NonSenCe 300td:n väkertämis-korjaus-huoltamis-blogi

NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

asentelin vahvistinta varten sähköjohtoja eilen.. sai taas aikaiseksi vain "väliaikaisen" virityksen.. mutta vahvistin ainakin alkoi toimimaan.

siinä johtoja laitellessa otin takapenkinselkänojan irti "pakettiauto-lukituksistaan" ja samalla eksyin irroittaan ne takapenkin turvavyön lukot.. sen ruuvin alle kun laitoin miinuspiuhan.. eli ne olivat vielä paikallaan..

joten nyt on kaksi kpl purku hommia ja tutkimista varten. nätisti toimivat noi ainakin kun kokeilin. pitää tutkia saako ne osiin helposti vai tuleeko ilmastointiteippi viritys taas. (tottunut niihin kyllä.. nippuside, jesari ja rautalanka.. niillä korjaa "kaiken")
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

pari päivää sitten yritti kauheesti tehdä kaikkea hyödyllistä.. ja sitten eksyin repimään takaluukusta sen mersumerkin irti..
Kuva

ja pikkasen hieroin noita ruosteita pois "neekerintukalla".. vähän sinneppäin.. ja sitten pakkeloin ja hioin sileämmäksi ihan yhtä hyvin ja hartaasti.. ja sitten vähän teippiä ja paperia ympärille ja maalia päälle.. tietenkin täysin väärää sävyä mutta harmaata se oli kuitenkin.. hirveet teippirajat ja niidenkin korjaus yritys epäonnistui..

eli aika huono ja ruma "korjaus" kyseessä. kuvan lisään myöhemmin tähän.. todisteeksi. hjahah

samalla kun siinä maalia ruiskin räppäsin pikkasen maalia tuohon takaspoilerinkin päälle jossa muutama paha raapaisu. eipä siitäkään nättiä tullut.. taisi tulla tästäkin rumempi kuin alussa oli.

kai minä joskus opin ettei pidä alkaa yrittään korjailla mitään ihan pikkasen, niiku yhtäkkiä. eli uskoisin vanhaa viidakon sanontaa että "antaa kaikkien (ruoste)kukkien kukkia vaan."

lisäksi: ja siinä kun tätä raaputtelin puhtaaksi irtoruosteesta porakoneella ,kävi pikku moka.. tietenkin.. ne kumi/muovi nastat joilla toi mersu-logo on kiinni, ne katosivat. (taisivat tippua sisäpuolelle verhoilun väliin) enkä oo enää varma meninkö ja hioinko niistä ne kannatkin sileäksi, jolloin niiden noukkimisesta ei taida olla ees hyötyä vaan uudet pitäisi jostain saada.

onko ne jotain yleis osia joita löytyy kaikista varaosakaupoista? mitä kokoa ne ovat? vai pitääkö mennä etsimään romu mersua josta voisi pari nastaa varastaa..eikun siis lainata tarkoitin. (juu kaksi. on joku aiemminkin tota kai korjaillut koska logossa ei ollut kuin kaksi ehjää tappia ja kolmannen tilalla oli jotain joustavaa liimaa..) tosin.. jos siinä laina-mersussa olisi se logokin ehjä.. voisihan senkin vaihtaa samalla..

tosin nyt tuli mieleen.. että niiku onko tota logoa olemassakaan muissa kuin farmari malleissa? eli ei löydykkään joka nurkalta sellasta josta saisi ne vastakappaleet lainattua.. tai "ehjän" logon kaikilla tapeilla. hmm..
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

etuvalo umpion sisällä on vettä.. lasissa näkyy vesipisaroita. mistä sitä sinne on päässyt?
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Holkit ja tähti myydään erikseen.
Omaan projektiini ostin Lintosen kautta ylivieskasta. Kaivelin varaosanumerot valmiiksi ryssän kuvista, siinä se.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

eipä täss mittää.. kuminastat on olemassa.. kai jossain vaiheessa tulee tännekkin saakka. viikon parin päästä. :)

ja juu..

polkasin pikkasen mersua viikonloppuna kun lähin risteyksestä.. ja sen renkaatkin suhahtivat märällä asvaltilla ja löivät pikkasen tyhjää. vau jaa että tää pystyy tollaseenkin.. pelästytti mut pirulaine. :)

noh tänää olikin kiva kuiva keli.. pitipä sitten vähän antaa reippaammin kaasua ja kattoo miten käy.. nehän ulvahtivat! ja laatikon vaihtaes kakkoselle uudestaan.. oli eka kerta kun niin tekivät

. hih. on täs siis vähän voimaa jäljellä :)

en uskalla enää kai kokeilla uudestaa.. hajoo vielä jotai mun tuurilla. :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos perä on mallia normi niin alkaa vollottamaan melko herkästi.. :? Ei sillä että tietenkään kokemusta olisi. :roll: :oops: :cry:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

löpöä mennyt tämän tankin aikana keskiarvolla 8.8litraa/100km ..pelkkää kaupunkiajoa.. vähän ronskimmalla jalalla on ajeltu tällä kertaa myönnettäköön.. (ennen oli 8.7 city ajo)

alaosan harmaan värin (stratusgrau) ostinkin jo.. saa noi oranssin väriset hiekkatien kivien puhaltamat kulumat peittoon takarenkaiden edestä..
kirkkaampaa harmaata ei ollut hyllyssä vakiomyyjällä ja en jaksanut alkaa teettämään väriä enää 15min ennen liikkeen sulkemisaikaa. tänää voisi käydä kattoos toisessa maalikaupassa jos he sattuisivat pitämään hyllyssä tota 744 väriä.

