JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

C-sarjalaisen konetta ollaan (sen verran mitä nuoren herran sosiaalisilta riennoilta ollaan keretty) pikkuhiljaa tutkien purettu. Alipainepumppu osoittautui ehjäksi, samoin on jakoketju yhtenä kappaleena. Nokka-akselin pultti sen sijaan oli irti ja ohjaintappi poikki. :shock: Eli jakopään kopasta läpi tulleet kappaleet taisivat olla laahaimesta peräisin. Sittenpähän tuo tuhon laajuus nähdään kun kansi keretään irrottamaan. :roll:

Pitkä-aikainen mersuilu saattaa omalta osaltani mennä katkolle ensi keväänä leima-ajankohdan koittaessa. Rönttä on nyt alkanut päästämään sadevettä sisään tuulilasin yläkarmista ja silminnähden ruosteessahan tuo katonreuna taitaa tuolta käsin olla. Itsellä ei ole mahdollisuutta aikataulullisesti aloittaa perinpohjaista peltiremonttia purkuineen ja maalauksineen. Ruostekorjausta ei tuon lasinkarmin lisäksi tarvisi kuin hantinpuolen takakaari kylkilistan kiinnikkeen ympäriltä sekä kuskinpuolen alakylkipokkaus takapaksin puolenvälin tienoilta ja tietenkin takavalojen ympäristö jossa saattaisi selvitä ihan hiekkapuhalluksella. Virheettömät etulokarit ja kuskinoven purin toisesta mersusta talteen, nuo käy maalata ja asentaa samalla jos/kun hommaan rupeaa.

Itsellä ei nyt ole mahdollisuutta tuohon hommaan alkaa eli joko teetän ruostehommat + maalaukset purkuineen/kasauksineen jollakulla ja ajelen onnellisena auringonlaskua kohti, tai sitten pistän tuon röntän kiertoon ja ostan jonkun ropposen tilalle. Näillä nykyisillä ajomäärillä ei auton merkillä tai mallilla ole niinkään väliä eli mikä tahansa kinneri melkein nämä käyttöauton tarpeet pystyy tyydyttämään. Mitään järkeä ei tonneja tuommoiseen linttaan kannattaisi enää uhrata, toisaalta toiset viisitoista vuotta tuolla taas ajelisi moisen remontin jälkeen tekniikoiden puolesta. :D

Harkitsen nyt asiaa talven yli. Jos jotain palstalaista kiinnostaisi ruveta remonttia toteuttamaan voidaan keskustella asiasta yv:llä. Kuitilla homma tehtäisiin jos tehtäisiin ja valokuvia aiemmista vastaavista toteutetuista remonteista katselisin mielelläni. Yv:llä voi lähestyä / suositella, ja yv:llä voin myös kuvia auton ruostepaikoista laittaa. Mutta kevääseen asti nyt jatkamme mersuilua näillä näkymin. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Jaa vai se olikin löysä nokka-akseli. Ohhoh. Ripaus nyt hyvää tuuria niin vahingot on pienet. Pistä se 124 viimeiselle matkalle ja tule hakemaan täältä pieni projektiväyrynen tilalle.
® Mesen linttaklubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Arto N kirjoitti:... projektiväyrynen ....
:eec:

Täytyy todeta että ihan tähän pisteeseen asti ei omakaan ajatus vielä ehtinyt juosta. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re:

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tässä tuli taas kerran kesäpyörät veivattua perheen kulkukalustoon alle ja kun 124 siinä pestynä taas säihkyi niin tuli katselmoitua nuo kukkivat paikat läpi. Eiköhän me taivaltamme jatketa kun ei nyt äkkiseltään tule muutakaan vaihtoehtoa mieleen. Aikaa ei nyt riitä minkään uudenkaan rimpulan kotkotuksia opettelemaan. :D

