakopää yksirivisellä ketjulla, ilmeisesti joskus about - 88 ketju vahvistettu kaksiriviseksi (M102). Ketju on vaihdettu edellisen omistajan toimesta.

Kaikkiaan todella hienosta mallisarjasta puhutaan. On kestänyt aikaa loistavasti ja pitänyt suosionsa niin harrasteena kuin käyttöautonakin. Edelleen näkee myös tuunattuja lankkuja ja teinien "rakentamia" bassolinttoja.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jonkin verran muutoksia on tullut myös "kesken kaiken", esimerkiksi paksummat sivulasit äänieristyksen parantamiseksi joskus muistaakseni vuoden -90 aikana - kuitenkin niin että "muovihelmaisten" alkupää on ohuemmilla laseilla.

Itsekin kuulun niihin jotka pitävät muovihelmamalleista enemmän, joka ilmenee mm. siinä että Nettiautosta 124:ia katsellessa tulee valittua vuosimallit niin että kakkossarjalaisia lähinnä listautuu hakuun.
Tosin vaikea selittää miksi, tietysti penkit yksi osa"syyllinen" vaan mitäpä väliä niillä ellei auto ole käyttöautona...

No se ei estä sitä etteikö tällaista autoa voisi ihaillen katsella, ja kuvia siitä.
Onhan se aivan mahtava tuollainen vanhan mallin "perus" sisustuskin kun kunto on noin hieno 8)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: 08.5.2022 9:41 Jonkin verran muutoksia on tullut myös "kesken kaiken", esimerkiksi paksummat sivulasit äänieristyksen parantamiseksi joskus muistaakseni vuoden -90 aikana - kuitenkin niin että "muovihelmaisten" alkupää on ohuemmilla laseilla.

Itsekin kuulun niihin jotka pitävät muovihelmamalleista enemmän, joka ilmenee mm. siinä että Nettiautosta 124:ia katsellessa tulee valittua vuosimallit niin että kakkossarjalaisia lähinnä listautuu hakuun.
Tosin vaikea selittää miksi, tietysti penkit yksi osa"syyllinen" vaan mitäpä väliä niillä ellei auto ole käyttöautona...

No se ei estä sitä etteikö tällaista autoa voisi ihaillen katsella, ja kuvia siitä.
Onhan se aivan mahtava tuollainen vanhan mallin "perus" sisustuskin kun kunto on noin hieno 8)
Enpäs tiennytkään tuollaista lasinpaksuus-juttua.

Ymmärrän kyllä, omastakin mielestä muovihelmainen on paljon modernimpi niin ulkoa kuin sisältäkin. Ja sellaisilla tullut jo useampi vuosi ajettua.

