JuMulan mersuröntät - tietä riittää

Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Koekäytön jälkeen tuli selväksi että uusiksi menee koko paluuputki. Ei näy vuotoja mutta ei kuivanakaan tuon putken ulkopuoli pysy. Nylonputkea siis tilalle, jospa nyt ei ainakaan ruoste kiusaisi. :lol:

Kiusaus olisi nyt samoilla lämpimillä laittaa uusiksi myös imuputki, kerran tuntuu vastaavan röörin käyttöikä olevan lopuillaan. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pakoputkisto, naftan paluuputki ja moottorin kumityynyt tuli vaihdettua. Samoilla lämpimillä vaihtuivat naftasuodattimet uusiksi ja taas maistuu lankulle maantie.

Remontin keskeytti ykskaks noussut tarve kuskata muutamia kamppeita peräkärryllä, ja kun ei taloudessa ei toista koukullista autoa ole jäi käsijarrun kiristely myöhemmälle ajalle. :roll:

Jossain sopivassa kohtaa vaihtuu varkusta (RIP) irroteltu lukkoperä isoine vetareineen alle. Ensin täytyy toki keksiä joku ratkaisu kardaaniksi, jolla sovitellaan iso perä pienemmän vaihdelootan kanssa yhteen. Oliskos ajatusta naittaa tuota vitoskonetta yhteen 300D:stä kotoisin olevan 5v manuaalin kanssa? Tuolla keinoin vaihtuisivat kardaaninlaipat sopiviksi mutta taitaa 300D manuaalin jordaani olla inansa lyhyt? Varmarivainaan kardaani on ollut 6-pyttyisen ja automaatin jatkeena ja tämä riuku puolestaan taitaa olla hiukan pitkänhuiskea. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Huomautuksitta meni rönttä läpi leimasyynistä jälleen kerran. 8)
Seisontajarruakaan en vielä kiristellyt, vaikka valo jo palaa. Pitoja kuitenkin käkkärissä on kunhan vaan pohjaan asti polkimen jaksaa painaa.

Etujarruiksi vaihdan tilaisuuden tullen varmarista irrottamani jäähdytetyt, alkavat nykyiset etulevyt olla jo aika loppu. Kardaanidilemma odottaa vielä lopullista ahaa-elämystä. Suht helppo ratkaisu olisi jatkaa pikkukardaanilla mutta tehdä takarätin yhteyteen jonniinlainen sovituslaikka/spacer jossa kaksi eri jakoa. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Seisontajarruakaan en vielä kiristellyt, vaikka valo jo palaa.
Lisää jarrunestettä :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Valo sammuu kun seisontajarrupolkusinta himpun verran nostaa. Säätöä vailla, nestettä kyllä piisaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ajoauton taustapeili hajosi kappaleiksi toistaiseksi tuntemattomasta syystä ja alkoi muovinpalasia putoilla. :shock: Parisen vuotta oli lasia kehystänyt kuminkaltainen lista jo repsottanut, yö/päivä-vipu oli myös menettänyt toimivuutensa samoihin aikoihin. Siinä vaiheessa kun alkoi putoilevat palaset olla peukalonkynttä isompia oli aika käydä vaihtotyöhön. Onneksi älysin varmarista (RIP) ottaa tämänkin osan talteen. 8)

Vanhasta tukeva ote ja vääntämällä kolostaan irti, lähti helpolla. Aurinkoa ja pakkasta lie liikaa saanut kun oli koko muovirunko ja mekanismi aivan tuusan p*skana ja muovinpalasia irtoili ihan itsestään. Mersun logoa en mistään bongannut eli saattoi olla joku tarvikeosa. :opel:

Uutta vaan tilalle, vaan eipäs ollutkaan niin helppoa. Tässä auttoi jousimekanismin herkistely pienellä ruuvarilla ja pari tippaa aseöljyä pidätinkuuliin + niiden reikiin. Voideltuna lumpsahti paikalleen yllättävän helpolla. Ja taas näkyy taakse jäävät maisemat. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pienen iloisen yllätyksen koin pari iltaa sitten kun huomasin nyt kohta 15v omistuksen aikana ekaa kertaa että tämä humma onkin isäntäänsä viisaampi. :D

Illalla kävelyltä tullessa huomasin että kah on auton ovet jääneet lukitsematta. Hantinovea auki ja nuppi alas ja ovi kiinni. Vaan eipä ruvennut keskuslukon pumppu hurisemaan ja niin jäivät muyt nupit ylös. Sitten hoksasin katsoa että siellähän onkin avaimet unehtuneet virtalukkoon. :shock: Takaovi auki ja avain pois :arrow: ovet lopsahtelivat lukkoon niinkuin kuuluu.

