S124 250TD -92

shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Onko automaatilla / manuaalilla eri perävälitys? Melko alhaiset kiekat sulla satasessa.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Tuossa ei ole enää alkuperäinen perä paikallaan. Ne renkaat kyllä huutaa huolella, jo jossain kuudenkympin vauhdissa ovat suurin melunlähde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, eli tuossa aiemmin kirjoitinkin:
Perävälitys on 3,64 ja alkuperäinen on ollut 3,91.
Automaatissa on taas eri perä, mutta kokonaisvälitys vaihteiston kanssa yhdessä ratkaisee kierrokset. manuaalissa yleensä alhaisemmat.
Sen mitä tällä vähän olen ajellut niin tällainen olisi pumpun ja välitysten pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä...
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Niin olisi. Yli litran pienemmällä kulutuksella pienemmät matkakierrokset ja koko kierrosalueella parempi veto :lol: Uusilla nastarenkailla jää kaikki muut paitsi nelivedot taakse liikennevalolähdöissä. Kakkosella on niiiiin helppo vedättää paikaltaan sinne neljäänkymppiin koko ajan pidon rajamailla.
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Välityksistä vielä; esim. E250D automaatissa kierroksia taisi olla satasessa jotain 3000 ellei ylikin.
Ihmeellisesti pilattu mainio automalli niiltä osin :?
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

jotain 2800 on E250 tda:ssa 100 vauhisa kierrokset
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Melkein kyllä naurattaa nämä Mersujen viisaat perävälitykset. Laskin tuossa aikani kuluksi, että '84 Buick Park Avenue kiertää satasen vauhdissa ylivaihde ja turbiinilukko päällä n. 1200 rpm. Toisaalta sen koneen vääntöhuippu on 1600 rpm kohdalla.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

dealer kirjoitti:Välityksistä vielä; esim. E250D automaatissa kierroksia taisi olla satasessa jotain 3000 ellei ylikin.
Ihmeellisesti pilattu mainio automalli niiltä osin :?
Joo niin se on, 110-115km/h 3500 kierrosta. Itella vaan asd-perä niin ei ihan niin helposti löydy mihin vaihtas.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Peseskellään "uusia" etupenkkejä tähän, edulliset kaupat tehtiin niistä taannoin amgtoysin kanssa.
Harvinaista että noin ehjä etupenkkipari löytyy. Kyynärnojakin on hyvässä kunnossa.
Kohta olisi aika ottaa 124 ajoon, kuukauden päästä pitäisi juniorilla olla kortti ja auton tarve...
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

onre kirjoitti:Melkein kyllä naurattaa nämä Mersujen viisaat perävälitykset. Laskin tuossa aikani kuluksi, että '84 Buick Park Avenue kiertää satasen vauhdissa ylivaihde ja turbiinilukko päällä n. 1200 rpm. Toisaalta sen koneen vääntöhuippu on 1600 rpm kohdalla.
No mitäpä luulet kuinka hienosti 250 dee kulkis tuollasilla välityksillä? Kyllä ne välitykset on sinne laskettu sopiviksi. E220d:kin kiertää satasen vauhdissa sen liki 3000 mutta on se niin laiska romu että ei se jaksaisi millään 2000 kierroksella mennä ku alamäkeen.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

xin811 kirjoitti: No mitäpä luulet kuinka hienosti 250 dee kulkis tuollasilla välityksillä? Kyllä ne välitykset on sinne laskettu sopiviksi. E220d:kin kiertää satasen vauhdissa sen liki 3000 mutta on se niin laiska romu että ei se jaksaisi millään 2000 kierroksella mennä ku alamäkeen.
Esimerkiksi topicissa puheena oleva auto on tehtaan välitystä harvemmalla välityksellä, ja toimii mainiosti.

