Samin uusi kulkine, E320Te, videolinkkejä HD-videoihin!

Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Onko siis noin että ei ole näin hyvillä varusteilla olevaan autoon osunut ASD-varustusta tehtaalta? :shock:
Ei muuta kuin semmoinen hakuseen asap. Paineputkia pääsee rakentelemaan jos ei ole autossa lukkoperää alun perin ollut.

Mulla 300TE tomaatin alla 3,27 välitteinen, tuskinpa tuossa uudemman ja alavääntävämmän moottorin jatkeena tiheämpää on, vai oliko tuossa jo joku ylivaihdeloota? :shock:

Hommaa vaparisedan 300D 5v:stä tuohon peba, välitys lie jotain 3,46. Hinnat ei päätä huimaa noihin "kuningasperiin" verrattuna. Etkös enempi kaupunkiajoa tuolla harrasta? Jotenkin tuntuu ettei millään radalla suorat riitä kelata nelosella lasia täyteen vakiorattailla, tai sitten olen vaan liikaa ajellut tuolla omallani... :lol:

Öljyistä: Peruslaadukas 5w40 riittää rata-ajoon aivan hyvin, vakiomoottorihan tuossa on. Vaihdat uudet ölpät ja suotimet ennen radalle menoa, siinä se. Samoin rohkenen kyseenalaistaa kisa-/sporttijarrupaloista saatavan hyödyn jos vaan muutama varvi mennään isoa kovaa, jarrunesteet toki täytyy uusia ennen kovaa ajoa. :ope:

Jos moottoria jollain tavalla haluat sääliä niin hommaa pykälää kylmemmät tulpat nopeitten kierrosten ajaksi (K1: Mahtaako olla saatavilla? K2:Miten ylipäätään onnistuu noiden vaihto itse?).

Motronic huolehtii moottorin hyvinvoinnista paremmin kuin mikään KE-jet ikinä eli sen puolesta saa polkea niin kuin sielu sietää.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Asd rele pois ja sinne hyppy nii on 100% lukko päällä koko ajan :roll: jarruvalokatkasijaki pitää ohittaa.
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei tuossa ole asd:tä, eikä ole penkinlämmittimiäkään.
Nyt on nuo 10W60:set koneessa ja vaihdan ne syksyllä.
Paineputkien rakentelu ei paljoa kiinnosta, mutta voihan sen ulkoistaa jos löytyy hyvä tekniikkainen luovuttaja..
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Asd perä ja rasvanipat vois toimia.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Tuossanoita on. Tilaa kerralla vaikka useampi :idea:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Sami R kirjoitti:Nyt on nuo 10W60:set koneessa ja vaihdan ne syksyllä.
Uudet ölpät koneeseen ennen radalle menoa jos tuosta kesäisemmästä laadusta mitään iloa/hyötyä meinaa saada. :ope:
Olleet nuo 10W60 - tuotteet nyt jo toista kuukautta koneessa, ovat takuulla radalle päästessä jo ohentuneet sen verran että saattaisi se tuore 5W40 toimia jopa paremmin.

Muuten se paineputkiasia; viisaammat voisi kertoa että saisko noi paineet tasonsäädön putkistakin ilman että uusia putkia kokonaan tarvisi väkästelemään ruveta. Tuo varuste taitaa joka ikisessä farmarissa kuitenkin olla, vai? :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei oo kyllä mersulla paljoa tullut ajeltua sitten öljyjen vaihdon kun mulla on ollut tuo tonninen cebari alla... En usko että tuo 10W60 mitään lirua on vielä, saksan reissun jälkeen kyllä muuttunut varmasti.
E500 perä voi olla just passeli! Tutkaillaan vaihtoehtoja, en haluaisi mitään viritystä sinne.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JuMu S kirjoitti:Öljyistä: Peruslaadukas 5w40 riittää rata-ajoon aivan hyvin, vakiomoottorihan tuossa on. Vaihdat uudet ölpät ja suotimet ennen radalle menoa, siinä se. Samoin rohkenen kyseenalaistaa kisa-/sporttijarrupaloista saatavan hyödyn jos vaan muutama varvi mennään isoa kovaa, jarrunesteet toki täytyy uusia ennen kovaa ajoa. :ope:
Nyt olen kyllä eri mieltä. Ainakin rempatussa lavetin moottorissa pitää olla racing-öljyt jos meinaa yhtään enempää kiusata. Halpa osakasko (hyvät öljynpaineet) moottorille. Samoin ei normipaloilla ja jarrunesteillä montaa jarrutusta pysty tekemään kun palat kuolee tai nesteet kiehuu. Joskus ajanut motarin rampin jälkeen t-risteykseen renkaat ulvoen ja sitä virhettä ei toista kertaa tule että en kovaan ajoon tarkoitettuja paloja laita jos on kovaa tarkoitus ajaa. Ferodon DS2500 oli ainakin kymmenkunta vuotta sitten todella hyvä pala jota ei tarvinnut lämmittää vaan toimi ihan käyttöautossakin :wink:

Tulipa siinä, tämä oli vain minun mielipide :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JuMu S kirjoitti:Muuten se paineputkiasia; viisaammat voisi kertoa että saisko noi paineet tasonsäädön putkistakin ilman että uusia putkia kokonaan tarvisi väkästelemään ruveta. Tuo varuste taitaa joka ikisessä farmarissa kuitenkin olla, vai? :?
Saa tehtyä sieltäkin. Ilman paineakkujakin jne. En muista enään minkälainen mankkuh*levetti siitä tuli kun suunniteltiin siitä semmoinen että lukon saa päälle nopeesti ja paineen pois myös nopeesti :roll: Täyttä lukkoa ei oikeestaan tartte ku pakkoykkösellä eli 1-2 vaihteille joten sitä vois ohjata myös vaihteenvalitsimeen kytketyllä mikrokytkimellä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://www.motorsport-tools.com/quaife- ... f-kit.html

Ei tarvi tehä rasvarässille sovellusta saatika lutrata sähköjen ja öljyjen kanssa kun laittaa tuommosen valmiin paketin paikalleen. Oha se kallis mutta äkkiä sitä tulee hintaa kokeile ja arvaa keinollakin.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

XUX63 kirjoitti: Nyt olen kyllä eri mieltä. Ainakin rempatussa lavetin moottorissa pitää olla racing-öljyt jos meinaa yhtään enempää kiusata. Halpa osakasko (hyvät öljynpaineet) moottorille.
Rempatuista Mersun moottoreista ja/tai rata-ajosta ei ole kokemusta mutta sen mitä rallitouhuissa ollut mukana niin kyllä yläkierroksilla samat maksimipaineet saa Tojon ja Voortin koneeseen ihan perussyntisillä öljyillä kuin noilla tymäkämmillä tuotteilla. Kymmenen sentin kolikoita paineventtiilin jousen alle niin johan alkaa paineet nousta. Se lavetin öljynpaineviisari kun ei näytä kuin kolmen ilmakehän ylipaineeseen asti niin siitä saatava hyöty näkyy enempi taksitolpalla kuin takakaarteessa. :roll:

Tuo jarrupalamielipiteenikin enempi perustui ralli- kuin ratakokemukseen, uskotaan jos näin on. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei se paine ole kaikki kaikessa.

Öljykalvon puristuksen kesto on varsin suuressa osassa liukulaakereiden keston kannalta.

Mersun koneessa saa normaalit öljypaineet vaikka pelkällä polttoöljyllä..
Eriasia voiteleeko/pysyykö se laakeriliuskojen välissä kuormitettaessa. :roll:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Edelleen tuotakin asiaa silmällä pitäen ehdotan niitä esteripohjaisia öljyjä, rapakon takaa olevilta foorumeilta löytyy hyvää vertailua öljyistä. Siellä kun ei ole niin harvinaista laittaa jonkin verran ajettuja öljyjä analysoitavaksi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jaksan edelleen väittää että ehjässä vakiomoottorissa kisaöljyihin investointi ei ole millään muotoa tarpeellista vielä muutaman kovempivauhtisen peninkulman takia. Anteeksi toisto. :lol:

Juu, ei se öljynpaine ole todellakaan kaikki kaikessa mutta ei sitä voi aivan huomiottakaan jättää. Mutta moottori öljy sen primääriseksi tehtäväksi ekana mielletyn voitelemisen lisäksi myös tiivistää ja jäähdyttää moottoria. Eri tyyppisillä ja eri polttoaineita käyttävillä moottoreilla on juuri näiden kaikkien kolmen tehtävän takia omia monesti keskenään erilaisia vaatimuksia voiteluaineille. Käytettäessä valmistajan asettaman luokituksen täyttäviä voiteluaineita varmistetaan että em tehtävät tulevat täytetyksi oikein.

