W124 320CE 1993

Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Moi

Voisin kirjoittaa myös tästä projektistani tarinaa tänne mesen puolelle. Naapurifoorumin puolella sepostusta onkin jo luettavissa: https://www.mersuforum.net/forum/viewto ... 7&t=213206
Ostohetkellä
Ostohetkellä
ce_1.jpg (621.42 KiB) Katsottu 6061 kertaa
Tällä hetkellä työn alla on 320CE coupé -mallin w124. Auto on valmistunut tehtaalta -10/92, joten se on koriltaan vielä 2.sarjaa, mutta koneena on uudempi M104.992. -6/93 korimalli on vaihtunut E-sarjaan koneen pysyessä samana. Tällaista kori/konekomboa on saanut vain 10/92-5/93 välisen ajan. Ostin auton loppuvuodesta 2021 ja viime kesän tutustuin autoon paremmin. Jotain pienempiä juttuja sain fiksattua, (mm vilkut, sisutan valot, valosummeri, puhaltimen vastus, lambda-anturi, tulpat, öljynvaihto, kyynärnoja, puupaneelit, vanteet, soitin, ilmastointi) mutta tiedossa oli hieman isompaakin tekemistä siistiksi saattamisessa. Auto on kolaroitu keulasta aiemman omistajan toimesta ja henkilö, jolta auton ostin, oli kunnostanut sen. Keulassa on kuitenkin tekemistä lähinnä osien istuvuuden kanssa.
ce_3.jpg
ce_3.jpg (947.62 KiB) Katsottu 6061 kertaa
Myyntikuva_5.jpg
Myyntikuva_5.jpg (438.37 KiB) Katsottu 6061 kertaa
Nyt syksyllä/talvella aloin kartoittamaan alustan kuntoa paremmin. Ostaessa näin nosturilla auton pohjan, ja totesin sen olevan hyvässä kunnossa, mutta nyt pääsi ajatuksella tutkimaan osien kuntoa. Muutaman ruostepaikan hitsasin kuskin puolen takalokasuojaan. Kumitulppien kohdilta oli massan alta päässyt ruostumaan. Myös eteen hitsasin pienen paikan jousikupin viereen. Jarrut oli aikalailla loppu, joten vaihdoin levyt sekä palat eteen ja taakse. Takakelkan etpuslat olivat rikki, samoin perän puslat ja narinahelat. Päätin sitten ottaa koko takakelkan irti, jotta saan vaihdettua kaikki osat helpommin. Autolla on ajettu vain 196tkm, mutta puslat alkavat olla 30 vuotta vanhoja. Onpahan sitten kunnossa. Samalla saan kaikki pienetkin ruvenalut tarkastettua pohjasta ja kelkasta.
Tällä hetkellä siis kelkka irti autosta ja alustan korjaus menossa.
takalokasuoja_2.jpg
takalokasuoja_2.jpg (435.55 KiB) Katsottu 6061 kertaa
etulevy.jpg
etulevy.jpg (481.83 KiB) Katsottu 6061 kertaa
eikä.jpg
eikä.jpg (448.87 KiB) Katsottu 6061 kertaa
kelkka.jpg
kelkka.jpg (664.93 KiB) Katsottu 6061 kertaa
Auto on myyty uutena Saksaan ja tuotu Suomeen 2019 173tkm ajettuna Ruotsista. Ajomäärä ei ole ihan aukoton, mutta melko hyvin on huoltokirjaa pidetty ja kuitteja sekä katsastustodistuksia säästetty Ruotsin ajalta. Kuittien mukaan tyyppivikana oleva moottorin johtosarja on vaihdettu ja kansiremontti tehty 2012.
Tarkoituksena olisi saattaa auto hyvään ja siistiin kuntoon ja museoida sitten, kun valmista. Museoikäisyyden auto saavutti 1.1.2023.
Varustelistaus näyttää tältä:
Model 320 CE
Engine 104992 12 005490
Transmission 722503 03 791245
Order Number 0 - 214 18548
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior LEATHER BLACK (261)
Paint 1 BRILLIANT SILVER METALLIC (744U)
Approx. Build Date 1992-10

Code Description
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
592 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE, BAND FILTER
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
915 FUEL TANK, 90 LITER
952 SPORTLINE
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja dealer »

Coupe olisi mukava lisä omaankin pihaan. Tahtoo olla heikkoa tarjonta sillä tavalla, että halvalla ei (tietenkään) saa hyvää, ja niissä 5000-6000 euron hintaisissakin on ollut aina joku juuei-juttu mitä olen katsellut.
Tällainen kuin Jannen nyt esittelemä olisi varusteilleen mitä mukavin, mutta ei tokikaan puhuttaisi enää viiden kuuden tonnin autosta tänä päivänä.