Nyt alkukesästä saisin taas kerran hiottua kukkivat paikat pellille ja paikkamaalattua, eiköhän tuo taas useita vuosia sitten mene. Jälkikasvu tulee kohta ajokortti-ikään niin sitten voi mersun laittaa vaikka pitemmäksikin ajaksi talliin reerattavaksi. Kovien pakkasten aikaan vahvistui teoria että tuon tuulilasin liimaus se taitaa vaan olla yläreunastaan irti kun sopivasti autoa siirtäessä piti lasinkarmit jonkunlaista nitinää ja pauketta mitä ei aiemmin ole kuulunut. Kokeillaan sikakittiä nyt alkuun. :mrgreen:
Arto N kirjoitti: 25.11.2020 1:36 Ripaus nyt hyvää tuuria niin vahingot on pienet.
Mustan Cee-poloisen sairaskertomus on jäänyt tohinassa päivittämättä. Juniori purki syksyllä ja nyt keväällä autoa siinä määrin että kävin sylinterinkannen joitakin aikoja sitten nostamassa paikaltaan pöydälle. Ykkösen ja nelosen männissä on venttiilinkokoiset karstattomat alueet ja samoin on kohdille osuvat venttiilit putipuhtoiset. Kiinni ovat siis ottaneet mutta mitenkään tuhoisen näköisesti ei näyttäisi sattuneen. Nokka-akselista enkä nostajista en mitään vauriota bongannut eli sinällään tuskin on mikään paikka paljosti kipeää ottanut. Mäntien dekkikorkeudet kun vielä keskenään kellottaisi niin selviäisi että onko kankien päälle käynyt. Tallista kuitenkin löytyy kokonainen ja lähestulkoon toimintakuntoinen OM601 joten päädyttiin että ei ruveta enempää tiedettä harrastamaan tuon paikallaan olevan koneen kanssa vaan vaihdetaan modernin pikkumersun nokalle suosista tuollainen enemmän ajettu kasaripatarauta. :happy:

Adoptoidaan toki tuosta jakopäävikaisesta koneesta uudemman mallinen imusarja sekä öljypohja, mokoma kun vähän osasi ottaa osumaa autonraatoa kärryn päälle nostettaessa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: JuMulan mersuröntät - lopullisen ratkaisun äärellä

Viesti Kirjoittaja dealer »

JuMu S kahdeksan vuotta sitten kirjoitti:Vaan nytpä laittoi miettimään seuraavaa kahdeksanvuotissuunnitelmaa.
Kehtasitkin edes miettiä :no: :happy:
Nyt oli helpomman oloinen päätös tämä seuraavat 8 vuotta
Eiköhän me taivaltamme jatketa
:rock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - lopullisen ratkaisun äärellä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

dealer kirjoitti: 12.4.2021 18:26 Nyt oli helpomman oloinen päätös tämä seuraavat 8 vuotta
"Pitkällä matkalla ei ole kiire." (Kiinalainen elämänviisaus) :kuningasajatus:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - lopullisen ratkaisun äärellä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kirkonkylällä kun satuin ajelemaan ja piti hiukan aikaa saada tapetuksi niin kurvasinpa sitten katsatuskonttorin pihaan. Uusi rekkariotehan sieltä sitten käteen ojennettiin ilman mitään merkintöjä.
Noh ajelllaan nyt sitten. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Niin reippaasti on erilaista kauemmas suuntautunutta virka-ajoa riittänyt kesän ja syksyn mittaan että kesärengaskaupoille piti taasen ryhtyä. Sen verran pääsi yllättämään alla olleiden nopeasti tapahtunut kuluminen että ei ehtinyt alkaa tavoilleen uskollisesti vähän käytettyjä kumeja etsimään vaan piti oikein kaupassa nuukapihin käydä. :eec:

Kiepsauttivat sitten uudet Hankookit alle ja jestas että taas kerran muuttui auto kuin uudeksi ajoltaan ja äänimaailmaltaan. :hutsu:

Uudet renkaat hiljensivät tosiaan kulkua siinä määrin että nyt on sävelkorvaan alkanut kuulua oikean takapyörän joustoliikkeitä seuraava kolahtelu. Ajossa ei mitään erikoisempaa epämääräisyyttä tunnu joten se normaali narinanivel/muu pusla äänen lähteenä taitaa olla poissuljettu epäiltyjen joukosta. Iskareilla tosin olen ajellut jo yli 400tkm joten kopsahtelun lähde voisi löytyä pamppujen suunnalta, samoin ei koiranluita ole vaihdettu koskaan joten tuonnekin johtaa ajatus toispuoleisen joustoliikkeen yhteydessä kuuluvaa kopsahdusta murehtiessa. :roll:
Viimeksi muokannut JuMu S, 09.10.2021 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joskus kolahtelu saattaa tulla myös siitä, että takavakaajan kiinnityspanta on ruostunut poikki ja vakaaja hakkaa pohjaan kuopista ajaessa.
Kohta kuitenkin vaihdellaan talvirenkaisiin, ja jos nastalliset on niin kolahtelu poistuu taas hieman voimistuvien rengasäänien alle.

Vaihtoehtoisesti, tai ellei rengasjumppa auta, voi mankan nupista kääntää niin, että Esko Rahkonen peittää alleen turhat kolinat ja ulinat :rock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Tämähän se saattaa myöskin olla.

Koska alla on aluvanteet :kele: niin aloitin koestamalla momenttiavaimella että on pyöränpultit ylipäätään kireällä. :arrow: olivat tällä kertaa.

Talvikiekkoja taas aikanaan alle laittaessa tarvii vakaajan kiinnityksiä ja miksei kaikkia tukivarren päätyjäkin hiukan tutkimusmielessä puistella. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pakoputken kannakkeetkin ovat paikallaan ja ehjät. Noita aloin tutkiskella siltä pohjalta että kolahtelu on enemmän tai vähemmän satunnaista eli ei suinkaan toistu joka ikisessä kuopassa johon oikea takafillari eksyy matkallaan. Tuli vaan mieleen että joku on irti ja kopisee silloin tällöin. Aloin tuota vakaajankiinnitystäkin pohtimaan, mutta luulisi tuon olevan hyvin kuuluva ääni verrattuna kuitenkin melko vaimeanoloiseen ääneen joka nyt kuuluu.

Takakontista täytyy vielä aivan kaikki irtain tavara siivota pois kokeeksi, kaikenlaista taas kertynyt matkaan ja heti alkuun epäilin että joku esine siellä hutlarissa vaan seilaa eestaas. :oops:

Iskareiden vaihtoa tuossa olen suunnitellut jo jonkun aikaa. Alla on viimeiset noin 400tkm ajan olleet AMG-alustasarjaan sisältyneet Bilsteinit ja jotain samanlaista on hakusessa tilalle. Iskaritesteistä vielä tulee kiitettäviä lukemia mutta on nuo jo vähän löllöiltä tuntuneet viimeiset viitisen vuotta. Onkos ryhmässä kokemusta MTS-merkkisistä "sport" iskareista jotka ainakin tuotemerkkinä on tuninkiympyröissä jokseenkin tunnettu? Vai onko muita suosituksia että mitä pistetään alle? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Erinäisten harkintojen seurauksena päädyin olemaan toistaiseksi tilaamatta näitä mahdollisesti liian jäykkiä iskareita.

Liika vapaa-aika ei välttämättä ole elämänhallinnalle ollenkaan hyväksi. Nyt kun kerkesin tutustumaan uusiin säädöksiin koskien ajoneuvon muutostöitä hoksasin kantaäautoprosenttien poistuttua lainsäädännöstä että mikään muu kuin kalenteri ei oikeastaan enää tunnu olevan esteenä täydelliselle tekniikanvaihdolle. :shock: Tallistani kun löytyy 300tdt:n täydellinen moottori+automaattiloota ja sen jatkoksi 300te:n voimansiirto + kaikki "isojen jarrujen" osat. Tehopainosuhdekin lienee ajoneuvossani kunnossa koska kiesi on aiemmin muutoskatsastettu tuolle nykyiselle moottorille. 8)