Vaatii aika korkeaa teknistä osaamista ja ymmärtämystä keksiä tilalle luokiteltua parempi voiteluaine jonka käytöstä vakiomoottorissa olisi mitään havaittavaa etua. Ei se muutama ratakierros ole tuollaisen moottorin elinkaaressa mikään etappi, esim sata kilometriä norjalaista valtatietä telivaunu perässä kuumentaa moottoriöljyt kuumemmiksi kuin satunnainen kaasunpolkeminen.

Lisäksi huomioon kannattaa ottaa myös se, että se uudempi luokitus ei aina ole se parempi. Vaikkakin useat uudemmat luokitukset kattavat myös niitä vanhempia.

Tarkoitus ei ole kuulostaa naapurifoorumin silinterihattumieheltä, mutta hiukan on joutunut voiteluteknologiaa opiskelemaan töiden ja harrastusten parissa vuosien varrella. Tämä tästä aiheesta minun osaltani.

Onnea Samille reissuun! :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Koskas tää reissu muuten on ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Reissu alkaa heinäkuussa (siellä radalla on nykyään kuvauskielto) ja kestää vajaan viikon. Juuri tuon öljykalvon paksuuden takia valitsin "racing" 10W60 öljyt. Se pysyy paksumpana komemmalla kuormituksella, ja normiajossa vie lämpöä pois tehokkaammin kuin castrolli. Kun moottoria kuormitetaan, on hyvä hankkia öljy joka kestää mono lattiassa monta kilometriä. Hyvää normiperää etsien, terveisiä Kiinasta.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Pitää kyllä tutustua noihin esteripohjaisiin öljyihin, mutta teboilin 10W60 öljystä sen verran että mekaaninen käyntiääni moottorista pieneni tyhmäkäynnillä ja koko alueella. Tämän osaan ja uskallan sanoa koska omaan erittäin tarkan korvan/ teen musahommia kotosalla. Nurnburgring on vähän eri homma kuin ajaa normaali rataa, toki ei koko kierrosta mennä lätkä lattiassa.Pahimmillaan siellä kuitenkin on 100% kuormitus yli kilometrin putkeen. Kuumaominaisuudet on hyvä tällöin olla paremmat kuin normiöljyissä. Moottorin käyntilämpötila on myös normiajossa mittarin mukaan alhaisempi kuin castrollia käyttäessä. Tämähän kertoo että lämpöä siirtyy öljyn mukana pois moottorista enemmän kuin ennen. 3,46 perä voisi olla aika jees, harvemmin sitä tuolla perälläkään tulee huippuja kokeiltua. Tehdas ilmoittaa 220 huippuja, veikkaus on mielestäni aiheellinen. Mutta kesällähän sen voi gepsillä tarkastaa.
Saako laatikon paineita korottamalla nopeampia vaihtoja vai vähemmän luistoja?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Sami R kirjoitti:Saako laatikon paineita korottamalla nopeampia vaihtoja vai vähemmän luistoja?
Radalla laatikon alipaineohjaus tyystin pois ja laatikon modulaattori niin tiukalle kuin vaan menee. Vaihtohetkiin se ei vaikuta, napakoittaa vaan vaihdon. Vaijerin kireys vaikuttaa mutta kaikkein eniten pääsee säätään venttiilikoneistosta. En nyt muista yhtään missä kohtaa se pikkuinen kuusiokoloruuvi (5mm?) on mutta siitä voi säätää kickiksen eli kaasu pohjassa ajon vaihtamis kierroksia.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

