Kooee:n ainakin puolivuosikymmenen käyttöauto S124 300d
Kooee:n ainakin puolivuosikymmenen käyttöauto S124 300d
Vuosi sitten tuli suutuspäissään vaihdettua väykky (S210, 320cdi) volkkariin, jolla tulikin ajettua melkien 20 tkm. V6 Bensakoneinen, automaattivaihteinen ja nelivetoinen kulutti bensaa tolkuttomasti (kesk. 10.9l/100km) menohaluihin nähden.
Vaihtoa suunnitellessa tuli jälleen huomattua miten hieno sijoitus auto on
eipä tuolla volkkarilla enää paljoa saanut.
Tähteä oli ikävä keulalle, joten piti löytää hyvä w124 koppanen mese.
Pitkällisen etsimisen jälkeen tuli hankittua 300D voimamoottorilla oleva farkku. Kutosesta en luovu, jotenkin vaan on sen ääneen tykästynyt.
Tuossa omassa lintassa on mittarissa 310 tkm, uskokoon ken tahtoo
Vuosimalli on 1992, näkyy valmistetun alkuvuodesta.
Varusteina on ASD, ilmastointi, webasto, kattoluukku, sähköikkunat edessä ja takana, automaattivaihteisto, ulkolämpömittari.
Alunperin väri on ollut tummansininen? mutta sittenmin maalattu varsin siististi hopeanharmaaksi.
Ostaessa ei toiminut öp,polttoaine,lämpö-ja kiekkamittarit. Ei muuta kuin mese.fi-sivusto käyttöön ja vika löytyi ennen kuin olin nähnyt koko autoa livenä. Sulake 5 palanut.
Rys.. Eiku venäläisltä nettisivulta löydetty lisävarustelistaus oli sikäli mieleinen, että lintasta löytyy ASD! Tosin sitä ei tiennyt autoa myyvä mieskään. Merkkivalolamppu oli poistettu ja tietty se paloi koko ajan. Laitoin uuden polttimon ja luin vikakoodit, jarruvalokytkin vaihtoon ja vikakoodien tyhjäys, kas autossa on toimiva ASD.
Vakionopeus-säädin ei toimi, joskus saattaa vetää hullut, eli kaasun pohjaan kun laittaa säätimen päälle, kerran on jopa toiminutkin ihan ok.
Vaihdoin kondensaattorit ja kävin juotokset läpi ohjainlaitteesta mutta eipä tuohon tullut apua. Testasin että servo toimii ja se vaikuttaisi olevan kunnossa, joten tilasin "uuden" ohjainlaitteen saksasta.
Ohjainlaite on vaihdettu kyllä jossain välissä, koska siinä oli tussilla kirjoitettu tempomat ja se on valmistettu 10/86.
Öljynpainemittari tipahteli välillä nollille mutta palautui kopautuksella takaisin ruotuun, joten mittaristo irti ja juotokset läpi. Sekin toimii nyt
Samalla katselin että, jos mittaria on "ruuvattu", se on tehty siististi, ei näkynyt mitään jälkiä sellaisesta matkamittarin rattaissa.
Pahin löytö oli mittaristoa irroittaessa löytynyt viritys, jolla SRS-valo oli saatettu toimimaan. Ryöstäjillä oli otettu pesunesteen loppumisen merkkivalolta virrat myös SRS-valoon ja alkuperäiset johdot oli irtaallaan mittariston takana.
Aloitin tutkimaan mitä SRS-järjestelmä kertoo ja kyllähän se kertoikin:
4,5,6,8,9 ja 10
Poistelin vikakoodeja ja jäljelle jäi 4 ja 10.
10, eli että järjestelmä olisi joskus aktivoitunut, eli autolla olisi ajettu kolari, aiheuttaa sen että ohjainlaite menee uusiksi. Toki tuo voi tulla myös ohjainlaitteen maaviasta.
Kolarista en kyllä oikeen löydä merkkejä, tai sitten se on korjattu hyvin.
Kulkee suoraan ja muutenkin on ryhdissään.
Vika 4 eli apparin bägin paukku pitää mittailla ja tutkia mitä sieltä löytyy.
Onhan tuossa vielä laittoa:
Etujouset pitää vaihtaa, kuskinpuolen on poikki ja muutenkin etupää on matalalla.
Käsijarru ei toimi, tai toimii tosi heikosti.
Pumppu kaipaa säätöä, tyhjäkäynti on aika epätasainen.
Onko muuten osaavaa pumpputaitajaa lähempänä kuin ppd?
Samalla voisi houkutella muutaman hepan lisää.
Ellei ihan järjettömiä ongelmia tule, tuolla olisi tarkoitus ajaa seuraavat 5-6 vuotta. Sitten siitä joutaa jo tekniikka telahärveliin.
Vaihtoa suunnitellessa tuli jälleen huomattua miten hieno sijoitus auto on
eipä tuolla volkkarilla enää paljoa saanut.
Tähteä oli ikävä keulalle, joten piti löytää hyvä w124 koppanen mese.
Pitkällisen etsimisen jälkeen tuli hankittua 300D voimamoottorilla oleva farkku. Kutosesta en luovu, jotenkin vaan on sen ääneen tykästynyt.
Tuossa omassa lintassa on mittarissa 310 tkm, uskokoon ken tahtoo
Vuosimalli on 1992, näkyy valmistetun alkuvuodesta.
Varusteina on ASD, ilmastointi, webasto, kattoluukku, sähköikkunat edessä ja takana, automaattivaihteisto, ulkolämpömittari.
Alunperin väri on ollut tummansininen? mutta sittenmin maalattu varsin siististi hopeanharmaaksi.
Ostaessa ei toiminut öp,polttoaine,lämpö-ja kiekkamittarit. Ei muuta kuin mese.fi-sivusto käyttöön ja vika löytyi ennen kuin olin nähnyt koko autoa livenä. Sulake 5 palanut.
Rys.. Eiku venäläisltä nettisivulta löydetty lisävarustelistaus oli sikäli mieleinen, että lintasta löytyy ASD! Tosin sitä ei tiennyt autoa myyvä mieskään. Merkkivalolamppu oli poistettu ja tietty se paloi koko ajan. Laitoin uuden polttimon ja luin vikakoodit, jarruvalokytkin vaihtoon ja vikakoodien tyhjäys, kas autossa on toimiva ASD.
Vakionopeus-säädin ei toimi, joskus saattaa vetää hullut, eli kaasun pohjaan kun laittaa säätimen päälle, kerran on jopa toiminutkin ihan ok.
