S124 250TD -92
Omistaja myllytti ja vahasi tänään. Alkaa olla "kasisataset" lähellä.
Kuusi vuotta ja +150000 kilometriä, jolla ajalla vuosi vähemmällä ajolla omistajan ollessa armeijassa. Miljoonan rajapyykki saavutetaan noin vuonna 2027 jos ajomäärät pysyvät samoissa.
Todellisen 1000000 kilometrin täyttymisen tietää vain karvakäsi joka aikoinaan Artoa huij... jolta Arto aikoinaan auton osti Saksasta.
Kuusi vuotta ja +150000 kilometriä, jolla ajalla vuosi vähemmällä ajolla omistajan ollessa armeijassa. Miljoonan rajapyykki saavutetaan noin vuonna 2027 jos ajomäärät pysyvät samoissa.
Todellisen 1000000 kilometrin täyttymisen tietää vain karvakäsi joka aikoinaan Artoa huij... jolta Arto aikoinaan auton osti Saksasta.
Re: S124 250TD -92
Edellisestä katsastuksesta ajettu noin 26tkm eli mittarissa 816000 ja oli kelvannut leimasedälle alkuviikosta.
Pari päivää sitten vaihtui ykkössylinterin hehkutulppa, oli rikkoutunut.
Tuolla matkalla - siis viimeksi kuluneen noin vuoden mittaisen ajanjakson aikana katsastusten välillä - ei ole taidettu mitään remonttia tehdä.
Pari päivää sitten vaihtui ykkössylinterin hehkutulppa, oli rikkoutunut.
Tuolla matkalla - siis viimeksi kuluneen noin vuoden mittaisen ajanjakson aikana katsastusten välillä - ei ole taidettu mitään remonttia tehdä.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Tänään uusi kaksoismassavauhtipyörä. Entinen ehti raklattaa kai parisataatuhatta kilometriä ? Joutokäyntiä oli hieman nostettu sen vuoksi.
Samalla kytkin, vaikkei tuo miksikään ollut mennyt 821000 kilometrin matkalla. Käsittääkseni ei ollut aiemmin vaihdettu, Arto muistanee.
Moottorin tukikumit, toinen oli antautunut.
Jarrulevyt taakse, täristi.
Samalla kytkin, vaikkei tuo miksikään ollut mennyt 821000 kilometrin matkalla. Käsittääkseni ei ollut aiemmin vaihdettu, Arto muistanee.
Moottorin tukikumit, toinen oli antautunut.
Jarrulevyt taakse, täristi.
wiimax.fi
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Re: S124 250TD -92
Kytkintä ei ole vaihdettu, se on raklattanut muistaakseni ehkä sen 500 tkm?
® Mesen linttaklubi
Re: S124 250TD -92
Eilen oli tämä käynyt leimalla, ei huomauttamista. Samoin kuin vuosi sitten.
Kilometrejä on mitä lie nyt, noin 25000 niitä leimavälillä tulee lisää.
Kilometrejä on mitä lie nyt, noin 25000 niitä leimavälillä tulee lisää.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Tällä kertaa ei mitään aiheena olevasta mersusta, se toimii entiseen malliin.
Mutta mutta, hauska sattuma kun pihaan tuli melkein niinkuin heräteostoksena muuan 250TD sieltä aikojen alusta eli vuosimallia 1986, vuosien saatossa mattaantunut minimivarusteinen laitos, niin siinä on mahdollisesti just sama juttu kuin tässä valkoisessa; vaihdettu 3.91 tilalle 3.46 perä.
Mittarikahdeksaakymppiä kun ajaa niin vauhtia on 90 jne... ja kierroslukumittaria tms. turhuuksiahan niissä mallisarjan alun vehkeissä ei ole, että kierroksista ei tiedä muuta kuin että matalilla kierroksilla liikkuu matkanopeudessa.
Mutta mutta, hauska sattuma kun pihaan tuli melkein niinkuin heräteostoksena muuan 250TD sieltä aikojen alusta eli vuosimallia 1986, vuosien saatossa mattaantunut minimivarusteinen laitos, niin siinä on mahdollisesti just sama juttu kuin tässä valkoisessa; vaihdettu 3.91 tilalle 3.46 perä.
Mittarikahdeksaakymppiä kun ajaa niin vauhtia on 90 jne... ja kierroslukumittaria tms. turhuuksiahan niissä mallisarjan alun vehkeissä ei ole, että kierroksista ei tiedä muuta kuin että matalilla kierroksilla liikkuu matkanopeudessa.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Tästä saatiin kaksoismassavauhtipyörän raklatus edellä kerrotulla remontilla pois reilu vuosi sitten, mutta tilalle on hiipinyt joutokäynnillä kuuluva räpätys, rohina ja hilinä ja melkoisen voimakkaana.