1096hp riftinki mersulla perus 5w40 öljyllä eikä mitåå ropleemaa laakereihin ;)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

laineracing kirjoitti:1096hp riftinki mersulla perus 5w40 öljyllä eikä mitåå ropleemaa laakereihin ;)
Toisinsanoen hätävarjelun liiottelua ollut mulla tuo pikkusen kalliimman öljyn käyttö. Se vaan jännittää niin rääkin jälkeen kun perusöljyllä paineet tippuu kovin alas :? En ois ite uskaltanut tuommosella enginellä perusöljyillä ees kokeilla kun esim Valvolinen VR1 Racing 10W-60 maksoi, oliko se 6 pöntön pakettina, alle kympin litra.

No, hyvä öljy - parempi mieli :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

XUX63 kirjoitti:
laineracing kirjoitti:1096hp riftinki mersulla perus 5w40 öljyllä eikä mitåå ropleemaa laakereihin ;)
Toisinsanoen hätävarjelun liiottelua ollut mulla tuo pikkusen kalliimman öljyn käyttö. Se vaan jännittää niin rääkin jälkeen kun perusöljyllä paineet tippuu kovin alas :? En ois ite uskaltanut tuommosella enginellä perusöljyillä ees kokeilla kun esim Valvolinen VR1 Racing 10W-60 maksoi, oliko se 6 pöntön pakettina, alle kympin litra.

No, hyvä öljy - parempi mieli :lol:
Secin pattiin n11-12litraa öljyä ja joka ajovklopun jälkee öljynvaihto. 1000litran erissä n3egee litra ni voi läträillä. :wink:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

laineracing kirjoitti:1096hp riftinki mersulla
laineracing kirjoitti: Secin pattiin n11-12litraa öljyä ja joka ajovklopun jälkee öljynvaihto. 1000litran erissä n3egee litra ni voi läträillä. :wink:
Niin tämä oli se ameriikan moottorilla oleva merssu :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mulla on nyt vähän leveempää takarengasta, mutta veikkaa ettei niiden pito ole kovin hyvä. Tarttis saada radalle jotain pitävämpää, mieluusti 15" koossa. Ideoita? :wink:
Matka on varattu, hyttipaikka.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Huomenna kiilloitan takapöntön (messinkilaikalla) ja vedän lakan päälle. Pakko se on tonne reissulle laittaa kiinni, vaikkakin se vähän ahdistaa ja tuo painoa.
Jarrunesteet vaihdan lauantaina, samaten puunaan sisustaa ja vahaan kauttaaltaan :D
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuli kiillotettua äänenvaimennin ja jarrunesteet vaihdoin myös. Konepellin eristeen poistin, kun repsotti. Laitan uuden syksyllä. Uudet 15" alut kipasin Dry:ltä tänään aamusella ja niille tulee vähän pitävämpää kumia. Huomenna sisustan imurointi ja alustan tsekkinki jatkuu. Kaasuvaijeri piti taas kiristää. Öljyä ei ole kulunut lainkaan sitten vaihdon.
Rapsinkia ja paskojen poistoa, muutamia satoja grammoja shaibaa irtosi:
Kuva
Taka-änkkäriä vähän duunailtu:
Kuva
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nonniin, nyt on jarrut ja alusta tutkattu läpi.
Mutta, nyt on jarrut jumissa. Tai tarkemmin sanottuna vaihteisto ei anna laittaa P:ltä pois? Mitä helkuttaa??? :?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Voisko virtalukolta taikka jarrupolkimelta tulevissa vaijereissa jotain hämärää?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Polkaseppa sitä jarrua vähän reippaammin niin keppi voi vapautua.

Joskus se jarrupolkimelta vaihdekepakolle menevä vaijeri on liian löysällä ja esim. jarrujen ilmauksen jälkeen poljin ei menekkään niin syvälle että vaijeri vapauttaisi vaihekepakon.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Poljin niin kovaa kun jalasta irtosi, ei irrottanut. Oisko siel absit päällä? Vajaan viikon päästä pitäs reissuun lähteä ja tänään suuntaan kohti itää kolmeksi päiväksi. Ehkäpä se toimii jo torstaina?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”