Vaihdoin kondensaattorit ja kävin juotokset läpi ohjainlaitteesta mutta eipä tuohon tullut apua. Testasin että servo toimii ja se vaikuttaisi olevan kunnossa, joten tilasin "uuden" ohjainlaitteen saksasta.
Ohjainlaite on vaihdettu kyllä jossain välissä, koska siinä oli tussilla kirjoitettu tempomat ja se on valmistettu 10/86.
Öljynpainemittari tipahteli välillä nollille mutta palautui kopautuksella takaisin ruotuun, joten mittaristo irti ja juotokset läpi. Sekin toimii nyt
Samalla katselin että, jos mittaria on "ruuvattu", se on tehty siististi, ei näkynyt mitään jälkiä sellaisesta matkamittarin rattaissa.
Pahin löytö oli mittaristoa irroittaessa löytynyt viritys, jolla SRS-valo oli saatettu toimimaan. Ryöstäjillä oli otettu pesunesteen loppumisen merkkivalolta virrat myös SRS-valoon ja alkuperäiset johdot oli irtaallaan mittariston takana.
Aloitin tutkimaan mitä SRS-järjestelmä kertoo ja kyllähän se kertoikin:
4,5,6,8,9 ja 10
Poistelin vikakoodeja ja jäljelle jäi 4 ja 10.
10, eli että järjestelmä olisi joskus aktivoitunut, eli autolla olisi ajettu kolari, aiheuttaa sen että ohjainlaite menee uusiksi. Toki tuo voi tulla myös ohjainlaitteen maaviasta.
Kolarista en kyllä oikeen löydä merkkejä, tai sitten se on korjattu hyvin.
Kulkee suoraan ja muutenkin on ryhdissään.
Vika 4 eli apparin bägin paukku pitää mittailla ja tutkia mitä sieltä löytyy.
Onhan tuossa vielä laittoa:
Etujouset pitää vaihtaa, kuskinpuolen on poikki ja muutenkin etupää on matalalla.
Käsijarru ei toimi, tai toimii tosi heikosti.
Pumppu kaipaa säätöä, tyhjäkäynti on aika epätasainen.
Onko muuten osaavaa pumpputaitajaa lähempänä kuin ppd?
Samalla voisi houkutella muutaman hepan lisää.
Ellei ihan järjettömiä ongelmia tule, tuolla olisi tarkoitus ajaa seuraavat 5-6 vuotta. Sitten siitä joutaa jo tekniikka telahärveliin.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
komia on tavoite. (taitaa se itselläkin aina siihen yli 4v venyä auto kun auto jos se vaan ehjänä pysyy)
tekevä ja osaava mies kun on jo tuollaiset viat on tutkinut, etsinyt ja korjannut. eli ei ees epäilytä ettei tavoite täyty.
ja juu.. kuvat aina kivoja. huonotkin.
tekevä ja osaava mies kun on jo tuollaiset viat on tutkinut, etsinyt ja korjannut. eli ei ees epäilytä ettei tavoite täyty.
ja juu.. kuvat aina kivoja. huonotkin.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Ei EI EI ja EI, sitte ku päätät että oot ajellu sillä riittävästi eestaas sinnesuntänne ja välillä käyny tuollaki...ja tullu sieltä poiskin, ni sitte...................................................................................................................laitat sen foorumilla myyntiin, tuon ikäisellä on vierlä montakymmentä tuhatta sataa ajamatonta kilometriä edessäpäin, ei se ole valmis kierrätykseen....ku myynnin kautta...romukoppaan sitä ei vielä saa moneen vuoteen laittaa...sen voi retusoida ehjemmäks...ja liittää linttaklubiinEllei ihan järjettömiä ongelmia tule, tuolla olisi tarkoitus ajaa seuraavat 5-6 vuotta. Sitten siitä joutaa jo tekniikka telahärveliin.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Kuvia... Tulossa. Tuossa nyt yksi alkuun:
Eihän noissa sähkövioissa tuon ikäisessä ole vielä pahempaa ongelmaa, ei ole välylätekniikkaa eikä valokuituja. Valmistuin 1991 raskaankaluston sähköasentajaksi, joten tuo sopii minulle hyvin. Tuohon vielä minunkin opit riittää.
Eihän noissa sähkövioissa tuon ikäisessä ole vielä pahempaa ongelmaa, ei ole välylätekniikkaa eikä valokuituja. Valmistuin 1991 raskaankaluston sähköasentajaksi, joten tuo sopii minulle hyvin. Tuohon vielä minunkin opit riittää.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Taas on ajettu ja vähän huollettukin.
Etujouset (kiitokset puristimien lainasta!), alapallot, alatukivarren puslat ja säätöpultit tuli vaihdettua.
Keula jäi perään nähden ylös, joten takajouset pitää vaihtaa jossain vaiheessa.
Turvatyynyjen ohjainlaite tuli vaihdettua ja nyt ei vikakoodeja ei enää ole ja merkkivalon mukaan kaikki on ok.
Matkaa on tullut taitettua n. 2000km kuukaudessa ja kulutus näyttää olevan 8,6 l/100km.
Tulevaa, tiedossa olevaa remonttia:
- Etulevyt ja palat
- Takapalat ja käsijarruvaijerit
- Takajouset
- 4-pyörä suuntaus
- Suodattimia ja öljyjä koneeseen
- Suutin ja pumppu huolto
Eipä vielä ole pahemmin kaduttanut siirtyminen mersuleiriin...
Etujouset (kiitokset puristimien lainasta!), alapallot, alatukivarren puslat ja säätöpultit tuli vaihdettua.
Keula jäi perään nähden ylös, joten takajouset pitää vaihtaa jossain vaiheessa.
Turvatyynyjen ohjainlaite tuli vaihdettua ja nyt ei vikakoodeja ei enää ole ja merkkivalon mukaan kaikki on ok.
Matkaa on tullut taitettua n. 2000km kuukaudessa ja kulutus näyttää olevan 8,6 l/100km.
Tulevaa, tiedossa olevaa remonttia:
- Etulevyt ja palat
- Takapalat ja käsijarruvaijerit
- Takajouset
- 4-pyörä suuntaus
- Suodattimia ja öljyjä koneeseen
- Suutin ja pumppu huolto
Eipä vielä ole pahemmin kaduttanut siirtyminen mersuleiriin...
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Jep,toinen tyytyväinen täällä>euro/kilometri lienee kohtuullinen volkkariin ja mun ex. bensarosvo vikasimulaattori volvoon 850 2.4 20v> 12l/100 helposti talvella nurkkaajossa ja 15 onistui yhtähelposti ,eikä tuo etuvetosuus/"audin" vikavirta vitonenkaan kelvannu näin vanhan liiton neli/takavetosten ei "vajaapyttysten" ystävälle>sitten, kun formulat muuttuu etuvetosiksi ostan seuraavan....muuten pysyn neli ja takapotkusten kannalla edelleen .Kooee kirjoitti:Taas on ajettu ja vähän huollettukin.