Jälkikasvu kun tuossa toivottavasti piakkoin alkaa päästä ajokortillisten tummaan joukkoon vähenee JuMun arkiajelu melkoisesti. Tuolloin kun tallista vapautuu Mersun mentävä tila siirtyy satalankun status käyttöruoskasta harrasteajoneuvoksi ja tuosta autostani saa kyllä tehtyä erittäin hienon suhteellisen kohtuullisella panostuksella. Eli siinä samalla kun nuo vähäiset ruosteet rapsii korista pois ja uuden maalin vetää pintaan on hyvä samalla päivittää tekniikkakin arkiajoon sopivammaksi. 8) Kesällä 2023 voisi homma realisoitua tällä tietoa. :idea: :arrow:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas, kelpo suunnitelmat :idea: Mikä tämä kohdeajoneuvo nyt olikaan ? Onko siitä ollut täällä kuvia ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

dealer kirjoitti: 16.10.2021 19:34 Kas, kelpo suunnitelmat :idea: Mikä tämä kohdeajoneuvo nyt olikaan ? Onko siitä ollut täällä kuvia ?
Tämä minun rakas 124:han se täällä on mahdollisesti ajautumassa uudestisyntymisensä partaalle. 8) Jokunen kuva löytyy ainakin "kuvia meseläisten lankuista"-topikista.

Sanottakoon että mitään superturpoa en ole haaveilemassa vaan ihan normaalista autonrakentelusta olisi enemmän kysymys. Pääasiallisena pitkä-aikaisena haaveena on ollut pelkkä laatikon vaihtaminen automaattiin ja Asd-perän asennus mutta näen jokseenkin helpompana naittaa toisiinsa kuuluva kone/laatikkopaketti osaksi autoa kuin ympätä automaattilaatikko koneeseen ja autoon joissa sitä ei ole ollut. :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Viikonlopun fiksinä korjasin hantinoven yläpuolisen kauhukahvan jonka joku matkalaisista on onnistunut repäisemään irti. :roll:

Peltiruuvilla ja muovinastalla on kiinni ja epäilin jengantapaisen kattopellistä pettäneen kun oli ruuvi tullut ulos kolostaan. Ainakin sen viisi vuotta on roikkunut mutta kun kokeeksi irrotin peiteverhouksen ja pyöritin ruuvin taas tiukkaan niin tuntuisi pysyvän hyvin kiinni. :shock:

Hantinoven sisäkahva tarvitsisi myös jotenkin kiinnittää kun ovat molemmat muovikoukut menneet perheenjäsenten riuhtomisista poikki ja niin roikkuu koko kahvakokonaisuus etupäätä pitelevän m6-pultin varassa hiukan rivon oloisesti. :oops: Tuota korvaavaa kiinnitystä olen täällä muutamaan otteeseen ennenkin pohdiskellut mutta vielä ei lamppu ole pään päällä syttynyt. :roll: Varmarivainaasta irrottelin tyystin ehjän sisäkahvan mutta mokoma on harmillisesti väärän värinen.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onko mahdollista värittää vääränväristä ehjää kahvaa oikean väriseksi. Kaikenmaailman nahka/vinyylimaaleja löytyy nykyään.
Tai onhan noita purkuautoja vielä runsaasti, löytyy varmasti ehjä oikeanvärinen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^ Juuh samansuuntaisia on ajatuksia ollut. Se vinyylimaalin kestävyys tosin hiukan arveluttaa mutta toisaalta miksei normaalia käyttöä ja kiinnipitoa kestäisi. :roll:

Purkuautojakin on tullut katseltua mutta ikävä kyllä tuo p*skanruskea sisustus tuntuu olevan selvästi sinisiä ja vaaleampaa ruskeaa vaihtoehtoa harvinaisempi. Yksi mahdollisuus olisi suolistaa molemmat kahvat ja ympätä ruskean kahvan ulkokuori sinisestä kahvasta pois kaiverrettuun sisäosaan ja vetää jollain lujalla liimalla kiinni. Tai sitten tekaista korvaavat koukut ja niille tartunnat vaikka 3d-tulostimella. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - kilometrien ahnehtimista

