W124, E300D, OM 606 mesen elämää

Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

W124, E300D, OM 606 mesen elämää

Viesti Kirjoittaja felmit »

Alkuun tietoja autosta:
type 124
subbm1 131
body 00000
engine 606.910 ‘’’
interior 001
lights HELLA
model_idx 2
paint1 269
retarder 8 941201
transmission 717.433 ‘’’
wiper BOSCH

240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Unknown
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
538 Unknown
570 FOLDING ARMREST, FRONT
587 Unknown
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
866 MODEL 202/129 TECHNICAL MODIFICATION MY 95
269 Unknown
001 Unknown


WDB Daimler-Benz AG
124 tyyppikoodi
131 mallikoodi E300D
1 vas. puol. ohjaus
J Rastatt
07*** sarjanumero

Sitten projekteihin
Päivävalo LED:ien asennusohje Mercedes-Benziin (W124)
Valot saapuivat siististi pakattuina asennusohjeineen verkkokaupasta http://www.scstyling.fi Näyttää kauppa jo kuolleen 8)
Innolla avaamaan pakettia ja toteamaan, että hyväksyntämerkinnät näkyvät suoraan laseissa
Suunnittelu:
· hyväksyttäviä paikkoja olisi päävalojen alapuolinen alue aina puskurin törmäysmuovin alle
· valitsin asennuspaikaksi päävalojen alapuolisen alueen > Päivänvalot ovat uusi ilmiö ja pelkäsin, jos valitsisin puskurilinjan alapuolisen alueen, monet vastaantulijoista vilkuttelisivat valoja ”valot päälle” Taitaa olla turha pelko enää, nyt voisin laittaa puskuriin
· Ainoa havaittava miinus on johtosarjojen lyhyys. W124 korisessa autossa akku on sijoitettu moottoritilan takaosaan, joten johtojen pituus ei ylettäisi mitenkään. Joku johtonipuista olisi jatkettava joka tapauksessa
· Valitsin valojen ohjausyksikön paikaksi vasemman iskunvaimennintolpan, jossa oli valmiina kiinnitysreikä (asennus vaatii kulmapellin). Vaihtoehtona voi olla moottorin tulipelti, johon yksikön voi ruuvata suoraan.
· Tästä yltävät virtajohdot sulakerasialle, vasemmanpuoleiselle lampulle ja jatkettava johto johtonipussa puhaltajan alapuolelta oikeaan reunaan ja sieltä oikeanpuoleiselle lampulle

Sähköjen asennus:
· Akku kannattaa irroittaa aluksi
· Ohjausyksiköltä on lyhyt matka sulakerasialle, tarvitsee vetää vain kaksi johtoa. Läpivientireikiä on rasiassa vapaana
· Punainen johto sulakkeelle No 5, antaa virtaa virrat päällä (esim. jarruvaloille)
· Vaaleamman punainen johto sulakkeelle No 8, johon tulee virta, kun parkit kytketään. Silloin päivänvalot sammuvat

Sulakkeisiin 5 ja 8 on helppo kytkeä johdot ruuvin alle

· Maajohto ohjausyksikön kiinnityspisteeseen tai lähin auton oma maapiste on ABS-yksikön jalassa tai bensa-autoissa on toinenkin piste vieressä
· Valoille sarjassa on omat johdot liittimineen

Sähkötyöt on tehty
ÄLÄ säihkähdä, jos valot ei kokeiltaessa syty. Laita auto käyntiin ja sitten syttyy!
Valojen asennus:
· Ota sivuvilkut irti, lukituskieli on konehuoneen puolella
· Ota valojen alapuoliset pellit irti (2 kpl 8 mm kannalla olevia ruuveja)

· Päävalojen alareunasta täytyy puukolla vähän leikata muovihuulta

· Asennusrauta on helppo asentaa valojen pyyhkijänmoottorin korvakkeeseen. Rautaa kannattaa hieman taivuttaa, jotta valot saadaan samaan linjaan. Auton ulkoreunan puoleinen korva n. 20 mm ulompana. Muuten toinen valoista näyttää huomattavasti kirkkaamalta vastaantulijoista.

· Valojen kiinnitys on helppoa paketin mukana tulleilla välineillä

· Pintapeltiin tehdään oikean kokoinen reikä tai tehdään uudet pellit


Plussat:
· valoautomaatiikka saadaan vanhaan”meseen”, ei unohdu valot päältä
· parempi havaittavuus. Tutkijat perustelevat, että lähivalot suunnataan alas, kun nämä näyttävät suoraan hajottaen
· säästää muita valoja (erityisesti ksenon-mallit) > polttimoiden vaihtotarve vähenee
· EU velvoittaa vuonna 2011 kaikissa uusissa autoissa päivänvalot oltaviksi, olet ajasta edellä
· säästää polttoainetta 0,5%
· malli on vahva, metalliset ulkokuoret niin ohjausyksikössä kuin valoissa
· Takavalojenkaan ei tarvitse palaa > http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

Miinukset:
· joidenkin mielestä alkuperäinen on kaunista, älä muuta ulkonäköä!
· johtosarjan toinen valojohto saisi olla yli kaksi kertaa pidempi
· valoissa ei ole huomioitu auton kaarevaa keulan muotoa
Nykyään löytyy näitäkin malleja, joten suosittelen
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut felmit, 30.7.2014 6:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Ebersbächer Hydronicin asennus, OM606 moottorin esilämmitys

Viesti Kirjoittaja felmit »

oikeaan etukulmaan aloin mallaamaan. Todellisuudessa on valmis paikka.
Ilmansuotimen kotelon kiinnityspellissä on EGR:n ohjausventtiileitä, siirsin ne toiselle puolelle peltiä ja silloin vapautui tila itse laitteelle. Lisäsin laitteen ja pakosarjan väliin lisäpellin, ettei Eberi kävisi liian kuumana. Helppo kiinnittää Eberin kannatusrautaan.

Vesiliitokset:
Vesiletkujen veto oli helppo. Auton kiertovesipumpulta tuleva letku suoraan Eberille ja siitä yleisasennus-sarjassa tulevalla letkulla moottorin paluupuolen mutkaan.
Jos olisi uskaltanut katkaista paluupuolen metalliputkesta vielä viimeisen mutkan pois, olisi pääsyt yhtä kurvia vähemmällä. Mutta putkessa oli kannatusrauta mutkassa kiinni, arvelin; voi alkaa vuotamaan, jos sen poistaa. Kiertäähän se vesi mutkissakin
Auton paluuvesiletkut ovat 18 mm ja Eberin uudet sarjat ovat myös 18 mm letkuilla. Tai piti olla.

Ilman imuputki:
Nostin vain ylös kiertämään ilmansuotimen kotelon kiinnityspultin. Siihen nippusiteellä kiinni.
Kondenssivesireikä alamutkaan.

Pakoputki:
Äänenvaimentajan sai helposti kiinni moottoritilan taka-ala osan lämpösuojapeltiin, joka suojaa niveltä.
Yleisasennussarjasta kulmakiinnityskappale kiinni peltiin ja vaimennin siihen. Itse pakoputki suoraan Eberiltä moottorinkannatus kumin yläpuolelta vaimentajalle ja siitä edelleen pakoputken kanssa rinnan pohjamuovien taakse. Pakoputkenpää oli helppo kiinnittää klemmareilla lämpösuojapelteihin.