Hieno on !
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitos.

Juu, ei nämä ilmaisia enää ole. Eikä ollut tämäkään, joskin tuon kolaritaustan vuoksi ihan siedettävän hinnan maksoin.
Coupen hienous on se, kun avaa kaikki ikkunat kesäkuumalla 8) . Puuttuvan B-pilarin ansiosta fiilis on hieman avarampi kuin sedanissa. Muutenhan kuskin penkillä on melko samanlainen fiilis kuin muissakin w124:sissa (eli melko mukava)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Purin kelkasta kaikki paitsi takimmaiset koripuslat pois. En nyt vienyt koko kelkkaa puhallettavaksi ja maalattavaksi, vaan hiekkapuhalsin itse ruostekohdat puhtaaksi ja hapotin läpikäydyt kohdat fosforihapolla.
Kelkan takapuslia en tähän tietoon vaihda, koska sportline-alustaan sopivia puslia ei enää valmisteta (A1293511442 -> A2023510942). Ebaystä kyllä sellaiset löytyi ihan sopuhintaan, mutta kuvista päätellen laatu vähän arveluttaa. Paikallaan olevat puslat ovat ulkoisesti ehjät eivätkä tunnu mitenkään väljiltä.

Takanavat palastelin osiin. Vähän menee ehjän korjaamiseksi laakerien osalta, niissä ei mitään vikaa tuntunut olevan. En vain malttanut olla tilaamatta uusia laakereita, kun napa on irrallaan. Samalla saa osista ruosteet ja patinat pois. Narinahelat irrotin myös. Eivät vielä ihan hirveän huonot olleet, mutta suojakumit rikki molemmista. Jarrukilvet on ihan ehjät.
takanapa.jpg
takanapa.jpg (379.58 KiB) Katsottu 5899 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin takaa kallistuksenvakaajan pois ja tutkailin pohjan ruosteet. Sitä ei todellakaan pahasti ollut, mutta muutamassa kohdassa pientä pintaruostetta. Tämä alusta ei juurikaan ruostesuojaa ole nähnyt, joten aika pienellä vaivalla nuo löytyi. Polttoaine -ja jarruputkien kiinnikkeiden alta yleensä aina vähän löytyy ruskeaa, niin myös tällä kertaa. Jarruputkien klipsut eivät näy kuvassa, mutta vastaavasti oli pintaruostetta. Tässä on muuten taakse molemmille puolille omat jarruputket, johtunee sekin tuosta luistonestosta. Sipistelin ruosteiset kohdat puhtaaksi ja sivelin fosforihappoa viimeistelyksi.
Kelkan kiinnikkeetkin ovat todella hyvässä kunnossa, otin niistäkin saumat auki ja kaikki pintaruosteet pois.
pohja.jpg
pohja.jpg (712.04 KiB) Katsottu 5700 kertaa
kelkka_kiinnike.jpg
kelkka_kiinnike.jpg (397.86 KiB) Katsottu 5700 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varsin siisti pohja. Niin on yllättävän usein vielä satalankuissa, paitsi joskus lähinnä E-malli saattaa olla pahastikin laho.
Itse kun ostin joku vuosi sitten tuon 250TD en edes kurkistellut alle, myyjä (nuori nainen joka ei aiheesta kyllä juuri tiennyt) sanoi että hänen mielestään ihan hyvä pohja pitäisi olla. Auto oli kuitenkin vasta leimattu ja hinta sellainen ettei oikeastaan voisi pettyä.
Pohja oli sitten todella hyvä odotuksiini nähden, ei hitsattu eikä tarvettakaan tulollaan. Ei nyt varmaan noin hyvä kuin Jannen pirssissä mutta hyvä kuitenkin. No löytyy sieltä minun farkusta varmaan jotain sanomista jos helmamuoveja irrottelee, mutta se on sitten joskus se.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nojoo, siisti on dealerin farkun pohja. Tuollainen auto on vielä yleensä enemmän käytössä kuin tällainen kesäpirssi.
Mutta kyllä näistä aina jotain löytää jos haluaa.

Tätä pääsinkin nosturilla tutkimaan ostaessa. Lokasuojan ruosteita en silloin huomannut, mutta muutoin totesin pohjan varsin ehjäksi. Vaikkakin ostohousut jalassa näkökyky on jostain syystä melko valikoiva :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ruosteen hinkutusta on taas harrastettu. Löysin pohjasta vielä takajousikuppien vierestä molemmin puolin ihan pienet kohdat, joista rapsuttelin ja hapotin ruosteet pois. Nyt pohjan osalta kaikki kohdat on maalattu epoksipohjamaalilla. Takapalkkiin lisäsin kotelosuojaa palkissa olevista rei'istä.
Kuskin puolen takakaareen tehdyt hitsauspaikat maalasin myös samalla epoksilla.