kohta kun meen ulos katsomaan konehuoneeseen tiedän että meneekö sitä syylärinestettä johonkin kadoksiin vai ei. pelottaa jos sitä onkin häipynyt. vuotoa kun en ole nähnyt.

auton syyläriongelman takia (aiemmin tässä ketjussa kerrottu juttu) tämä kävi hetken pari aivan liian kuumana ( ainakin sen 120astetta mittarin mukaan ja lähes ilman vettä.. niin paljon se kerkesi sylkemään ulos sinä aikana kunnes päästiin "turvaan" tieltä) eli suattaapi olla kansikin siis paskana. :(

-pelottelee itseään jo valmiiksi että todellisuus on sitten ehkä helpompi niellä jos se tulee eteen täydessä synkkyydessään.

tunkinkin sain takasin lainasta ja mökiltä.. joten voisi sitä alustan/pakoputken/minkälie korina/tärinä/pärinääkin tutkia ihan kotipihassa nyt. kesäloma ja kaikkee.. kai sitä joku päivä voisi vartin tai tunnin asiaan käyttää :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

tänään löytyi syy pärinään.. oli yksi kuumuussuojapelleistä retkahtanut alas etupäästään ja rötkötti pakoputken päällä.. (etummainen vaimennin tms sen päällä menevä suoja)

se siinä sitten pärisi tietyillä kierroksilla enemmän ja vähemmän.. yritin ängetä pulttia sinne lattian reikään.. ei perkele onnistunut tunkin tekemällä korkeudella (pitää saada nosturille ja luultavasti silloinkin on revittävä pakoputki irti että mahtuu näpertämään paikalleen) -ja juu oli mulla siinä muitakin tukia ettei pelkkä tunkki ollut pitämässä mua hengissä.

eli mäkgaiverismia.. korjaus rautalangalla..eikun alumiinilangalla sen sinne sitten sidoin kiinni. korjataan paremmin joskus myöhemmin tai jos se alkaa metelöimään uudelleen.

mutta eipä pärissyt enää kotimatkalla! korjaus siis onnistui tarpeeksi hyvin.

ja syylärin vesi oli vähissä eilen. :( pitää alkaa katsomaan taas sitä nestettä useasti ja katsoon kuinka paljon katoaa ja minne.. pitää pitää tarkemmin silmällä. mikä siinä mahtaa olla vikana NYT tällä kertaa! helvetti.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

taisin löytää syyn nesteen katoamiseen.

syylärissä on joku pienen pieni reikä josta tulee auton käydessä pieni sumu vettä.

bars leaks mönjä korjausainetta? vai pitääkö etsiä messinkijuotostaja jostain korjaamaan se? plasticpudding purkkapaikka päälle?

...editti:
ajeli motonettiin +3km hakemaan syylärikorjausnestettä (oisko ollut 6e). joku russki siitä vei kaikki bars tölkit nenän edestä. joutui tyytyyn stp litkuun.

harkitsin ajavani huomenna tuohon e.mielosen jäähdytinkorjaamolle sitä syyläriä näyttämään, mutta 1km tuntui niin pitkältä matkalta vrt motonetin reissuun. hahah.

sitten ajelin kaveria moikkaamaan ja siinä jaskaajauhaessa tuli toi STP:n mönjä kaadettua ylävesiletkuun ja lähettiin puoleksi tunniksi ajelemaan kaupunkia ympäri.. sekoaa nesteet ainakin ok. taisi onnistua ainakin se.. kun nyt sitä ruskeeta nestettä oli tuolla paisuntasäiliössäkin saakka.

ja tärkeintä on että tuntui että reikäkin tuli paikattua! ei suihkinut enää syyläristä nestettä.. ei jää lätäkköä alle.. (jäätelön syönnin ajan sitä valvottiin vielä parkkipaikalla ennenkuin heitin kaverin takasin kotiinsa)

*sormet ristiin että nyt loppui nää syylärivesien kanssa tappelemiset*

paitsi.. pitäsiköhän noi mönjät vaihtaa pois joskus tuolta koneesta myös.. antaa pyöriä siellä pari päivää tai viikkoa ja sitten vaihtaa kunnon puhtaat nesteet sisään? (tuo ruskea väri ei kauheen kiva oo syylärin nesteessä..etenkin kun aiemmin pelkkä vesikin pysyi kirkkaana ja vihreä vihreänä eikä mikään ruosteen ruskeaa litkua.)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

stp syylärinreikätäytöaineet poistettu systeemistä alkuviikosta muistaakseni. laitoin pelkkää vettä tilalle.. puulailen vielä sillä jos sitä ruskeeta tahnaa jäi jonnekin muhimaan ja sitten vaihdan ne piakkoin "oikeisiin" pakkasnesteisiin.

