S124 300TD -92

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään uusi jäähdytin.
Thermotec, hintaa reilut 80 euroa. Aiemmin joskus edellisellä omistajalla ollessa oli vaihdettu Behr, joka nyt tiputti nestettä.
Helppo vaihtaa näin ilmastoituun automaattivaihteiseenkin. Myös uudet sisäilmasuodattimet tänään.

Samalla havaittiin että hihna, kiristin ja keinu ovat vaihdon tarpeessa. Osat tilattu.

Laturi piti vaihtaa, taas, viikko sitten. Edellisen kerran lokakuussa uusi Powermax, nyt siis takuuseen. Saisivat opetella Kiinassa tekemään laadukkaampia tuotteita, kun kuitenkin taisi jotain 80 euroa maksaa tuokin :twisted: .
Laturi on vaihdettu myös 2015 helmikuussa Valeo vaihtolaturiin ja aiemmin kertaalleen lataussäädin edelliseen laturiin vuonna 2013.

Pakoputkisto tuli kokonaan uusi nyt tammikuun alussa, pakosarjasta alkaen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen vaihtui hihna, keinu, iskari ja rulla...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Poika soitteli eilen että käyttäisinkö minä satalankkua leimalla, no sehän sopi kyllä.
Sovittiin että ajellaan katsastusasemalle ja lupasin omaa autoani lainaksi siksi aikaa että Joni käy kaupassa sillä.
Konttorille mennessä kävin pikapankilla hakemassa pari viisikymppistä maksaakseni erään myyntipalstan kautta tehdyn ostoksen.

Vaihdettiin autoja konttorin pihassa ja menin katsastuttamaan 124:ää.
Siinä leimasedän tutkiessa autoa soitti joku kysellen 722.9 laatikon murheista ja jonkin aikaa kului puhelimessa.

Joni oli sillä aikaa ajellut kauppaan ja kaupan pihalla hoksannut että pahus vie, eipä tullut lompakko lainkaan kotoa mukaan.
Yritti soittaa minulle kysyäkseen rahaa lainaan mutta minulla oli toinen puhelu.
Oli sitten ajatellut että tutkitaanpa odotellessa sattuisiko minun autosta löytymään muutama euro käteistä että voisi pari maitopurkkia ostaa, niin heti ensimmäisestä lokerosta löytyi 100 euroa 8)

Ei vikoja, vain huomautus tuulilasista.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Loppukesästä vaihdettiin vesipumppu ja vesipumpun kotelon ja lohkon välinen tiiviste.
Tänään asenneltiin uudet vetoakselit, kun oli melkoista tärinävikaa alkuperäisissä. Mittarissa 582000 km.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Toukokuussa leimalle tietoisena takaiskarien huonosta kunnosta, niistä hylky ja tällä viikolla uudet iskarit paikalleen ja jälkinäyttö. Iskarit noin 360 euroa pari Saksasta tilaten. Samalla niiden letkut, onneksi oli varattu uudet - ei olisi saanut putken puolelta enää irti.

Ilmastointi huollettu, ei mainittavaa vajausta.

Kardaaniin tilattu kuminivelet ja tukikumi laakereineen. Vikaa etummaisessa nivelessä, kun kardaanin joutuu irrottamaan niin sama kai se muutaman kympin osat on samalla laittaa uudet, siis kaikki osat kardaaniin.

Tuulilasi on halki. Korjauskehotus on jo ainakin viisivuotinen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kardaanin osat vaihdettu. Tärinät kuulemma poistui.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmastoinnin flekti ei toiminut. Auton omistaja selvitteli itse vikaa puhelinkonsultoinnin avulla.
Ongelma oli juuri sama kuin minun Lumikissa eli sulakepohja lämmennyt niin ettei sulake saa kosketusta. Nyt taas toimii.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vakkari jälkiasennettiin ajat sitten, nyt kesällä se saatiin toimimaan. Naapurifoorumin Jari Ke korjasi boksin.
dealer tammikuussa 2020 kirjoitti:Laturi piti vaihtaa, taas, viikko sitten. Edellisen kerran lokakuussa uusi Powermax, nyt siis takuuseen. Saisivat opetella Kiinassa tekemään laadukkaampia tuotteita, kun kuitenkin taisi jotain 80 euroa maksaa tuokin :twisted: .
Laturi on vaihdettu myös 2015 helmikuussa Valeo vaihtolaturiin ja aiemmin kertaalleen lataussäädin edelliseen laturiin vuonna 2013.
Laturin osalta tätä autoa ei näemmä saa kestämään. Tiistaina piti vaihtaa neljännen kerran laturi tuon yhden säätimen vaihdon lisäksi.
Ajokilometrejä on nyt hajonneella laturilla tullut hyvin vähän koska korona / etätyöt.
Toinen hiili oli loppunut, toki uudella säätimellä hiilineen olisi saanut kuntoon, mutta tehdään tuosta vaihtolaturi omaan varastoon kun näitä 124:iä on niin monta lähipiirissä.
Uusi laturi tällä kertaa Hella.