Takakelkasta hiekkapuhalsin aiemin ruostekohdat puhtaaksi. Nyt nekin kohdat saivat pohjamaalin ylleen. Tuohon vielä pintamaali niin pääsee laittamaan kasaan päin.
kelkka_2.jpg
kelkka_2.jpg (809.37 KiB) Katsottu 5474 kertaa
Vetoakselit puhdistin päällisin puolin ja hinkkasin akselin puhtaaksi. Ei ollut tallilla sopivaa rasvaa, joten en vielä purkanut niveliä. Tuskin niissä mitään on, mutta vähän polttelis vaihtaa rasvat nyt kun ovat irrallaan
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Purin molempien vetoakselien molemmat nivelet. Sisäpää on ihan ajateltu purettavaksi, mutta ulkopään niveltä joutuu vähän pakottamaan auki. Tuosta välistä pitää irrottaa ensin suojakuppi nivelestä. Suojakumin puoleista kuppia pitää raottaa nivelen urasta pois ja sitten nivelen o-renkaan yli. Sitten ulkonivelen saa taitettua irti ja akselin päästä saa sitten lukkorenkaan auki. Myös sisäpään nivel on lukittu segerillä.
vetari_sisäpää.jpg
vetari_sisäpää.jpg (504.04 KiB) Katsottu 5357 kertaa
vetari_sisäpää_2.jpg
vetari_sisäpää_2.jpg (227.22 KiB) Katsottu 5357 kertaa
Kannattaa merkkailla kaikki vetarin osat melko hyvin, jotta ne saa takaisin oikein. Itse olen käyttänyt valkoista paikkamaalia sellaisessa kynsilakkapurkissa. Pysyy hyvin vaikka osia putsailee.
Puhdistin kaikki nivelien osat vanhoista rasvoista. Hyväkuntoiset on nivelet, ihan pientä kiillottumaa urissa. Rasvatkin oli pääosin notkeat, mutta pientä jankkiintumista oli havaittavissa. Hipelöin akselit puhtaaksi ja maalasin suojakumien välin ensin pohjamaalilla ja sitten mustaksi.
Niveliä en kerennyt enää kasaamaan, antaa maalin kuivaa kunnolla.
vetari.jpg
vetari.jpg (259.83 KiB) Katsottu 5357 kertaa
Takanavat ovat ruosteesta puhtaat ja toisen sain maalattua pohjaväriin kunnes maali loppui.
takanapa_pohjissa.jpg
takanapa_pohjissa.jpg (451.84 KiB) Katsottu 5357 kertaa
Taka-apurunkoon pusersin perämurikan häränsilmäpuslat paikalleen. Kierretangolla ja sopivilla vasteilla menivät kepeästi paikalleen. Suihkutin kotelosuojaa takakaelkan runkopalkkien sisään etummaisien kumityynyyjen pesässä olevasta reiästä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No niin...
Jotain pientä edistystä ja ei niin edistystä...
Vetarit kasattu uusilla rasvoilla, paitsi että toisesta uupuu vielä suojakumien kiristyspannat, koska ajatuksissani ostin niitä liian vähän.
Kelkan etupuslat paikallaan. Jotain pikkuosia maalattu. Takanavat maalattu.
Toinen takalaakeri paikallaan, mutta napa ja jarrukilpi vielä irrallaan. Myös narinahela pesässään.

Toisen puolen takanavan kasaus olikin vähän surkeampi suoritus. Savolainen supersankari Vituiksmän oli asentamassa. Ensin rikoin narinahelan suojakumin kun asensin helaa paikalleen. Tai sitten se oli jo rikki, jokatapauksessa uusiks män.
Painoin laakerin pesään ja navan sitten laakeriin. Mietin, että miten tuo kokonaisuus näyttää niin oudolta :eh: No koska jarrukilpi unohtui välistä :lol:
Noh, ehjänähän tuo laakeri ei purkaannu, joten sekin meni uusiks ( ja kyllä, tiedän että jarrukilven saisi halkaistuna paikalleen mutten halua tehdä niin). Purin navan, kokeillaan seuraavalla kerralla paremmalla menestyksellä
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Asensin toisen puolen takalaakerin loppuu. Siihen onnistui laittaa jarrukilpi väliin ennen navan prässäystä. Toiselle puolelle laakeri on vielä matkalla.

Ruostesuojasin kelkan alle jäävän pohjan osuuden Dinitrol ML kotelosuojalla. Kelkan etukiinnikkeiden saumoihin laitoin udet tiivisteliimamassat poistettujen tilalle.