Etujouset (kiitokset puristimien lainasta!), alapallot, alatukivarren puslat ja säätöpultit tuli vaihdettua.
Keula jäi perään nähden ylös, joten takajouset pitää vaihtaa jossain vaiheessa.
Turvatyynyjen ohjainlaite tuli vaihdettua ja nyt ei vikakoodeja ei enää ole ja merkkivalon mukaan kaikki on ok.
Matkaa on tullut taitettua n. 2000km kuukaudessa ja kulutus näyttää olevan 8,6 l/100km.
Tulevaa, tiedossa olevaa remonttia:
- Etulevyt ja palat
- Takapalat ja käsijarruvaijerit
- Takajouset
- 4-pyörä suuntaus
- Suodattimia ja öljyjä koneeseen
- Suutin ja pumppu huolto
Eipä vielä ole pahemmin kaduttanut siirtyminen mersuleiriin...
Ps. onhan nämä sivutkin paremmat.... !
Ja ei nyt aivan huonot siellä volga osastollakaan,> toivottavasti ei sitten kukaan heikäläinen vallan mieltään pahoita henkilökohtaisesta mielipiteestäni .
Olipaha itelläki pari vuotta sitte vähä ylimäärästä ja aattelin että laitampa "uuden" auton. 1998 Seat cordoba Tdi. Ei syöny polttoainetta mutta öljy maistu ja sen piti olla hyvä auto ja p*skat... Sitte ajelua 850 volvolla, sierralla, aspenilla, capricella, vähä aikaa tuolla 200 pensamersulla ja sitte tuli tuo e300d ja ohan se mukava vehe!!!
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Tai siis aspeni ja capricehan olivat aivan hillittömän makkeita vekottimia mutta nämähän on erikseen
Entisiä:
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
190 2,5d 1988
w124 200 pensa 1992
E300d aut. 1994
300d 1990
200d 1989
A124 230 cabriolet
Vw passat 2004 1.9Tdi
MB w210 200cdi
Harrasteet:
Plymouth Fury 1965
Ford Escort mk2 1976
Dodge Dart GT avo 1967
Pn se vaan tuo 124:nen kaunis auto. Pitää tuo oma Belgian tuliainen vielä tullata, niin saa nauttia 124:n ajo-ominaisuuksista ja äärettömästä laadun tunteesta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
On siellä asiaakin, mutta mietippä miksi tämmönen Volvo hörhö majailee MeselläKöster kirjoitti:Ja ei nyt aivan huonot siellä volga osastollakaan,> toivottavasti ei sitten kukaan heikäläinen vallan mieltään pahoita henkilökohtaisesta mielipiteestäni .
Tähän kyseiseen S124:seen... Vallan nätti auto, ei voi moittia.
Lisävalojen asennus kiinnostaa? Oletko laittanut kiinnityspultit suoraan maskin läpi ja taakse paksut korinaluslevyt? Vai ruuvasitko maskin taakse vahvikkeet? Onko ylätukia... Kuvia asennuksesta.
Niin, muistinko mainita. Tyylikäs auto.
Lisävalot ovat edellisen omistajan kötöstyksiä. Näkyy olevan kiinnityspultit maskista läpi, takana isot prikat. Tukia ei ole ja muutenkin asennus on vähän "kevyt".Pappi kirjoitti:On siellä asiaakin, mutta mietippä miksi tämmönen Volvo hörhö majailee MeselläKöster kirjoitti:Ja ei nyt aivan huonot siellä volga osastollakaan,> toivottavasti ei sitten kukaan heikäläinen vallan mieltään pahoita henkilökohtaisesta mielipiteestäni .
Tähän kyseiseen S124:seen... Vallan nätti auto, ei voi moittia.
Lisävalojen asennus kiinnostaa? Oletko laittanut kiinnityspultit suoraan maskin läpi ja taakse paksut korinaluslevyt? Vai ruuvasitko maskin taakse vahvikkeet? Onko ylätukia... Kuvia asennuksesta.
Niin, muistinko mainita. Tyylikäs auto.
Suunnitelmissa olisi tosiaan jossain vaiheessa laittaa 500E:n ajovalojenlasit, saisi lisäpitkät pois maskista.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
7 viikkoa ja 4000 km takana S124:lla...
Normi huoltoa suodattimia, öljyt ja suodattimet on tullut vaihdettua sitten viime kirjoittelun.
Auto on toiminut hyvin, uusia vikoja ei ole ilmaantunut.
Dieseliä on kulunut 8,5 l/100km, nastarenkaat alla ja normaalia maantie voittoista ajoa.
Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa hehkut ja käyttää suuttimet kunnostettavana. Ilmeisesti kumpaankaan hommaan ei tarvitse irroittaa imusarjaa
Pumppua mietin, tekisikö sille mitään vai ei... Pitää katsoa miten koneen käytös muuttuu suutinhuollon jälkeen. Eihän tuo pumppuhuolto mikään kallis operaatio ole mutta pumpun irroitus näyttää työläältä.
Niin ja takajousetkin pitäisi vaihtaa jossain vaiheessa, ja käsijarru kunnostaa... No ajellaan välillä.
Normi huoltoa suodattimia, öljyt ja suodattimet on tullut vaihdettua sitten viime kirjoittelun.
Auto on toiminut hyvin, uusia vikoja ei ole ilmaantunut.
Dieseliä on kulunut 8,5 l/100km, nastarenkaat alla ja normaalia maantie voittoista ajoa.
Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa hehkut ja käyttää suuttimet kunnostettavana. Ilmeisesti kumpaankaan hommaan ei tarvitse irroittaa imusarjaa
Pumppua mietin, tekisikö sille mitään vai ei... Pitää katsoa miten koneen käytös muuttuu suutinhuollon jälkeen. Eihän tuo pumppuhuolto mikään kallis operaatio ole mutta pumpun irroitus näyttää työläältä.
Niin ja takajousetkin pitäisi vaihtaa jossain vaiheessa, ja käsijarru kunnostaa... No ajellaan välillä.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Imusarjaa ei tarvitse irroittaa. Suuttimien irroitukseen tarvii "erikoishylsyn", muuta eroa normihylsyyn ei ole kuin se että hylsyn pitää olla pidempi, koko on 27. Hehkujen vaihto tosin on helpompaa jos imusarjan irroittaa, pumpun irroituskin samassa kun imusarja on irti olisi helppoa. Pumppu ei tainnut olla kiinni kuin neljällä pultilla+se millä pumpun akseli on kiinni ketjupyörässä. Se ketjupyörällä oleva keskipultti on sitten svenssonikierteellä eli päinvastoin aukeeva ku normaali niinjoo, alipainepumppukin pitää irroittaa pumppua irroitettaessa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Päivitelläänpä välillä tätäkin...