Polttoaineputki:
Tässä tullaan mielenkiintoiseen piirteeseen. Imuputki saisi olla vain 2 m pitkä!!!. Diesel Eberissä annostelupumppu on laiteen sisässä. Mihinkä kaksi metriä tulee tankilta. Auton alle.
Vedä sinne sitten vesiletkut moottorista. Heh he! Vai kaivatko annostelupumpun Eberin sisältä ulos, että saat sen sinne auton alle. Heh he!
Itse vedin imuputken auton oman kiertovesipumpun läpivientikumin juuresta akkutelineen alta rintapellistä läpi (valmis läpivienti) auton lattiamattojen alla oleviin johtokaukaloihin. Sieltä takaselkänojan takaa olevasta läpiviennistä tankin päälle. Voin sanoa, että suojaisampaa paikkaa saa putkelle hakea. Pituutta sille tuli lähes sen, mikä yleisasennussarjan matkassa putkea tuli.
Onneksi sedanissa tankki on ylhäällä ja polttoaine virtaa jo vapaa paineellakin, ajattelen.
Myöhemmin on varuilta vaihdettu paksumpi putki

Tankkiulosotto:
Yleisasennus-sarjassa oli mukana erillinen takkiulosotto, jota pidin hyvänä asiana. Molemmilla on omat polttoainesyötöt, imuvuodot vähenevät.
Entäs asennus? Paikka mietitytti:
- reikä ei tarvinnut olla kuin 8 mm
- putken pitäisi ulottua lähes tankin pohjalle
- läpiviennissä oli kuitenkin mutteri, mikä pitäisi kiristää sisäpuolelta!?
Asensin sen aivan mittalaitteen viereen alapuolelle. Juuri ja juuri se siihen mahtuu, mutta mutterin kiristäminen tankin sisältä meinasi kiristää ukonkin mutteria.

Sähköt:
Johtosarjan vedin mukaillen auton omia johtosarjoja.
- johtosarjan alkupää paisuntasäiliön takaa
- maajohto johtosarjasta ulos, maa mutterin alle (iskaritolpan vieressä)
- rele ja sulakerasia akun taakse tyhjiin telineisiin. Virta virtanastasta (iskaritolpan vieressä)
- Annostelupumpun johdon vedin rintapellin läpiviennin kautta johtokaukaloon nippuun. Pumppu on siis diesel mallissa Eberin sisällä
- Rintapellin läpiviennin kautta vedin kellokytkimen johdot, airbagin takaa keskikonsoliin. Uusi viikko minikello mahtui mainiosti samaan riviin sisäilmankierron katkaisimen kanssa.
- Releeltä pitää vetää lisäohjausjohto (Automaatti-ilmastoitu) nastasta 86 auton ilmastoinnin ohjauksen (KLA N22) oikeaan kampaan nastaan 13
- Releeltä nastasta 30 virta-ohjaus auton sulakkeelle F15, jonka vedin rintapellin ja tulipellin välistä. Automaatti-ilmastoidussa on puhaltimelle ulkoinen sulake oikeassa iskaritolpassa

Eikös se ole siinnä?
Laite vain tulille ja hienosti toimi kaikki. Kyllä näillä helteillä tarkenee.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Ilmastoinnin höyrystimen korjaus, W124, automaatti-ilmastoit

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kojelaudan irrotus:
Jotkut työjärjestyksistä voi tehdä paikka kerrallaan, ettei tarvitse kiertää autoa…
1) ota avain pois virtalukosta
2) irrota akku ja takaa suojamuovi
3) poista etumatot lattialta
4) irrota kojelaudan alla olevat potkusuojat (uudemmissa malleissa jalkasuulakkeiden kohdalla on irrotettava kehys, joka on kiinni muoviruuvilla, käännä 90 astetta ja vedä kehys irti)
a. kuljettajan puoleinen on kiinnitetty parilla ristipääruuvilla ylöspäin kojelautaan ja yhdellä muoviruuvilla eteenpäin rintapeltiin. Samalla irtoaa nopeusmittarin kannatus, joka helpottaa mittariston irrotusta
b. apumiehen puoleinen on kiinni ylöspäin yhdellä ristipääruuvilla. Muovissa on reikä airbag- mallissa, auttaa löytämään airbagin kiinnitysruuvin kohdan.
5) a. kohta apumiehen airbag irti tai b. kohdan hansikaslokeron irrotus
a. airbagin irrotus
I. irrota apumiehen jalkatilasta punainen 10-napainen sähköliitin
II. kun katsot jalkatilasta ylöspäin, löytyy pitkä pultti, joka pystysuorassa airbagin takakautta, lukiten sen kehykseensä, 10 mm hylsy pitkällä jatkolla.
III. vedä airbag ulos kojetaulusta.
IV. sähköliitäntä irtoaa nyppäisemällä ulos, voi olla tiukassa
V. kehysraudan irrotus, periaatteessa riittää kahden alareunoissa olevan pultin irrotus ja alareunan nykäisy eteenpäin (kielet takareunassa). Itse irrotin koko kehysraudan
b. hansikaslokeron irrotus
I. Periaatteessa hansikaslokeroa ei tarvitse irrottaa, riittää valon ja sen piuhan irrotus. Valon muovissa on sivuilla etureunan lähellä kielet
II. jos päätät irrottaa lokeron, lukonvastakappale irti, 2 ristipääruuvia
III. muovinastoja on 3 + 4 kpl:ta, sisätapillisia
c. irrota kojelaudan alareunan kiinnitysruuvit, 8 mm hylsyllä
6) ilmasuulakkeiden irrotus
a. Sivusuulakkeet on metallikielillä kiinni. Alakielet ylös ja yläkielet alas, sitten vetoja!
b. keskisuulakkeessa on kielet vasemmassa reunassa. Keskellä suulaketta valkoisessa muovissa kuusiokoloruuvi (4 mm avain), joka avaa ilmaläppää. Oikeassa reunassa päädyssä ristipääruuvi.
7) mittariston irrotus, kannattaa tehdä ennen kojelaudan kiinnitysruuvien irrotusta
a. tein polkupyöränpinnoista työkalun, alareunassa pellin käyttö osoittautui myös hyödylliseksi. Työnnä J-päät mittariston taakse klo 10 ja 14 kohdilta ja vedät. Mittaristo kannattaa irrottaa alkuvaiheissa, voi olla tiukassa
b. johtojen irrotus vetämällä. Lamput pitäisi olla numeroituja
c. mittarivaijerin irrotus pyörittämällä holkki auki
8) A-pilareiden verhoilun irrotus, toisiaan kohti vetämällä
9) kaiuttimet irti
a. irrota kapea lista kampeamalla. Käytä esim. taitettua peltiä apuna, näin säästyt ikäviltä koloilta kojelaudassa.(kuumailmapuhaltimella saa kohotettua)
b. pienet ristipääruuvit molemmissa päissä
c. kaiuttimet kammetaan ylös
d. 8 mm avaimella kojelaudan kiinnitysruuvit irti
10) ratinalusverhoilun irrotus
a. valokatkaisin lähtee vetämällä, alta löytyy mutteri, 24 mm avain
b. irrota alipaineletkut ja sähköliitokset
c. paneelin alta 8 mm hylsyllä 3 ruuvia irti
d. virtalukon peitelevy irti kampeamalla
e. 8 mm hylsyllä 2 ruuvia iti
f. konepellin avauskahvan alta ylöspäin ristipääruuvi auki
g. päädystä yksi ristiruuvi irti
h. vaijereiden irrotus kahvoista
i. valokatkaisimen irrotus pyöräyttämällä
11) keskikonsolin irrotus
a. manuaali ilmastoidussa vedä säätönupit irti ja irrota mutterit, 24 mm hylsy
b. irrota radio, radiot erilaisia…tutustu käyttöohjekirjaan
c. radion yläpuolelta peitelevyn irrotus. Kiinnitysruuvit alhaalta ylöspäin, 2 kpl ristipääruuveja, vedä alareunasta
d. katkaisijoiden päällimmäisen muovikehyksen irrotus, 4-6 kpl ristipää ruuveja riippuen mallista
e. katkaisimien kehys lähtee irti painamalla sitä oikeasta reunasta sisään, ahdasta on
f. keskikonsoli on kiinni kojelaudasta yläreunasta kahdella 10 mm kannalla olevalla mutterilla, löysääminen riittää. Mutterit ovat katkaisimien kehyksen yläpuolella
g. irrota tuhkakuppi, varsinaisen kupin alla kaksi ristipääruuvia, irrota sähköjohdot
h. irrota automaatista vaihdekepin kehys
i. jos on liukukannellinen hansikaslokero, irrotus. 2 kpl ristipäisiä ruuveja etureunassa liukukannen alla
j. lokeron / verhoilumaton alla on keskikonsolin alapaneelin takareunassa ristipääruuvi
k. irrota sähköjohdot katkaisijoista
l. manuaalivaihteissa irrota vaihdekepin nuppi, kierteellä (löysää lukitusmutteri)
m. irrota keskikonsolin kiinnitysruuvit kepin takaa
n. kardaanitunnelin sivumatoissa on ristipäinen kiinnitysruuvi, löydät sen jalkatilasuulakkeiden alapuolelta. Lisäksi matot ovat kiinni kielillä keskikonsolissa, nyt on helppo vääntää ne irti
o. ota irti takajalkatilamatkustajien ilmakanavat, ristipääruuilla kiinni lattiassa
p. nosta keskikonsoli pois
12) nostoja, vetoja, työntöjä ja muuta ähellystä. Kojelauta irtoaa


