Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keskikonsolin sivussa oleva jalkatilan ilmasuutin mahtaa olla tuo muoviosa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti: 13.4.2023 21:16 Keskikonsolin sivussa oleva jalkatilan ilmasuutin mahtaa olla tuo muoviosa.
Kiitos vinkistä!

Löytyi siis tuolle muoviosalle paikka (tekstiilien sovituksessa hieman sanomista, äkkiseltään en keksinyt miten tuon saisi asettumaan järkevästi):

Kuva

Takakontti tuli pesaistua:

Kuva

Sanomistakin löytyi... Vasemmalta takapyörän takaa:

Kuva

...ja oikealta takalyhdyn alta:

Kuva

Kai se pitäisi jaksaa paikkuutella noita, ikävästi tulee vettä sisään... Joten päätin jättää kontin ilman verhoiluja nyt:

Kuva

Laitoin enimpien kurasuihkujen esteeksi tupon pakkausmuovia, ja sitä painamaan nuo pesunestekanisterit - korjataan kun ehditään...

Tavaratilan välipohja on ihan fiksu näissä, varapyörän sisälle tulee näppärä kulho pikkutavaroille:

Kuva

Ja pyörän vierustoille voi varastoida vaikka työkaluja:

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dneproshin kirjoitti: Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit :lol:
Ja tuohon ehkä voisi lisätä kärrin kiskominen, jota ei vielä ole tullut kokeiltua tällä. Perävaunumassat tällaiselle näyttävät olevan 675 kg ilman jarruja ja 1500 kg jarrujen kanssa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilla tuota maksimia :P

Vertailukohdat itselläni ovat siinä mielessä hyviä, että kovinkaan tehokkailla ei ole juuri tullut ajeltua. Volvopuolelta tuttuja on esim. sellaiset myllyt kuin B20, B200K, B200F, B230F, B5252... Toki oli yksi bensaturbokin (850 T5), suhteellisen mukavastihan se liikkui ja vitonen murahteli kauniisti - ei vaan ollut meikäläisen juttu se teho, kun muuten ei ollut tarpeeksi sellaista "fiilistä" ko. kulkineessa.

Fiiliksestä voisi sanoa, että jotain samaa on tässä W124:ssa kuin 240-Volvossa aikoinaan. Pitkä konepelti edessä, suhteellisen kevyt ja hidas ohjaus ja isohko ruori... Mersussa lisänä mainio keulatähti, jota on aina kiva seurata... Ja erinomaisen kummallinen tuntuma pomppivalla penkillä. Ajoasennosta muuten sain vielä paremman kun löysin korkeus- ja kallistussäädöt kuskin penkin ja etuoven välistä. Nostin penkkiä hieman ylöspäin - ihan yläasentoon ei voi laittaa tai alkaa olla pää katossa ja reidet kiinni ohjauspyörässä. Nyt voisi varovasti arvioida että ajoasento on jopa erinomainen.

Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan :P
dneproshin kirjoitti: - Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
Katselin tuossa tarkemmin auton oikeanpuoleista helmaa... Alkoi tuntua silleen ~ puoliksi turhalta tuon tunkin kuskaaminen mukana :D

Kesänakit laittelin alle ja kävin koeajelulla:

Kuva

Kuva

Ulkonäön puoleen pitää vielä makustella asiaa, ei nuo vanteet nyt kaikista huonoin mahdollinen valinta 124:seen ole... Ehkä menen nyt alkuun noilla. "Stancehan" tässä on nyt korkea kuin mikä, mutta käytännön syistä saa ollakin.

Äänimaailmaan ei oikeastaan muutosta tullut, jurina/vollotus jatkuu edelleen. Ehkä pitää voimansiirtoa tutkia sitten seuraavaksi. Ääni riippuu oikeastaan ainoastaan ajonopeudesta - kaartaminen, kiihdyttäminen, hidastaminen, jarruttaminen, vapaalla tai kytkin pohjassa rullaaminen eivät vaikuta ääneen mitenkään. Noin 60-70 km/h on ääni kovimmillaan, sen jälkeen kai katoaa yleiseen kohinaan.

