w124 alipainemodulaattori? laatikkomurheita...

Vastaa Viestiin
Chall3nger
Viestit: 23
Liittynyt: 25.2.2011 22:43

w124 alipainemodulaattori? laatikkomurheita...

Viesti Kirjoittaja Chall3nger »

AutomVaihdelaatikko oireilee..3-vaihde tahtoo nykyisin mennä laiskasti päälle tai käy joskus siinä välissä jopa välivapaalla.Vaihdoin jo jousisarjan laatikkoon mutta ei auttanut.

Kun auton sammuttaa syöttöpumpun päässä oleva laatikko ääntää jonkin aikaa ja ääni muuttuu sitä mukaa kuin tökkii vehjettä letkujen liittimistä.Voiko modulaattori olla viallinen ja voisiko aiheuttaa tuota 3.vaihteen venymistä jne.???
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Tästä vastaavasta on nyt keskustelu päällä mersufoorumillakin jossei täältä mittää apuja saa.

Toiset meinaa et voi olla vika siinä ja toiset taas et lootassa. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Maalaisjärjellä kun miettii niin alipaine vaikuttaa kaikkiin vaihtoihin samalla lailla eli pitäisi venyä muidenkin vaihtojen sitten yhtälailla. Poislukien kaasu_pohjassa-vaihdot.

:roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 971
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Laatikolle menevä alipaine letku irti. jos ei sillä tokene niin laatikossa vika.
250D -92
190D 2.2turbo
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

vähäsen vanha juttu, mutta pakko kommentoida :D

Jos se letku on irti laatikosta, niin tymähtää vaihteet päälle, siihen tahtiin että..

Viimestään neloselle mennessä katkeaa kuskilta niskat :D
® Mesen linttaklubi
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

potox kirjoitti:vähäsen vanha juttu, mutta pakko kommentoida :D

Jos se letku on irti laatikosta, niin tymähtää vaihteet päälle, siihen tahtiin että..

Viimestään neloselle mennessä katkeaa kuskilta niskat :D
Jaa, mulla oli 200d mallissa alipaineet pois ni tuntu et pellaa kuten pittää loota. :lol:

s80 volovo on ainoa tomaatti tähä mennes minkä kyyissä ollu tai ajanu että ettei ees huomaa ko loota vaihtaa vaihteita. 124 meset hakkaa miten sattuu ja millon sattuu, isonpaa pessää. Joko viivyttellee tai nykäsee et hattu lentää päästä takapenkille.
E46 330D & E46 328i
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tämä on tietämättömyydestä johtuva harhakäsitys. Mersun nelivaihteinen automaatti vaihtaa yllättävän hienosti, kun säädöt ovat oikein. Lähes kaikki W124 autot on ajettu vähintään 500 tkm. ja autoilla on ollut omistajia useita. Laatikoita on säädelty mahdollisesti omatoimisesti paineen osalta laatikon kupeesta, kickdown -vaijerista ja ruiskupumpun alipainesäätimestä. Vaihteet eivät vaihdu miten sattuu missään tapauksessa, mikäli letkut ym. ovat paikoillaan. Säätö pitää saada sellaiseksi, että vaihdot eivät viivyttele, pienemmän vaihteen saa alaspäin muutakin kuin aivan kickdownilla sekä niin, että kiihdytystilanteessa matalilla nopeuksilla laatikko ei paukauta kaasua nopeasti höllätessä ts. alipaine pitää ehtiä laatikolle oikea-aikaisesti eikä myöhässä.
Tällä viestillä en tarkoita, että 722.3/4 laatikko olisi parempi tai hienostuneempi kuin esim. S80 laatikko. Oikein säädettynä ja ehjä laatikko W124 -malleissa vaihtaa aivan kelpo tavalla ja sitä voi oppia sopivalla jalan käytöllä ohjaamaan vielä sivistyneemmin. Kyseisten laatikoiden etu on myös kestävyys, kunnostuksen helppous sekä vahvistusmahdollisuus oikeinkin vahvoja moottoreita varten.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dixon kirjoitti:124 meset hakkaa miten sattuu ja millon sattuu, isonpaa pessää. Joko viivyttellee tai nykäsee et hattu lentää päästä takapenkille.
Niin, rikkinäiset tai väärin säädetyt. Kuten jo edellä kardaani kirjoittaakin.
Eihän 124 automaatti niin sivistynyt käytökseltään ole kuin uudemmat, mutta ei todellakaan hakkaa tai heittele hattua takapenkille. Oikein nätisti vaihtaa.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