Talvi meni vähillä kilometreillä.
Kyllä S124:lla on mukava ajaa liukkaalla, ei ole mitkään ESP:t kiusaamassa, jos joskus sattuu vähän leikittyttämään.
Liikennevalo lähdöt onnistuu sudittelematta, kiitos pitkäliikkeisen ja rauhallisesti välitetyn kaasuvivuston ja automaatin, joka lähtee rauhallisessa lähdössä kakkosella.
Suuttimet kävi huollossa, takajouset, käsijarruhelyt, tasosäädön paineputki tuli vaihdettua.
Webasto lakkasi toimimasta kovemmalla pakkasella... Tosin ei se kovin hyvin herää muutenkaan. Ei syty ensimmäisellä, toisella lähtee pamauksen ja komean savun saattelemana. Joskus toimii siististi koko tunnin, joskus ei.
Jouduin lisäämään litran öljyä kun vaihdosta oli 6000 km... Näkyy siis vähän syövän sitäkin.
Jäähdytin vuotaa ylimmän pillin juuresta, joten sekin menee vaihtoon. Vuoto ei ole paha (0,5l 6500km) mutta vuoto silti.
Vierailu leimasedän luona meni hyvin, leima tuli valojen suuntauksen ja etuvakaajan puslien korjauskehoituksella.
Varokaa virolaisia autoja... Eräällä huoltoasemalla ollessani tankkaamassa yksi sankari yritti mahtua minun mersun ja toisen auton välistä. No nyt on vasemmassa takalokasuojassa mukava painauma ja naarmu. Poliisit kävivät paikalla mutteivat tehneet muutakuin keikkaraportin, jota en voi saada. Koska tekijä on ulkomaalainen, hänen vakuutusyhtiötä edustaa liikennevakuutuskeskus. Ne eivät tee asialle mitään ennen poliisiraporttia... Saa nähdä, voipi olla että jään nuolemaan näppejäni.
Onko muuten kellään tiedossa mikä kierre on öljynpainemittarinanturissa?
Pitäisi varmaan mitata paineet mekaanisella mittarilla. En oikeen luota omaan sähköiseen.
Kuumana tyhjäkäynnillä menee paineet todella alas.
Öljyinä on Delphi 5W40:t.
Näillä mennään ja hyvä on mennäkin kun sain kesärenkaat alle, mukavan hiljaista kyytiä vanhus antaa.
Nyt takana 9000 km keskikulutuksella 8,5 l/100km, pienin kulutus 7,3!
Talvi meni vähillä kilometreillä.
Kyllä S124:lla on mukava ajaa liukkaalla, ei ole mitkään ESP:t kiusaamassa, jos joskus sattuu vähän leikittyttämään.
Liikennevalo lähdöt onnistuu sudittelematta, kiitos pitkäliikkeisen ja rauhallisesti välitetyn kaasuvivuston ja automaatin, joka lähtee rauhallisessa lähdössä kakkosella.
Suuttimet kävi huollossa, takajouset, käsijarruhelyt, tasosäädön paineputki tuli vaihdettua.
Webasto lakkasi toimimasta kovemmalla pakkasella... Tosin ei se kovin hyvin herää muutenkaan. Ei syty ensimmäisellä, toisella lähtee pamauksen ja komean savun saattelemana. Joskus toimii siististi koko tunnin, joskus ei.
Jouduin lisäämään litran öljyä kun vaihdosta oli 6000 km... Näkyy siis vähän syövän sitäkin.
Jäähdytin vuotaa ylimmän pillin juuresta, joten sekin menee vaihtoon. Vuoto ei ole paha (0,5l 6500km) mutta vuoto silti.
Vierailu leimasedän luona meni hyvin, leima tuli valojen suuntauksen ja etuvakaajan puslien korjauskehoituksella.
Varokaa virolaisia autoja... Eräällä huoltoasemalla ollessani tankkaamassa yksi sankari yritti mahtua minun mersun ja toisen auton välistä. No nyt on vasemmassa takalokasuojassa mukava painauma ja naarmu. Poliisit kävivät paikalla mutteivat tehneet muutakuin keikkaraportin, jota en voi saada. Koska tekijä on ulkomaalainen, hänen vakuutusyhtiötä edustaa liikennevakuutuskeskus. Ne eivät tee asialle mitään ennen poliisiraporttia... Saa nähdä, voipi olla että jään nuolemaan näppejäni.
Onko muuten kellään tiedossa mikä kierre on öljynpainemittarinanturissa?
Pitäisi varmaan mitata paineet mekaanisella mittarilla. En oikeen luota omaan sähköiseen.
Kuumana tyhjäkäynnillä menee paineet todella alas.
Öljyinä on Delphi 5W40:t.
Näillä mennään ja hyvä on mennäkin kun sain kesärenkaat alle, mukavan hiljaista kyytiä vanhus antaa.
Nyt takana 9000 km keskikulutuksella 8,5 l/100km, pienin kulutus 7,3!
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Taas on matkaa tehty, 15 tkm ostosta. (keskikulutuksella 8,3/100km)
Huollatin ilmastoinin, jokseenkin turhaan, eipä ollut paljoa kylmäainetta kadonnut kolmessa vuodessa.
Ärsyttävä ominaisuus tuossa on, kun kompura menee päälle sen kyllä huomaa tuntuvana nykäyksenä. Samoin kiihdyttäessä kompuran kytkeytymisen huomaa, sama kuin nostaisi kaasua, se onneton kiihtyminen loppuu kuin "seinään".
Havaitsin mielenkiintoisen vian... Kun ilmastointi ei ole päällä, toimii valojen korkeuden säätö. Mutta kun laittaa napista ilmastoinnin päälle valot tipahtaa ala-asentoon. Taitaa jokin alipaine härpäke vuotaa.
Öljynpaineet "korjautui", kun vaihdoin mittaristoon "uuden" öljynpaine, lämpö ja polttoainemittari osuuden. Öljyn vaihdossa siirryin Mobil RF1 5W/50 öljyn käyttöön.
Koneessa lämmintä piisaa, motarilla nopeutta 110 km/h ja koneessa lähemmäksi samat lukemat (100-105). Paikallaan lämmöt kyllä nousee ylikin. Rauhallisessa ajossa 83 km/h lämmöt pysyttelee noin 90-95 mutta vähänkään isompi mäki niin sitten onkin jo 100 taulussa.