Perän tankkasin öljyllä. Mittailin takakannen ollessa auki, että iso lautaspyörä on 210mm halkaisijalla, eli tässä on ns. kunkkuperä. Lirutin siis 1.3l Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85 peräöjyä sisuksiin. Kiinnitin perän takakelkkaan.

Irrotin taka-alatukivarsista sisemmät puslat ja vaihdoin uusiin. Nämä eivät kyllä olleet mitenkään väljät, mutta kun uudet oli paketissa niin en voinut olla vaihtamatta. Näitä ei varmaan liian usein vaihdella, joten laitetaanpa jotain informaatioota:
Vanhaa puslaa ei kannata yrittää prässätä kokonaisena pihalle. Yhden kerran olen näin tehnyt ja puslan pesä muotoutui kananmunan muotoiseksi. Eli pusla otetaan rikkomalla. Ensin pienellä poranterällä poraa välissä olevan kumin kunnolla rikki ja irti, jolloin keskellä olevan alumiiniholkin saa lyötyä/revittyä irti. Esim. kun on saanut poralla kumiin reikiä, niin kiinnittää tukivarren puslasta kiinni ruuvipenkkiin ja pyörittelee kumin irti
sisus.jpg
sisus.jpg (300.17 KiB) Katsottu 5002 kertaa
Sitten rautasahan terä puslan reiän läpi ja kahdesta kohdasta ulkoholkki halki. Ulkoholkki on melko ohutta tavaraa, joten varovaisesti kannattaa sahailla. Sitten tuurnalla napauttaa ylimääräisen soiron irti ja loput puslasta irtoaa nätisti. Uuden osan voi sitten prässätä paikalleen.
halki.jpg
halki.jpg (332.18 KiB) Katsottu 5002 kertaa
pihalla.jpg
pihalla.jpg (230.16 KiB) Katsottu 5002 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Eilen saapui uusi takalaakeri sekä narinahela ja tänään naputtelin helan paikalleen onnistuneesti. Prässäsin laakerin, laitoin jarrukilven ja sitten vasta navan laakeriin. 45 euroa ja muutaman tunnin ylimääräinen työ oli tunaroinnin hinta.
Narinahelan ostin yhden ylimääräisen, halvimman mahdollisen (n. 3€), josta otan ehjän suojakumin Lemförderiin niin siitä saa ehdan varaosan.

Lisäilin pohjaan ruostesuojausta, laitoin pari uutta kumitulppaa rikkinäisten tilalle ja pistin polttoaine/jarruputkien kiinnikkeitä takaisin. Samoin takavakaajan kiinnitin uusilla korikumeilla ja puhdistetuilla/maalatuilla pannoilla paikalleen.
Hipistelin takaiskarien läpivientikohdista pienet pintaruosteet pois ja maalasin alueet.

Niin ja vetareihin laitoin puuttuvat nivelen kumien pannat.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt, kun kaikki osat olivat asennusvalmiita, niin sai jotain näkyvääkin aikaiseksi.
Pulttasin vetoakselit uusilla pulteilla ja alusrinkuloilla perään kiinni. Alkuperäiset pultit olivat xzn-kannalla (10), uudet taasen e-torx 12.
Sitten laitoin uudet takatukivarret ensin takanapaan ja sitten apurunkoon. Tukivarret oli helpompi kasata ensin irtonaiseen takanapaan.
Sitten kelkka tunkin päälle ja ujuttelin koko komeuden paikalleen. Bensapumpun imuletku pitää viedä kelkan läpi, joten se pitää muistaa irrottaa ennen kelkan asennusta. Sitten koripultit kiinni. Eteen tuli uudet ja taakse laitoin vanhat. Ovat keltapassivoidut ja kantaa lukuunottamatta virheettömät.
Kasasin käsijarruvaijerit kiinni napaan ja linkkuun. Pulttasin myös kardaanin kiinni perään.
Alatukivarret kiinnitin sisäpäästä ja nostin tunkilla jousen kanssa toisen pään narinahelaan kiinni. Sitten uudet iskunvaimentimet ja koiranluut molemmin puolin.
Nostin tunkilla jousen alta kunnes auto nousi tuennastaan ilmaan ja kiristin kaikki tukivarsien, iskarien yms pultit kireälle tässä asennossa. Sama temppu molemmille puolille. Aurauksensäätötangot asensin suurinpiirtein samaan asemaan, jossa vanhat olivat ennen purkua. Käsijarrut ja asr kaapelit kouruineen jäivät seuraavaan kertaan.