Kennokotelon irrotus
13) Sisältä
a. tukirautojen irrotus. 13 mm hylsyllä 6 mutteria ja 2 pulttia. Omassa autossa rauta ei mahtunut pois ilman virtalukon irrotusta.
I. irti radioasennossa (jos automaatti > P-asento)
II. rattilukon putkessa on painettava nasta ja kiristyspanta
III. sähköliitännät ja alipaineputkien irrotus
b. ilmastoinnin alipaineletkujen irrotus, vain ne jotka ovat kennokotelon ja korin välissä
c. virtaliitosten irrotus kennokotelosta, jälkiaseentuissa merkitse kohdat
d. ylivuotoletkujen irrotus, letkuklemmarit 7 mm hylsy
e. jälkiasennetuissa irrota paisuntaventtiililtä letkut
f. kulmarauta keskitunnelissa, 10 mm hylsy
g. kotelo on kiinni 4 mutterilla rintapellissä, 13 mm tai 10 mm avain. riippuen mallista

14) Konehuoneesta
a. jäähdytinveden vähennys. Uudemmissa korkki hinausluukun takana, vanhemmissa helpoin ottaa etummainen pohjasuoja irti.
b. 3 kpl lämmityslaitteen letkuja irti konehuoneen rintapelin luota, paluuletkut akun takana ja menovesiletku kuskin puolella. Jälkiasennetuissa ilmastoinneissa riittää tämä. Loput sähkö ja alipaineletkujen irrotukset saa sisäkautta, ehkä vaikeasti
c. suosittelen nykäisemään kaikki 2 tai 3 kumitiivistettä irti, riippuen mallista
d. Sulakekotelon ja akun takana, lasin alareunassa reunimmaisista muovikouruista irrotetaan kourun alareunassa oleva valkoinen muoviklipsi (vedä vaakasuorassa kohti auton keulaa). Kourun yläreunasta 2 ristipäisiä peltiruuveja irti
e. irrota muovilista ylöspäin, joka on ritilöiden edessä pystyssä, siis moottoritilan ja ritilöiden välissä. (tulipellissä). Kiinnitetty taipuvilla muovikielillä molemmista päistä (4 muovikieltä)
f. irrota tulipellin äänieristeestä sormiruuvit ja päistä pyöritettävät muoviprikat
g. keskimmäinen kouru on kiinni neljällä ruuvilla, 4 ristipäistä ruuvia lasin alareunassa ja 2 ruuvia kourun alareunassa tulipeltiin. Vanhemmissa malleissa pyyhkijän alareunassa on erillinen suojamuovi. Uudemmissa tehdasasennetussa ilmastointi malleissa on kaksi ristipäistä koneruuvia kuskin puoleisen ritilän vasemmassa reunassa. Tämän muovikotelon kautta onnistuu raitisilmasuodattimien vaihto helpommin, ilman koko systeemin irtiottoa. Koneruuvia, joka on ritilän oikeassa reunassa, ei tarvitse irrottaa, sillä on ainoastaan pelkkä ritilä kiinni

h. tehdasasennetussa freoniputket irti. 10 mm avaimella lattarautapidin irti
i. tuulilasinpyyhin irti
I. 10 mm hylsyllä 4 mutteria, irrota ne
II. alareunasta vedä irti metallinen klipsi
III. Irrota sähköjohto
j. raitisilmasuotimet pois uudemmista
k. johdot irti kotelosta
l. puhaltimen moottori irti tehdasasennetuissa, jälkiasennetuissa tulee sisäkautta
I. Muovisuoja on 8 klipsillä kiinni
II. Irrota moottorin sähköjohdot
III. Moottori on kiinni yhdellä metalli klipsillä
15) nostoja, vetoja, työntöjä ja muuta ähellystä, oli tiukassa


16) helppo purkaa pöydällä klipsit ja ruuvit

kasaus
17) päinvastaisessa järjestyksessä ;-}
18) freonit sisään + A 001 989 0803 ISO 46 Pag-oljyä 70 ml. Koko määrän pitäisi olla 160 ml, mutta tuskin tyhjiöpumppauksessa kaikki lähti

Onnea ja menestystä! Nyt kompressori hyrrää jälleen iloisena! JEP
vinkkejä vian havainnointiin
· vaihtoehto olisi ottaa keskikonsolin sivumatot irti ja katsoa ilmastointikotelon jäähdytysveden poistoletkuista väri UV-lampulla
· tehdasasennetuissa on vaihtoehtona irrottaa raitisilmasuotimet, puhallinmoottori ja sitten pääset näkemään jo kennon alaosaa, kuten kuvasta näet, vihreän värin näkee jo paljaalla silmälläkin

varaosat
· Vehosta sanoivat, ettei höyrystimiä mene. Harvinaista, eivätkä tiedä milloin saisivat.
a. höyrystinkenno 935,- €
b. kuivain 137,- €
c. PAG-öljy 83,- €..
· Alppilan autosähkö, olisi aamulla saatavilla, Hellan osia
a. höyrystinkenno 207,40 €
b. kuivain 36,60 €
c. PAG-öljy 14,64 €
hinnat vuodelta 2004 :wink:

Edit: lisätty aiheeseen kuvia
1)
Kuva
2)
Kuva
3)
Kuva
4)
Kuva
5)
Kuva
6)
Kuva
7)
Kuva
8 )
Kuva
9)
Kuva
10)
Kuva
11)
Kuva

edith 2 kuvat numeroitu :idea:
Viimeksi muokannut felmit, 15.11.2012 17:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

nämä löytyi omalta koneelta remonttikoosteista tallesta, kuvatkin olisi jos jaksaisi ladata uudestaan :lol:
Katellaan ...
muokattuihin kohtiin yritellään lisätä kuvia
Kuva

Kuva
Kuva

Vetokoukun asentajille hyvä sivu http://www.w124performance.com/service/ ... s/31.2.pdf
Viimeksi muokannut felmit, 25.2.2014 12:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Kabe Ametist GLE KS (B5) XL King Size 2004

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tarkkaavaisimmat voi yhdistelmän bongata välillä Vantaa - Oulu - länsirannikko - Vantaa.