Sähköflekti toimii niin ilmastoinin kuin koneen lämmön ohjaamana.
Visko on edellisen omistajan vaihdattama vuoden vanha, en ole tehnyt sille porkkanatestiä mutta eipä sen toiminalla kovemmassa nopeudessa mitää merkitystä olekkaan.
Epäilen että jäähdytin on tukkoinen sisäpuolelta, koska ir-lämpömittarilla tutkiessani totesin ettei jäähdytysnesteen lämpö paljoa laske jäähdyttimessä. koneenssä 95 jäähdyttimen paluupuolella 85... Eikohän tuo jäähtyvyys pitäisi olla vähän enemmän.
Takalokasuojan naarmu on vihdoinkin korjattu vastapuolen vakuutusyhtiön laskuun. Eihän siinä mennyt kuin 3 kk lupaa odotellessa.
Ruostetta löytyi, takapenkin alta. Päikka näyttää kohtuullisen hankalalta korjata ilman takakelkan pudotusta. Pitää katsoa mitä tuolle tekee.
Lämmityslaitteen puhaltimesta katosi ykkösnopetus, välillä toimi mutta nyt näkyy kadonneen pysyvästi. Pitää vaihtaa kytkin uuteen. Ykkösnopeus kun on eniten käytetty minulla. Nyt risalla kytkimellä ykkösellä ei myöskään ilmastointi ole päällä. Kakkosella puhaltaa taasen turhan kovaa.
Täristystaipumus kiihdytyksessä on voimistunut.... Etummainen rättinivel kaipaa huomiota ja kardaanin keskituki myös.
Mutta tällä hetkellä on tärkein saada koneesta lämpöjä alaspäin... Eli uutta jäähdytintä etsitään. Samalla vaihdan kyllä termarin.
Huollatin ilmastoinin, jokseenkin turhaan, eipä ollut paljoa kylmäainetta kadonnut kolmessa vuodessa.
Ärsyttävä ominaisuus tuossa on, kun kompura menee päälle sen kyllä huomaa tuntuvana nykäyksenä. Samoin kiihdyttäessä kompuran kytkeytymisen huomaa, sama kuin nostaisi kaasua, se onneton kiihtyminen loppuu kuin "seinään".
Havaitsin mielenkiintoisen vian... Kun ilmastointi ei ole päällä, toimii valojen korkeuden säätö. Mutta kun laittaa napista ilmastoinnin päälle valot tipahtaa ala-asentoon. Taitaa jokin alipaine härpäke vuotaa.
Öljynpaineet "korjautui", kun vaihdoin mittaristoon "uuden" öljynpaine, lämpö ja polttoainemittari osuuden. Öljyn vaihdossa siirryin Mobil RF1 5W/50 öljyn käyttöön.
Koneessa lämmintä piisaa, motarilla nopeutta 110 km/h ja koneessa lähemmäksi samat lukemat (100-105). Paikallaan lämmöt kyllä nousee ylikin. Rauhallisessa ajossa 83 km/h lämmöt pysyttelee noin 90-95 mutta vähänkään isompi mäki niin sitten onkin jo 100 taulussa.
Sähköflekti toimii niin ilmastoinin kuin koneen lämmön ohjaamana.
Visko on edellisen omistajan vaihdattama vuoden vanha, en ole tehnyt sille porkkanatestiä mutta eipä sen toiminalla kovemmassa nopeudessa mitää merkitystä olekkaan.
Epäilen että jäähdytin on tukkoinen sisäpuolelta, koska ir-lämpömittarilla tutkiessani totesin ettei jäähdytysnesteen lämpö paljoa laske jäähdyttimessä. koneenssä 95 jäähdyttimen paluupuolella 85... Eikohän tuo jäähtyvyys pitäisi olla vähän enemmän.
Takalokasuojan naarmu on vihdoinkin korjattu vastapuolen vakuutusyhtiön laskuun. Eihän siinä mennyt kuin 3 kk lupaa odotellessa.
Ruostetta löytyi, takapenkin alta. Päikka näyttää kohtuullisen hankalalta korjata ilman takakelkan pudotusta. Pitää katsoa mitä tuolle tekee.
Lämmityslaitteen puhaltimesta katosi ykkösnopetus, välillä toimi mutta nyt näkyy kadonneen pysyvästi. Pitää vaihtaa kytkin uuteen. Ykkösnopeus kun on eniten käytetty minulla. Nyt risalla kytkimellä ykkösellä ei myöskään ilmastointi ole päällä. Kakkosella puhaltaa taasen turhan kovaa.
Täristystaipumus kiihdytyksessä on voimistunut.... Etummainen rättinivel kaipaa huomiota ja kardaanin keskituki myös.
Mutta tällä hetkellä on tärkein saada koneesta lämpöjä alaspäin... Eli uutta jäähdytintä etsitään. Samalla vaihdan kyllä termarin.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Ne ruosteet....
Aina ei kannata sännätä ensimmäisenä tilaamaan uutta osaa, vanhaakin voi elvyttää. Aloin nuukuuksissani tutkimaan, jos lämmityslaitteen puhaltimen kytkimen voisi korjata. Voe tokkiinsa, se oli riittävän yksinkertainen jopa minulle.
Jokaiselle nopeudelle on oma kärkipari, tietysti ykkösnopeuden kärjissä oli hapettumaa. Samalla kertaa pyyhkäisin 600:lla hiekkapaperilla muutkin.
Nyt toimii.
Termostaatti tuli haettua vehosta, eipä kannata tarvikehärpäkkeiden kanssa alkaa leikkimään. Termostaatti ja tiiviste 21,21€
Jäähdyttimen tilasin Kl-varaosista.
Aina ei kannata sännätä ensimmäisenä tilaamaan uutta osaa, vanhaakin voi elvyttää. Aloin nuukuuksissani tutkimaan, jos lämmityslaitteen puhaltimen kytkimen voisi korjata. Voe tokkiinsa, se oli riittävän yksinkertainen jopa minulle.
Jokaiselle nopeudelle on oma kärkipari, tietysti ykkösnopeuden kärjissä oli hapettumaa. Samalla kertaa pyyhkäisin 600:lla hiekkapaperilla muutkin.
Nyt toimii.
Termostaatti tuli haettua vehosta, eipä kannata tarvikehärpäkkeiden kanssa alkaa leikkimään. Termostaatti ja tiiviste 21,21€
Jäähdyttimen tilasin Kl-varaosista.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Päivystyksen lomassa tuli askarreltua vähän jäähdytysjärjestelmän kanssa.
Vaihdoin jäähdyttimen, vesipumpun ja termostaatin.