Tuossa Powermaxin hiilet, liukurenkaissa ei yhtään kulumaa:
hiilet.jpg
hiilet.jpg (108.41 KiB) Katsottu 9395 kertaa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paljoa ei kilometrejä kerry kun työmatka-ajoa ei ole etätyöläisellä.
Katsastaa pitää kuitenkin auto kerran vuoteen, ja minä käytin tätä viime viikolla leimalla.
Hylkäys tuli huonosta seisontajarrusta; vasen pitää mutta jää laahaamaan, ja oikea ei pidä.
Hylätty myös etujarruletkuista, murtuneet.

Siispä taakse uudet levyt, palat, kengät, vaijerit. Vaijeri oli se mikä jarrua jumitti päälle, ja toisen puolen toisesta kengästä kokonaan pinta irronnut.
Historiaa selaillen näyttää mahdolliselta ettei seisontajarrua olisi aiemmin korjattukaan viimeisten vajaan 10 vuoden aikana, poikkeuksellisen pitkään on toiminut katsastuskelpoisesti jos näin.
Eteen uudet letkut ja nyt olisi valmiina uusintanäyttöön, josta sitten ties monennenko kerran tuulilasikorjauskehotuksella taas vuodeksi ajoon.
oulaistenliikenne.fi
puupino
Viestit: 8
Liittynyt: 16.4.2022 20:20

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja puupino »

onneksi sulla on hyvä remonttimies joka osaa korjata puutteet :happy:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä auto haettiin meille 1.1.2013. Tasan 10 vuoden kuluttua siitä se tulee museoikään.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

300TD museotarkastettiin tänään.

Tuulilasi on pahasti halki, ollut jo pitkään, ja se vaihdetaan ennen vuodenvaihdetta. Konepellin äänieriste vaihdettiin.
Muuta puutteita autossa ei ollutkaan eli kaikki meni kuten oletettiin.
Museotarkastusta varten autoa lähinnä siivottiin, pestiin ja vahattiin.
Omistaja on kyseiset hommat tehnyt muutenkin säännöllisesti, mutta tietysti tarkastusta varten on hyvä ajankohta tehdä taas.
Maalipinnan korjaustarve rajoittui muutamien kiveniskemien paikkaamiseen ja sisustuksessa ei ollut korjattavaa.
Kuljettajan penkin kulman haalistuneen näköiseksi kuluneeseen kohtaan tuli korjausmaalia MG-Verhoilulta Ylivieskasta (ykköspaikka mersujen penkkien korjauksiin ja vaikka mihin vanhojen ajoneuvojen sisustan kunnostuksiin).
Konetilasta puhdisteltiin hapolla joitain osia, pohjapanssariin suihkautettiin mustaa maalia ja pikku pikku fiksiä tehtiin sinne tänne moottorin osille.
Alustassa on uudet jouset ja rengastus tietysti museoajoneuvoon sopiva alkuperäinen.