Vaunu on myyty reissun aikana Kälviälle

Kuva

vai joudutteko katsomaan tästä kuvakumasta :?:
Kuva

ja veturina
Kuva
Viimeksi muokannut felmit, 10.9.2011 9:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

myyt asuntoa altasi? ;)

millai tollanen reissu oikeen onnistuukaan kun lähtee matkalle asunnon kanssa ja sitten joku menisi ja ostaisi sen pois kesken matkan!?

nii ja kiitos noiden ohjeiden pompauttamisesta ylöspäin.. voi joku joskus kaivata :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ouluun asti on selvitty!
Matkan tärkein vaihe asunnon kanssa saavutettu!
monta räpylää matkan varrella noussut :lol:
Olisi kiinteä mökki käytössä 200 km päässä ja toinen 1000 km
tosin tänään sain tarjouksen tyhjästä tontista Lohjalta ja järven rannalla. Olis helppo käydä pikapyrähdyksiä... vaunullakin
Kulutus on ollut 11- 12 L / 100 km
Ja tuntuntuvat autojen veroja vain nostelevan
Vaunussa on liikennevakuutus vain 20 € / v ja ilman veroja
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vaunu läksi perästä
Kärkkäisen (Ylivieska) pihalla vaihtoi omistajaa 8)
matka jatkuu pohjoista kohti takaisin

Kulutus oli 11,5 L / 100 km
kun normaalisiti pyöritään 7 L / 100 km
ei tunnu pahalta
Vaunun kokonaispaino oli 1470 ja leveä 2,5 m
autodidakti
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Minkälaisia kulutuksia sulla on ollut kaupungissa ja maantiellä normaalissa ajossa? Itsellä vie jotain 6.6-6.7l/100km maantiellä ja kaupungissa pääsee 8.2-8.5 litraan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ero on aika pieni, yllättävän pieni.
Motarillakin ajaako 80 vai 120 ei juuri eroa huomaa
sanoisin, että kaupungissa 7,2 L / 100
ja maantiellä 6,8 L / 100
Tankkaus.com :ista näkee tarkat lukemat
Nyt Savukoskella aidoissa ympäristöissä :kuski:
autodidakti
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Savukoski on hienoa seutua... Olin siellä kesän töissä joskus 90-luvun alussa. Erään rajaseutupapin kaverina 8) Mukavia muistoja...

Vieläkö Pelkosenniemen ja Savukosken välillä on kylttejä "Tässä olisi Vuotoksen pinta"

:?:
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

felmit ..meneepä pienellä kaupungissa. oisin luullut pikkasen isommaksi. taitaa olla manuaalin ansiota. mun toi tomaattifarmi vie noin 8.7l. maantiellä kyllä siihen seiskaan. (keskiarvo tankkauskommin mukaan on 7.9. nousussa sekin kyllä on koska cityssä pääosin ajelen)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

NonSenCe kirjoitti:felmit ..meneepä pienellä kaupungissa. oisin luullut pikkasen isommaksi. taitaa olla manuaalin ansiota.
Maantiekulutuksen perusteella päättelisin kyllä, että felmitin auto on tomaatti. :?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Pappi kirjoitti:Savukoski on hienoa seutua... Olin siellä kesän töissä joskus 90-luvun alussa. Erään rajaseutupapin kaverina 8) Mukavia muistoja...

Vieläkö Pelkosenniemen ja Savukosken välillä on kylttejä "Tässä olisi Vuotoksen pinta"

:?:
Taitaa olla kyltit hävinneet
taashan ne pohtii allasta uudella nimellä
hillat alkoivat olla kypsiä
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

NonSenCe kirjoitti:felmit ..meneepä pienellä kaupungissa. oisin luullut pikkasen isommaksi. taitaa olla manuaalin ansiota. mun toi tomaattifarmi vie noin 8.7l. maantiellä kyllä siihen seiskaan. (keskiarvo tankkauskommin mukaan on 7.9. nousussa sekin kyllä on koska cityssä pääosin ajelen)
manuaalin voimin nokka kohti etelää
rannikkoa pitkin
tänään Rovaniemi
autodidakti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Jos kerta rannikkoa pitkin alas laskettelet menemään ni poikkeappa tässä vaasan seutuvilla ajellessas meille, kaffet ja pullat ainaki tarjotaan...ja jos satut sopivasti paikalle ni on syömistäkin. :wink:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

perjantaina vuorossa Kokkola - Pori väli
eikös 7 sillan reittiin pidä ainakin tutustua :?:
Vaasakin taitaa löytyä reitin eteläpäästä :idea:
tarjous on kyllä houkutteleva
autodidakti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

kokkolasta ajelee tänne vajaa 1,5 tuntia..jollei ole montaa tukkoa edellä, osoitteen laitan vaikka yyveellä ja kotosalla ollaan muuten mutta klo:12 on pikkulikan turparointia ja klo: 15 vaimon hakua töistä, muuten koko loppuviikon tässä kotosalla...tai ainaki lähellä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

osoite hallussa
Katsellaan, miten aikataulut synkkaa
ei tarvitse mitään muutoksia aikatauluihin meidän vuoksi tehdä
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kiitoksia rupattelutuokiosta ja kahveista :jook: "pupettille"
menestystä elämän haasteisiin

Noormarkkuun päästy
huomenna Lemuun
autodidakti
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

felmit kirjoitti:Kiitoksia rupattelutuokiosta ja kahveista :jook: "pupettille"
menestystä elämän haasteisiin

Noormarkkuun päästy
huomenna Lemuun
Kiitos teille että jaksoitte käydä kahveella, kunhan tässä asiat selkenee ni tullaan kylässä käymään, heti kun ollaan sinnepäin tulossa, ja edelleen pojan mielestä sun mersu murisee mukavasti, kyselivät...tai melkolailla vaativat nuo mukelot että meille kans tuollanen muriseva mersu....saatiin aamusella vaimon kanssa hyvät naurut ku matkivat murisevaa mersua aamukahvi pöydässä :D

Ja edelleen se kahvi kutsu on voimassa...meille saa tulla...kunhan kyselee ollaanko kotosalla :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Voiteluhuolto tai öljynvaihto 15 000 km/kerran vuodessa

Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km





Auton sisältä

Toiminnan tarkastus

Äänimerkki 5451 . _______________________
Merkkivalot, katkaisimien valaistus ja sisävalo 5451 . _______________________
Etu ja takavalot 8251 . _______________________
Lasinpyyhin, toiminta + varren voitelu 8252 . _______________________
Ajoneuvon lukot/kahvat, voitelu 8821 . _______________________