Pyöränlaakerit tuli kanssa pyöriteltyä läpi jousesta tunnustellen - tasaisesti ja äänettömästi pyörivät kaikki. Eikä myöskään välyksiä tuntunut.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikeastaan ihan kiva että joku noista on vielä normikorkeudessakin.
Vanteista, tuollaiset kelpasi museotarkastuksessa. Melko lailla saman näköiset. Se ei tietenkään tarkoita että vanteet olisi ulkonäöllisesti sopivat vaikka museotarkastukseen kelpaakin, mutta joo ei nuo 124:stä silmille hypi.

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan :P
410mm on vakioratin halkaisija alunperin 1.sarjassa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti: 16.4.2023 18:44 Oikeastaan ihan kiva että joku noista on vielä normikorkeudessakin.
Vanteista, tuollaiset kelpasi museotarkastuksessa. Melko lailla saman näköiset. Se ei tietenkään tarkoita että vanteet olisi ulkonäöllisesti sopivat vaikka museotarkastukseen kelpaakin, mutta joo ei nuo 124:stä silmille hypi.
No juuri tuota ilmaisua meinasin itsekin käyttää :D
JanneW124 kirjoitti: 16.4.2023 21:13
Tuo ohjauspyörän koko lie samaa luokkaa kuin Volvo 240:n (uudemmassa) perusversiossa, eli hieman nykyautojen peruskokoa isompi - 140-sarjan Vollessa (varhainen malli, voisiko sanoa "prefacelift") taas oli aivan kohtuuttoman kokoinen se ruori, sen alle teki jo tiukkaa sovitella koipiaan aikoinaan :P
410mm on vakioratin halkaisija alunperin 1.sarjassa.
Volvo 240 vakioratti erään lähteen mukaan 400mm. Näin kuriositeettina mainittakoon, että Motonetin kataloogissa ratinsuojukset näyttävät olevan kokoa 37-39 cm, pois lukien yksi malli ”L-koko / Pakettiautoihin” tms. oli 42cm…
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Rammarin asennusta tutkin ja päätin purkaa sen toistaiseksi pois. Asennushan oli vanhemmissa autoissa usein tavattua "sokeripala"-tyyppiä:

Kuva

Tuossa vaikuttaisi olevan jopa 2 kpl 1DIN-paikkoja, tosin päälle tulevassa koristepaneelissa alemman aukon muotoilu on jostain syystä pienempi:

Kuva

Tuossa konsolin vasemmassa reunassa, kuskin oikean polven kohdilla on joku kytkimen (vai minkä lie) paikka - lienee taksivarustelun outouksia nämä. Normimallissahan tuo keskikonsoli on paljon sirompi ja nätimpi tuosta radion kohdalta eikä tuollainen pullistettu...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kelpaisi kyllä mullekin käyttöautoksi W124 200D. Olisi mahtava ajella työmatkoja. Itseasiassa monesti käynyt mielessäkin :)

Muutenkin W124 on minusta parhaimpia ellei paras Mersu ajaa, suht näppärä, jämäkkä ja tunnokas. Semmoinen hyvin käteen sopiva. Tädin perhe on ajellut Saksasta tuodulla 200D:llä jo yli 20 vuotta ja vielä kulkee. En tiedä yhtään paljonko siinä on jo mittarissa, veikkaan reilusti yli puolta miljoonaa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, se huvittaa kun 200D:stä on jotain juttua jossain niin aina löytyy niitä kommentoijia joilla ei muuta annettavaa keskusteluun ole kuin muistuttaa kyseisenlaisen ajokin huonoista kiihtyvyys- ja huippunopeusarvoista siinä hengessä että tällaisen hankkiminen on naurettavaa niiden vuoksi.

Tottahan toki se on mukavaa jos auto tottelee kaasupoljinta hyvin, mitä paremmin sen mukavampaa.