dealer kirjoitti:
dixon kirjoitti:124 meset hakkaa miten sattuu ja millon sattuu, isonpaa pessää. Joko viivyttellee tai nykäsee et hattu lentää päästä takapenkille.
Niin, rikkinäiset tai väärin säädetyt. Kuten jo edellä kardaani kirjoittaakin.
Eihän 124 automaatti niin sivistynyt käytökseltään ole kuin uudemmat, mutta ei todellakaan hakkaa tai heittele hattua takapenkille. Oikein nätisti vaihtaa.
Sarkastisesti sanoin ko vertaa uuvenpiin tomaatteihin. :lol: :wink:
E46 330D & E46 328i
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kokeiles ottaa automaatille menevä alipaineletku irti. Jos 3 vaihde alkaa mennä päälle niin kuin kuuluukin niin sitten tarkista miten modulaattori on säädetty.

Varsinkin jos pumppua on ruuvattu niin modulaattori kannattaa säätää ihan tappiinsa eli kaasu pohjaan ja modulaattori niin pitkälle kuin menee, tämä on tärkeää sillä modulaattorissa on enemmänkin varaa mutta sitten se rajoittaa kaasua menemästä pohjaan.

Jos ei vieläkään toimi kuten kuuluu niin lisää painetta lootan kyljestä. Semmoisen 1/4 kierroksen kun ottaa kerrallaan niin näkee vähän että paraneeko vai menikö jo liikaa.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

jolle kirjoitti: Varsinkin jos pumppua on ruuvattu niin modulaattori kannattaa säätää ihan tappiinsa eli kaasu pohjaan ja modulaattori niin pitkälle kuin menee, tämä on tärkeää sillä modulaattorissa on enemmänkin varaa mutta sitten se rajoittaa kaasua menemästä pohjaan.
Niin kummallekkos päin sitä tällaisessa tapauksessa käännetään? Eli kun vaihteet menee nykäisten päälle. Mää vissiin käänsin keulaan päin, muistaakseni, eikä juuri muutosta tullut.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Karvanaama kirjoitti:
jolle kirjoitti: Varsinkin jos pumppua on ruuvattu niin modulaattori kannattaa säätää ihan tappiinsa eli kaasu pohjaan ja modulaattori niin pitkälle kuin menee, tämä on tärkeää sillä modulaattorissa on enemmänkin varaa mutta sitten se rajoittaa kaasua menemästä pohjaan.
Niin kummallekkos päin sitä tällaisessa tapauksessa käännetään? Eli kun vaihteet menee nykäisten päälle. Mää vissiin käänsin keulaan päin, muistaakseni, eikä juuri muutosta tullut.
Myötäpäivään lisääntyy paine. Se paineensäätö on aika herkkä jos haluaa löytää sellaisen kohdan jossa vaihteet vaihtuu napakasti muttei töksähtämällä. 1/4 kierros on paljon :roll:

Yleensä joku edellinen seppä on säätänyt sinne varmuudeksi 1,5 kierrosta niin saa muutaman kerran ruuvailla takaisin päin :lol:
Avatar
Karvanaama
Viestit: 851
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

öhh.. puhutaanko myö samasta jutusta?
Eikös se pumpun kylessä oleva mötikkä ole se alipainemodulaattori?
Ei sitä saa puoltatoista kierrosta käännettyä. Sen kääntämistä meinasin.
Laatikon kyljestä toki sain jo paineita pienennettyä töksähtämisen takia, mutta säätövara ei oikein enää riitä
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Pumpun kylessä o modulaattori ja se ei käänny paljoa, pikku liike tekkee paljo automaatin toimintaan jo.

Lootan kylestä voi pyöritellä sitä ruuvia enenpi ees taas.
E46 330D & E46 328i
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:
dixon kirjoitti:124 meset hakkaa miten sattuu ja millon sattuu, isonpaa pessää. Joko viivyttellee tai nykäsee et hattu lentää päästä takapenkille.
Niin, rikkinäiset tai väärin säädetyt. Kuten jo edellä kardaani kirjoittaakin.
Eihän 124 automaatti niin sivistynyt käytökseltään ole kuin uudemmat, mutta ei todellakaan hakkaa tai heittele hattua takapenkille. Oikein nätisti vaihtaa.
Ja hyvin tehdyt siekkiset. Mulla hyvä vaihto ja kiihdytys tarkoitti sitä että 9210i-kommunikaattori lensi keskikonsolista takapenkille. Huono vaihto/lähtö jos jäi jalkatilaan. Semmosta se vaan oli :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”