Pyörät

Renkaiden vaurioiden ja kunnon tarkastus 4051 . _______________________
Renkaiden kulutuspintasyvyyden mittaus 4051 . _______________________
Rengaspaineiden korjaus oikeaksi, myös vararengas 4060 . _______________________


Moottoritilassa

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto 0101 . _______________________

Nestemäärien tarkastus ja korjaus oikeaksi

Moottorin jäähdytysjärjestelmä, pakkaskestävyys 2010 . _____________________°C
Jarrujärjestelmä 4210 . _______________________
Jos nestemäärä on vähentynyt paikallista ja korjaa syy








Leima: Työn suoritti: _________________________
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Huolto 30 000 km/ kahden vuoden välein

Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km





Auton sisältä

Toiminnan tarkastus
Äänimerkki 5451 . _______________________
Merkkivalot, katkaisimien valaistus ja sisävalo 5451 . _______________________
Etu ja takavalot 8251 . _______________________
Lasinpyyhin, toiminta + varren voitelu 8252 . _______________________
Turvavöiden vauriot ja toiminta 9150 . _______________________


Pyörät ja jarrut

Pyörien irrotus ja kiinnitys, tarvittaessa paikkojen vaihto 4050 . _______________________
Renkaiden vaurioiden ja kunnon tarkastus 4051 . _______________________
Renkaiden kulutuspintasyvyyden mittaus 4051 . _______________________
Rengaspaineiden korjaus oikeaksi, myös vararengas 4060 . _______________________
Jarrupalojen vahvuuden tarkastus 4251 . _______________________
Jarrulevyjen kunnon tarkastus 4251 . _______________________
Seisontajarrun säätö 4261 . _______________________


Moottoritilassa

Tarkastus katsomalla; laitteistojen vuodot, 0053 . _______________________
hankaumakohdat, letkujen kulku, rakenneosat.
Jos nestemäärä vähentynyt paikallista ja korjaa syy
Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto 0101 . _______________________
Raitisilmasuodattimen vaihto 8381 . _______________________

Nestemäärien tarkastus ja korjaus oikeaksi,
Moottorin jäähdytysjärjestelmä, pakkaskestävyys 2010 . _____________________°C
Jarrujärjestelmä 4210 . _______________________
Ohjaustehostin 4611 . _______________________
Akku 5410 . _______________________
Ilmastointilaitteen jäähdytysaineen määrä 8312 . _______________________

Lasinpesin toimintaan 8210 . _______________________
Moniurakiilahihnan kunnon tarkastus 1351 . _______________________
Moottorin kaasuvivuston nivelten voitelu, 3022 . _______________________
toiminnan ja kunnon tarkastus
Konepellin lukon ja saranoiden voitelu 8821 . _______________________


Auton alapuolelta

Tarkastus katsomalla; laitteistojen vuodot, 0053 . _______________________
hankaumakohdat, letkujen kulku, rakenneosat. Jos nestemäärä vähentynyt paikallista ja korjaa syy
Etuakseliston nivelien kunnon tarkastus 3353 . _______________________
Ohjauksen välyksen tarkastus 4650 . _______________________


Kori

Korin maalivaurioiden tarkastus 9850 . _______________________


Auton edestä / auton takaa

Valojen korkeussäädön tarkastus 8251 . _______________________
Valojen suuntaus 8260 . _______________________
Tuulilasinpyyhkimen sulkakumin vaihto 8280 . _______________________
Antennin teleskooppitangon puhdistus 8231 . _______________________


Tavaratilasta

Vararenkaan rengaspaineen korjaus oikeaksi 4060 . _______________________


Koeajo

Jarmjen tarkastus dynamometrissä 4290 . _______________________
seisontajarrun tarkastus ja totutus jarrutus








Leima: Työn suoritti: _________________________
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Lisätyö kahden vuoden välein

Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km





Jarru- ja kytkin-nesteen vaihto 4280 . _______________________
Alustan ja kantavien rakenteiden vaurioiden 0090 . _______________________
ja korroosiovaurioiden tarkastus
Korin maalivaurioiden tarkastus 9850 . _______________________








Leima: Työn suoritti: _________________________


Lisätyö kolmen vuoden välein

Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km





Jäähdytysnesteen vaihto. Febi 02374, MB 000 989 08 25 (keltainen)
8,0 L. Kiristys 1,5 Nm jäähdyttäjässä, 30 Nm. 2080 . _______________________
Ilmastointihuolto . _______________________








Leima: Työn suoritti: _________________________
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Lisätyö 45 000 km välein
Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km



Polttonestesuodattimen vaihto + Forté käsittely 0780 . _______________________
Polttonestesuodattimen esisuodattimen vaihto 0781 . _______________________
Ilmansuodatinpanoksen vaihto 0980 . _______________________






Leima: Työn suoritti: _________________________

Lisätyö 60 000 km välein
Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km



Tukinivelten tarkastus 3355 . _______________________
Nivellevyjen kunnon tarkastus 4152 . _______________________
Seisontajarruvaijereiden herkkäliikkeisyyden tarkastus 4256 . _______________________
Ohjauksen kiinnitysruuvien kiristys 4671 . _______________________
Kytkimen toiminta 2551 . _______________________
Vaihteistoöljyn vaihto, Mobil ATF 220
Dexron II D, MB 236.7 1,5 L. Kiristys 60 Nm (punaista)
puhalla huohotin auki 2601 . _______________________
Vetopyörästö-öljyn vaihto, Mobil HD-A 85W-90, GL-5,
MB 235.0 1,1 L. Kiristys 50 N, puhalla huohotin auki 3501 . _______________________






Leima: Työn suoritti: _________________________

Lisätyö 90 000 km
Päiväys __________________________ Kilometrilukema _____________________ km



Ohjaustehostimen öljyn ja suodattimen vaihto
Febi 8972, MB 000 989 88 03, MB 236.6/236.7, 1,0 L 4611 . _______________________






Leima: Työn suoritti: _________________________


Korjattu öljyjen rivit, oli väärinpäin vaihdelaatikko ja peräöljyt
Viimeksi muokannut felmit, 12.6.2012 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Näillä periaatteilla olen omaani yrittänyt huoltaa :lol:
(Vanhemmassa huoltoväli on 10 000 km)
esim. ilmasuotimen, naftasuotimen vaihtoväliä olen itsekkin lyhentänyt.

Numerot työn perässä viittavaat korjaamomanuaalin yksityiskohtaisempiin työ-ohjeisiin :arrow: http://www.w124performance.com/service/ ... nce/94_95/
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

VUOSI 2003

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mesen palvelimen kaaduttua hävisi historia kertomus, palautus pätkittäin

VUOSI 2003

E300D hankittu välittäjän kautta, http://www.ctm.fi/ (tuo nykyään mopoautoja).
Välittäjä sanoi toiveitteni olevan vaikeita.
Belgiasta, josta hän hankki autoja, kaasulla käyviä löytyisi helpoimmin. Toikin bensa Volvon, joka ei kauaa minulla viihtynyt. Halusin Mersun W124 korisen isommalla diesel koneella.
Yksi syy, miksi halusin auton Belgiasta, oli kilometrien ruuvaus. Saksalaisissa autoissa löytyi viimeisimmän omistajan ajamat kilometrit ja Suomessakin on yleistä kansanhuvia.
Lisäksi ulkomailta ostaessa sai ruosteettomamman ja varustellumman auton.