Osa äänistä tuntui kuuluvan auton alta ja sanoin omistajalle että käytä Lintosella että tsekkaavat nosturilla mikä on irti, pakoputkessa varmaan jotain.
Tänään oli käynyt ja yksi klemmari siellä hilisi löysällä, se on kiristetty ja asentajat oli porukalla todenneet että kaksoismassavauhtipyörä ääntää Tähän auton omistaja että tsot tsot se on vaihdettu toissa kesänä.
Lisätutkimuksissa oli selvinnyt että vesipumppu on aivan lopussa laakerin osalta ja sieltä voimakasta meteliä joutokäynnillä.
Pumppu löytyi heti hyllystä, Febi, ja hyvillä alennuksilla hinta jäi kohtuulliseksi.
Vaihdettiin se tänään piharemonttina ja samalla laitettiin uusi hihna ja uudet pakkasnesteet, reilu tunti mitä tuossa nyt meni, helppohan se on vaihtaa.
Laakeri oli todellakin aivan lopussa, hurja välys ja vielä hurjempi rohina kun pyöräytti. Yhtään se ei ollut vuotanut, nestettä oli normaali määrä eikä ollut tarvinnut lisäillä.
Pumppu oli alkuperäinen, siis vähintäänkin alkuperäisosa, mutta mahdollisesti myös tässä autossa alkuperäinen. Tuskin siihen olisi orkkisosaa ostettu Arton toimesta.
Oli miten oli, 843000 kilometrin kohdalla se nyt vaihdettiin.
Käynti hiljeni uskomattomalla tavalla. Tuo ei ole ikinä meillä ollessa käynyt noin sievästi, kun massapyörä raklatti jo tullessa ja lisänä nämä muut kitinät.
Matka jatkuu, tuossa kuva vanhasta pumpusta:
Osa äänistä tuntui kuuluvan auton alta ja sanoin omistajalle että käytä Lintosella että tsekkaavat nosturilla mikä on irti, pakoputkessa varmaan jotain.
Tänään oli käynyt ja yksi klemmari siellä hilisi löysällä, se on kiristetty ja asentajat oli porukalla todenneet että kaksoismassavauhtipyörä ääntää Tähän auton omistaja että tsot tsot se on vaihdettu toissa kesänä.
Lisätutkimuksissa oli selvinnyt että vesipumppu on aivan lopussa laakerin osalta ja sieltä voimakasta meteliä joutokäynnillä.
Pumppu löytyi heti hyllystä, Febi, ja hyvillä alennuksilla hinta jäi kohtuulliseksi.
Vaihdettiin se tänään piharemonttina ja samalla laitettiin uusi hihna ja uudet pakkasnesteet, reilu tunti mitä tuossa nyt meni, helppohan se on vaihtaa.
Laakeri oli todellakin aivan lopussa, hurja välys ja vielä hurjempi rohina kun pyöräytti. Yhtään se ei ollut vuotanut, nestettä oli normaali määrä eikä ollut tarvinnut lisäillä.
Pumppu oli alkuperäinen, siis vähintäänkin alkuperäisosa, mutta mahdollisesti myös tässä autossa alkuperäinen. Tuskin siihen olisi orkkisosaa ostettu Arton toimesta.
Oli miten oli, 843000 kilometrin kohdalla se nyt vaihdettiin.
Käynti hiljeni uskomattomalla tavalla. Tuo ei ole ikinä meillä ollessa käynyt noin sievästi, kun massapyörä raklatti jo tullessa ja lisänä nämä muut kitinät.
Matka jatkuu, tuossa kuva vanhasta pumpusta:
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Kunnioitettavat lukemat alkaa olla taulussa. On nämä lujia vehkeitä. Vähän hymyilytti tuo Arto N kommentti, 500tkm raklattanut. Siinä Mersun vauhtipyörän raklattaessa on ajettu pari muuta kikotinta autokaupasta paaliin.
® Mesen Porkkana-klubi
Re: S124 250TD -92
Tänään moottoriöljyt + suodatin, mittarissa jotain 850000 paikkeille. Hyväksi havaittu edullinen öljy Champion 5w40 ja Bosch suodatin.
Bilteman imuvaihtajalla vanhat litkut pois ja uutta tilalle. Noin 45 euroa tulee hintaa öljynvaihdolle.
Bilteman imuvaihtajalla vanhat litkut pois ja uutta tilalle. Noin 45 euroa tulee hintaa öljynvaihdolle.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Katsastuksessa hylkäys seisontajarrusta ja maininta toisen etulaakerin välyksestä.