Toinen puoli on sitten ne kilometrit kun ei tarvitse saada autoa kiihtymään saavutetusta nopeudesta; tällainen on kunnossa ollessaan erinomaisen miellyttävä ajopeli, hiljaista ja hyvää kyytiä eikä kavahda huonoakaan tietä.
Eräällä palstalla jossa joku kyseli minkä auton hankkisi pitkähkölle työmatkalle parilla kolmella tonnilla joku ehdotti 124 200D:tä ja sitten useampi kommentoi miten kiihtyvyyden 0-100 voi katsoa kalenterista - ihan OK kommentti, ei siinä mitään, mutta ehdotti 124 sijaan jotain golfia tms.
Niinpä, 5-6 sekuntia nopeammin siihen satasen vauhtiin eli on sen verran enemmän aikaa kärsiä sellaisen pärekorin maantieajo-ominaisuuksista.

No, pitää sekin muistaa ettei 200D pääse useimmiten varusteilla koreilemaan, pidemmille matkoille esim. vakkari olisi hyvä ja ilmastointikin puuttuu 99,9% autoista. Vakkari tosin todella helppo jälkiasentaa jos purkuautosta saa ostettua osat johtoineen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Wikke kirjoitti: 21.4.2023 21:10 Kelpaisi kyllä mullekin käyttöautoksi W124 200D. Olisi mahtava ajella työmatkoja. Itseasiassa monesti käynyt mielessäkin :)

Muutenkin W124 on minusta parhaimpia ellei paras Mersu ajaa, suht näppärä, jämäkkä ja tunnokas. Semmoinen hyvin käteen sopiva. Tädin perhe on ajellut Saksasta tuodulla 200D:llä jo yli 20 vuotta ja vielä kulkee. En tiedä yhtään paljonko siinä on jo mittarissa, veikkaan reilusti yli puolta miljoonaa.
Onhan näissä vanhemmissa sellainen ihan omanlaisensa viehätys. Ja tämä on vaikkapa tuohon hieman korotettuun 163:seen verrattuna vakaampi ajaa maantietä, ja ajoasentokin tuntuu paremmalta omalle kropalleni. Käteen sopiva on aika hyvä kuvaus myös.
dealer kirjoitti: 22.4.2023 7:36 Jep, se huvittaa kun 200D:stä on jotain juttua jossain niin aina löytyy niitä kommentoijia joilla ei muuta annettavaa keskusteluun ole kuin muistuttaa kyseisenlaisen ajokin huonoista kiihtyvyys- ja huippunopeusarvoista siinä hengessä että tällaisen hankkiminen on naurettavaa niiden vuoksi.

Tottahan toki se on mukavaa jos auto tottelee kaasupoljinta hyvin, mitä paremmin sen mukavampaa.

Toinen puoli on sitten ne kilometrit kun ei tarvitse saada autoa kiihtymään saavutetusta nopeudesta; tällainen on kunnossa ollessaan erinomaisen miellyttävä ajopeli, hiljaista ja hyvää kyytiä eikä kavahda huonoakaan tietä.
Eräällä palstalla jossa joku kyseli minkä auton hankkisi pitkähkölle työmatkalle parilla kolmella tonnilla joku ehdotti 124 200D:tä ja sitten useampi kommentoi miten kiihtyvyyden 0-100 voi katsoa kalenterista - ihan OK kommentti, ei siinä mitään, mutta ehdotti 124 sijaan jotain golfia tms.
Niinpä, 5-6 sekuntia nopeammin siihen satasen vauhtiin eli on sen verran enemmän aikaa kärsiä sellaisen pärekorin maantieajo-ominaisuuksista.

No, pitää sekin muistaa ettei 200D pääse useimmiten varusteilla koreilemaan, pidemmille matkoille esim. vakkari olisi hyvä ja ilmastointikin puuttuu 99,9% autoista. Vakkari tosin todella helppo jälkiasentaa jos purkuautosta saa ostettua osat johtoineen.
Tuo on aiheellinen huomautus autoa hankkivalle - ei tule suorituskyvyn takia pettymystä. Itselle riittää oikein hyvin tämän 200D:n 72 heppaa. Varmaan vanhempien sukupolvien 200D:n mainettakin vähän noissa jutuissa mukana, niissähän näyttää olevan vielä selvästi vähemmän heposia.

Joku vanhempi "perusautokin" voisi olla ok sinänsä, onhan niissäkin vanhemmiten tietty viehätyksensä... Lievää masokismia toki on syytä olla jos jollakin kasari-Corollalla tai Golfilla alkaisi enemmälti ajelemaan. Itselläni on muuten sellainen lievä asennevamma noita Volkkareita kohtaan, että tasan yksi malli kiinnostaisi: T3 Syncro. Muut eivät herätä oikein minkäänlaista omistamisen halua...