Ostohetkellä autolla oli ajettu 375 000 km.
Ensimmäisenä autoon piti asentaa kylkivilkut ja rekisteröinti katsastukseen…ei ongelmia.
- Vaihdettiin alkuperäisen tuulilasin tilalle uusi.
- Uudet talvirenkaat aluvanteineen, niitä ei auton mukana jostain syystä tullut ;-}
- Suuttimet (Monark) ja ylivuotoletkut (Suuttimien tehokkas ikä n. 200 tkm. )
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

2004

Viesti Kirjoittaja felmit »

tehtiin :arrow: viewtopic.php?p=329507#329507

Vuosi 2004, jatkoa…

Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten 1)
Kuumissa paikoissa olevat sähköjohdot kuoriutuvat. Liitinten päistä asian voi havaita.
Kuva
Johtojen "sydämet " yhdessä, ei sähkö kulje toivotulla tavalla.
Kun ilmastointi kone saatiin toimimaan, sammui auto kylmänä kierroksilta tyhjäkäynnille tullessaan. Epäiltiin tyhjäkäynnin tasaajaa. Havaittiin, imusarjan alla olevat sähköjohdot ovat yhdessä liittimien juuresta. Uuta johtoa tilalle.

Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten 2)
Vika ei ollut sähkössä, vaan luultiin seuraavaksi dieselin imuvuotoa ennen suodatinta, näkyy läpinäkyvästä tuloputkessa.

Foorumilla epäilivät suotimen jalkaa? Tarkistettiin!
Sain toisen vinkin.
Diesel-pumpun (rivipumpun alapuolella) sisällä olevat O-renkaat. Purkaessani ymmärsin tilanteen, puuttuu kokonaan yksi O-rengas. Kiinnityslaipan alla mutteri ja alla pitäisi olla O-rengas. Pahvitiiviste estää vain öljyvuodot. Mutterin läpihän kulkee pumpun varsi, jota on tiivistämässä pieni O-rengas.
Kuva
Kun auton sammuttaa, nousee ilma sieltä suotimen yläosaan ja näkyy kuplana suotimen yläosassa, tämä on vielä teoria asteena. Ja jälkiviisaana pysyikin sellaisena.
Testattiin tulopuolta pitkällä kirkkaalla muoviletkulla (laittaen letkun alle valo) metalliputken moottorin puoleisesta päästä liitettiin. Ei näyttäisi tulevan ilmaa, aivan pikkuriikkisiä kuplia ja näitä ei saakaan pois. Eikä näe suotimen päälle tulevasta muoviletkusta. Tulo puolella auttoi kumiletkujen vaihto + tankin alla (auton alla) olevan sähköventtiilin poisto (Eurooppa malleissa, mutta ei suomiautoissa, käynnistyksenestoventtiili)

Diagnoosi:
Alkoi sammumaan (vain kylmänä ollessaan), kun kierrokset laski esim. liikennevaloihin tullessa. Tarkkailtuamme suotimelle tulevaa kirkasta letkua, näkyi selvästi virtaavia ilmakuplia. Diesel-asentaja sanoi niiden olevan pahoja, voi jopa rikkoa suuttimien kärjet. (Mikrokuplat, jotka näkee vain pitkällä letkulla hyvän valon kanssa ei haittaa, vaan niitä vain on)
Vaihdettiin kumiletku lämmittimen ja rautaputken välille, samoin kuin käynnistyksenestokytkimen ja rautaputken väliin. Ilmaa tuli edelleen. Vaihdettiin O-renkaat lämmittimeen ja suotimeen. Edelleen ilman tulo jatkui. Laitettiin kirkas letku ensin tankista tulevaan kumiletkuun, ilmaa ei tullut, sitten käynnistyksenestokytkimen taakse, ilmaa tuli. Ohitettiin käynnistyksenestoventtiili ja tulopuolelta loppui ilman tulo.
Mutta suotimelta muissa letkuissa näkyi kulkevan ilmaa, MISTÄ?
Sitten löytyi alussa mainittu O-renkaan puuttuminen.
Lisäksi suuttimilta tuleva paluuletku ei ollut yhteensopivaa, koska se oli kauttaaltaan märkä, jopa osa suutinkupeista oli dieselissä. Vaihdettiin, edelleen sama juttu! Haettiin Veholta oikea letku, loppui tihkuminen. Vaikka aikaisemmat letkut piti olla juuri tuohon käyttöön soveltuvaa, niin ainoastaan Vehon myymä paluuletku tuntui pitävän.

Kun mainitsit, että kuuluukin näkyä kuplia, niitä näkyykin edelleen yhdessä letkussa, se joka lähtee suotimen alaosasta (karkeasuotimelta) siirtopumpun imupuolelle! Niitä mekin jäimme ymmällä ihmettelemään? MISTÄ NE VIELÄ TULEE???
Lopuksi tarkistettiin kirkkaalla letkulla paluuletkun virtaus ja ilmaa ei kulje siinä! JIPPII!
Loppusana: Ilmaa ei kulje enää letkuissa ja vikoja oli useampi.

Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten 3) Virtalukko:
Virtalukko vaihdettu kaksisavain järjestelmä. Ei kivaa!
Virtalukko vaihdettu, sarjoitusta ei. Virtalukon avaimella auto käyntiin ja kauko-ohjauksen linkkuavaimella pääsee apparin ovesta ja peräluukkuun tai ”kakella” kaikki auki.
Auto-Avain Helsingissä auttoi. Jälleen Mersun yksiavain järjestelmä toimii.

Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten 4) Jakoketju:
Vaihdettu Rollen tähtihuollossa, oli vaihdon tarpeessakin (mittarilukema 400 00 tkm).

Rolle sanoi: ”Toit viime hetkellä ketjun vaihtoon. Ketju oli venynyt loppuunsa, jos olisit vielä ajanut, seuraavaksi olisi pitänyt vaihtaa hammasrattaatkin."
Ketju on kaksirivinen.

Lisätty kuva linkki
Viimeksi muokannut felmit, 15.10.2013 12:18. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

2005

Viesti Kirjoittaja felmit »

tehtiin :arrow: viewtopic.php?p=329503#329503

Vuosi 2005, jatkoa

Gemel

Ammattimiehille pohdittavaa:
Autoon on asennettu MB numeroilla 202 820 54 26 ja 202 820 50 26 Gemel merkkinen hälytin. Onko toinen käynnistyksen esto ja toinen häly?

Kojelaudassahan on vilkkuvalon yhteydessä mikrokytkin.
Sen toiminnoista olisin kiinnostunut.

Eberi tuli asennettua autoon ja Lapissa vehje pääsi tosi toimiin jo -4 asteen pakkasissa. Ongelman tekee ultraäänitutkat, jotka reagoivat ilmavirtaan, joka alkaa auton sisällä.
Mitenkäs olette asian ratkaisseet?

Ultraäänitutkien paikkaa vaihtamalla? Nyt A-pilarissa molemmin puolin
Painamalla vilkkuvalon mikroa tietyllä hetkellä kerran vai kaksi kertaa vai miten. Ottaa pois ultraäänitutkat lämmitysaamuina. Muistaako sen joka kerta erikseen painella?

Tutkien herkkyyden säädöllä? Tosin ulkopuolella boksin, ei näytä nyt olevan mitään säätöruuvia

Ei haluttaisi tutkia poiskaan ottaa?

Vielä jokeri kysymys: Hälytin käynnistyy automaattisesti, saisikos sen toiminnan pois päältä. Eli häly lähtisi vain silloin päälle, kun kauko-ohjaimella ohjaa.