-ja se reikä taisi tosiaan paikkaantua-

ja mitäs vielä.. puhuinkohan tästä jo.. syy löytyi kai miksi kuskinpuoleinen ajovalo ei aina pala.. se liitin on osittain sulanut.. eli tärähdyksestä osui virtajohto lampun napoihin tai ei. pitkät toimineet normaalisti eli pelkästään lyhyen valo vilkkui päälle ja pois töyssyjen mukaan. ensiviikolla voisi alkaa etsimään varaosa valoliitintä. jollei jostain omista varastoista löydy sopivaa osaa jonka voisi siihen muokata. myydäänköhän sitä varaosatiskillä vai onko purkumersusta haettava?

tähän kopioi tuolta toisaalta tämän:
---
asensi tänään sitten ne Rainbow sl120ng kajarit mersuun (2h sen jälkeen kun postista ne hain.) ei mikään kiire tai hinku siis ollu eeiiii.. hahah

ja ne mitä aiemmin piti asentaa eli 2" peerless laajakaistat.. no ne jäi tietokonekaiuttimiksi.. totuin niihin ton "koeajon" aikana liikaa.. hahah. kivat on.

ja noi rainbowt. juu. parinkymmenen minuutin pika kuuntelulla erittäin positiivinen vaikutelma. soundi parani huimasti vakioista.. tuli kirkkautta ja erittelyä mitä toivoinkin. esim diskantit eivät kiusaa. (usein ne ärsyttäneet mua) keskiäänet ok. miditoisto on laimea.. riittää normaalikuunteluun.. popittaessa loppuu kesken.

jos alkaa lapsettaa useammin (eli kuuntelee voimakkuudella joka aiheuttaa tinnitystä) pitää asentaa midit erikseen, hahah.. mutta nyt: ihan ok.

ja kaiuttimet on vain mankan perässä.. eli tarvittaessa voi yrittää katsoa miten ääni aukeaa vahvistimen kanssa. (ei tuo alpinen mankka kuitenkaan ihan tehoton ole kun tuntuu että en päässyt kuin puoliväliin volumessa kun alkoi riittämään jo. eli herkemmät nämä on kuin noi 6.5 impactit mitä mulla viimeks oli ton mankan perässä pari vuotta sitten.)
-------

tosiaan ihan kivan kuuloiset kaiuttimet. etenkin toi ilostutti ettei se diskantin ääni särkenyt korvaan..

siivosin niistä ritilöistä turhia osia irti.. vaahtomuovi hukkaan ja osa niistä ritilöistäkin tuli napsittua sivareilla pois.

ja siinä kun tuli leikittyä poppikoneilla totesin että taisi se peerless 10" hieman hajota.. alkoi kuulumaan räpsähtelyä sieltä jostain. hiljaa soidessa ei kuulu mitään.. keski volalla alkaa räpsähtleeen joku siellä. ei keskitttynyt siihen tänään sen enempää.. enemmänkin kuunteli ton etupään sointia.

huomenna kai mennään dire straitsin yms muiden normi testi levyjen kanssa istuskeleen silmät kiinni katotaan millasta tunnelmaa autossa on. tänään oli vaan mp3set käytössä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

takapuskurin sammal on kasvanut takaisin!

otan kuvan kun kerkeen ja lisään sen tähän viestiin todisteeksi..

pyörivä kivi ei sammaloidu.. mutta liikkuva auto sammaloituu? linttautuminen on hyvässä vauhdissa siis kai. hahahahah.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

i kid you not.

Kuva

Kuva

ja huumorin vuoksi offroadi tojota..

Kuva

kaivettiin, väännettiin, tunkattiin, tehtiin ajorampit, lievästi pahoinpideltiinkin peltiä ja sitten hinasin sen mersulla takasin mettätielle.. kaliita mustikoita sanoisin.

oli pölynen tiekin tota käydä mersulla auttamassa..
Kuva

Kuva

Kuva

takana ajelevia ei nähnyt lainkaan lasin läpi.. eikä muuten nähnyt muutenkaan sen pölypilven läpi joka auto teki

Kuva

Kuva[/img]

mitäs muuta on mersulle tehty.. ööööö.. ei korjailtu pelkästään ajeltu. tosin juuri äsken siivosin roskia pois säkillisen ja lisäsin työkalulaatikkoon itsevulkanoituvaa teippiä rullan ja ilmastointiteippiä (vanha kun loppumassa)..

yritin etsiä sopivaa metallilankaa että saisin ton mittariston irti.. ei löytynyt kuin liian löysiä :(.. alkaa ärsyttään toi että trippimittari ei liiku.. vaikkakin on 000km kohdassa. pitäisi tutkia mikä vikana. mä käyttäisin sitä mielummin matkan tarkistukseen kuin tota isoo mittaria. pitää jatkuvasti "muistaa" se luku.. tripin voi vaan nollata halutessaan ensin.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

No jos minä yritän teipata kameran ohtaani kiinni jsut sille aikaa ku omastani irrotan mittarin...tai mistä minä tiiän kummoset lapiot sulla käsien tilalla on..mulla ku kädet mahtuu sinne mittariston taakke ja on jonku verran voimaa sitä ulemmas työntää justiinsa sen verran että näkee mistä kannattaa ottaa näpeillä tai jollaki koukulla tai vääntyneellä ruuvarilla kiinni ja nyppästä se mittaristo ulommas.