En ole tämmöisestä älytoiminnosta ollut edes tietoinen. :lol: Mitä muuta tästä autosta vielä ehtii palastuakaan? :huh:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nyt oli hyvä hetki ottaa rönttä piipahtamaan plusasteisissa sisätiloissa - vaihdoin talvirenkaat alle ja moottoriöljyt uusiin. Alapallojen rasvanippoihin tuli myös ruutattua hiukan rasvaa. Vielä rätillä oventiivisteisiin pakkasnestettä ja saa talvi taas tulla.

Nyt samalla voisin kait laittaa etuoviinkin peitelevyjen tilalle ehdat lukkopatruunat kun kerran sellaiset uudenveroiset ovat hyllyssä jo pari vuotta olleet. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Done. Taas on ovissakin lukkopesät eli ei tarvi aina takaluukulla asioida kun on kyytiin menossa. :lol:

Ilmansuodatinkin tuli vaihdettua, noin 50tkm vaata menty edellisellä ja oli jo aika tummanpuhuvaksi mennyt paperi. :shock:
Aurauksen säätö ja etujarrulevyjen vaihto ohjelmaan jossain kohtaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JuMu S kirjoitti:
Jossain sopivassa kohtaa vaihtuu varkusta (RIP) irroteltu lukkoperä isoine vetareineen alle. Ensin täytyy toki keksiä joku ratkaisu kardaaniksi, jolla sovitellaan iso perä pienemmän vaihdelootan kanssa yhteen. Oliskos ajatusta naittaa tuota vitoskonetta yhteen 300D:stä kotoisin olevan 5v manuaalin kanssa? Tuolla keinoin vaihtuisivat kardaaninlaipat sopiviksi mutta taitaa 300D manuaalin jordaani olla inansa lyhyt? Varmarivainaan kardaani on ollut 6-pyttyisen ja automaatin jatkeena ja tämä riuku puolestaan taitaa olla hiukan pitkänhuiskea. :?
Tämä pisti näin jälkikäteen silmään... Sen lootan kolmihaaralaipanhan voi vaihtaa suuremmaksi siitä toisesta loovasta tuosta noin vain. Vanha pois ja uus tilalle. Ei tarvi koko toosaa vaihtaa.
Toki ei se tee sitä isolaippasta kardaania sopivaksi jos pituus ei passaa.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^No penteles, kiitokset vinkistä. Iso laatikko meni menojaan mutta hyvä tietää.

Tässä kävi välillä mielessä että poraan rättinivelen reiät ylikokoon ja tekaisen sorvissa epäkeskoholkit niiden täytteeksi. Sopivan mittaista isoa kardaania varmaan täytyisi ässämersuista tai lanssikorisista hakea että löytyisi riittävän pitkä. Sen verran lyhyt on tuo nelilovinen loota kun ei ole häntää laisinkaan. :shock: Laatikonvaihtoon nyt en samalla rohkenisi millään ruveta.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nyt talviasussaan on vanha tuttu rönttä jotenkin pitkästä aikaa virtaviivaisemman oloinen kuin aikoihin. On näillä turhakkeilla vaan ihme vaikutus. :lol:

Kuva

Sitten taas kysymystä; minkäslaisia tilapäiskorjauksia ovat raatilaiset tehneet vanhempien laatuautojensa ovien sisäkahvojen murtuneiden korvakkeiden suhteen? Hantinovea on kiskottu tenavien toimesta jo vuosia niin voimalla kiinni että sisäkahva on jo aikoja sitten pysynyt enää sillä etupään M6 pultilla paikallaan niiden L-mallisten muovinkäikäleiden kuormituttua jonnekin murtolujuus potenssiin n asti ja mentyä lopulta irtipoikki.