Jousiksi Eibach ProKit 2517-140 ykkösen kumeilla. Iskareiksi Bilstein B8.
Screenshot_20230326_211328_Gallery.jpg
Screenshot_20230326_211328_Gallery.jpg (418.95 KiB) Katsottu 4877 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Mou »

Hieno auto kaikenkaikkiaan. Ja mielyttävää katsella kun uutta partsia menee puhdistettuun kohtaansa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mou kirjoitti: 27.3.2023 7:14 Hieno auto kaikenkaikkiaan. Ja mielyttävää katsella kun uutta partsia menee puhdistettuun kohtaansa.
Auto kiittää. Vihdoinkin niitä uusia osia sai paikalleen eikä vaan purettu lisää :mrgreen:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Komea peli. Itse tykkäsin kovasti tuosta moottori-vaihdelaatikko-kombosta (allekirjoittaneella se oli farkkukorissa). Ohitustilanteessakin nappasi pienellä kaasun lisäyksellä nelosta pesään ja mukavasti pääsi edelläajavasta ohi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Roisto kirjoitti: 29.3.2023 22:15 Komea peli. Itse tykkäsin kovasti tuosta moottori-vaihdelaatikko-kombosta (allekirjoittaneella se oli farkkukorissa). Ohitustilanteessakin nappasi pienellä kaasun lisäyksellä nelosta pesään ja mukavasti pääsi edelläajavasta ohi.

t.
Risto
Joo, on todella mukava kombo. 5-vaihteella tosi maltilliset kierrokset matkaa ajaessa. Kun kaasua antaa reilummin ja kierrättää sinne 4500-5000rpm niin liikkuu kyllä pirteästi.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Wikke »

En muista olenko kommentoinut naapurifoorumin puolella mutta hieno auto ja hienoa jälkeä tulee. Tuo mopf2-koppa uudemmalla M104-versiolla on kyllä mahtava kombo (niin onhan tämä jo se HFM suorasytkä kun en ole ihan varma :oops: ).

Tästä M104 lukee netistä aina jonkinmoisia moitteita. Mulla on ollut E280T -95 ja nyt tuo SL320 -97 molemmat M104. Eipä ole noin luotettavaa Mersua vielä ollut, vaikka olen omistanut OM603 ja OM606. E280T:ssä meni bensapumpun rele, se on ollut ainoa kerta kun noissa kahdessa on pitänyt avata konepelti jotain muuta tarkoitusta kuin pissapojan nesteen lisäämistä tai öljynvaihtoa varten. No yksi kerta sentään, kun viime kesänä pesin SL:n konehuoneen niin oli mennyt yksi tulpan "kolo" täyteen vettä. Ei se päälykansi ihan niin tiivis ole kai vanhemmuuttaan ja vesi pääsee ujuttautumaan. Paineilmapuhalluksella palasi taas käymään kaikilla kuudella. :) Kumpikin Mersu on aina lähtenyt käyntiin avainta kääntämällä, oli seisonut talven tai yön yli.

Tuossa farkussa oli 4v laatikko ja sille soppa kelpasi, vielä kun farkussa oli tiheämmät välitykset. R129 5v loovalla menee ihan maltillisin lukemin jos ajaa rauhallisesti.
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kyllä, 320 on aina 124:ssa ilman virranjakajaa.

Toki itselläkin piti käyttää kansi irti, jotta sai perinteisen etupään öljyvuodon taklattua, ja moottorin johtosarja vaihtaa, kun hävisi yhdeltä sylinteriparilta säkenet. :D Mutta nuo on tunnettuja ongelmia ja silloin kun kaikki toimii, niin kiva sillä on huristella. Uudemmassa M104:ssä kun on vielä se imusarjan resonanssiläppä, niin ei ole pelkkä kierroskone.

Onko tarkoitus päästä Wappuna taas ajelemaan?

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: 31.3.2023 23:14 En muista olenko kommentoinut naapurifoorumin puolella mutta hieno auto ja hienoa jälkeä tulee. Tuo mopf2-koppa uudemmalla M104-versiolla on kyllä mahtava kombo (niin onhan tämä jo se HFM suorasytkä kun en ole ihan varma :oops: ).
Kiitos.
Kuten Roisto vastasikin niin kyllä tämä on HFM suorasytytyksellä. Tämä M104.992 tuli valikoimaan 10/92 ja jo 6/93 kori muuttui E-malliksi. Sama juttu M111 koneilla, niitä on saanut myös 2.sarjan koriin tuon reilut puoli vuotta.
Nyt tämän lyhyen aikaa mallimerkintä oli 320CE kun E-muutoksen myötä se vaihtui E320 coupé.