En tiiä vielä' onnistuko mulla sen trpin korjaus vai ei...ku tuossa hyllyssä ollu se mittaristo ny 4kk, vaan yks toimiva on paikallaan.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

vaikkä käret mahtuis sinne taakke kurottaan niin toi muu kroppa ei sinne jalkatilaan sovi. hahah.

kyl sitä ettitään sopivan tukevat rautalangat jostain, kai niitä jossain tuolla "jemmassa/hukassa" on sopiviakin.

mitäs siinä trippimittarissas oli niiku vikana? jos se niiku tuli ehjäksi hahah.

mä niinku toivoisin kauheesti että tossa mun mailerissa (hauskempi sana kun kilometristi) olis joku pieni ja heleppo vika tyyliin joku piuha osittain irti mittarin takaa. (ihan niiku olisin täällä foorumilla jonkun nähnyt korjailevan omaansa joka pomppaili irti itsekseen ja lopetti pyörimisen? sun projekti?)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

pikkasen tehty taas,

pikkasen paikkamaalasin takaluukkua uudestaan.. tälläkertaa ihan mersun harmaalla. tai ainakin sen piti olla.. on pikkasen haalistunut toi mersu vuosien saatossa näemmä, väri ei oo läheskään sinneppäin.. vielä vähemmän toi alakerran stratusgrau.. sinnekkin pikkasen tuhrasin kivien kuluttamia oransseja kohtia piiloon.

hieman parempi siitä tuli kuin sillä vannehopeella paikattuna.. ei hyvä mutta vähän parempi.. tällä kertaa on kirkaslakkaakin kerros pari päällä. ei pääse vesi läpi huokeen maalin.

ja takaluukun tähti on taas paikallaan vaikka se yksi kiinnitystappi siitä merkistä puuttuu. kai se siellä pysyy kahdellakin tarpeeksi. jos ei pysy niin sitten pakkeloidaan ne kolme reikää umpeen ja maalataan yli taas. eipä tos takaluukussa mitään muutakaan tekstii ole ollut koskaan.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ajeltu taas tovi.. eli tankillinen.. 8.8l/100km kaupungissa yhä. eipä oo kulutus kauheesti heitellyt cityajossa. pikkasen tulee vaan välilla päiviä jollon rankaisee hieman autoa syyttä.. voisi mennä desin pari pienemmälläkin siis.

lisäsin öljyäkin taas. kyllä sitä jonnekin katoaa. litra ainakin tuli kaadettua tilalle.

hmm.. en oo muuten vieläkään vaihtanut öljyjä tähän. perkele. enkä tarkistanu peräöljyjen tasoa. enkä vaihtanu automaatin suodatintakaan.

kyl se perkele tekee paljon kun 10v tottui että on kaverilla halli ja nosturi johon pääsi väkertämään projektejaan aina välillä.. ja nyt ei enää sitä ole. jää kaikki normaalit extra huollot tekemättä. :(
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

jäi viikonlopuksi lainaan otsonointikone/ionisaattori.. voishan sen tuonne autoon laittaa pöhiseen tunniksi pariksi.. ja kesän seisoneeseen kesäautoon kanssa voisi sen laittaa kanssa.. kätevä peli. saa mahdolliset pahat hajut tapettua. :)

jos vaikka kävisi hakemassa kangaspesurinkin viikonlopuksi lainaan vielä huomenna niin jos kelit antaa myöten voisi pestä etupenkit talveksi mersusta. pitäny koko kesä tehdä.. aina sitä vaan siirtää.

kuten kaikkia muitakin projekteja.. nimimerkillä: saamaton.

edit: outo juttu. tänään on öljynpaine mittari toiminut koko päivän. yli yhdeksän ajoreissua ja joka kerta näytti lukemia. (normaalistihan se vain on maksimissa) nyt.. tyhjäkäynnillä lämpimänä näytti 1.5.. ajossa taisi olla +2.5. rasittaessa eli kiihdytyksessä kai tapissa eli 3. taitaa se siis ihan ehee olla vielä toi. -jääny sekin vika etsimättä että miksi se toimii vain joskus ja jouluna.. yleensä ei toimi kun kerran viikossa parissa. ja ei oo ennen toiminut kokopäivää joka starttauksen jälkeen.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

toivottavasti ei oo hangala. luultavasti mäkin onnistun siitä jotenkin sellaista tekemään sitten kun alotan.

tänään: otti kangaspesurin lainaksi loppuviikoksi.. päätti pestä ne penkit vihdoinkin. koska auto oli ennen puusepän työväline puupölyä on kiitettävästi penkeissä.. imurointi ei riittänyt pölyn imemiseen ekalla kerralla.. oli pakko tampata ja imuroida.. ja nyt sitten päätti että pesen pääliset erillään ja pesen ne alla olevat pääliset paikallaan..

ja alkoi sen takia tutkia noita penkinpäälisiä tarkemmin..

eli alkuperäiseen penkkiin on tullut reikäkuluma (siihen reunaan missä kaikilla se on)

tämä on sitten peitetty uudella penkinpäälishupulla.. ihan hyvä laatuisella sellaisella.. tekomuovi seläntausta ja penkin alareuna jne. (ei ole niitä kuminauha kiinnitysrenksuja tässä. en tiedä millä on kiinni siis)

ja ajan saatossa tähän pääliseen on tullut myös reikä.. siihen samaan kohtaan..