Vakkari kyllä kiinnostaisi, jos sellaisen kohtuullisella rahalla ja vaivalla saisi. Puuttuva ilmastointi ei haittaa - sehän on vain muuta perhettä varten ja tällä ajelen enimmäkseen yksinäni... Kaikista tärkeimmäksi varustepuutteeksi ehkä nostaisin kuitenkin lämmitettävät sivupeilit - saakohan sellaisia jälkiasennettua 124:seen? Sitten vähemmän tärkeistä ensimmäisinä (korjattavien) listalla voisivat olla vaikka penkinlämmittimet ja keskuslukitus.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö lämpenevät sivupeilit ole Suomi-taksissa vakiovarusteena :-? en nyt kyllä varmaksi muista mutta kun omissa saksantuonneissakin on.
Systeemihän on automaattinen ilman mitään katkaisijoita, ja jos se on olemassa eikä toimi niin luulisin että useimmiten vika on lasin rikkoutuneessa vastuksessa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jaa, että tuollainen jopa saattaisi löytyä... Ja tuokin on hyvä tieto että on automaattinen ja ilman katkaisijaa. Täytyy myöntää että ihan vaan oletin että tuollaista hienoutta ei löytyisi - selvinnee viimeistään syksyllä onko vai ei / toimiiko vai ei. Varsin raivostuttavaa kun syksyllä/talvella kun on peilit märkänä/huurussa/teräsjäässä ja taakse ei näe mitään - sivupeilien lämmitys on ihan mahtava varuste silloin ja pelastaa päivän (tai ainakin aamun)
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Se mitä olen kaivannut omissa autoissa on lämmitettävä lasinpesunestesäiliö. Erinomaisen hyvä varuste jota ei enää viimeisen 124:sen jälkeen ole ollut yhdessäkään autossa.

Joko on mietitty pesua ja vahausta🤫
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Eiköhän tuossa 1-sarjassakin ole lämmitettävät peilit. Nehän toimii termostaatilla automaattisesti, ja ovat tehokkaat. Anna auton käydä 5min ja kokeile peilejä, pitäisi tuntua todella lämpimiltä. Tuo onkin ominaisuus mitä kaipaa monessa autossa, esim. Volvossa pitää aina laittaa peilit lämpenemään napista takalasin kanssa ihan turhaa. Ne on sen 15min kirkkaat kun lämmitys on aikaohjatusti päällä ja puolen tunnin päästä ne on taas huurussa. W124 on aina kirkaat peilit, kelistä riippumatta. :)

Edit: W126:ssa lämmitys kytkeytyy päälle +15 asteessa, ja pois kun lämpötila on +25. Toimii kun virta-avain on asennossa 2. Todennäköisesti toiminta on just samanlainen myös W124:ssa.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Pappi kirjoitti: 22.4.2023 20:42 Se mitä olen kaivannut omissa autoissa on lämmitettävä lasinpesunestesäiliö. Erinomaisen hyvä varuste jota ei enää viimeisen 124:sen jälkeen ole ollut yhdessäkään autossa.

Joko on mietitty pesua ja vahausta🤫
Näköjään tuo pesunestesäiliön lämmitys löytyy tästäkin, enpä ollut ajatellut asiaa. Lienee myös pesurin suuttimilla lämmitys. Väyrysessä oli nuo myös, 163:ssa ei näyttäisi olevan. Sittenhän puuttuu enää lämmitettävä tuulilasi ja pyyhkimen sulka… Normaaliolosuhteissa ei toki kaipaa noista mitään - toisaalta, kuten männätalvenakin aika usein satoi alijäähtynyttä vettä, niin silloin mikään määrä lämmitettäviä asioita ei ole liikaa…
Wikke kirjoitti: 23.4.2023 11:25 Eiköhän tuossa 1-sarjassakin ole lämmitettävät peilit. Nehän toimii termostaatilla automaattisesti, ja ovat tehokkaat. Anna auton käydä 5min ja kokeile peilejä, pitäisi tuntua todella lämpimiltä. Tuo onkin ominaisuus mitä kaipaa monessa autossa, esim. Volvossa pitää aina laittaa peilit lämpenemään napista takalasin kanssa ihan turhaa. Ne on sen 15min kirkkaat kun lämmitys on aikaohjatusti päällä ja puolen tunnin päästä ne on taas huurussa. W124 on aina kirkaat peilit, kelistä riippumatta. :)