Kiitos. Lähiaikoina pitäisi saada kori nippuun ja sitten näkee kokonaisuuden paremmin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Noniin...
Nyt sain viimein helmapellit maalattua. Tämähän piti tehdä ennen maalarille vientiä, mutta pienen epäonnen takia en sitten kerennytkään ja piti maalata vasta maalauksen jälkeen. Toivottavasti suojaukset piti :roll:
Suojasin auton ja ruiskutin helmoihin ensin kiveniskumassan. Sen kuivuttua maalasin päälle 7129 - Galinite grau -puolikiiltävällä värillä. Sama väri, millä puskuritkin tuli värjättyä. Samalla ruiskutin myös takalokasuojien reunamuovit, jotka tulevat helman jatkoksi takakaaren alaosaan. Seuraavaksi pääsee kasaamaan lokasuojat ja loput listat paikoilleen :rock:
helma_maalattu_2.jpg
helma_maalattu_2.jpg (477.3 KiB) Katsottu 13000 kertaa
helma_maalattu.jpg
helma_maalattu.jpg (456.36 KiB) Katsottu 13000 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pistin listat paikalleen ovien alareunoihin ja helmapellin yläpuolella kulkevat listat/kumitiivisteet. Ovilistoihin tuli kaikki kiinnikkeet uudet paitsi ne joihin tulee ruuvkiinnitys. Helmalistan kiinnikkeet uusin tarvittavilta osin. Takalokasuojan reunalistojen helman puoleiset kiiinnikkeet laitoin uudet, pohjaan pitää toteuttaa soveltava kiinnitys, koska uusitut pellit eivät täsmää muovin kiinnityskohtaan. Listojen alle ja kiinnikkeisiin vahamainen ruosteenestoaine suojaksi.
listat_4.jpg
listat_4.jpg (421.27 KiB) Katsottu 12950 kertaa
listat_2.jpg
listat_2.jpg (339.63 KiB) Katsottu 12950 kertaa
listat_3.jpg
listat_3.jpg (480.13 KiB) Katsottu 12950 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kasasin sisälokasuojat ja lokasuojat paikalleen. Samoin lokasuojan listat. Myös sivuvilkut, valot, vilkut ja valonaluspellit pistin paikalleen. Onneksi ostin sivuvilkut johtosarjoineen, sillä liitin oli erilainen eikä uudet sivuvilkut olisi käyneet. En vaihtanut koko johtosarjaa, ainoastaan pikkupätkän vilkun päähän. Päävilkut löysin käytettynä, alkuperäiset Boschit. Umpion rungot on alkuperäiset, mutta lasit TYC-merkkiset. Varastosta löytyy kyllä orkkislaseja, saattaa olla että jossain vaiheessa vaihdan sellaiset.
Jokapaikkaan meni taas ruostesuoja-aineet ja kaikki kasatut osat putsasin ennen asennusta. Alkaa näyttää jo autolle :)
mb_3.jpg
mb_3.jpg (957.29 KiB) Katsottu 12885 kertaa
mb_1.jpg
mb_1.jpg (955.62 KiB) Katsottu 12885 kertaa
mb_2.jpg
mb_2.jpg (967.42 KiB) Katsottu 12885 kertaa
Puskurit vielä paikalleen. Kuskin oven lukon ostin ehjän, mutta sain tuon vanhankin pyörähtämään takaisin oikeaan asentoon. Kuskin puolen lokasuojan alalista ei istunut ovenpuoleisesta kiinnikkeestä ihan kunnolla, en saanut listaa klipsiin kiinni millään. Täytyy vielä yrittää uudemman kerran. Kiinnikeet tuli kaikki uudet.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kuskin oven lukon sain kuin sainkin toimimaan, meni kyllä vähän aikaa ennenkuin onnistui... Ilmeisesti onnistuin aiemmin kääntämään lukon ympäri, jolloin palautusjousi pääsi pois asemastaan. Sain kuitenkin lukon kääntymään takaisin ja purin sen irti kahvaosasta ja putsasin. Hetken pähkäilyn ja yrittämisen jälkeen osasin kasata likkopesän takasin kahvaan ja sain jousen laitettua oikein. Ainakin ensialkuun tomii takeltelematta. Virtalukko pitää vielä sarjoittaa samalle avaimelle jossain vaiheessa.
Takakonttiin ujuttelin rekisterikilven valot, saranoiden suojamuovit ja varoituskolmion. Kuvasssa näkee, että kontin sisuksen väri ei ole ihan tasainen, koska tässä oli verhoilu. 1. sarjalaisessa kontin sisäpinta on pellillä. Aika pieni juttu, enkä nyt ihan heti ole konttia maalaamassa...
takakontti.jpg
takakontti.jpg (499.7 KiB) Katsottu 12816 kertaa
Kasasin molemmat puskurit paikalleen.
mb_4.jpg
mb_4.jpg (917.56 KiB) Katsottu 12816 kertaa
mb_6.jpg
mb_6.jpg (981.71 KiB) Katsottu 12816 kertaa
mb_5.jpg
mb_5.jpg (985.31 KiB) Katsottu 12816 kertaa
Antennin läpivientikumi on rikki, eikä uutta meinaa kohtuudella löytyä. Marmori lupaili alempaa kumia syyskuulle, ylemmälle ei arviota.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pikkunippeleitä mennyt paikalleen. Tunkinreikiin pistin uudet lätkät paikalleen. Menee muuten tuollaiset muoviset osat, klipsit ja kiinnikkeet paikalleen kätevästi, kun niitä ensin vähän lämmittää. Ainakin tuohon uuteen maalipintaan jotenkin mukavampi laittaa hieman pehmeät kiinnikeet.
Samoin liimasin joitain tarroja, mm kontin aukon uuteen muovilistaan löytyi setistä uudet tarrat. En ole varma, kuuluuko tuo keskuslukitustarra tuohon, mutta siinä se nyt on :) Myös mallimerkki löysi paikkansa vasemmasta reunasta. Asennusmitta 21mm alareunasta ja 25mm vasemmasta laidasta. Hieman lämmitystä liimapintaan ennen liimausta:
https://w124performance.com/service/w12 ... 88-505.pdf
230E merkkiä sai vielä alkuperäisosana, hintaa jotain 30euron luokkaa. A124 817 13 15
mallimerkki.jpg
mallimerkki.jpg (460.29 KiB) Katsottu 12703 kertaa
tarra_1.jpg
tarra_1.jpg (522.07 KiB) Katsottu 12703 kertaa
tarra_2.jpg
tarra_2.jpg (489.31 KiB) Katsottu 12703 kertaa
tarra_3.jpg
tarra_3.jpg (611.02 KiB) Katsottu 12703 kertaa
Virtalukon patruuna kävi sarjoituksessa lukkosepällä. Tässä oli jo ostaessa eri avain virtalukkoon ja oviin. Virtalukko alkoi joskun takkuamaan ja vaihdoin sen heti uuteen tarvikelukkopatruunaan. Nyt sarjoitin sen vanhan, jumittavan patruunan. Se oli alkuperäisosa ja jumitus häipyy kyllä uusilla haitoilla.