Millään pitkällä peltiruuvilla tai pellinkäikäleellä en ajatellut korjata kuitenkaan vaan saisi olla salonkikelpoisempi ratkaisu.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tänään kävin innoissani jarruremonttiin. Röntän etujarrut ovat jo parin vuoden ajan täristäneet mutta kun katsastuskonttorilla ei sen kummempaa heittelyä ole viisareissa näkynyt on levyjen uusinta jäänyt sikseen. Yhtään ei myöskään ole jarrut puoltaneet tai äännelleet joten ei kun ajoa vaan. :kuski:

Nyt joulukuun aikana on jumputus voimistunut ja viimeisillä ajeluilla alkoi poljin jo jalkapohjaa hieromaan joten sitten päätin käydä hommaan kiinni. Tässä kuskin puolen etulevy malliksi. :eec:

Kuva

Julkisivun puolelta oli levy hiukan urilla mutta ei mitenkään erikoisesti. Sisäpuoli sen sijaan oli tämän näköinen. :shock: Levyssä paksuutta vielä yli 12mm eli loppuun ei sen puolesta vielä ollut ajettu. Molemmat Pagid-merkkiset palat muuten terveen oloiset mutta reunoista puuttui isoja kitkamateriaalin palasia. Liukutapit toimivat kuitenkin herkästi joten ei ole mistään kovin kummoisesta jumista kuitenkaan kysymys.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Oli toinen levy kutakuinkin yhtä valmis. No tulihan vaihdettua, jospa ensi kerralla älyäisin tehdä homman ajallaan. :oops:


Samalla pidensin oikeanpuoleista raidetankoa noin millimetrillä (eli yhdellä sisäpään kierroksella) kun on eturenkaiden kulumisesta päätellen ollut säätö hiukan harituksen puolella. Koeajolenkillä en isommin eroa huomannut mutta jarruttaessa menee nyt suoraan eikä mikään nurkka tärise enää.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joskus näkee takalevyjä tuossa kunnossa, mutta että etulevyt :happy:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Juuh. Usein ovat takalevyt olleet vastaavassa kunnossa parin vuoden jälkeen mutta etuset ei aiemmin milloinkaan. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kirjoittelenpa tässä parin vuoden ajan satunnaisesti vaivanneesta ilmiöstä. Nyt ensimmäistä kertaa tänään alkoi asia todenteolla harmittamaan niin ehkä nyt on aika kysellä apuja tietäviltä. :oops:

Eli lankun lämmityslaite tuntuu aina kylmilä keleillä toimivan vähän mitenkuten haluaa. Sikäli poikkeaa normaalista karstoittuneet_närhenmunat-ilmiöstä että ei tahdo tulla lämmintä sisään. Se taustapeilin lähistöltä ilmaa imevä imuri lopetti vinkumisen parisen vuotta sitten eli liittynee asiaan? :roll:

Alkuun oirehti siten että kuskin puoli lykkäsi tyystin kylmää ensimmäiset noin 7-8km ja hantin puoli alkoi toimimaan normaalisti melkein heti lähdöstä. Ajatukset kulkevat oitis tuohon mystiseen lämmönsäätöpaneeliin mutta tänään ei tullut lämmintä sisään vaikka max-asentoon molemmat säätökiekot rauhallisesti pyörittelin. Vasta parinkymmenen kilometrin ajelun jälkeen alkoi ykskaks puskea lämmintä sisätiloihin ja kun kokeilin niin säätökiekot toimivat täysin normaalisti. Tuota imuria itse epäilen syypääksi, mistäs päin autoa tuon löytää jos kokeeksi vaihtaisin?