Edit: W126:ssa lämmitys kytkeytyy päälle +15 asteessa, ja pois kun lämpötila on +25. Toimii kun virta-avain on asennossa 2. Todennäköisesti toiminta on just samanlainen myös W124:ssa.
Erinomaista informaatiota, kiitos näistä. Pitää testata kun taas saa auton omalle pihalle, meni pikku tauolle nyt eri paikkakunnalle…
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Pappi kirjoitti: 22.4.2023 20:42 Joko on mietitty pesua ja vahausta🤫
Niin ja tähän piti sanoa että on mietitty kovasti :D Kun vaan keksisi muutaman tunnin lisää vuorokauteen… No lomalla toivottavasti kerkeää puunaamaan - varastojen kätköistä pitäisi löytyä muutamia autonhoitotuotteita joita haluaisin tähän testata.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Lisäsin aloitusviestiin ensimmäisen huoltomerkinnän. Moottoriöljyt+suodatin.
- Castrol Magnatec C3 5W-40 vajaat kuusi litraa n. 52e
- Mann-Filter PF1050/1n (Motonet 15-1011 "Öljynsuodatin MB-Diesel -95 alkuperäislaatu") 13e

Eipä tuossa ihmeempiä, mitä nyt olen hukannut imuvaihtajani. Jouduin päästelemään vanhat pois ihan propusta. Maavaraa onneksi on, ei muuta kuin kyljelleen keulan eteen ja... mitäs ihmettä:

Kuva

Vähän hirvitti tuota avata, mutta ihan ehjänä lähti:

Kuva

Ei lipsunut ote, vaikka jakoavaimella avasinkin! Laitoin saman takaisin, en ollut varannut uutta proppua. Suodattimen mukana tuli suodatinkotelon tiivisterenkaan lisäksi pari kupariprikkaa, joista isompi oli tyhjennysproppuun sopiva - tulipa edes se uusittua, kerrankin.

Ajoin maalle ja suoritin autonvaihto-operaation, eli otin ML:n nyt hetkeksi ajoon. Vanhus saa huilata sillä aikaa tuolla vanhan navetan suojissa:

Kuva

Tulin myös tankanneeksi kummatkin mersut, vieläpä saman päivän aikana. Laskin kulutuslukemat: 6.0 ja 10.1 - liki samanlaisessa ajossa. Tai, no ehkä 124:lla oli jopa enemmän taajamasuhausta tuossa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Muistiinpano pyöränpulteista... Ostin aluvanteille hieman pidemmät pultit, varmuuden vuoksi. Motonet tarjoaa 124:seen kolmea eri pituutta:
* 40-2006 Pyöränpultti MB (M12x1,5x22/40/SW17 / Pallokartio R12)
* 40-2008 Pyöränpultti MB (M12X1,5/28/48,5/SW17 / Pallokartio R12)
* 40-2042 Pyöränpultti MB aluvanne (M12X1,5X40/61/SW17 / Pallokartio R12)

Autossa oli peltivanteet ja suurinpiirtein tuota lyhintä vaihtoehtoa vastaavat pultit. Otin yhden irti, mittailin ja vertailin... Totesin että keskimmäinen vaihtoehto tulee aluvanteesta (tässä kesäkäytössä nyt nuo 5-reikäiset väyrysen vanteet) ulos suurin piirtein saman verran kuin lyhyt pultti peltivanteesta. Motonetin kautta ja 40 euroa köyhempänä:

Kuva

Kuva

Lyhyet pultit pakkasin jäätelörasiaan ja auton kyytiin. Syytä olla mukana varapyörää varten.