joten.. joku on ostanut toiset penkinpääliset ja vetäneet sen siihen aikaisemman päälle.. *huokaus*

ei se mitään.. niissäkin on kulunut reikä ihan samaan kohtaan..

eli siis.. penkki+päälinen+päälinen ja reiän reiän reikä. (noiden kahden sarjan hinnalla olisi kai joku jo korjauttanut sen penkissä olevan reiän uudella kankaalla)

nyt iski dilemma.. mitä MINUN pitäisi tästä edetä.. jatkanko samalla linjalla eli ostanko uudet penkinpäälishuput ja asennan ne kolmannet siihen päälle vielä?

hmm.. en taida. hahahhaha

joten aloin repimään päälimmäistä suojusta irti.. tiukassa oli sekin vaikka oli niillä kuminauhoilla ja koukuilla kiinni.. loppujen lopuksi päätin lopettaa niiden säästämisen ja leikkasin puukolla sen palasiksi. niiden ainut hyvä puoli oli se että niissä oli iso "kartta"tasku takapuolella. (alle ollevassa ei ole)

kauhee taistelu oli vaan sen niskatuen irroittamisessa.. oli pakko tulla googlettaan nettiä että löytää sen kikan millä irtoavat. (se verhoilun sisällä oleva nappula jota painamalla lukitus aukeaa, se on n.10cm yläreunasta alaspäin oven puoleisen tangon juuressa ainakin kuskin penkissä.)

vasta sen jälkeen turvauduin taskuveitseen.. oli se penkinpäälinen laitettu kyynärnojan kiinnityksen alle.. enkä tod alkanut etsimään lenkkiavainta saadakseni nojan irti että saan penkinpäälisen irti.. eikun kiinanihme silppuamaan penkinpäälinen osiin.

sitten alkoi oleen jo usko loppu ja kylmä ja hämärtää.. olkoon.. imuroin ne penkit ja lattian.. on helpompi sitten alkaa pesemään niitä tolla kangas/matto/paineruiskupesimellä.. ei tartte sen enempää tehdä valmisteluita sitten huomenna/ylihuomenna/yliylihuomenna/joku päivä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Esikammiot irtoo helposti kunhan on vaan työkalut. Se irrotushylsy makso n.50€ työkalutorilla ja sen esikammion ulosvetimen pystyy tekemään ylimääräsestä suuttimesta johon toiseen päähän hitsataan vetovasaraan sopiva mutteri. Ja ennen kun alat vetovasaralla esikammiota nykimään niin muista ottaa hehku pois :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

just. eli multa puuttuu siis vielä se työkalu, ylimääräinen suutin ja se vetovasara! hah. eli rahaa palaisi työkaluihin ja extra osia pitäisi jostain löytää myös..

testataan ensin sen suuttimen prikan vaihtoa jos se riittäisi. se on paljon halvempaa. :)

pirun sade. piti ne penkit pestä tänään. ja harkita tota suutin jumppaa. taitaa joutua menemään töihin sitten sen sijasta. (oi oispa lämmin autotalli.. tai edes kylmä sellainen jossa mahtuisi avaamaan konepellin tai edes oven tms)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

yritti. ja vaikeaksi se sitten tuli.

klink sanoi prikka.., silloin kun katosi mersun konehuoneeseen.. tai sinne pohjallepäin se kai meni.. hukassa on.. ei näy ei kuulu eikä oo ees magneettinen se suuttimen lämpöprikka. ja minä perkele vielä ostaessa mietin että ottaisko toisenkin varmuuden vuoksi.. en ottanu sitten.

saatanan perkeleen helvetin vitun lauta. nyt on auto pihassa jumissa ainakin maanantaihin saakka ja mies sen mukana kunnes kauppa aukeaa joka myy noita prikkoja. ottaa päähän..

ensin se lainattu 27mm itsetehty hylsyhitsaus oli liian pitkä että se olisi sopinut just tohon 5s sylkyn kohtaan.. siinä menee se vivusto häkkyrä koneenpäällä just siinä kohdassa.. eli oli mentävä motonettiin kiireellä ennenkun menee kiinni (vartti aikaakin jäi) ettimään 27mm hylsyy. löytyi ja se sopi paikkaan juuri ja juuri ettei tarvinnut mitään purkaa.

vaikein irrottaa oli ne takasinpaluu letkut..ne oli tiukassa.. kaikki muut aukesi nätisti. imurilla imin tippuneet roskat siitä suuttimen reiän kohdilta.. (sinne meni se vanha prikka samalla.. huokaus.. mutta ei se sillon haitannut uusi oli lompakossa turvassa vielä sillon)

ja eikun uuden asennukseen.. juu lähellä oli ja sitten se irtosi otteesta ja sanoi moimoi mennessään.. vittu.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

:? Pölypussista dyykkaamaan vanhaa prikkaa? Joskus joutunut itsekin kaivamaan muutaman imetyn esineen sieltä..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

joo.. se tulee eteen jos on ihan pakko autolla päästä jonnekkin..

on sitä kotiavaintakin joskus sieltä pussista haettu että pääsisi sisälle taloon.. ja 50e seteliä.. ja kännykän sim korttia..