Suurin yksittäinen lämpöjen aiheuttaja taisi olla termostaatti:
Paperia oli tarttunut niin paljon että noin puolet virtausalasta oli peitossa.
Eipä ihme että vähän nosteli lämpöjä, kun rasitusta oli vähänkään enemmän.
Toinen huomion arvoinen juttu, oli puhaltimen siivet. Jotenkin epäilyttää että ne olisi olleet väärinpäin. Nyt visco tarttuu kiinni hyvissä ajoin lämpimällä koneella. Sähköflekti ei pyöri kovinkaan usein ilmastoinnin ohjaamana.
Kävin lyhyellä koeajolla ja totesin että lämmöt pysyy noin 90 asteen paikkeilla ajossa ja paikallaankaan ilmastointi päällä ei nouse sataan asteeseen.
Josko nyt olisi yksi ongelma taas ratkaistu...
Vaihdoin jäähdyttimen, vesipumpun ja termostaatin.
Suurin yksittäinen lämpöjen aiheuttaja taisi olla termostaatti:
Paperia oli tarttunut niin paljon että noin puolet virtausalasta oli peitossa.
Eipä ihme että vähän nosteli lämpöjä, kun rasitusta oli vähänkään enemmän.
Toinen huomion arvoinen juttu, oli puhaltimen siivet. Jotenkin epäilyttää että ne olisi olleet väärinpäin. Nyt visco tarttuu kiinni hyvissä ajoin lämpimällä koneella. Sähköflekti ei pyöri kovinkaan usein ilmastoinnin ohjaamana.
Kävin lyhyellä koeajolla ja totesin että lämmöt pysyy noin 90 asteen paikkeilla ajossa ja paikallaankaan ilmastointi päällä ei nouse sataan asteeseen.
Josko nyt olisi yksi ongelma taas ratkaistu...
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Voisi taas kirjoitella tämänkin kuulumisia.
Kesä ja syksy on mennyt ihan hyvin. Syksyllä tuli tehtyä "syys"huolto.
Mukavuudenhalu voitti ja tutkin alkuperäisasennuksena olevaa Webastoa. Siinähän oli järkyttävä savutus ja loppujen lopuksi se ei enää jaksanut polttaa ollenkaan.
Minulla oli "hyllyssä" Eberspärsher D4W S, joka toimi paremmin.
Tutkin mahdollisuutta asentaa Eberi Webaston tilalle käyttäen mahdollisimman paljon auton omaa johtosarjaa ja siten ettei johtosarjaa ei tarvitsisi rikkoa.
Kolmet kytkikset tuli tutkittua ja sopiva välijohtosarja tuli tehtyä.
Vaihdoin Webaston polttoainepumpun Eberin vastaavaan, tiedä sitten toimisiko ne ristiin mutta ainakin nyt on oikea pumppu.
Vesipuolelle tuli tehtyä kahden pumpun viritys.
Eberin oma ja auton oma.
Alkuperäisessä Webastossa on toiminto jolla ulkoisella käskyllä saadaan Webaston kiertovesipumppu käymään vaikka ei varsinainen lämmitys olisikaan käynnissä.
Eberissä ei kyseistä toimintoa tietenkään ollut, eikä se tykännyt, jos sen pumpulle antaa virtaa sivusta. Ratkaisin ongelman hyllystä löytyneellä S210:iin ostetulla pumpulla.
Pumput olvat peräkkäin mutta eivät käy yhtä aikaa, tein kykennän siten että auton pumppu ei käynnisty, jos Eberin pumppu on päällä.
Pakoputki ei tietenkään käynyt suoraan, Eberissä on paksumpi pakoputki kuin Webastossa, mutta onneksi putket sai menemään sisäkkäin sen verran että ne pysyy yhdessä.
Eberi toimii hyvin mutta tehoa saisi olla enemmän.
Purin Webaston palasiksi ja totesin, että karstaa oli joka paikka täynnä, mm polttokammion ilmarei'ät.
Putsasin karstat pois ja erehdyin avaamaan paloilmapuhaltimen.
Sitähän ei ole tietenkään tarkoitettu avattavaksi, toinen hiili poikki...
Sorvasin kollektorin ja vaihdoin hiilet. Kasaaminen oli aika mielenkiintoinen operaatio mutta lopuksi sain moottorin nippuun ja toimivaksi.
Olisi tarkoitus palauttaa Webasto takaisin autoon jossain välissä mutta ennen sitä pitää koeajaa Webastoa testipenkissä riittävän paljon että se varmasti toimii luotettavasti.
Ai niin, tuossa Webaston kellossa on mielenkiintoinen vika, se ottaa käyttöön muistipaikan 2, vaikka ei koske mihinkään napiin. Tämä tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt siinä on lämmittimelle lähtevä johto katkaistu ja varustettu liittimellä joka pitää muistaa laittaa paikoilleen jos haluaa lämmintä. Olisiko kellään myydä ehjää alkuperäisasennuksessa ollutta kelloa
Kesä ja syksy on mennyt ihan hyvin. Syksyllä tuli tehtyä "syys"huolto.
Mukavuudenhalu voitti ja tutkin alkuperäisasennuksena olevaa Webastoa. Siinähän oli järkyttävä savutus ja loppujen lopuksi se ei enää jaksanut polttaa ollenkaan.
Minulla oli "hyllyssä" Eberspärsher D4W S, joka toimi paremmin.
Tutkin mahdollisuutta asentaa Eberi Webaston tilalle käyttäen mahdollisimman paljon auton omaa johtosarjaa ja siten ettei johtosarjaa ei tarvitsisi rikkoa.
Kolmet kytkikset tuli tutkittua ja sopiva välijohtosarja tuli tehtyä.
Vaihdoin Webaston polttoainepumpun Eberin vastaavaan, tiedä sitten toimisiko ne ristiin mutta ainakin nyt on oikea pumppu.
Vesipuolelle tuli tehtyä kahden pumpun viritys.
Eberin oma ja auton oma.
Alkuperäisessä Webastossa on toiminto jolla ulkoisella käskyllä saadaan Webaston kiertovesipumppu käymään vaikka ei varsinainen lämmitys olisikaan käynnissä.
Eberissä ei kyseistä toimintoa tietenkään ollut, eikä se tykännyt, jos sen pumpulle antaa virtaa sivusta. Ratkaisin ongelman hyllystä löytyneellä S210:iin ostetulla pumpulla.
Pumput olvat peräkkäin mutta eivät käy yhtä aikaa, tein kykennän siten että auton pumppu ei käynnisty, jos Eberin pumppu on päällä.
Pakoputki ei tietenkään käynyt suoraan, Eberissä on paksumpi pakoputki kuin Webastossa, mutta onneksi putket sai menemään sisäkkäin sen verran että ne pysyy yhdessä.
