Tällä kertaa pihaan tupsahti jo ennestään foorumilta tuttu Sampo N:n entinen 124. 300TD vuodelta 1990.
Auto oli jäänyt Sampolle pihaan seisomaan ja leimakin oli livahtanut vanhaksi. Kyselin tätä jo aiemmin, mutta ei sitten tullut kauppoja.
Sitten kun huomasin auton tulleen tarjoushintaiseksi olinkin jo myöhässä. Rakkine oli matkalla Heinolaan Teppo21:n mukana. Tepon kanssa jutusteltuani lähdin katsomaan autoa ammattikoulun halliin ja pitkällisten neuvottelujen jälkeen sovittiin, että opiskelijavoimin auto tulee katsastetuksi ja sen jälkeen siirtyy minulle.
Pari viikkoa siellä nuoriso temmelsi, melko loivin liikkein ja lopulta leimakin heltisi.
Ainakin tasonsäädön putkia meni uusiksi, alapallo, raidetangon pää, ja apusimpukka tuli vaihdettua, Teppo muistaa paremmin.
Sivuvilkut piti laittaa, ajovaloa rukata ja mitähän vielä..
Apusimpukka meni uusiksi kahdesti ennenkuin kelpasi leimasedälle.
Samalla hyppäytti myös ruosteisesta vetokoukusta, jonka Teppo korjasi rälläköimällä irti ja oli siellä joku ruostepaikkakin, Runtulan hommia.
Autossa ei ollut kuin talvirenkaat pääkaupunkiseudulta lähtiessä, mutta eipä hätää:
Ammattikoululla alle väännettiin lähes ajamattomat saksankitkat, jotka oli minulla hyllyssä, samoin vanteet löytyi meiltä.
Lisävalot raksittiin pois keulalta, voi olla, että joskus jotkut laitetaan tilalle.
Sisusta teetti päivän verran töitä, autossa oli osittain vaihdettu nahkasisustaa, osittain se oli palasina, ja jotain alkuperäisiä punaisiakin verhoiluosia oli paikallaan. Takaosa oli liki kattoa myöten täynnä kaikenlaisia verhoilun paloja, joista kasailin suunnilleen kaikki puuttuvat palat paikalleen.
Osa on vieläkin punaista, kaikki osat eivät ristiin heittämällä käyneetkään

Osan, minkä arvelin kestävän, maalasin kilikalilla mustaksi ja nythän tuo on sitten nipussa, muutamaa puuttuvaa pisteosaa lukuunottamatta.
Mittarissa on 775 tkm, mutta kone tuntuu olevan kohtuullisessa iskussa. Laatikko vaihtoi vähän huonosti, mutta Teppo sääteli modulaattoria ja minä lisäilin paineita askiin, niin on se ihan kelvollinen. Kakkos-kolmosvaihto on pikkuisen epämääräinen, mutta kai se jo noilla kilometreillä sille suodaan. Alusta on kohtuullisen jämäkkä, pyöräthän siitä suunnattiinkin koululla ja Tepon kanssa vielä jälkikäteen tarkastettiin.
Tasonsäätö lähti toimimaan putkien vaihdolla. Ilmastointi on mykkä, liekkö mehut vähissä, vai jotain isompaa? No, ei varsinaisesti kiinnosta. Jos jostain liki ilmaista myrkkyä löytyy, niin kokeillaan, muuten saa olla.
Webasto lähti humisemaan, heti kun löysin takakontin romukasasta siihen kellon ja piuha oli kadonnut jonnekin keskikonsolin syövereihin. Puratti aika pitkään, ennenkuin löytyi, mutta nyt pelaa. Tälle annan paljon enemmän arvoa kuin ilmastoinnille.
Katsellaan nyt, onko tästä työmatkarattaiksi vai laitetaanko maailmalle.
Pitää rapsaista pari kuvaa nykykuosista, nyt sataa.