Diagnooseja toki kuunnellaan muitakin. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

JuMu S kirjoitti: Eli lankun lämmityslaite tuntuu aina kylmilä keleillä toimivan vähän mitenkuten haluaa. Sikäli poikkeaa normaalista karstoittuneet_närhenmunat-ilmiöstä että ei tahdo tulla lämmintä sisään. Se taustapeilin lähistöltä ilmaa imevä imuri lopetti vinkumisen parisen vuotta sitten eli liittynee asiaan? :roll:

Alkuun oirehti siten että kuskin puoli lykkäsi tyystin kylmää ensimmäiset noin 7-8km ja hantin puoli alkoi toimimaan normaalisti melkein heti lähdöstä. Ajatukset kulkevat oitis tuohon mystiseen lämmönsäätöpaneeliin mutta tänään ei tullut lämmintä sisään vaikka max-asentoon molemmat säätökiekot rauhallisesti pyörittelin. Vasta parinkymmenen kilometrin ajelun jälkeen alkoi ykskaks puskea lämmintä sisätiloihin ja kun kokeilin niin säätökiekot toimivat täysin normaalisti. Tuota imuria itse epäilen syypääksi, mistäs päin autoa tuon löytää jos kokeeksi vaihtaisin?

Diagnooseja toki kuunnellaan muitakin. :idea:
W126 ässässä ko. imuri sijaitsi muistaakseni repsikan puolella hanskalokeron alla "ulkoseinän puoleisen" sivupahvin takana. Sisävalohässäkän yhteydessä olevalta haistelijalta taisi mennä letku imurille A-pilarin verhoilussa, kenties :?
On jo joitakin vuosia aikaa, kun itselläni oli vastaava operaatio. Muistikuvat eivät ole enää ihan kirkkaita. Sisäilmasto korjaantui lopen närhenmunien vaihdolla, lämmönsäätörullien putsauksella ja haistelijan vaihdolla sinne sisävalohässäkän seutuville. Imurinkin taisin katsastaa, mutta siinä ei ollut vikaa.
Satalankussa ei minulla ollut ko. ongelmia, mutta luulisi logiikan ja asiaan liittyvien härveleiden olevan pitkälti samoilla paikoilla kuin ässässäkin :idea:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 499
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jees, Ässässä menee just nuin (naapurifoorumille muuten kirjoittelin johonkin 124-topikkiin samoista asioista vastaavasti, tulipa heti huutia että ei näitä voi verrata, systeemit ovat ihan erilaiset...mitenkähän lie sitten kuitenkaan ?? :roll:)

Siksi vastailin tähän myös, koska oma Ässä käyttäytyy vähän samalla tavalla; joutuu ajelemaan 5 - 15 min, ennenkuin lämmitys alkaa yhtäkkiä toimia, ei ole väliä ajaako kaupunkia vai maantietä. Ja kriittisiä osia on uusittu melkolailla vuosien varrella (haistelija, imuri, vesiventtiili, säätöpaneeli, magneettiventtiilipakka...). Joten siksi kuunnellaan myös mahollisia diagnooseja mielenkiinnolla.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jaaha, täällähän on asiallista kommenttia ilmaantunut tässä välillä.

Luonteelleni en voi mitään ja siksi epäilen noita kaikenlaisia sähkötoimisia tingeltangeleita ensimmäisinä. :kele:

Juuh, olen ajatellut itse tuota imuria syypääksi. Yleensä on vinkunut joitakin sekunteja kun on virrat laittanut autoon päälle mutta kun ei enää ääntele niin lie mennyt kylmäksi kokonaan. :shock:

Toisaalta voisiko olla niin että jos kiertovesipumppu on sökö ei välttämättä lämmityslaitteen puoli ilmaannu niinkuin pitäisi. Glykolit tuli vaihdettua viimeksi pari vuotta sitten kun vesipumppua vaihtelin, ja muutamaan otteeseen sai nestettä lisäillä tuon operaation jälkeen eli ihan kunnolla ei ilmaantunut heti. Parin lisäämisen jälkeen jäi nestepinta kuitenkin aloilleen. Mutta on mahdollista että lämppärin kierrossa voisi olla ilmaakin? :roll:

Lämmönsäätöpaneeli toimii normaalisti, eikös yleensä sen tai närhenmunien vikaantuminen ilmene siten että lämppäri puskee täpöillä kuumaa koko ajan no matter missä asennossa kiekot ovat. Tämä nykytilanne on hiukan niinkuin päinvastainen ilmiö. Ja milloin lämmintä tulee niin kiekkoa kääntämällä saa lämpötilaa kyllä mielestäni säädettyä ihan normaalisti.
:?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmaa ei järjestelmässä ole, se on niin hyvä ilmaantumaan itsekseen. Jos olisi ilmaa, olisi kansitiivistevikaa.