Laakeri ja jarruosat tilattu Aeromotorsilta, palataan aiheeseen kun remonttia tehdään.
Laakeri ja jarruosat tilattu Aeromotorsilta, palataan aiheeseen kun remonttia tehdään.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Vaihdettiin viime viikolla eräs ilta taakse vaijerit, levyt, palat ja kengät sekä etupyöränlaakeri.
Kilvetkin tilattiin, muttei niitä tarvinnut vaihtaa. Satuloissa männät liikkuivat kevyesti.
Palojen tapit ja peltilätkät tappien ja palojen väliin tuli myös uudet.
Kenkien kiinnitys- ja säätöosasarja ei ollut sopiva, vaikka pussissakin oli mainittu myös 124. Säätörulla oli liian järeä ja jouset myös.
Linkut ja niiden tapit olivat oikeanlaiset. Myös Sprinter oli etiketissä ja siinä taitaa olla tuollaiset järeämmät osat.
Kenkäsarjassakin oli jouset ja säätöosat vielä ehjät, joten remontti ei hidastunut. Osasarja oli niin halpa ettei edes harmittanut - vai johtuuko se siitä, että en ollut maksajan paikalla
Jälkitarkastus on suoritettu hyväksytysti. Matka jatkuu.
Mietin siinä kun autosta oli rengas irti ja ruuvailin kenkiä paikalleen, että on se outoa miten autossa voi olla noin siisti ja ruosteeton pyöränkotelo näillä kilometreillä. Kuvankin ajattelin ottaa, mutta oli ns. näpit mustana enkä viitsinyt sotkea puhelinta.
Kilvetkin tilattiin, muttei niitä tarvinnut vaihtaa. Satuloissa männät liikkuivat kevyesti.
Palojen tapit ja peltilätkät tappien ja palojen väliin tuli myös uudet.
Kenkien kiinnitys- ja säätöosasarja ei ollut sopiva, vaikka pussissakin oli mainittu myös 124. Säätörulla oli liian järeä ja jouset myös.
Linkut ja niiden tapit olivat oikeanlaiset. Myös Sprinter oli etiketissä ja siinä taitaa olla tuollaiset järeämmät osat.
Kenkäsarjassakin oli jouset ja säätöosat vielä ehjät, joten remontti ei hidastunut. Osasarja oli niin halpa ettei edes harmittanut - vai johtuuko se siitä, että en ollut maksajan paikalla
Jälkitarkastus on suoritettu hyväksytysti. Matka jatkuu.
Mietin siinä kun autosta oli rengas irti ja ruuvailin kenkiä paikalleen, että on se outoa miten autossa voi olla noin siisti ja ruosteeton pyöränkotelo näillä kilometreillä. Kuvankin ajattelin ottaa, mutta oli ns. näpit mustana enkä viitsinyt sotkea puhelinta.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Muutamaan vuoteen ei ole tullut tästä kuvaa laitettua, niin omistajan luvalla parin viikon takainen otos.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Äkkiä finnittömät kilvet tilaukseen.
Re: S124 250TD -92
Vaihdeltiin moottoriin öljyt ja suodatin. Mobil Super 3000 5w40.
Mittarissa jotain 870000, ei tullut katsottua, omistaja täyttelee itse huoltokirjaa. Kyseli että muistanko onko meillä ollessa vaihdettu akkua tuohon, en tiedä. Bosch akku näkyi olevan. Polttoainesuodatin alkaa olla aika ruosteinen joten sen voisi vaihtaa, "ainakaan vuoteen" ei kuulemma ole vaihdettu.
Omistajan työkaverit on tuskailleet (huomattavasti uudempien, joo) autojen kanssa kovien pakkasten ajan.
Olleet tyytyväisiä siitä, että autoissa on webastot, ja tyytymättömiä siitä että työpäivän päätteeksi joudutaan pyytämään apuvirtaa 32 vuotta vanhasta autosta koska webastot ovat tyhjentäneet akun.
Pintaruostetta alkaa lankun kaarissa ja takaluukussa olemaan. Varmasti ennen miljoonaa kilometriä kannattaa ja pitää tehdä osittainen maalaus. Toki on tehty aiemminkin, eihän nämä sentään mitään ruostumisvapaita laitteita ole.
Mittarissa jotain 870000, ei tullut katsottua, omistaja täyttelee itse huoltokirjaa. Kyseli että muistanko onko meillä ollessa vaihdettu akkua tuohon, en tiedä. Bosch akku näkyi olevan. Polttoainesuodatin alkaa olla aika ruosteinen joten sen voisi vaihtaa, "ainakaan vuoteen" ei kuulemma ole vaihdettu.