on vaan sen verran ilkee homma kun pussi on ihan täynnä (tietenkin) ettei millää viitti alkaa sitä huvikseen tekeen.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

uusi prikka asennettu.. (ensin tietenkin se tippui koloon väärinpäin ja sitten sitä ongittiin ylös jne..)

suutin paikalleen helposti.. kiristetty.. löpölinja myös ongelmitta.. mutta taas.. eniten aikaa meni niihin takaisin kierrätys letkuihin.. oli niin tiukkoja asentaa.. etenkin se keskemmällä oleva. lopulta vaihdoin uuden putken ja asensin sen.. tiukka sekin oli mutta päälilankoja poistamalla se sentään mahtui tapin ja suuttimen rungon väliin helpommin.

kone käyntiin..

äh ei sittn.

akku loppu. -->lataukseen.

-odottelua-

uusi yritys ja laakista käymään.. ei taida kuulua tsupsutusta enää.. varma en ole koska joku kalkattaa kovaa nyt koneessa.. se peittää suhinat.. onhan toi kone ennenkin kalkatellu kylmänä etenkin enemmän.. joten luulen että kun sen saa lämpimäksi ajettua se hiljenee kai taas.

ei näy diesel vuotojakaa.. tutkitaan asiaa joku toinen päivä. nyt on jo kiire töihin.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mitäs nyt on tehty..

joo penkit pesty, mattoverhoilupesuri-mikälie-laite-toi-onkaan. puhdasta vettä sisään laitoin ja ruskeaa kadoin lopuksi ulos.. eli taisi se jotain tehdä muutakin kuin vain kastella penkit.

kuskin jalkatilan ja ovipaneelinkin suhauttelin sillä märäksi.. ei viitsi enempää.. aika kostea tunnelma tuli tuollakin sisälle jo.

pitäsköhän sinne viedä joku defa puhaltamaan yöksi puolen tunnin välein tms ?

kattoo ny jos huomenna jaksaisi siivota takaluukusta romua pois tieltä että saisi senkin pestyä.. tai ainakin imuroitua.

------_------

suutin ohivuoto taisi korjaantua.. supsutusta en kuullut tänää enää.

mutta toi kilketys kalina ottaa päähän että mikä siellä valittaa.

kunhan saan uuden muistikortin kameraan voin harkita sen kuvaamista/äänitystä ja laittaa linkkiä jonneki juutuupii.. pitää kai sitäkin joskus yrittää.

______-________
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

kyllä muuten kärsiä sai kun kasteli penkit.. kaikki lasit aina huurussa yli viikon.. nyt on helpottanut..

enivei.. tärkeintä.. tossa viime viikolla auto seisoi pari päivää (harvinaista) ja akku oli täysin tyhjä kun sitä yritti startata. (11.7v näytti multimeetteri)

ok ajelen tosi lyhyitä pätkiä usein.. kai se akku siitä hiljakseen viikkojen aikana tyhjenöö. eikun 4ah laturiin 10-12h ajaksi ja sitten puolen tunnin ajelu retki vielä päälle. auton laturi lataili 13.5v tyhjäkäynnillä.. onhan se hieman matala kai (ollut 13.8-14v kaikissa muissa autoissani ennen) mutta pitäisi riittää. en vaan kerinnyt sitä mitata kierrosten kanssa kun piti lähteä töihin.. noh on sitä kuitenkin ladattu niin pitäs mennä taas.

menikin 3 päivää aika ok. lyhyitä alle 5km siirtymiä sinne sun tänne.. sitten auto lepäsi viimiset kaksi päivää. ja nyt kun aatteli kauppaan lähteä kun kuumekin laski itteltä..

vi starttar nu! mutta ei.

semmonen hidas voimaton ännggnn änggn suururuurrrr.. kojelaudankin valot nyykähtivät..

jassoo.. hetki odotus..

uusiksi hehkua ja sitten änngg ännnnggg klikkkkkkk sanoo solenoidi.. ei jaksa vetää enää.

thäts it. fakin fak.

...eikun lainaauto alle ja kauppaan 10min ennenkun ne menee kiinni..

takaisin tullessa konepelti auki ja nyt on mersuuppi taas laturin päässä. taas kerran 11.7v näytti. taitaa olla finito se akku silti.

mistäs löytäis halavalla joko
1.halvalla hyvän "optiman" tai ihan optiman.
tai 2. jotain 100ah akun. (lisää kränkki virtaa kun tila riittää siihen.. ja nykynenkin akku on 100ah)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

kolmatta kertaa viikkoon pariin on akku tyhjänä näemmä.. alle 12v oli aamulla taas. :(

juuri oli 15h latauksessa 6a laturin päässä ja ajelin sen kanssa vielä puolituntia pelkästään lataillen akkua lisää.. ajelun jälkeen annoin akun levätä puolisen tuntia ja mittasin 12.7v.. hyvältä näytti silloin siis.. otti latausta vastaan jne.

eilen sitten oli 6 starttausta ja lyhyitä siirtymiä. (kauppa. motonet. pankkiautomaatti. kaveri. koti.) 30km yhteensä ajelua.