Aiempaa 300E-24 M104.982 konetta pidetään yleisesti luotettavampana vs 320 M104.992. Siinä on syttynä KE-jetronic, jota taas yleensä pidetään ongelmallisena :D

Tässä oli viime kesänä humppaavaa tyhjäkäynti, joka rauhottui lambda-anturin vaihdolla. Vanha ei ollut kunnolla pohjassa, vaan vedetty väärille jengoille. Laitoin Boschin anturin oikeille kierteille ja pohjaan. En muista jäikö jotain pientä huojuntaa, mutta parani todella paljon.
Ilmamassamittari on jotain harakiri-merkkiä. Sen kyllä ymmärtää, kun Bosch maksaa sen 500€. Jos löytyy jostain sopivammalla hinnalla niin ehkä sen vaihdan jossain vaiheessa. Olen huomannut tuossa 230E:ssä että Boschin tekemään syttyjärjestelmään ei kannata muun merkkisiä syttyosia laittaa...

Edellisten omistajien säilyttämistä kuiteista löytyi todisteet johtosarjan vaihdosta sekä kansiremontista. Öljyvuotoa on ihan pikkuisen, epäilynä suodattimelta öljynjäähdyttimelle lähtevien linjojen o-renkaat. Uudet on hyllyssä kun vaan joku vaihtaisi...

Vappuajoihin ei ole mitään ongelmaa ehtiä, auto on kyllä ajokunnossa kun saan loput osat paikoilleen. Toisaalta, en tehnyt talven aikana oikeastaan mitään mitä piti, kun tuo alustaremontti paisui.
Etupään osat pitää sovittaa uusiksi. Konepeltiin ostin uudet käytetyt saranat. Konepelti irvistää vänkärin puolelta eikä saranan rei`issä riitä säätövara. Vänkärin lokasuoja menee ainakin vaihtoon eikä konepellin/lokasuojien maalauksen taso ole kummoinen...

Katsotaan nyt, millä aikavälillä nuo valmistuu...

Ja onhan tuo 230E onneksi valmis. Sillä pääsee myös 8)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eikös tässä mallissa ole vesikiertoinen öljynjäähdytin? Sen päädyssä on ISO o-rengas, joka alkaa vuotaa. Mulla voisi olla siihen nippu tiivisteitä, joille ei enää ole tarvista. Tässä kuvia oman tiivisteen vaihdosta.

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Roisto kirjoitti: 01.4.2023 11:46 Eikös tässä mallissa ole vesikiertoinen öljynjäähdytin? Sen päädyssä on ISO o-rengas, joka alkaa vuotaa. Mulla voisi olla siihen nippu tiivisteitä, joille ei enää ole tarvista. Tässä kuvia oman tiivisteen vaihdosta.

-Risto
Hmm... Voipi olla. Jotenkin olin sellaisessa käsityksessä, että olisi ilmajäähdytin letkuilla, mutta en muista yhtään olenko tutkinut vielä koko asiaa. Täytyy tarkastaa kun pääsen taas tallille.
EPC:n mukaan tosiaan suodatinjalka integroidulla jäähdyttimellä olisi sopiva.
Näyttökuva (18).png
Näyttökuva (18).png (122.81 KiB) Katsottu 4630 kertaa
Mutta toisessa kuvassa tarjoaa myös suodatinjalkaa ilman jäähdytintä passelina.
Näyttökuva (20).png
Näyttökuva (20).png (92.56 KiB) Katsottu 4630 kertaa
Mutta nuo kuvan nro 47 o-renkaat siihen joskus ostin ja todennäköisesti oletin että nuo letkut menevät keulalla olevalle ilmajäähdyttimelle...
Näyttökuva (19).png
Näyttökuva (19).png (112.54 KiB) Katsottu 4630 kertaa
Tosin, en ole ihan hirveästi tuota vuotoa vielä tutkinut. Jokatapauksessa suodattimen tienoille paikallistuu...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aivan. Kurkistamallahan se selviää, kun alkaa tarpeeksi vuoto ahdistaa. :D

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kasasin takapään loppuun.
Reititin ABS ja kulumisentunnistinantureiden johdot ja kasasin pohjaan kiinnittyvään liittimeen ABS-liittimet takaisin.
Laitoin käsijarrukengät hilppeineen paikalleen, samoin jarrulevyt ja satulat. Säädin käsijarrut. Vetoakselin ulkopään muttereita en vielä kirinyt lopulliseen momenttiin kun ei ollut sopivaa momenttiavainta.
Laitoin myös pakoputken takavaimentimen paikalleen ja alatukivarsien muovisuojat myös.
Sitten laskin auton renkaille.