Omistajan työkaverit on tuskailleet (huomattavasti uudempien, joo) autojen kanssa kovien pakkasten ajan.
Olleet tyytyväisiä siitä, että autoissa on webastot, ja tyytymättömiä siitä että työpäivän päätteeksi joudutaan pyytämään apuvirtaa 32 vuotta vanhasta autosta koska webastot ovat tyhjentäneet akun.
Pintaruostetta alkaa lankun kaarissa ja takaluukussa olemaan. Varmasti ennen miljoonaa kilometriä kannattaa ja pitää tehdä osittainen maalaus. Toki on tehty aiemminkin, eihän nämä sentään mitään ruostumisvapaita laitteita ole.
wiimax.fi
Re: S124 250TD -92
Tämäkin on taas keväällä katsastettu. Takajarrujen teho oli tasan 0 molemmin puolin ensimmäisellä näytöllä, eli hyvin tasaiset mutta siitä huolimatta hylättiin
Siinä sai hetken päätä vaivata, kun juniori soitti, että mikähän se nyt sitten, kun vuosi sitten vaihdettiin taakse uutta jarruosaa jonkin verran, eikä taatusti olleet satulat jumissa.
Vähän myöhemmin tuli mieleen, että ei olisi ensimmäinen kerta kun mersun takajarruputki vuotaa, eikä omistaja hoksaa koko asiaa vaikka poljin syvemmälle meneekin
Niinhän se oli jarrunestesäiliön takaosa tyhjä. Lintosella vaihtoivat putket, eli edestä taakse ja takaa molemmin puolin.
Sitten kelpasi hyväksytysti katsastuksessa.
Tänään mittarissa n. 878000 kilometriä.
Alkuviikosta juniorit pohtivat millä lähteä pohjoisen kalareissulle (jossain Sevettijärven pohjoispuolella pikku järvi keskellä ei-mitään) ja naureskeltiin että vaihtoehdoista 211 OM642, 211 OM647, 230 OM271 tai joku vanhoista kunnon satalankuista on helppo valita, jos kriteerinä on vain se, että selviääkö 1600 kilometrin reissusta auton vikomatta.
Sääennusteen helteet ja 250TD:stä puuttuva ilmastointi painoivat vaakakuppia mukavuuden puolelle niin, että lähtivät 211:lla.
Siitä aasinsilta, jos tuo jarruputki menee 211:sta niin jarruista katoaa 95%, ruutu on punainen ja julmettu piipitys päällä eikä vaihdekeppiä saa P:ltä pois ilman ... no, pakkoliikkeitä.
Sen siis taatusti huomaa, kun taas satalankulla saattaa ajella yhden kevään huomaamatta koko ongelmaa.
Miltä kannalta asiaa katsoo, molempi parempi.
Siinä sai hetken päätä vaivata, kun juniori soitti, että mikähän se nyt sitten, kun vuosi sitten vaihdettiin taakse uutta jarruosaa jonkin verran, eikä taatusti olleet satulat jumissa.
Vähän myöhemmin tuli mieleen, että ei olisi ensimmäinen kerta kun mersun takajarruputki vuotaa, eikä omistaja hoksaa koko asiaa vaikka poljin syvemmälle meneekin
Niinhän se oli jarrunestesäiliön takaosa tyhjä. Lintosella vaihtoivat putket, eli edestä taakse ja takaa molemmin puolin.
Sitten kelpasi hyväksytysti katsastuksessa.
Tänään mittarissa n. 878000 kilometriä.
Alkuviikosta juniorit pohtivat millä lähteä pohjoisen kalareissulle (jossain Sevettijärven pohjoispuolella pikku järvi keskellä ei-mitään) ja naureskeltiin että vaihtoehdoista 211 OM642, 211 OM647, 230 OM271 tai joku vanhoista kunnon satalankuista on helppo valita, jos kriteerinä on vain se, että selviääkö 1600 kilometrin reissusta auton vikomatta.
Sääennusteen helteet ja 250TD:stä puuttuva ilmastointi painoivat vaakakuppia mukavuuden puolelle niin, että lähtivät 211:lla.
Siitä aasinsilta, jos tuo jarruputki menee 211:sta niin jarruista katoaa 95%, ruutu on punainen ja julmettu piipitys päällä eikä vaihdekeppiä saa P:ltä pois ilman ... no, pakkoliikkeitä.
Sen siis taatusti huomaa, kun taas satalankulla saattaa ajella yhden kevään huomaamatta koko ongelmaa.
Miltä kannalta asiaa katsoo, molempi parempi.
wiimax.fi