ja nyt taas alle 12v akussa. pah. laitoin taas muutamaksi tunniksi laturiin jos sillä saisi vielä ainakin huomisen ajeltua ja etsittyä vikoja. (ettei ole pelkkä joku virran katoamis efekti vaan tosiaan akku romuna. ilkee sijoittaa uuteen akkuun iso raha jos vika onkin johdoissa tms)

trane 100ah on muuten kyseessä. (ei ole akusta naarmutettu osto ja asennus päiväyksiä joten ei voi tietää kuinka vanha on kyseessä, pari vuotta kai.)
tää on pari kertaa pärjännyt tm tms testissä ainakin 70ah luokassa.. mutta en taida siltikään uutta heiltä ottaa jos tämäkin nuukahtaa näin nopeasti. (aiemmalla omistajalla auto ollut 4v ja muistaakseni edellistalvena sanoi ostaneensa tän tranen akun.. eli 2v tuli täyteen just)

exide akut mulla pannassa.. niitä en osta enää.. mulla ollut kolme niitä (kaksi itellä ja yksi isällä) ja yksikään ei kestänyt yli 2v. pahin oli se mikä oli tojotassa.. voltit oli ok, 12.6v viikon seisonnan jälkeen.. mutta amppeerit oli karussa.. eli ei ollut virtaa mutta voltteja oli. hieno ettiä sellasta vikaa.. laturilla sai ladata jne ja mitään ei tapahtunut. ja se isän exide oli tallissa vara-akkuna meillä ollut koko kesän. (käytetty valoja ja oli veneessä jne..) eli toimiva akku oli kesällä ja talvella kun yritin siitä antaa virtaa omaani, siinä olikin sama vika! voltit ok mutta kränkki virrat nollissa.. valot vain himmeni kun avaimesta käänsi.

-se otettiin ehjänä pois aiempana talvena ensin siskon autoon josta hajosi akku joulupyhinä.. ostettiin uusi akku, varta isälle sitten välipäivinä, ja pari viikkoa myöhemmin sisko sai takuuseen oman akkunsa ja palautti exiden meille.. joten siksi se jäi vara-akuksi.

----
tuolla toisaalla sähkö osastolla on myös mainintaa tästä.
.......
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

suoraan ajosta (3min jälkeen, kun kävi sisältä hakemassa fluken) akussa oli 12.76v.

sen jälkeen mittaili tyhjäkäyntilatausta.. lämpimänä starttauksen jälkeen näytti lataavan heti 13.41v. ja siitä kun auto raksutti niin lataus nousi hiljakseen 14.11v saakka. (sitten alkoi itseä väsyttää se sinne kurottelu ja lopetin.. se latausvolttien nousutahti oli siihen mennessä hidastunut reippaasti jo.. luultavasti ei kovinkaan paljoa enää nousisi vaikka odottelisi kauankin)

pitää kai oikeesti mennä toi akku testauttaan jonnekkin akkumyymälään kun kerkee.. yksi kehui lehdessä ilmaista testiä.

--------------
nakutus kolkututus koneessa on kova ja äänekäs. ei se sisälle kuulu mutta ulos ja kun siinä koneen vieressä akkua mittaili alkoi häiritsemään.

pitelin suutinputkia siinä ja tuntuisi että se etummainen tärisisi enemmän kuin muut.

pitäisikö yrittää lamppuöljyä laittaa diesel suodattimeen jos sillä saisi suuttimen auki puulattua? sitä kun litran hain joku motonet reissu. (silloin kun huomasin että taitaa olla 2tahtiöljy se ainoa litku jota motonet myy jolle ei oo vaihtoehtona sekä kalliimpi brändi merkki ja motonetin oma litkumerkki.. oli vain kallis ja vähän halvempi brändituote myynnissä. öljynvaihtoa varten aattelin lamppuöljyä laittaa nostajien yms puhdistamiseksi öljyn sekaan.. mutta käsitin että toimisi myös suutinputsauksessa)

yritin ottaa kameralla videota teillekkin kuultavaksi mutta oli se muistikortti yhä vieläkin täynnä! -en poista kortilta mitään hyvää kuvaa.. ostan uuden kortin. (alkuperäiset kuvat on siellä varmuuskopiona jos tietokoneille käy jotain) yritin ostaa uuden kortin jostain mutta siitä on tehty liian vaikeaa.. pitää muka ensin löytää myyjä joka avaa kaapin lukosta että saan sitten valita millaisen kortin haluan.. paskat sanoin ja kävelin pois kaupasta. ja sitten se on unohtunut.

------
mainitsinko tämän jo vai en.. tankkasin 5eurolla bensaakin mersuun.. kyllä tuntui hieman väärältä diesel autoon bensaa laittaa. mutta nyt on se turvavara että bensan kanssa ei toi kesädiesel mitä tankissa on ei hyydy vaikka tulisikin kova pakkanen yhtäkkiä. (kuluu hitaasti toi puolikas tankki) joten varmuuden vuoksi ennakoin pakkasia. sitten vasta kun tankki tyhjä mennään ottaan talvilaatua.