Peltivanteet ja Hakkapeliitta kakkoset:

Kuva

Tuo noin kuuden millin ero pulttien pituudessa ei liene sillä tavalla kriittinen, että noiden aluvanteiden kanssa lyhytkin pultti saattaa riittää "täyteen" vahvuuteen - eli kierrettä on pituussuunnassa käytössä pultin leveyden verran (joskus olen tuollaisen nyrkkisäännön jostain kuullut). Mutta nyt riittää varmasti... Pitää vaan muistaa laittaa oikeat pultit aina kausivaihtojen yhteydessä.

Mielestäni pultit kiinni navassa ja irtomutterit on parempi vaihtoehto kuin irtopultit - molempia vaihtoehtoja ollut omissa autoissa. Mikä lienee ollut sitten suunnitteluperuste insinööreillä milloinkin, tiedä häntä...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ajattelinpa nostaa perän ilmaan, saa pyöriteltyä ja ihmeteltyä kardaania. Pääsi nuo 124:n joustovarat hieman yllättämään:

Kuva

Sain kuitenkin lopulta takapyörät ilmaan:

Kuva

Etupäässä värinänvaimennin ja {rätti/hardy/kumi}nivel:

Kuva

Jonkinlainen välys/kolahdus on havaittavissa, esim. kun pakittaa ja lähtee sitten eteenpäin. Lienee tuossa kumilimpussa... Näyttäisi että pultinreiät päässeet jo hieman kasvamaan.

Takarättikin vähän väsyneen näköinen:

Kuva

Kuminiveliä Motonetissa tarjolla yhdeksän erilaista... Hieman hankala noita oli tönärillä mittailla, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että sekä edessä että takana on 90x24mm limput. Eli mittojen ja ulkonäön perusteella arvioituna olisin tilaamassa nuo:
Eteen: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1-hd-meyle
Taakse: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-hd-meyle

Keskilaakeri ja ristikko vaikuttivat ihan siedettäviltä, ei mitään älytöntä klappia ainakaan tuntunut. Toki nekin tarkoitus samalla uusia kun kardaanin irrotan. Keskilaakerin itse asiassa ostinkin jo, Motonet tarjosi mopokoneellisiin tuollaista:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=293

Ristikkoa löytyy kataloogeista vain yhdenlaista, joten laitetaan vaikkapa tuosta:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 8-4-spidan
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

https://www.tori.fi/vi/112522212.htm

Tuossa olisi käsinoja oikeassa värissä. Tosin saattaa pari penkkiä tulla kaupan päälle... mutta vänkärin penkistä saisi ehdan selkänojan kankaan tarvittaessa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

No katos vaan, hyvä löytö… Katselin muutenkin tori.fi tarjontaa - todella paljon on 124:n osia myynnissä. Täytyy suorastaan yrittää laittaa jäitä hattuun :D Toisaalta, mikä lie tilanne muutaman vuoden kuluttua… Taitavat nämä olla juuri nyt siinä iässä, että kato käy kovaa vauhtia…
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dneproshin kirjoitti: 19.5.2023 8:08 No katos vaan, hyvä löytö… Katselin muutenkin tori.fi tarjontaa - todella paljon on 124:n osia myynnissä. Täytyy suorastaan yrittää laittaa jäitä hattuun :D Toisaalta, mikä lie tilanne muutaman vuoden kuluttua… Taitavat nämä olla juuri nyt siinä iässä, että kato käy kovaa vauhtia…
Joo, toria tulee selattua päivittäin. Harvemmin mitään tulee ostettua, mutta joskus tekee "löytöjä".
Kyllä osat jossain vaiheessa vähenee. Esim hyväkuntoiset käytetyt alkuperäiset etulokasuojat ovat jo vähän tiukemmassa löytää. Kuin myös ehjä kuskinpenkki.
Uusien (tarvike/OEM) osien saatavuus w124 kohdalta on huonontunut viimevuosina. Ja monessa sitten hinta on noussut kovaksi.
Yleisimmät huolto -ja kulutusosat ovat onneksi vielä edullisia.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kirjoittaja dneproshin » 19.5.2023 7:08
No katos vaan, hyvä löytö… Katselin muutenkin tori.fi tarjontaa - todella paljon on 124:n osia myynnissä. Täytyy suorastaan yrittää laittaa jäitä hattuun :D Toisaalta, mikä lie tilanne muutaman vuoden kuluttua… Taitavat nämä olla juuri nyt siinä iässä, että kato käy kovaa vauhtia…