Samoin esim. W123 280E:n normaali perävälitys on lähinnä vitsi. 2,8 litran kutoskone karjuu pitkälti kolmattatuhatta kierrosta satasen vauhdissa. En ymmärrä miksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
:asd:
Kuva
:arrow:
Kuva
:asd:
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otettiin tämä liikennekäyttöön.
Pojat lähtivät käväisemään jossain, laitettiin aiemmin mainittu ajovalokin kuntoon eli vaihdoin sulakerasian sille, ja molemmat releet.
Pakkasta kymmenen astetta, lumipyry ja hyinen viima.
Ensimmäinen kylmä päivä tehdä pihalla mitään sitten marraskuun kun auto meille tuli, ja het sitten pahuksen kylmä, että oli jo aikakin palelluttaa sormet tuon kanssa :ttu:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

dealer kirjoitti:Otettiin tämä liikennekäyttöön.
Pojat lähtivät käväisemään jossain, laitettiin aiemmin mainittu ajovalokin kuntoon eli vaihdoin sulakerasian sille, ja molemmat releet.
Pakkasta kymmenen astetta, lumipyry ja hyinen viima.
Ensimmäinen kylmä päivä tehdä pihalla mitään sitten marraskuun kun auto meille tuli, ja het sitten pahuksen kylmä, että oli jo aikakin palelluttaa sormet tuon kanssa :ttu:
Sehä o normaalia. Veikkaan et mullaki losahtaa ny heti takalaakeri ku pakkasta on -20 ja ei oo ku pohjolan talli. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Poika vaihteli paremmat talvirenkaat alle kun sellaiset oli joutilaana tallissa.

Tulipa mieleen kokeilla käynnistyvyyttä pakkasessa, aamulla -24 ja käynnistäessä -22.
Ei tarvinnut miettiä nouseeko railpaine tai antaako kampiakselin asentoanturi pyörintätietoa, sen kun hehkutti ja käänsi käyntiin :idea:
Keveästi kyllä pyörähti 5w30 öljyillä.

Vaihdekeppi oli pahuksen jäykkä tällä pakkasella, pitää rasvailla mekanismi kunhan vähän kelit hellittää ja selkä paranee.
Vauhdin noustessa noin 90:een mittarinvaijeri päästi oikein maailmanlopun rääkynän :shout: - mahtoi juniori ajatella että meni kone, laatikko ja perä yhtä aikaa :twisted:

Mahdollisesti olisi tarjolla 3,46 ääntämätön perä. Miten lie jos vielä 5% välitys pitenee ... mittarin puolesta olisi ihan jees, nyt 80 todellista on mittarissa 86.
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tuskin huonoksi on, toki talvikeleillä saattas vitonen käydä vähä pitkäksi mutta kesällä aivan ehoton. :)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Em. 3,46 perä odottaa paikalleen asennusta. Tosi mielenkiintoista päästä kokeilemaan sitten ... jos välitys menee liian pitkäksi niin mietitään kesärenkaita hankkiessa sopivaa kokoa.

Auto on jokapäiväisessä ajossa ja omistaja oikein tyytyväinen mersuunsa.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eiköhän se sen siedä, jyrkkiä makiähän ei sillä seudulla pahemmin ole. Sitten se menee kesäkummeilla sileällä asfaltilla jo kuin sukkasillaan. Ai että on kiva että lavetti jatkaa kulkuaan, ei varmaan tiennyt turkkilainen tarhanpitäjä Munchenissa reilu kymmenen vuotta sitten autoa myydessään että suomipoika sillä näin pitkään päästää menemään. :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdettiin kuskin penkki iltana muuanna.
Nyt on pirssi sisältä erinomaisen ehjä ja siisti, paitsi vaihdekepin ympärillä oleva puupaneeli halkeillut - jos jollain on oikein siisti sellainen niin saa tarjota. "Peruspuuta" ja ilman mitään reikiä pl. tietysti oikean sivupeilin sähkösäätimelle.
On muuten tuo amgtoyssilta ostettu penkki aivan erinomaisen hyvä myös rungolleen / jousilleen, nyt kun pääsi sitä autossa kokeilemaan, liekö miten vähän ajetusta autosta peräisin :shock:

Lähdettiin tänään perää vaihtamaan, no eihän se passannut isoperä pikkuperän viereenkään vaikka onkin samat laipat :ttu:
Vetareita ja kardaanin takaosaa ootellaan ...