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

JuMu S kirjoitti: 10.10.2021 8:31 Talvikiekkoja taas aikanaan alle laittaessa tarvii vakaajan kiinnityksiä ja miksei kaikkia tukivarren päätyjäkin hiukan tutkimusmielessä puistella. :roll:
Tänään renkaita vaihtaessahan se katkennut koiranluu tuli bongattua ihan omin simmuin. :D Helpoimmasta ja halvimmasta päästä se taisi tämäkin vika sitten lopulta olla. Täytyy tuo mokoma viimeistään ennen seuraavaa leimallakäyntiä korjata. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re:

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Arto N kirjoitti: 25.11.2020 1:36 Jaa vai se olikin löysä nokka-akseli. Ohhoh. Ripaus nyt hyvää tuuria niin vahingot on pienet.
Ai niin, tämäkin epikriisi on päivittämättä. Öljypohja kun rapsittiin Ceen kovia kokeneesta moottorista irti niin sieltähän löytyi parin postimerkin kokoinen kevytmetallivalun palanen sekä muutamia irtonaisia laakerikuulia. Eli täytyy tuo alipainepumppu varoiksi ihmetellä vielä kertaalleen läpi, irrottaessa totesin että laakeri pyörii vapaasti eikä jumittele. Samoin en rullasta itsestään löytänyt mitään merkkejä iskuista tai hankaamisista niin totesin eheäksi.

Vaan mistäpä muualta voisivat irtokuulat olla kotoisin, äkkiseltään en muuta kotipaikkaa noille keksinyt kuin tuon alipainepumpun? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida olla muuta paikkaa mistä kuulia löytyisi.
Mäntien dekkikorkeudet kun vielä keskenään kellottaisi niin selviäisi että onko kankien päälle käynyt.
Ei ole käynyt, kestää hakata venttiilin / männän hajalle eikä kanki mene kieroon. Tämä muista moottoreista, en ole koskaan nähnyt hajonnutta OM601-603.
Tallista kuitenkin löytyy kokonainen ja lähestulkoon toimintakuntoinen OM601 joten päädyttiin että ei ruveta enempää tiedettä harrastamaan tuon paikallaan olevan koneen kanssa vaan vaihdetaan modernin pikkumersun nokalle suosista tuollainen enemmän ajettu kasaripatarauta. :happy:
Samalla taitaa päästä eroon uudemman idioottimaisista muovisista polttoaineputkista, vai estääköhän jokin uudemman imusarjan kanssa käyttämästä vanhemman polttoainelaitteita :?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Edellinen omistaja oli takavuosina vaihdattanut siihen alipainepumpun kertaalleen. Liekö niitä peruja kuulat?
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti: 25.10.2021 9:16 Ei ole käynyt, kestää hakata venttiilin / männän hajalle eikä kanki mene kieroon. Tämä muista moottoreista, en ole koskaan nähnyt hajonnutta OM601-603.
Vesipuristusta ei 603nen kestäny. Meni kanki solomuun.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Arto N kirjoitti: 26.10.2021 20:25 Edellinen omistaja oli takavuosina vaihdattanut siihen alipainepumpun kertaalleen. Liekö niitä peruja kuulat?
Tähän päätelmään nyt täällä tulimme. Pumppu on niin ehjä kuin olla voi. Koitetaan saada mylly nokalle ennenkuin ihan talveksi muuttuu. Yllättävän paljon vie tilaa tallista pari moottoria joihin osien vaihto kesken. :shout:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Se on nuorisolla puuhastelu sen verran tuulella käyvää että edelleenkin killuu aihiomoottori penkissä. Ehyt öljypohja ja pakosarja tuohon on nyt vaihdettiu kilahtaneesta koneesta. Imusarjan kanssa vielä sama jumppa odottelee sopivaa hetkeä. No en ole hoputtanut, on sitä jo talliin tullut neliöitä muun touhuamisen myötä, tekee sitten kun teetättää. 8)