Ilmanputsarikotelon kansi on epäsiisti ja aloin hapottamaan siitä ruosteet pois. Täytyy vielä maalata.

Työllistin vankeja ja tilasin uudet rekisterikilvet joku aika sitten. Takakilven sain paikalleen uuteen kilpialustaan, eteen en vielä saanut kun ruuvivarastoni oli ehtynyt eikä soppeleita kiinnittimä löytynyt :cry:

Antennin läpivienti uupuu, mutta pientä toivoa olisi sellaisen löytymisestä...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Noista rekisterikilvistä tuli mieleen, mistähän johtuu että joistakin, varsinkin uudemmista kilvistä lähtee maalit tosi helposti pois? Onko noissa laatuheittoja vai onko kemikaalit muuttuneet jossain vaiheessa?

SL:ssä on 19v vanhat kilvet paikoillaan ja ne ovat kuin uudet. 1,5v vanhassa Subarussa etukilpi on jo kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä, musta väri on alkanut kulumaan selvästi pois. Muuten autoa on pidetty kuin kukkaa kämmenellä, olen pitänyt reilua väliä edelläajaviin ja keulassa ei ole vielä yhtään kiveniskemää. Pesukoneessa olen käyttänyt sen ehkä noin 5 kertaa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jaa-a. Ylen uutisen mukaan kilpiaihiot toimittaa Saksalainen toimija ja Sörkan vankilan asukkaat tekevät ne valmiiksi.
Maaleista yleisesti ainakin usein kuulee parjausta, etteivät ole yhtä hyviä kuin ennen.