Peränrassauksen aikeiden kaaduttua päätettiin että kun kerran on isoonkaupunkiin (Ylivieska :x ) saakka ajettu niin käydäänpä katsastamassa :idea: siispä soittamaan Savarin katsastukseen että onko miten jonoja näin yhdeksän aikaan aamusta ? Puhelin ei vastaa, joten katsomaan netistä että avaavatko lauantaisin vasta kymmeneltä ? Eikun kahdeksalta, ja joka kuukauden viimeinen lauantai ei ollenkaan :ttu:

No, vaihdettiin valokatkaisimen, rullien ja lämppärinsäätimien polttimot, vedettiin jenkkiparkeille kytkennät valmiiksi ja paikkailtiin pikku maalivikoja. Myös takasisävalokatkaisin vaihdettiin ehjään ja mustuneet rekkarivalopolttimot uusiin.
Eberin letkutus poistettiin ja alennettiin tyhjäkäynti normaaliin, sen mukana saatiin pieni resonanssiääni sisälle; pakoputken kiinnike tms ? Huomattiin vasta myöhemmin joten tutkiminen jää seuraavaan kertaan.
oulaistenliikenne.fi
amgtoys
Viestit: 230
Liittynyt: 02.3.2008 13:53

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Ei mitää tietoa.. -87 500tkm autosta ne on mutta ei ne siinä aina oo voinu olla. Se vänkärin jakkara ois vielä tuossa!?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

amgtoys, kyllä me ostettiin ja saatiin sekä kuskin että vänkärin penkki silloin, kuvatkin edellissivulla :roll:
Ei nämä tosiaan sen ikäisestä alunperin ole. Vänkärin penkki taitaa mennä toiseen autoon kuskinpenkiksi.

Vaihdoin tänään perän, nyt on se 3,46 iso perä paikallaan. Loppupelissä vetarit oli juuri samat pikkuperässäkin joten jätin autossa olleet paikalleen - ne olivat varmaan sentin paksummat kuin isonperän mukana tulleet :shock:
Kardaanin takaosa vaihtui, isossa perässä lyhyempi ja isommalla kuminivelellä. Perän etukiinnityksen kumit tuli uudet, ja tietysti myös öljyt.

Vakio, eli 195/65/15", rengastuksella mittarin näyttäessä 100 on todellinen nopeus 98-99. Oikein hyvä.
Nelosvaihteella satanen = 3000 kierrosta.
Kuva

Katsastuksillakin kävin, totuuden hetki:

Kuva

Ei huomauttamista; iskarit takana 80/80, edessä 69/72, jarrut ero 0%, 4%, seisontajarru 20%, ei välyksiä.
Pakokaasutestin k-arvo 1,4.
Sanoin ennen testiä että saattaa olla siinä ja tässä vaikka on uusi suodatin, kun ei ole saatu muuatta partamiestä pysymään poissa pumpun kimpusta :roll: Katsastusmies ei sanonut mitään mutta yhdellä pölläytyksellä kelpasi :contract:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