Eberi toimii hyvin mutta tehoa saisi olla enemmän.
Purin Webaston palasiksi ja totesin, että karstaa oli joka paikka täynnä, mm polttokammion ilmarei'ät.
Putsasin karstat pois ja erehdyin avaamaan paloilmapuhaltimen.
Sitähän ei ole tietenkään tarkoitettu avattavaksi, toinen hiili poikki...
Sorvasin kollektorin ja vaihdoin hiilet. Kasaaminen oli aika mielenkiintoinen operaatio mutta lopuksi sain moottorin nippuun ja toimivaksi.
Olisi tarkoitus palauttaa Webasto takaisin autoon jossain välissä mutta ennen sitä pitää koeajaa Webastoa testipenkissä riittävän paljon että se varmasti toimii luotettavasti.
Ai niin, tuossa Webaston kellossa on mielenkiintoinen vika, se ottaa käyttöön muistipaikan 2, vaikka ei koske mihinkään napiin. Tämä tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt siinä on lämmittimelle lähtevä johto katkaistu ja varustettu liittimellä joka pitää muistaa laittaa paikoilleen jos haluaa lämmintä. Olisiko kellään myydä ehjää alkuperäisasennuksessa ollutta kelloa
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Matka-ajo on aika rauhallista rajoitus +3-4 km/h ja motarilla jopa alle.kardaani kirjoitti:Hei,
Onko tähän sitä suutin/pumpunsäätöä tehty vai onko edelleen matkapainoitteisen ajon kulutus n. 8,5.....kuuulostaa noin litran liian korkealta....siis jos tosiaan matka-ajo painoitteista ja järkinopeudella.
Pitkäaikainen kulutus 22499 km matkalla on näköjään 8,4 l/100km
Kaupunkia tulee todella vähän ajeltua.
Janoinen on omasta mielestäkin ja kulkua ei liikaa ole.
Pumpulle ei ole tehty mitään.
Suuttimet oli kärkien vahdossa Hotarilla.
Pumppu on ollut suunnitelmissa käyttää PPD:llä mutta....
Pumpun ropaaminen ei oikein kiinnosta, kun koneesta puuttuu ajotusmerkki.
Hihnapyörässä asteikko on mutta koneen puolelta merkki on kadonnut.
Olisiko kellään kuvaa millainen merkki kuuluisi koneen puolella olla?
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Tuli vierailtua leimasedän luona... Ja ihan hyvin siinä kävi.
Kardaanin tukilaakerista tuli merkintä mutta ei tarvitse käydä näyttämässä.
Olihan tuo kannatin tiedossa ennen leimaa mutte eipä tullut vaihdettua aikaisemmin.
Nyt laakeri ja kannatin tuli vaihdettua ja kiihdytysravistus on poissa.
Webaston askartelin takaisin paikoilleen ja korjasin myös webaston kellon.
Nyt sekin puoli on kunnossa.
Paitsi että webaston lämpösulake vuotaa nestettä johtojen juuresta...
Pahinta tämän auton kannalta on että omistajaan on iskenyt ÄSSÄKUUME!
Aina välillä on ollut mielitekoja W140:een ässään mutta näin vakavaa oloa ei ole vielä ollut.
Paria ehdokasta on tullut käytyä koestamassa..
Ensimmäinen, S320 joka on/oli myynnissä Nummelassa, olisi lähtenyt halvalla..
Mutta kyllä siinä olisi ollut työmaata vähän liikaa. Jarrut ravisti ihan hulluna, etupää kolisi kuopissa todella äänekkäästi, kuskin ikkuna ei noussut ylös asti, vakkari ei toiminut...
Toinen lähes puolta kalliinpi oli jo jotain... S 420 vm 92 340 tkm. Täydellinen huoltokirja jo saksasta lähtien. Suomessa ollut yhdellä firmalla käytössä ja huollettu aina vehossa. Hinta ei paljoa tipu, mutta toisaalta ei tuossa pahoja vikoja ollutkaan. Peilit ja lämppärin puhallin ei toiminut alussa mutta pienen lenkin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen nekin toimivat hienosti. Olisiko tuossa samanlainen systeemi kuin väykyssä, jos virrat on vähissä, tiputetaan ylimääräistä kuormaa pois?
No pitää pitää... pää kylmänä...
Niin jos möhkö ilmestyy pihaan, niin tämän topickin auto olisi kaupan...
Kardaanin tukilaakerista tuli merkintä mutta ei tarvitse käydä näyttämässä.
Olihan tuo kannatin tiedossa ennen leimaa mutte eipä tullut vaihdettua aikaisemmin.
Nyt laakeri ja kannatin tuli vaihdettua ja kiihdytysravistus on poissa.
Webaston askartelin takaisin paikoilleen ja korjasin myös webaston kellon.
Nyt sekin puoli on kunnossa.
Paitsi että webaston lämpösulake vuotaa nestettä johtojen juuresta...
Pahinta tämän auton kannalta on että omistajaan on iskenyt ÄSSÄKUUME!
Aina välillä on ollut mielitekoja W140:een ässään mutta näin vakavaa oloa ei ole vielä ollut.
Paria ehdokasta on tullut käytyä koestamassa..
Ensimmäinen, S320 joka on/oli myynnissä Nummelassa, olisi lähtenyt halvalla..
Mutta kyllä siinä olisi ollut työmaata vähän liikaa. Jarrut ravisti ihan hulluna, etupää kolisi kuopissa todella äänekkäästi, kuskin ikkuna ei noussut ylös asti, vakkari ei toiminut...
Toinen lähes puolta kalliinpi oli jo jotain... S 420 vm 92 340 tkm. Täydellinen huoltokirja jo saksasta lähtien. Suomessa ollut yhdellä firmalla käytössä ja huollettu aina vehossa. Hinta ei paljoa tipu, mutta toisaalta ei tuossa pahoja vikoja ollutkaan. Peilit ja lämppärin puhallin ei toiminut alussa mutta pienen lenkin ja uudelleen käynnistyksen jälkeen nekin toimivat hienosti. Olisiko tuossa samanlainen systeemi kuin väykyssä, jos virrat on vähissä, tiputetaan ylimääräistä kuormaa pois?
No pitää pitää... pää kylmänä...
Niin jos möhkö ilmestyy pihaan, niin tämän topickin auto olisi kaupan...
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Huh...
Ässäkuume hellitti, kun tuli laskettua sellaisen käyttökuluja ja tutkailtua suomessa olevien yksilöiden kuntoa.
Lankku saa jäädä käyttöön.