Vaihdoin etupäähän uudet jouset ja iskunvaimentimet. Eli nyt on alustana Eibach ProKit 2517-140 ja iskareina Bilstein B8 joka nurkassa. Tuo B8 on muutaman sentin lyhempi kuin sportlinen iskari. Jouset olivat mitaltaan aika samoissa vanhoihin verraten mutta jostain syystä kuskin puolen vanha etujousi oli puoli kierrosta lyhempi kuin vänkärin puoleinen :shock:
Korko näytti ihan hyvältä, ehkä edessä hieman alempana kuin takana. Noh, näkeepä tuon sitten paremmin, kun saan auton ulos ja vähän ajeltua.
Screenshot_20230402_205824_Gallery.jpg
Screenshot_20230402_205824_Gallery.jpg (514.41 KiB) Katsottu 4559 kertaa
Ohjausiskunvaimentimen vaihdoin myös uuteen Bilsteiniin.

Kurkkasinpa öljynsuodattimen runkoa ja kyllä siinä näyttäisi jäähdytin olevan kyljessä. Täytyy putsailla kaikki öljyiset kohdat ja tutkia kunnolla mistä vuotaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Öljyä se ei voi vuotaa oikeastaan kuin kolmesta tiivisteestä: lohkon ja suodattimen rungon välistä, öljynpaineanturista tai sitten lämmönvaihtimen ja rungon välisestä isosta o-renkaasta. Näistä viimeisin on todennäköisin.

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Roisto kirjoitti: 03.4.2023 8:32 Öljyä se ei voi vuotaa oikeastaan kuin kolmesta tiivisteestä: lohkon ja suodattimen rungon välistä, öljynpaineanturista tai sitten lämmönvaihtimen ja rungon välisestä isosta o-renkaasta. Näistä viimeisin on todennäköisin.

-Risto

Ok, kiitti. Tutkitaan.

Latailin hieman akkua ja täräyrin coupen käyntiin. Piti käyttää tallista ulkona jotta sain vänkärin oven kokonaan auki jotta sain vänkärin puolen lokasuojan irti. Kuskin puoli onnistui sisällä tallissa, sillä puolella on enemmän tilaa.
Otin myös puskurin sekä valo -ja vilkku-umpiot irti. Ja maskin myös.
Lokasuojat on tarvikkeet eli istuvuus ei ole täydellinen. Ovilinjaan käy ihan ok, mutta suhteessa konepeltiin irvistää.
Konepelti on myös vähän miten sattuu. Pahiten koholla vänkärin puolen tuulilasin nurkasta, mutta on siinä muutakin linjailua. Säätövara ei riitä joten kokeilen eka toisilla saranoilla, jospa nuo nykyiset on vähän kierot...
Umpioissa on tarvikelasit. Oikelle puolelle on jemmassa ihan uusia Boschin ja Hellan laseja 3kpl, mutta vasemmallle toistaiseksi vain käytettyjä orkkiksia
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löytyihän siitä konepellistä säätöä, kun pääsi ihan ajatuksella tekemään. Vänkärin kulman sai tiputettua sopivaan korkoon saranoita vaihtamatta. Vänkärin puolelle löytyy alkuperäinen lokasuoja, sovittelin sitä paikalleen ja se linjautui ihan kivasti.

Onneksi tuo kuskin puoleinenkaan ihan pahimmasta päästä ole, aika hyväksi sain sitäkin leivottua. Tuulilasin puolella sauma on vielä liian iso. Tuntuisi, että konepeltiä pitäisi saada siirrettyä sivuttain muutama milli niin olisi aika hyvä. Tuosta on hyvä jatkaa...
Kuskin puoli
Kuskin puoli
Screenshot_20230409_221847_Gallery.jpg (322.79 KiB) Katsottu 4338 kertaa
Vänkärin puoli
Vänkärin puoli
Screenshot_20230409_221839_Gallery.jpg (276.87 KiB) Katsottu 4338 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajattelin parantaa hieman ajomukavuutta. Vaihteenvalitsin on ollut melko epämääräinen ja tiesin, että vaihteensiirtäjän tangon puslat ovat loppu. Sain uudet puslat kaupan yhteydessä mukaan kun ostin tämän ja nyt päätin asentaa ne.
Vaihteiston pää oli helppo, kun välikappaleen sai purettua kokonaan irti. Painoin uuden holkin viilapenkissä paikalleen. Oli tosi tiukka. Vanhaa puslaa ei ollut enää ollenkaan jäljellä.
pusla_1.jpg
pusla_1.jpg (315.85 KiB) Katsottu 4144 kertaa
Vaihteensiirtäjän puoli olikin vähän työläämpi. Yritin ensin auton alla saada uutta paikalleen, mutta ei siitä mitään tullut. Enkä omista hommaan tarkoitettuja pihtejä, ja vaikka mielessä oli joskus väsätä sellaiset niin tekemättä jäi... Päätin ottaa sitten koko keppiyksikön irti. Sitten sain viilapenkissä uuden puslan paikalleen.
pusla_2.jpg
pusla_2.jpg (342.32 KiB) Katsottu 4144 kertaa
pusla_3.jpg
pusla_3.jpg (206.17 KiB) Katsottu 4144 kertaa