Uusi kilpi maksoi 7.50€/kpl. Pitää tehdä selvitys katoamisesta/turmeltumisesta tai muusta syystä saada uudet kilvet.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

JanneW124 kirjoitti: 21.5.2022 15:27 Uusi kilpi maksoi 7.50€/kpl. Pitää tehdä selvitys katoamisesta/turmeltumisesta tai muusta syystä saada uudet kilvet.
Joo, ei nuo kilvet missään hinnan kiroissa ole. E280T:hen hain uudet kilvet ja siinä autolta konttorille kävellessä vääntelin vanhat rupelille. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: 21.5.2022 18:30
JanneW124 kirjoitti: 21.5.2022 15:27 Uusi kilpi maksoi 7.50€/kpl. Pitää tehdä selvitys katoamisesta/turmeltumisesta tai muusta syystä saada uudet kilvet.
Joo, ei nuo kilvet missään hinnan kiroissa ole. E280T:hen hain uudet kilvet ja siinä autolta konttorille kävellessä vääntelin vanhat rupelille. :lol:
Aikalailla samalla taktiikalla mentiin. Vanhat eivät varsinaisesti olleet rikki, mutta halusin uudet. Toki rikki ne meni ennen palautusta :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaihdoin virtalukkopatruunan alkuperäiseen sarjoitettuun. Nyt sama avain sopii oviin ja luukkuihin.
Moottoritilaa siistin hieman. Hapotin ilmanputsarin kannesta ruosteet pois ja maalasin sen mustaksi. Myös uusi tarra on paikallaan. Ihan kilikalipulloilla mentiin tässä, pohjalle Mastonin ruosteenestopohjamaali ja pinta 121 mattamustalla. Siisti siitä tuli, eikä ole iso homma paikkailla tarpeen vaatiessa. Hapottelin joitain ruosteisia ruuvinkantoja, muttereita sekä kiinnikkeitä puhtaaksi ja maalasin. Pari klemmaria ajattelin vielä uusia, niin saa ruosteiset kiristimet pois. En vielä pessyt konetta, voisi senkin jossain vaiheessa tehdä.
konehuone_3.jpg
konehuone_3.jpg (620.51 KiB) Katsottu 12441 kertaa
putsarikotelo.jpg
putsarikotelo.jpg (989.72 KiB) Katsottu 12441 kertaa
konehuone_2.jpg
konehuone_2.jpg (631.3 KiB) Katsottu 12441 kertaa
Vaihdoin myös ilmastoinnin kuivaimen ja uusin avattujen liitosten O-renkaat. Kun saan leimattua auton, täytyy varata aika ilmastoinnin huoltoon. Aion vaihtaa R134 aineet järjestelmään.

Ensi viikolla pitäisi saapua antennin läpivientikumit, toivotaan että ovat oikeanlaiset. Se olisi ainoa puuttuva osa ja saisin auton lopullisesti läjään. Sitten katsastus ja nelipyöräsuuntaus...
Ja renkaat täytyy vaihtaa kesäisiin, nyt on nastat alla. Tää melkein huutais kaivonkansia... :?:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ei näyttäs pahalta ufo-kapseleillakaan. :P
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: 02.6.2022 19:53 Ei näyttäs pahalta ufo-kapseleillakaan. :P
Ei toki. Tilasin pari w124 esitettä vuodelta 1986 joskus kevättalvella, niissä komeili hieno auto Ufo-pöläreillä :)
esite.jpg
esite.jpg (530.49 KiB) Katsottu 12369 kertaa
Harmi, kun olen jo luopunut kaikista peltivanteista. Niitä oli jossain vaiheessa useampikin sarja, mutta enää ei yhtään jäljellä...

On muuten aika tumman näköinen tuo maskin säleikkö uudessa autossa. Olisikohan samalla Galinite Graulla kuin puskuritkin alunperin ja sitten haalistuu harmaaksi vuosien saatossa?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt se saapui vihdoin; antennin läpivientikumi(t). Otin yhteyttä autoradioharrastajaan naapurifoorumin kautta ja hän hommasi Saksasta joltain kontaktiltaan sopivat kumit. Aivan mahtavan ystävällistä :D
Nyt on antenni paikallaan ja radion käynnistyessä piiskaa nousee komeasti ylös.
antenni_2.jpg
antenni_2.jpg (310.21 KiB) Katsottu 12147 kertaa
Vaihdoin moottoriljyt ja suodattimen. Vanhoilla oli ajettu vain n.3000km, mutta ovat olleet koko remontin ajan pannussa joten ikä varmasti täynnä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”