Aloitin pienet parantelut:
- Kunnollinen pohjapanssari
- Toinen ruiskupumppu, nykyään ei pysty pitämään autoa pitkään levällään, ei ole sellaiseen paikkaa. Ostettu pumppu PPD:lle huoltoon ja asentelen sen sitten paikoilleen.
- Parannusta kuskin penkkiin.. En kerro penkistä enempää....
- Jos into vielä riittää voisi alkaa ottamaan ruoteen alkuja kiinni.
Ässäkuume hellitti, kun tuli laskettua sellaisen käyttökuluja ja tutkailtua suomessa olevien yksilöiden kuntoa.
Lankku saa jäädä käyttöön.
Aloitin pienet parantelut:
- Kunnollinen pohjapanssari
- Toinen ruiskupumppu, nykyään ei pysty pitämään autoa pitkään levällään, ei ole sellaiseen paikkaa. Ostettu pumppu PPD:lle huoltoon ja asentelen sen sitten paikoilleen.
- Parannusta kuskin penkkiin.. En kerro penkistä enempää....
- Jos into vielä riittää voisi alkaa ottamaan ruoteen alkuja kiinni.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
Matka jatkuu lankulla... Ja toivottavasti pitkään, koska kämppä vei rahat tiukalle.
Odottelin vaihteiston hajoamista ja niihän se lopulta hajosi. Onneksi tuli hankittua varavaihteisto, joka alkuperäisen suunnitelman mukaan olisi pitänyt käyttää Siekkisellä "huollossa" mutta kun käytössä ollut laatikko päätti hajota 30 km matkalla siihen kuntoon ettei sillä voinut ajaa kakkosella, piti laittaa x km ajettu laatikko suodattimen ja K1:n kitin kanssa paikoilleen.
Laatikon vaihto ei loppujen lopuksi ollut mikään paha projekti. Päivän homma matalla rasvamontulla. Edellisen omistajan lisäämiä paineita tuli pudoteltua ainakin kolme kertaa ja nyt laatikko toimii jo melko nätisti.
Ruiskupumppu vaihtui PPD:n kunnostamaan... Itsellä oli mukamas niin kiire ettei ehtinyt vaihtamaan. No päätin ulkoistaa homman eräälle mersupajalle.
Eihän se ihan putkeen mennyt. kolme suutinputkea ruiskupumpun päästä vuoti siinä määrin, että lätäkkö dieseliä oli alla hetkessä ja koko koneen kylki oli märkä. Kiristelin suutinputket, niin vuoto lakkasi.
Tyhjäkäynti oli ilman kuormaa 1000 rmp ja kuormalla (vaihde päällä / ilmastoitilaitteen kompura päällä) 550 rmp. Kaasuvivusto kantoi. Säätelin vivuston ja nyt pumpun kaasuvipu tekee täyden liikematkan mutta ei kumminkaan kanna.
Tuulitunneli on myöskin asennettu täältä sinne päin... Korjasin senkin.
Pumpun vaihdolla tuskin saa kelloon näkyviä muutoksia mutta "käytännön suorituskykyyn" sillä on kyllä vaikutusta. Eihän tuossa vaparissa vääntöä ihmeemmin ole mutta nyt sillä jo pärjää paremmin.
Savutus ei ole mitään paha, yläkierroksilla sen huomaa.
Kulutusesta on osaa sanoa vielä mitään, kun ei ole maantieajoa tullut. Kaupungissa soppa maistuu muutenkin. Viimeisin kulutus oli 10.1 l/100km, siinä on ajelua risalla vaihteistolla, uuden vaihteiston testailua, polkemista vanhalla pumpulla ja polkemista uudella pumpulla.
Kuskin penkki pitäisi vaihtaa, jos vain intoa riittäisi ja sama koskee myös ruosteiden hoivaamista. Niillekin pitäisi tehdä jotain, ennen kun pääsee pahaksi.
Odottelin vaihteiston hajoamista ja niihän se lopulta hajosi. Onneksi tuli hankittua varavaihteisto, joka alkuperäisen suunnitelman mukaan olisi pitänyt käyttää Siekkisellä "huollossa" mutta kun käytössä ollut laatikko päätti hajota 30 km matkalla siihen kuntoon ettei sillä voinut ajaa kakkosella, piti laittaa x km ajettu laatikko suodattimen ja K1:n kitin kanssa paikoilleen.
Laatikon vaihto ei loppujen lopuksi ollut mikään paha projekti. Päivän homma matalla rasvamontulla. Edellisen omistajan lisäämiä paineita tuli pudoteltua ainakin kolme kertaa ja nyt laatikko toimii jo melko nätisti.
Ruiskupumppu vaihtui PPD:n kunnostamaan... Itsellä oli mukamas niin kiire ettei ehtinyt vaihtamaan. No päätin ulkoistaa homman eräälle mersupajalle.
Eihän se ihan putkeen mennyt. kolme suutinputkea ruiskupumpun päästä vuoti siinä määrin, että lätäkkö dieseliä oli alla hetkessä ja koko koneen kylki oli märkä. Kiristelin suutinputket, niin vuoto lakkasi.
Tyhjäkäynti oli ilman kuormaa 1000 rmp ja kuormalla (vaihde päällä / ilmastoitilaitteen kompura päällä) 550 rmp. Kaasuvivusto kantoi. Säätelin vivuston ja nyt pumpun kaasuvipu tekee täyden liikematkan mutta ei kumminkaan kanna.
Tuulitunneli on myöskin asennettu täältä sinne päin... Korjasin senkin.
Pumpun vaihdolla tuskin saa kelloon näkyviä muutoksia mutta "käytännön suorituskykyyn" sillä on kyllä vaikutusta. Eihän tuossa vaparissa vääntöä ihmeemmin ole mutta nyt sillä jo pärjää paremmin.
Savutus ei ole mitään paha, yläkierroksilla sen huomaa.
Kulutusesta on osaa sanoa vielä mitään, kun ei ole maantieajoa tullut. Kaupungissa soppa maistuu muutenkin. Viimeisin kulutus oli 10.1 l/100km, siinä on ajelua risalla vaihteistolla, uuden vaihteiston testailua, polkemista vanhalla pumpulla ja polkemista uudella pumpulla.
Kuskin penkki pitäisi vaihtaa, jos vain intoa riittäisi ja sama koskee myös ruosteiden hoivaamista. Niillekin pitäisi tehdä jotain, ennen kun pääsee pahaksi.
Viimeksi muokannut Kooee, 04.6.2013 9:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T: Kimmo
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)
S124 300D (124.190)
603.912, 722.415
+ Talvikulkine
W124 300E 4 Matic(124.230)
(2,6l M103 Turbo IC, MegaSquirtilla)