Autostahan löytyi ohje myös hälyttimelle. Erillinen MB:n vihkonen.
Siinä neuvottiin Lontoon murteella:
Jos haluat ultraäänitutkat pois pelistä, paina kerran ledivalon päästä ennen autosta lähtöäsi.
Jos haluat myös, ettei ulkopuolen heiluttamiset hälytä, paina kaksi kertaa.

Ohjekirjassa mainitaan myös, jos haluat muuttaa asetuksia: ota yhteyttä korjaamolle. Mitenkähän paljon ne Koivuhaan Vehossa levittelisivät käsiään
Esim. autosta lähtiessä olevien merkkiäänien voimakkuutta voisi säätää. Mitenkähän se tapahtuisi?

Toinen mikä jäi mietityttämään, autaiskohan ultraäänitutkien paikan siirto?
Ei tarvitsi pitää talvea pois käytöstä ja muistaa painaa ledin päästä.

Eikös isännät ole moisien ongelmien kanssa painineet

Yksi ongelma ratkaistu:
Ultraäänitutkat
Elektroniikka mies asensi hälyttimeen vaihtoreleen. Kun Eberin ohjaama sisäpuhallin lähtee pyörimään, ohjaa myös ultraäänitutkat siksi aikaa pois toiminnasta.
Ei tarvitse painella hälyttimen ledejä lähtiessä, unohtuu
tai ottaa ne pois koko talveksi. Jossain auto mallissa on kuulemma tehty oikein kytkin sisäpuhaltimen käyttöä varten.

Saisikohan kytkentä ääniä pois tai
vähintäänkin automaatinkytkeytymisen, kun myyjät ovat hukanneet jo ohjelmointilaitteensa???

Ohjekirjan neuvot:
GENERAL INFORMATIONS
The post-fitted alarm system (DWA) disposes of the following functions:
- immobiliser (engine immobilisation, fuel-cut, respectively vacuum interruption)
- doors, boot and bonnet protection
- car interior protection (Ultrasonic sensor)
- anti-tilt sensor
- state indicator (LED)
and it is activated via the original infrared remote control.
Alarm from the activated system will be activated by illegaly:
- opening any door
- opening the boot
- opening the bonnet
- by-passing the ignition system
- vehicle towing
- breaking any screen and getting into the car.

ACTIVATION OF THE DWA BY LOCKING THE VEHICLE
The activation will be signalled by:
- 2 flashing lights of the direction indicators
- a double acoustic signal
- the continual illumination of the LED for 45 sec. and the flashing of the LED afterwards.

ACTIVATION OF THE DWA BY UNLOCKING THE VEHICLE
The deactivation will be signalled by:
- 1 flashing light of the direction indicators
- a single acoustic signal
- extinguishing of the LED.
SELF-ARMING
The device can be programmed during the installation in 2 different ways concerning the self-arming. The system will always be programmed referring to your country requirements.

IMMOBILISER SELF-ARMING
20 see. after switching off the ignition, the alarm activate itself.
This self-arming will be signalled by:
- 1 flashing light of the direction indicators
- a single acoustic signal
- the continual illumination of the LED.
For the disarming point the infrared remote control directly to the infrared receiver and press twice the pushbutton of the transmitter (between the two transmissions wait for at least 2 seconds).
If the ignition is not switched on, the immobiliser will self-arm again after 120 sec.

ALARM SYSTEM AND IMMOBILISER SELF-ARMING
The immobiliser activate itself 45 sec. after:
1. engine shut-off
2. driver's side door opening and closing
3. all doors and boot closing.
The LED will continuously illuminate.
The opening of a door or the boot before the end of 45 sec. will reset the delay to 0 and it will startonce more. This will be indicated by an acoustic signal.
After an additional time of 45 sec. the alarm system will self-arm.
The continual illumination of the LED will change into flashing.
Note: The DWA is now active, even the vehicle is still unlocked.
Before opening any door or boot point the infrared remote control
towards infrared receiver and press the pushbutton twice
(between the two transmissions wait for at least 2 seconds).

SELF-POWERED SIREN
The siren will sound by activated alarm:
- for 30 seconds (by any alarm cause).
- in case of battery disconnection or cable cut-off.
The siren will sound by deactivated alarm:
- if between the DWA disarming and car battery disconnection it is not waited for at least 3 minutes.

CAR INTERIOR PROTECTION AND ANTI-TILT SENSOR EXCLUSION
These functions can be excluded only when the alarm system is deactivated.
For this purpose the LED has also a switchable function.
Should you wish to leave a person or a pet inside the car, it will be necessary to exclude the car interior protection to avoid any false alarm.
Also in case of vehicle transporting or embarking, it is necessary to exclude the anti-tilt sensor and car interior protection.
Car interior protection exclusion
- press once the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
Car interior protection and anti-tilt sensor exclusion
- press the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
- press again the LED switch for 1 sec.: as confirmation signal the LED will overlight for 2 sec.
- After the locking of the vehicle via the infrared remote control, the LED will flash.
PROGRAMMABLE FUNCTIONS
The functions marked with the symbol P can be adjusted to your personal requirements.
In order to modify the alarm programming state, it is advisable to consult your local dealer.

VOLUME ADJUSTEMENT ACOUSTIC SIGNAL (feedback) P
To adjust the acoustic signal volume while the alarm activation and deactivation.

ALARM STORAGE P
After the alarm deactivation, the flashing LED (one every 5 seconds)
will signal that one or more acoustic alarms have occurred during your absence.

CAR CHECK P
If, during alarm activation, one of more push-buttons do not find in the right position,
this will be signalled by a long sound immediately after the acoustic feedback signal.

NOTE
In general:
- You will have to pay attention in case of car engine washing. In this case it is suggested to protect the siren from water.
- In case of vehicle transportation (e.g. on ship or shuttel train) it is suggested to deactivate the anti-tilt sensor.
- Should you wish to leave children or pets inside the car, it is necessary to exclude the car interior protection.
- Disarm the alarm device at least 3 minutes before battery disconnection.
Car wash, railway crossing, environmental stop at the traffic light, etc.
- After switching off the ignition, please bring the ignition key in position '2' (ignition ON). In this way self-arming will not follow.
- In the car-wash it is necessary to switch off the radio if the vehicle is provided with an electric rod antenna.

TECHNICAL SPECIFICATIONS
45 sec DWA arming time
30 sec Duration of any alarm cycle
5 sec Arming time between two alarms
20/120 sec Self-arming time (immobiliser) after a disarming control
90 sec Self-arming time (DWA) after a disarming control
-20' C +80' C Working temperature
Kuva

Vuosi 2005, jatkoa

- Nelipyöräsuuntaus
- Alusta ja kotelosuojaus, massakartta löytää 75 kohtaa massan tarpeelle.
Kuva
Kuva
- Sisälokarit ja roiskeläpät taakse
- Tuulilasin pesurin pumppu
- Akku 100 Ah, Belgiassa pärjätty 75Ah. Lisälämmityksen myötä potkua tarvitaan.
Auto sammuu ajossa
Ajaessa tulee tilanteita, että pitää höllätä kaasupolkimesta ja polkaista kytkinpoljin pohjaan... Auto sammuu.
Ei ole mukavaa vaihtaa vaihteita. Vai opettelisiko rallikuskisi, että vaihtaisi vauhdissa...
Aikaisemmin ongelma esiintyi ainoastaan moottorin ollessa vielä alle käyntilämpötilan ja kylmäkone päällä.