dealer kirjoitti:Sanoin ennen testiä että saattaa olla siinä ja tässä vaikka on uusi suodatin, kun ei ole saatu muuatta partamiestä pysymään poissa pumpun kimpusta :roll:
Sama liuhuparta soittelee että olikosulla päästö mittaria kun 1 mökkiöljyn siirtolaitetta sääteli :shock: :lol:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Oliko vieläkään pohjassa ruostetta? Entä miltä kulku tuntuu tuolla perällä
® Mesen linttaklubi
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Noniin nyt tuossa on samat kiekat kun minunkin autossa. Aika hyvin loppuu meno 140KM/h:hon tuolla välityksellä ainakin omassa. 4500 kierrosta, sataanviiteenkymppiin sitten vielä hitaasti kiihtyy.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ollut ruostetta. Tai no yksi polttoaineputkien kiinnike oli irronnut, mutta ei muuta. Pohjankin puolesta ajaa vuositolkulla ilman isompia murheita.
Kulku ei tunnu tukkoiselta, varmaan viitosella hyytyy ylämäkiin jos on kuormaa mutta sehän ei haittaa - nelosellakaan ei huuda.
shrteam kirjoitti:Aika hyvin loppuu meno 140KM/h:hon tuolla välityksellä ainakin omassa. 4500 kierrosta, sataanviiteenkymppiin sitten vielä hitaasti kiihtyy.
Sinulla automaatti ja suurimmalla vaihteella ?
Uskoisin että tämä kyllä jaksaa mennä kovempaa, mutta en aio kokeilla :wink: Arto on varmaan kokeillut edellisellä välityksellä ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eli nyt on nelosella kolmetonnia satasessa-vitosella vähän vähemmän. Tuli joskus kyllä kokeiltua. Muistelen että nelosella 165 ja vitosella loput. Meinasi suljettu alue loppua :lol: että sai vähän yli 180 navigaattoriin. Aivan hirveä tummanharmaa utu oli peilissä :lol:
® Mesen linttaklubi
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

dealer kirjoitti:Ei ollut ruostetta. Tai no yksi polttoaineputkien kiinnike oli irronnut, mutta ei muuta. Pohjankin puolesta ajaa vuositolkulla ilman isompia murheita.
Kulku ei tunnu tukkoiselta, varmaan viitosella hyytyy ylämäkiin jos on kuormaa mutta sehän ei haittaa - nelosellakaan ei huuda.
shrteam kirjoitti:Aika hyvin loppuu meno 140KM/h:hon tuolla välityksellä ainakin omassa. 4500 kierrosta, sataanviiteenkymppiin sitten vielä hitaasti kiihtyy.
Sinulla automaatti ja suurimmalla vaihteella ?
Uskoisin että tämä kyllä jaksaa mennä kovempaa, mutta en aio kokeilla :wink: Arto on varmaan kokeillut edellisellä välityksellä ?
Joo kyllä automaatti, niin tämä olikin oikein viisvaihteinen, kyllähän se sitten männöö lujempoo.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitettiin tähän kesärenkaat alle, auton mukana tulleissa vakiokokoisissa peltivanteilla-michelinit paketissa ilmeni hieman tärinää etupyörien osalta.
Ne oli tarkoitus tasapainottaa mutta tulipa tarjolle kohtuuhintaiset 225/45/17" renkaat alkuperäisaluvanteilla (SLK R171) ja nyt on ne alla.
Etuvanne 7,5" ET36 ja takavanne 8,5" ET30.

https://www.kunzmann.de/shop/en/tires-w ... 7-inch.htm
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujousiin ykkösen kumit kolmosten tilalle, takajousista kierros pois.
Eteen asennettiin säädettävät Koni iskarit. Aika paljon muuttui ajettavuus.

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pojat kokeilivat verrata kiityvyyttä cdi-väykkyyn.
Kuinka ollakaan, PPD:n ruuvaama 250D farkku oli rivakampi kuin -98 200cdi manuaali vakiokunnossa, väykylle ilmoitettu 13,7 sekuntia 0-100 ja tälle 17,6.

Auto on sisustaltaan erittäin siistissä kunnossa. Oikeastaan parantaa voisi vain vaihtamalla keskikonsolin vaihdekepin ympärillä olevan puun siistimpään, siinä on halkeamia.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”