Tulipa tuosta mieleen, että minullakin on (nyt jo luvattomastikin) jossakin ihan kuivassa sisävarastossa tumman farkku 124:n etupenkit ja oviverhot.
Pojan Merssuun ostin kerran täältä aivan extemporee, mutta eihän hän antanu niitä vaihtaa, vaikka oli hyvät :mrgreen:
Perinteinen vas. perstaskurahapussin kohta paikattu aikalailla samannäköisellä kankaalla (muistikuva). Liekö täällä vielä kaveri, jolta ostin :roll:
Jos jossakin päin tarvetta, voisin kokeilla pääsenkö varaston perille kuvaamaan.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ne olisivat Karo ruutukuosia, niin kiinnostaisi, mutta lienevät perus mustaa kangasta ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Öljynvaihdosta tein tällaisen videon:

Kuva
https://www.youtube.com/watch?v=ltYl01U5eUU

Editoinnin toteutti lähes kokonaisuudessaan poikani. Hän on opetellut videoeditointia tekemällä mm. Minecraft-aiheisia videoita, pari julkaissutkin:
https://www.youtube.com/channel/UCzTtPG ... iLhVw9JMpQ
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tankilla kävin taas, laskettu kulutus tasan 6 litraa sataselle. Sanoisin että todella taloudellinen ikäisekseen/kokoisekseen.

Tankkauksen yhteydessä nollasin trippimittarin... ja nollillehan se jäi. Eikä kokonaismatkamittarikaan pyörinyt. Paitsi seuraavana päivänä alkoivat taas molemmat pyöriä... Onkos näissä sähköllä vai vaijerilla mittaristo?
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaijerilla. Ei liittyne suoraan ongelmaan, mutta trippiä ei saa koskaan nollata ajaessa, voi rikkoa jotain.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Juu, aina paikallaan ollessa olen nollannut. Pitää seurata tilannetta, lakkoileeko tuo useinkin… Eipä se tietty itseään korjatakaan osaa…
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mittarissa saattaa luiskahtaa numeronäytön akseli toisesta päästä irti. Ai niin, tuskin molemmat kuitenkaan yhtäaikaa. Minullahan irtosikin aina just kertymämittarista, trip jäi toimimaan. Saattaa olla vikaa jopa vaijerin päässä kun molemmat herkee pyörimästä. Ettei olis löyhtyny vaijerin kiristysmutteri. Oli muuten turhan lyhyt vaijeri. Mittaria irrottaessa ei meinannu sopia sormet millään taakse kun vaijeri niin tiukalla.

Nämä nykyiset (sähköiset) ei näytä häiriintyvän ajossa nollaamisesta, vai onko jollakin haitannut ? Ei ainakaan vielä minulla :idiot:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Nopeusmittari muuten on toiminut koko ajan, ainoastaan molemmat matkamittarit olivat hetken pois pelistä. Jotain vaivaa rataskoneistossa kenties...
650000tuttavuus kirjoitti: 14.6.2023 20:54 Mittarissa saattaa luiskahtaa numeronäytön akseli toisesta päästä irti. Ai niin, tuskin molemmat kuitenkaan yhtäaikaa. Minullahan irtosikin aina just kertymämittarista, trip jäi toimimaan. Saattaa olla vikaa jopa vaijerin päässä kun molemmat herkee pyörimästä. Ettei olis löyhtyny vaijerin kiristysmutteri. Oli muuten turhan lyhyt vaijeri. Mittaria irrottaessa ei meinannu sopia sormet millään taakse kun vaijeri niin tiukalla.

Nämä nykyiset (sähköiset) ei näytä häiriintyvän ajossa nollaamisesta, vai onko jollakin haitannut ? Ei ainakaan vielä minulla :idiot:
Jos on sähköinen mutta silti pyörivällä kiekoilla (kuten 80-90-luvuilla joissakin autoissa tiedän olleen), niin samalla tavalla niistäkin osaa hampaat mennä sileäksi? Sitten jos on täysin digitaalinen niin ei tietty ole tuota ongelmaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”