Voit tietysti kokeilla niin että joskus kylmästä lähtiessä irrotat munilta johtoliittimen. Silloin tulee niin lämmintä sisälle kuin saatavana on, jos munat on kunnossa.

Imuri ... mietin tässä voisiko se edes aiheuttaa tuollaista. Ei ainakaan toispuoleisesti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mie kun oon vähän mittarimiehiä, niin varmaan kyttäisin ajossa millasta komentoa sinne munille menee. Että tapahtuuko jotain kun alkaa lämpöä tulla.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No niin kiitosta taas henkisestä tuesta. :D
Edetään poissulkevassa vianhaussa seuraavasti;

- liitin irti ja tunnustellaan näpeillä minkälaista ilmaa alkaa lykkäämään heti lähdöstä. Kunnossa ollessa alkaa tuntumaan ilma jo näppeihin lämpöiseltä muutaman sadan metrin maantieajelun jälkeen.

- seuraavaksi mittailemaan irtonaisesta liittimestä jännitepulsseja vaikka merkkilampun ja sekkarin kanssa erilaisilla kiekkojen asennoilla.

Eiköhän se noilla jo selkene niiltä osin että voi joko sulkea närhenmunat ja paneelin pois tai sitten keskittyä murehtimaan juuri niitä. Noista purkuun menneistä varalankuista olen muutamat kappaleet kumpiakin haalinut talteen, kokeilee sitten vaihtaa jos osoittautuu vikaepäilysten väärteiksi. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vianhaussa ei ole edetty miksikään kun on taas tuntunut lämpöä pukkaavan sisälle normaalisti.

Joidenkin viikkojen ajan olen kuulostellut hiukan nahkean kuuloista starttaamista kylmäkäynnistyksen yhteydessä kun hehkutus ottaa eniten aikaa. Eilen sitten jo pyörähti käyntiin suorastaan vouvaten ja niin oli aika käydä hakemassa uusi akku vm -08 90Ah Boschin tilalle. :arrow:

Pellin alle luikahti illalla 100Ah Sznajder ja heti perään kuulosti startti sellaiselta kuin kuuluikin. :D Vanhasta akusta ajattelin tehdä jonkunlaisen kesäkautisen hupiakun kun kuitenkin varauksensa pitää hyvin ja humppaa jaksaa tuolla ampeerituntimäärällä suoltaa taivaalle tuntikausia. Täytyy hänet nyt irroituksen jälkeen pistää ylläpitolataukseen elpymään muutamaksi päiväksi. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vuosien mittaan ovat perheenjäsenet paiskoneet ovia ja takaluukkua raivostuttavalla voimalla kiinni. Nyt viimeisen talven aikana on takaluukkua sitten joutunut itsekin läimimään kiinni ponnistusta säästämättä ja koska on tuommoiseksi mennyt pitkän ajanjakson kuluessa niin ajattelin että joko lukon tai vastakappaleen säätö mennyt inansa sijoiltaan. Eikun ihmettelemään. :arrow:

Vastakappaleen jaukalo siinä takaluukun kehyksessä ainakin oli täyttynyt jollain hiekan ja pölyn sekaisella mörjällä. Samoin tuntui salpa liikkuvan hiukan nahkean oloiseksi. Ensin pölyt tuolta kaapimalla ja pyyhkimällä pois ja sitten lukkoöljyä salvan sivuille ja nitkuttelua. Johan liikkui liukkaasti. Mutta ei vaikutusta luukun sulkeutumiseen, ei niin minkäänlaista. :nocando:

Seuraavaksi muovinen luukku takakontin puolelta auki ja katsaus kolmeen lukon korkeudensäätöpulttiin. Säätö ylimmässä asennossaan, ruuveja sen verran löysälle että voi todeta säädön liikkuvan kun kahdella kädellä painaa tai nostaa. Nyt lukkoa muutama milli syvemmälle ja luukun pudotus alas omalla painollaan noin 10cm korkeudesta. Nyt loksahtaa kiinni niinkuin Mersussa kuuluukin, ääntä päästämättä. 8) Säätöpultit tiukkaan ja luukku kiinni. Vielä ylimääräiset öljyt pois ja illan viettoon.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tässä näitä ikuisuuskorjauskohteita kun on tullut näpelöityä niin nyt iski pieneen mieleeni että korjaan etuoven sisäkahvat jollakin peltiruuvia nätimmällä korjauksella.

Molemmista kaffoista on antautuneet ne muoviset :evil: koukut ja tällä hetkellä täytyy ovea käsitellä ainoastaan sisäkahvan etupäästä. Nämäkin olleet rikki jo vuosia eli kovin akuutista vaivasta ei taaskaan ole kyse. Korjausosaa ei taida olla saatavilla kun ne nailonkoukut ovat vissiinkin valetut sinne puolikovan ja höttöisen kovin urtsimaisen pehmustemateriaalin sisään? Vai? :roll:

Jos kaivertaisin tuohon kahvan runkoon kolot ja jonkunlaisilla kynsitartunnoilla sekä liimamassalla sinne vaikka alkuperäistä vastaavan koukun muotoiseksi sahaillut vanerinpalat tms. Vai tuleeko raatilaisille helpompia sivistyneitä konsteja mieleen? :roll:

Varmarivainaan takaovien kahvat oli korjattu maanläheisesti pellinpaloilla ja pitkillä ruuveilla, jonkunlainen akateemisuus tekisi silti mieleni tässä limusiinin korjauksessa säilyttää. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Lisättäköön vielä että varmarista otin talteen molemmat etuoviovipahvit joissa kahvat kiinnikkeineen 100% kunnossa.

Ainoa vaan että ovat täysin väärän väriset. :protest:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tuli lta näperreltyä vanhan uskollisen parissa ja veivasin päähommana alle eilen hankitut melkein uudet kesägummit. Jonkunlaisilla teinivanteilla tulivat mutta onneksi sentään rengaskoko täsmää just eikä melkein rekisteriotteessa komeilevaan kokoon. :pappa:
Jos sitä tämän elämän aikana jotain soisi oppivansa niin Mersun kesärenkaita uusimaan ajallansa. Tuli autosta aivan toisenlainen ajaa, ennenkaikkea hiljainen eikä bonanzakaan ole kuin paha muisto. Deja vu. :oops:

Samalla tuuttasin alapalloihin uutta rasvaa ja aivan inansa kiristin toista etupyöränlaakeria johon oli talven mittaan ilmestynyt hiukan välystä. Käsijarrukin oli taas menettänyt tehoaan, yllättäen olikin vaijerissa vaan turhia löysiä.

Uusi korjauskohdekin löytyi, konepellin kannatusjousista taitaa toinen olla Kaputt. Pelti on täysin hervoton eikä pysy ylhäällä vaikka 225-kokoiset tuikut taas pudotin nokalta kats eikun kesän ajaksi pois.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Edellisen kirjoittelun jälkeen käytin lankun leimalla ja taas ajellaan vuoden päivät ilman sen kummempia pilviä taivaalla. 8)

Topiksin nimikin piti nyt päivittää kun ensimmäinen digiajan Mersu hinattiin tontille myöhään eilen illalla. Meidän juniori intoutui suuresti toveri Arton entisestä 202-korisesta luottokulkineesta. Hinailtiin tuo sitten illalla nuoren herran tutkittavaksi ja mahdollisesti jopa kunnostettavaksi. :D Kiitokset Artolle, raportoimme miten hanke etenee. 8)

Autorojektia on kohta vuoden päivät itselleen kärttänyt ja mikäs sen parempi lääke orastavaan autoiluinnostukseen kuin vanha vaparidieselillä oleva M-B. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Toivotaan pojalle pitkää pinnaa ja ikää Mersujen keskellä.
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”