Kierrokset käyvät 300 rpm tienoilla ja jos ei sammukaan, kierrokset nousee välittömästi tasaiseen normaaliin tyhjäkäyntiin.
Mistä vikaa etsimään?

Aiemmin ajattelin olevan imuvuotoja polttoaineessa, mutta ei ongelmaa ratkaisut. Tilanne parani, muttei ongelmaa poistanut.
”veppe” kirjoitti: Nyppää ELR:n piuha pumpun perästä irti ja katso kuinka käyttäytyy..
Kierrokset laskee merkittävästi!
Liitin käy paikoilleen kumminkin päin ja vaikutus on sama.
Niiaus tyhjäkäynnille edelleen liian syvä.

Epäilys oli myös aiemmin sähköjohtojen kuoriutuminen. Yhden johdon vaihdoin kokonaan, oli kymmeniä senttejä pelkkää kuparisydäntä. Johdot, mitkä menee tiukkaan pakettiin vaikuttaisivat paremmilta. Vaikka kuori murentuisi ympäriltä, ei virrankulkusuunnan muutoksia ilmeisesti pääse enää tapahtumaan.
Summarun: vika ei ole sähköjohdoissa, eikä imuvuodoissa!

Perustyhjäkäynti kohdalle!
13 mm lenkillä lukkomutteri auki ja 6 mm lenkillä 3/4 kierrosta ruuvia aukipäin.
Jos ottaa ELR piuhan irti, ei ole muutosta tyhjäkäynnissä!


Uusi avain
Hankittua uusi avain (n. 200 €), en uskaltanut enää pelata yhdellä kauko-ohjaimella.
Pääpirteissään aktivointi: W124E:ssä en tiedä peilissä olevan mitään ”liikennevaloja”, joten ikkuna auki ja avainta suuntasin kuskin oven "liikennevaloihin", painoin ehkä kerran tai kaksi ja sitten virtalukkoon virrat päälle ja pois. Sen jälkeen avain "peuhasi"

PS. Veholta neuvoivat pitämään virtalukossa jonkun aikaan, se ei pelkästään tuntunut auttavan.


Vuosi 2005, jatkoa

Tasanopeussäädin

Laite on hankittu VDO tepostat, GC. Ei helposti markkinoilta löydy. Kaha maahan toi ostohetkellä .

1) kysymys
Mikä matkavakioksi (impulssit / km)? Hall anturin mittailut?
Säätö välillä 1 200 - 24 000 pulssia / km.
Forumilta löysin: 8000 pulssia / maili.

Eli tällä laskuopilla on 5 000 pulssia / km
Tuntui toimivan tuolla arvolla, kytkeytyi päälle noin 40 km /h. Testailut jatkuu

2) kysymys
Asetushäviö?
Onko E300D moottori teistä:
a: 6 suurta sylinteriä
b: 6 pientä sylinteriä
c: 6 erittäin pientä sylinteriä?
Aki P kirjoitti: Vastaan B, pieniä sylintereitä nuo vielä ovat.
Vai C ??? Ongelmana on nopeuden nousu ylämäkiin ja vastaavasti lasku alamäkiin. Ei ihanteellinen muuhun liikennevirtaan nähden.
3) kysymys:
Kytkentä kaavio sanoo: Kierroslukusignaali (vapaa, eristä kaapeli)
Siis turha johto? Kyllä on turha johto

4) kysymys
jarruvalon katkaisimen kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan, Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jännitteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)

Miten tämä voi toimia?

Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäisihän tuo kokeilemalla, mutta...
Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
felmit kirjoitti: Miten tämä voi toimia?

Kytkentä kaavan mukaan toimii!
felmit kirjoitti: Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...

virralla, vain virta-avaimen ollessa virta-asennossa
felmit kirjoitti: Entäs vikavalo, häiriintyykö?

Ei häiiriiny!



5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irrotus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Jani kirjoitti: Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Viiksi paikoillaan!
Haulla löysin ”dealerin” hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".

Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemmalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprintterissä ja Väyrysessä samoilla holleilla, mihin asensin.
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

vuosi 2006

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vuosi 2006,

- Jarrupalat joka nurkkaan
Kuva
- Vasen alapallo
- Uusittu akku, ”vanha” meni vaunun mukaan
- Perän etumainen stefa (toivottavasti ruuvi ei tullut liian tiukalle)
- Käytetty PPD:ssä
- Pioneer DEH-P55BT + CD-IB100 > soitin Ipod telakoinnilla
jousiremppaa, taas

Löytyykö autoihin kunnon jousia?
Ostettu pari vuotta aiemmin Lesjöfors vahvistetut takajouset. Kahan tuote No 29-319411
Ovat löysät.
Normaaliajossa 2-3 hlö on OK!
Asuntovaunu perään. Tehdas uusi, tyhjä vaunukin sai perän vaipumaan
Progressiivinen jousihan olisi varmaan paras vai onko ammattilaisilla ehdotuksia? Mutta mistä?
Onko kokemusta? Tasonsäätö löytyisi farmarista.
Aisapaino, jopa tehdassäädöstä himpun keveämpi. Ainoastaan yksi kaasupullo etukuomun alla.
Ei mitään tavaroita pakattu mukaan. Mutta silti sivuprofiilista tuli \/
Aikaisempi vaunun veto pari vuotta sitten, MB omilla jousilla oli lähes katastrofi. 4 henkeä kyydissä ja vaimot innostui keräämään vielä kiviä matkamuistoksi

Sama kokemus ilman vaunua viime kesän lomamatkalta.
4 henkeä kyydissä ilman vaunua. Tavaraa juhlapuvusta erämaamatkailuun. Oli järjestelmäkamerasta kannettavaan tietokoneeseen, kahvipannusta retkikirveeseen. Takakonttikaan ei vetänyt kaikkea.
Erämaateillä piti miettiä, mistä saattoi ajaa.
2-3 hlö kuormalla jouset toimii niin kuin pitää. Mutta ei mitään kantavuutta, kun aletaan ajamaan kuin rahtarit. Jouset on lähes uudet.
Aikaisemmissa riisikuppeihin sai iskarit, missä oli lisäjouset. Tulivat mukaan, kun kuorma lisääntyi. W124 ei sellaiset mahdu, eikä katalogitkaan taida sellaisia tuntea
Vehosta hankittu jouset No A 124 324 21 04
Värikoodi
- 1 sininen
- 2 valkoista ja
- 3 keltaista
Värikoodille kaipaisi merkitystä:
sininen täplä = pitkä jousi
punainen täplä = lyhyt jousi
entäs loput?

Illalla viisaampi, lähteekö paikka hampaasta vai hävetäänkö rahtarin hommia
Perä nousi ehkä sentin. Eihän pitäisikään nousta.
Heti piti hakea vene trailerilla. Hyvältä tuntui. Ei notkunut
Aika näyttää, kun aletaan kuskaamaan....
Näillähän uusilla jousilla lähtöhinta Vehon tiskillä 130 € / kpl
Hienosti toimivat. Löytyi oikeat. Seuraava vaunun vetokin oli helppoa kuin heinän teko, vaikka oli Kaben vaunu, jossa tunnetusti reilut aisapainot. Olisi katsastuksessakin inssillä töitä.
Laki sanoo, että saa olla 4% vedettävän kokonaispainosta.

PS. Eipä Vallilan takomo vaivautunut vastaamaan sähköiseen kyselyyn, olkoon.
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”