Satalankun otin liikennekäytöstä pois kun taloudessa on kaksi muuta ajoautoa ja on käytännössä nyt heinäkuusta lähtien ollut suorastaan olemattomalla ajolla. Haaveissa olisi tuota alkaa kunnostelemaan kohti loistokkaita eläkepäiviä, ehkä maailma on joskus taas kiireettömämmällekin ikiliikkujalle parempi paikka. :mrgreen:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pihalle reipas vuosi sitten seisahtuneen satalankun sisustan oli paikoin homehduttanut kosteus ja ihan suoranainen vesi joka pääosin vuotamaan jääneen tuulilasiasennuksen :shout: syytä ja tuossa joku aika sitten sain aikaiseksi kuivata auton sisältä. Homeet tuoksuineen poistuivat melkolailla täysin etikkaliuoksella pesemällä ja mäntysuovalla hinkkasin vielä penkit sen jälkeen niiltä osin kun likaa havaitsin.

Tulipahan sekin nyt todettua että ainoastaan likaantunut pintamateriaali oli vetänyt homeeseen, eli se auton sisusta kannattaa pitää puhtaana. :ope:
Isompitöinen homma sitten olikin kaikesta pihapuiden tiputtamasta Scheißestä syntynyt jäkäläkasvusto siivoilla auton päältä pois. Pari käsittelyä autoshampoolla ja sienellä lopulta vei loiskasvuston pois vaikka vielä ekan pesun jälkeen vaikutti tilanne suorastaan epätoivoiselta.

Pressukatosta ajattelin hankiskella suojakseen ensi talven yli. Ensiapuna tässä melko pikaisesti tarvii peitellä kevytpeitteen alle, öinen kosteus jo alkaa muuten tehdä tihutöitään kun se tuulilasinkarmi kerran vuotaa. :evil:

Nuoriso-osaston moottoriswappikin on siinä määrin edennyt että alkaa wakavanha 601 muistuttaa ulkoisesti uudempaa 601-moottoria ja kohta päästäneen pudottamaan tuo hurja voimakone C-sarjalaisen keulille. Toivottavasti vielä ennen lumia saisi koekäyttöäkin aikaiseksi. :rock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kävi viimekesänä samalla lailla, että pihalle seisontaan jätetty w124 otti vettä sisään ja veti sisustan pintahomeeseen. Sain puhdistamalla ja otsonoinnilla homeet ja hajut pois.
Luulin jo paikanneeni tuulilasin nurkan,josta vesi pääsi sisään mutta vieläkin tiputtaa. Tänä kesänä kuitenkin selvitty ilman homehtumista vaikka vettä hieman pääsikin taas sisään.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vaikkakin oli aikanaan tympeän näköinen löytö ei tuo homepilkusto mitenkään tiukassa ollut enkä mitään hajuhaittoja kyennyt bongaamaan. Otsonointia on moni suositellut mutta ei ole tullut ko konstia sen enempää pohdittua koskaan. :idea:

Lattiamattoja piti valutella kuiviksi yllättävän pitkiä aikoja alkukesän helteillä, se kellertävä vaahtomuovi tuntui moneen kertaan täysin kuivalta mutta sopivasti puristaessa tirskautti ilmoille desitolkulla vettä. Tuntui joskus viikon auringossaolon jälkeenkin siltä että eivät ne kuivu ikinä. Nyt ovat koko kesän olleet autosta poistettuna liiterinkatosta riippumassa, tuolla kuivuvat viimeistään ensi keväälle jos eivät vielä kuivia ole. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo ne lattiamaton vaahtomuovit (vai mitä ainetta ovatkaan) imevät kyllä reilusti vettä.

Minulla jäi hieman tunkkainen haju, jonka halusin pois. Lisäksi luulin, että otsonointi hajottaa mahdolliset jääneet homeitiöt. Pienen googlettelun jälkeen taitaa ollakin niin, ettei luuloni ollut taaskaan tiedon väärti. Ilmeisesti enemmän haittaa kuin hyötyä...

Tosin, minun tapauksessa ummehtunut haju hävisi. Otsonoinnista jää sellainen pistävä tuoksu, mutta hyvin tuulettamalla se lievenee ja poistuu parin päivän sisällä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”