Ensi vuoden alusta museoajoneuvoksi muutoskatsastamalla. Vuosikatsastus loikkaa samalla 2026 alkukesään ja saa kääntää takapenkit käyttöön, nyt kun pakuksi rekisteröity on.
IMG_20220811_115308.jpg
IMG_20220811_115308.jpg (303.59 KiB) Katsottu 7428 kertaa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onnea museokelpoisuudesta.
Hieno palkinto, kun pitää autostaan hyvää huolta. Ei tarvitse museoon sitten vuosien remonttia :!:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos.
Totta, tästä autosta on muistaakseni vain kertaalleen korjattu maalivikoja ammattilaisen toimesta eli maalattu osittain, ja säännöllinen huolenpito perusasioiden osalta saa sitten auton pysymään "helppona projektina" museointia ajatellen vaikka se on käyttöautona ja kilometrejä kertynyt paljon.
Satalankkujen hyvä puoli joihinkin muihin malleihin verrattuna on mm. se, ettei kojelauta halkeile omia aikojaan ja muutenkin verhoilut kestävät aikaa hyvin paitsi kuskin penkki - johon sitten saa vielä kaikkia korjauskankaita (ja tällaiseen varmastikin myös korjausnahkaa jos olisi tarvetta)

Museotarkastuspaikalla piipahti myös yksi El Camino jonka kojelauta oli pahasti haljennut, varmaan sentin railo, museotarkastajalta löytyi siihen neuvot; jenkit tekevät kojelautaan korjauspäällistä joka kelpaa museointiin.

Lisäksi BMW 520i -89 oli alustavassa tarkastuksessa; muutama kohta penkeistä korjattava ja maalipaikkaukset tehtävä paremmin.

- Nissan Sunny -89 1,3L hyväksyttiin
- Jupiter 220 -61 hyväksyttiin (moottoripyörä, 50-kuutioinen)
- Mercedes W201 200D hyväksyttiin

Viimeksi mainittu; valkoinen, sininen kangassisusta, ei lisävarusteen lisävarustetta ja 200D nelivaihteisella vaihteistolla.
Kilometrejä jotain 400000+ ja juuri tehty kansiremontti tiivisteen petettyä niin että öljyä meni männän päälle. Ei hitsailtu, ei maalattu isommin. Ei konstikaan ajella toinen mokoma mittariin, tosin ei taida kovin paljon kilometrejä kertyä vuosittain.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Upean näköinen farkku. Olen edelleen sitä mieltä että S124 on hienoin farmariauto mitä on ikinä tehty. Muotoilusta huokuu saksalainen jämäkkyys. Ei ole mikään massaan hukkuva kananmunalta näyttävä shooting brake.
® Mesen Porkkana-klubi
karvine
Teräshermo
Viestit: 783
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja karvine »

Tästä autosta näkisi mielellään enemmänkin kuvia nykykunnossa. :D

Vanteet tekee kyllä paljon auton ulkonäköön jos vertaa vaikka topikin ensimmäisen viestin kuviin. Hienossa kunnossa on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutama kuva tämän hetken tilanteesta. Eipä se ihmeemmin ole muuttunut viime vuosina, mitä nyt tällä hetkellä vähän enemmän maavaraa kuin yleensä.
Vuodenvaihteessa sitten aikakautensa soitin taas paikalleen ja talvivanteilla muutoskatsastukseen.
IMG_20220902_094834.jpg
IMG_20220902_094834.jpg (423.33 KiB) Katsottu 7077 kertaa
IMG_20220902_094820.jpg
IMG_20220902_094820.jpg (475.87 KiB) Katsottu 7077 kertaa
IMG_20220902_095042.jpg
IMG_20220902_095042.jpg (274.83 KiB) Katsottu 7077 kertaa
IMG_20220902_095014.jpg
IMG_20220902_095014.jpg (288.75 KiB) Katsottu 7077 kertaa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämäkin on nyt museoajoneuvo.
Ajoaikaa tuli "sopivasti" lisää samalla, seuraava leima huhtikuun lopulla 2026. Eipä sillä, ei katsastaminen ole ongelma ollut.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onnittelut! Museoajoneuvojen värivalikoima monipuolistui :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4352
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja kilander »

Alkaa olemaan museoautot jo niin "uusia", että voisi talouden dieselkäyttöinen ajoneuvo olla vaikka sellainen.
Ja kun haja-asutusalueella asuu, niin laskeeko kukaan jos vaikka 32 päivänä vuoteen sillä ajelisi.. 🤔
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokoaikainen vakuutus on niin edullinen ainakin 124:ään että se on sama ottaa jos enemmälti ajelee, sitten ei ole rajoituksia ajopäivissä eikä -määrissä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Onnea museoleimasta dealerille!