Keppiyksikön takaisin laittamiseksi päätin ottaa koko keskikonsolin irti, on sen verran ahtaasti johtojen alla muutoin. Ja siinä samalla vauhdilla purin sisustaa hieman lisää ja vaihdoin uuden monitoimiviiksen. Vanha halusi pyyhkiä tihkuasennolla aina kun viikseen koski. Vaihto oli melko simppeli vaikka airbag ja ratti pitikin irroittaa. Viiksessä on tuollainen 1 irrallinen liitin joka oli vanhasta katkaistu enkä löytänyt sille autostakaan vastaliitintä. Yksi katkaistu johto siellä roikkui... Mitä tuo ohjaa?
viiksen_vaihto.jpg
viiksen_vaihto.jpg (631.39 KiB) Katsottu 4144 kertaa
viiksen_vaihto_1.jpg
viiksen_vaihto_1.jpg (199.11 KiB) Katsottu 4144 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vähän hiljaista ollut coupen ympärillä, mutta jotain pientä kuitenkin...
Kasasin sisustan takaisin kuosiinsa. Keskikonsolissa oli vänkärin puolelle joskus ruuvattu jotain ja siitä muistona viisi reikää. Yritin paikkaillla reiät nahkakitillä ja värjätä mustaksi. Ei ihan 100-0 suoritus, vastavaloon reiän kohdat näkyvät edelleen, mutta jossain valossa ja kulmassa ihan kohtuullinen...
konsoli_1.jpg
konsoli_1.jpg (203.75 KiB) Katsottu 3740 kertaa
konsoli_2.jpg
konsoli_2.jpg (327.97 KiB) Katsottu 3740 kertaa
Piti ostaa uusi akku. Vanha ei enää latautunut, eikä jaksanut käynnistää autoa. Ostin Exider -merkkisen 74Ah akun. Tähän olisi fyysisen kokonsa puolesta sopinut isompikin akku, mutta tämä oli ns. normikokoinen P278 x L175 x K190. Onko se sitten suo SA koodi 673 HIGH-CAPACITY BATTERY, joka sallii isomman kokoluokan patterin?
Akun alta siivosin kaikki roskat pois ja käytin tietysti akun aluspeltiä irti ja putsailin lehdet ja urpukat pois. Akun kenkiä paikalleen laittaessa levitin hieman miinusnavan kenkää sillä seutauksella, että se meni poikki. Lainasin 250DT:stä miinuskaapelia ja sain coupen käyntiin. Auto on vielä renkaat ilmassa pukkien varassa vaihteenvalitsimen puslien vaihdon jäljiltä ja sain nyt varmistettua, että kaikki pykälät toimivat.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320CE 1993

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jatkoin keulan osien hieromista.
Säin konepellin säädettyä mieleiseen kohtaan, mutta kun laitoin konepellin saranoiden jouset takaisin paikalleen, niin vänkärin puolen tuulilasin nurkka nousi taas liian ylös. Vaikka kaikki säätövara oli niin alhaalla kun sai, irvisti konepelti rumasti liian ylhäällä. Aikani tutkittuani huomasin, että vänkärin puolen konepellin saranassa on väljää. Jousivoima veti saranaa ylöspäin pellin ollessa kiinni. Onneksi ostin purkuautosta saman väriset saranat niin sain vaihdettua timmimmän tilalle.
Nyt pelti asettuu linjaan.

Otin vänkärin puoleisen alkuperäislokasuojan työn alle. Siihen on tehty vilkunreikä liian ylös. Lisäksi reiän muoto oli sellainen, ettei vilkkuumpio peitä reikää kokonaan. Reiän ympärillä oli jonkinlaista liimamassaa joten aiempi vilkku on varmankin ollut sellaisella kiinni.
Noh, mallinsin reiän oikeamman kohdan ja koon tarvikelokasuojasta ja piirrotin peltiin. Leikkasin reiän oikeaan muotoon ja väkersin paikan hutireikään. Hitsasin paikan kiinni ja hioin saumat tasalle. Kittaus yms hieromiset jäi seuraavaan kertaan.
lokasuoja_1.jpg
lokasuoja_1.jpg (636.24 KiB) Katsottu 3587 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”