(sen muuten hiuomasi kun firmat vaihtoi talvilaatuun.. tuli noin 3c lisää hintaa)

viime vuonna olinkin jäädä tienposkeen kun kesälaatu veti hyhmään kesken neljän ruuhkan. maanitellen sain auton ajettua pois isolta tieltä parin kolmen epätoivoisen starttauksen kanssa ensimmäiselle sivutielle.. siellä istuin autossa lähes tunnin pitäen autoa käynnissä kunnes se hyhmä hieman suli (suodattimessa kai oli) ja auto alkoi käymään normaalisti. tänä vuonna yritän etten sen takia jää tien sivuun että on kesälaatua tankissa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ajeli pari päivää taas välillä kai.. lyhyitä pätkiä jne.. mutta eilen ajelin päivän päätteeksi huvikseni sen 30min putkeen että latautuisi akku hieman..

aamun tulos akusta 12.05v. ei helvata! luulisi enemmän olevan.

joten kävi akkumyymälässä testauttamassa akun.. eipä se ihan uusi enää ollut mutta ei mikään romukaan vielä heidän perusteella.

akun kyljessä olevassa tarrassa oli merkitty kylmäkäynnistysvirraksi vain 500a.. joten kaveri mittasi sen perusteella ja hyvä akku tuloksena.

sitten kun mietittiin asiaa että ei 100ah akussa voi olla vain 500a vääntöä.. (luki lapussa mitä luki) niin mitattiin sen mukaan että akussa olisikin 700a arvona.
-ja toimiva akku silti kyseessä muka.

kello löi jo viisi ja firma menossa kiinni niin en viittinyt pyytää enää mittaamaan kolmatta kertaa 850-900a kränkki virran oletus perusteella, mitä tollasessa voisi olla ehkä.

-----
mitä tästä opimme.. emme mittään.. eli pakko tosiaan alkaa jaakaaman virtavuotoa sulakkeiden päästä. jos jonnekkin menee omin luvin amppeereja vaikka mitään ei ole päällä.

omat arvaukset sellaisista jokka voisi aiheuttaa ongelmia koska ne eivät toimi muutenkaan:

sähkökattoluukku, ei kuulemma toimi aiemman omistaja sanoi. en oo ees kokeillut koska en sitä tarvinnut oikeastaan lainkaan. olkoon kiinni.

takaluukun sulkuavustin, ei todellakaan oo toiminut. aina saa olla paukuttamassa luukkua että menee kiinni saakka. (johtonipuissa taisi olla ihan selvää kulumaa saranoiden luona joskus kun sinne katoin.. ja oisiko osa ihan katkaistu/katki niistä johdoista.)

sisävalo (uusi huomio) joka oven ollessa auki väräjää välillä. eli jotain kontakt häiriöö on siinäkin lampussa tai ovikytkimissä. mutta ei se jää hehkumaan tai palamaan sen jälkeen kun ovi on suljettu.

poppivehkeet. ihan itte asensin ja luulisin että sen osaan jo. mutta kai nekin pitää raakata pois. (ensin vahvarilta sulake irti ja sitten mankka käteen kojelaudasta.) .-mutta ensin tutkin auton sulakkeista läpikulkevaa virtaa multimittarilla.

pitää vaan ensin opetella asiaa hieman netistä jos siellä olisi selkokielisiä ohjeita.. kuvilla ja kaikkee. :) onnellisesti unohtanut ne sähköopin tunnit sieltä jostain menneisyydestä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mittasin sulakkeista.. yhdestä tuntui olevan vikaa.. se oli palanut poikki.

numero yksi.

ja siihen kun iski multimittarin väliin niin näytti 167ma (eli 0.167a) kulutusta.

eli taitaa olla hieman liikaa?

eli mikä tuolla syö virtaa?

sen fuse 1 (16a) perässä pitäisi olla
cigarlighter, switch heatable rear window, glove compartment light, rear wipe wash system. (ortho. back rest, folding head restraints/rearcompartment, radio)

ja minusta vielä edellispäivänä ainakin toi takalasinlämmitin toimi normaalisti..
hanskalokerosta en tiijä en sitten viime viikon.
sikarisytkää en oo käyttäny koskaan.
takalasinpesuri (pesuri ei toimi tai ei oo ees vettä ollu koskaan.. pyyhin toimi ainakin alkuviikosta)
radiosta en tiijä.
mitää orttoja mulla ees ookkaan.

---editti----
mittasinmpa toisella mittarilla jossa oli isompi amppeerien kesto (epävarmemmalla tai siis paljon vanhemmalla jota ei oo kai koskaan tarkistettu) akunnavasta kulutuksen myös.. 0.12a (ja tuo sulake 1 oli poissa silloin vielä.) eli siinä vaiheessa alkoi vituttaa. jonnekkin menee vielä jotain 0.12a jota en huomannut sulakkeista muutakun jossain rivillä oli yhdessä 0.04a. luultavasti missasin siis jostain toisestakin sulakkeesta pikkusia hävikkejä.. tai jotain.

--------
editti 2..
-------
kävi katsomassa tämän blogin etusivua ja siellä oli maininta että aiempi omistaja olisi ostanut ja vaihtanut akun 2010.. ja itse ostin auton keväällä.. eli ei kauhean vanha akku vielä. vuodesta kahteen. -siinä rajalla että olisiko se voinut jo mennä entiseksi, kun tuntuu että akutkin nykyisin rakennetaan hajoamaan heti takuun jälkeen. kuten kaikki muutkin.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”