Näin se on, normi liikennevakuutuksella saa ajaa ympäri vuoden. Meidänkin taloudessa on museo-124 ympärivuotisessa käytössä. Tuo asia tuli varmistettua vakuutusyhtiöstä - virkailija ei suoralta kädeltä puhelimessa osannut sanoa miten asia on, mutta selvitti sen myöhemmin.

Tuo on varmaan niitä ainoita porsaanreikiä mitä autoilun kustannuksissa löytyy. Toki vaatii tarkkaa pitoa siltä autolta kun on harvat katsastukset. Ja paljon pesuja ja säännöllisiä tarkastuksia että pysyy ruosteettomana ja siistinä.

Onkos kellään kokemusta onko museoautoa hylätty katsastuksessa sen takia että ei täytä enää museoajoneuvon vaatimuksia? Taitaa sekin riippua katsastusmiehestä joka sattuu kohalle. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos, mutta autohan on tosiaan meidän vanhimman pojan, ei minun.

Katsastuksessa museoajoneuvoa ei ihan helposti hylätä siitä ettei se enää olisi museoajoneuvon vaatimusten mukainen, käsitys on muodostunut siitä kun on nähnyt millaisessa kunnossa joitain on ollut myynnissä vasta katsastettuina.
Olisi kyllä fiksua, että vuosikatsastuksessakin osattaisiin vetää jonkinlainen raja siihen, ettei kovin ruosteista hyväksyttäisi, tai jos on vaikkapa penkistä verhoilu rikki tms.
Onhan niitä nähty, että museotarkastuksessakin on hyväksytty esimerkiksi 124 jossa vilkkujen värit väärät, vanteet vääränlaiset, vaihdettu "sekkipelti" jne. Penkissä eriväristä korjauspalaa. Tuollaiset pitäisi mielestäni vaatia korjaamaan ennen hyväksymistä, varsinkin kun kyseessä on sellaiset puutteet jotka on erittäin helppoa ja järkihintaistakin korjata.

Tämän auton ja minun molemmat museo-124:t tarkasti Matilaisen Marko Rovaniemeltä.
Marko on erittäin asiallinen museotarkastaja, mersumies itse ja vankka tietämys merkistä, vaatii että auto on sellaisessa kunnossa kuin museoajoneuvostatus edellyttää muttei viilaa pilkkua merkityksettömissä asioissa. Vahva suositus, jos jollain on museotarkastettavaa.
Kaksi tarkastajaahan auton läpi käy, mutta Marko on ollut näissä se joka tietää merkin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Talvilook
300TD.jpg
300TD.jpg (227.26 KiB) Katsottu 5277 kertaa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huoltoa tänään; moottoriöljy + suodatin, ilmasuodatin, ohjaustehostimen suodatin + öljy, polttoainesuodatin.
Raitisilmasuodatin hankittuna ja vaihto lähiaikoina.
Mittarissa 602350 km.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: S124 300TD -92

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: 11.1.2023 19:41 Kokoaikainen vakuutus on niin edullinen ainakin 124:ään että se on sama ottaa jos enemmälti ajelee, sitten ei ole rajoituksia ajopäivissä eikä -määrissä.
Tämähän tosiaan huhtikuun alusta muuttui niin, että Pohjolan museoajoneuvovakuutus ei enää rajoita ajamista millään lailla.

Aiheena olevan auton kymmenisen vuotta meillä on siis mennyt niin, että ensin se oli henkilöauto noin 750-800€ verolla, sitten kaksipaikkainen pakettiauto noin 400€ verolla ja nyt taas henkilöauto, museoajoneuvona ilman veroja.

Vikoja ei ole tainnut olla taas ihan hetkeen, sopivasti silloin viimeisimmällä katsastuskerralla huhtikuussa 2022 kun tehtiin takajarrut uusiksi niin tietää että nekin on turvallisessa toimintakunnossa 4 vuoden leimavälin. Etujarruissahan 124:ssä ei ole ikinä mitään vikaa satuloissa.
Lieneekö seuraava tämän auton vikaa koskeva puhelu juniorilta taas sellainen, että laturi on vörpii :happy: niitä on tosiaan muutama mennyt.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”