W124 230E 1986

Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

blacklake kirjoitti:Hyvältä näyttää :)
Dänks!!!

Sain jarrupalat asennussarjoineen paikalleen. Kiinnitin kardaanin perään ja irrallaan olleen kannattimen pohjaan. Kardaaniin en ajatellut vaihtaa mitään, rätiti vaikuttivat ehjiltä eikä kannattimessakaan pitäisi olla mitään vikaa. Pakoputken lämpösuojapellin laitoin myös kardaanin "päälle", mutta itse pakoputki jäi vielä lattialle.

Sitten kiristelin alustan tukivarsien pultit. Tein niin, että tunkkasin alatukivarresta autoa ylöspäin, kunnes jousituksesta oli tyhjät pois ja nurkka keveni alustapukilta. Tähän asemaan kiristin kaikki liitokset. Kaikki neljä nurkkaa tein tällä lailla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Hienon näköstä tekemistä jällleen 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

hcmato kirjoitti:Hienon näköstä tekemistä jällleen 8)
Kiitokset!!

Ihan en saanut vielä renkaille, pakoputken keskiliitoksen pultit olivat käyttökelvottomat eikä löytynyt jemmasta sopivia. Ja jarrut jäi ilmaamatta. ASD pitäisi ilmata myös, mutta jotta se onnistuu, täytyy saada auto käyntiin. Akku pitää ainakin ostaa uusi. :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain jarrut ilmattua, samalla vaihtui uudet jarrunesteet. Pakoputki löysi tiensä auton alle ja paikalleen. Huomasin vielä etuiskareiden yläpäiden huonon kunnon ja vaihdoin "uudet" (toisesta lankusta 500tkm ajetut) mutta ehjät tilalle. Piti olla lännen nopein, kun painoi iskaritolppaa alas ja ujutti uutta kumia paikoilleen :D Olisi varmaan ollut helpompi homma tehdä kun etupää oli levällään :roll: Kuva halkeilleesta kumista.
Kuva

Sitten laitoin renkaat alle ja pudotin auton pukeilta. Vuoden verran se onkin niillä kiikkunut. Näyttää melko korkealta, vaikka jousien piti 30mm madaltaa. Saattaahan se vähän laskea kun alusta hakeutuu lopulliseen asemaan, mutta en usko että riittävästi. Jousethan on helppo irrottaa, paitsi kun näissä oli etujousien kanssa vähän tilaongelmaa :ttu:
Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Putoaahan se tuosta vielä senttitolkulla kun liikuttelet eteen-taakse ... jaa taisit jo tehdäkin niin.
Piti olla lännen nopein, kun painoi iskaritolppaa alas ja ujutti uutta kumia paikoilleen
Joo :lol: milloin on sormi jossain väärässä välissä, milloin meisseli.
Siis ihan se työkalu-meisseli :ope:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti:Putoaahan se tuosta vielä senttitolkulla kun liikuttelet eteen-taakse ... jaa taisit jo tehdäkin niin.
Piti olla lännen nopein, kun painoi iskaritolppaa alas ja ujutti uutta kumia paikoilleen
Joo :lol: milloin on sormi jossain väärässä välissä, milloin meisseli.
Siis ihan se työkalu-meisseli :ope:
Joo kitkuttelin edestakaisin tuossa tallin lattialla. Noin 35mm ylempänä kuin madallettu käyttis, kun mittasin pyörän keskeltä takakaareen. Mutta katsotaan kun saan auton kunnolla liikkeelle.

Ihme ja kumma, kynnet ja meisseli säilyi ehjänä :lol:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Myrskyistä iltaa...

Ostin autoon uuden akun (Exide EB740 74Ah/680A) ja laitoin sen paikalleen. Vanha akku oli muuten 65Ah, en tiedä minkä kokoinen tässä on alunperin ollut, mutta Mätänetti tarjosi tehokkaampia... Kuitenkin; ennen akun laittoa maalasin akunaluspellin mustaksi. Kaadoin muutaman litran bensaa tankkiin ja käytin virtoja päällä useamman kerran, jotta bensapumppu saisi linjat täyteen. Ja kas, autohan starttasi iloisesti ja lähti käyntiin :D Olin henkisesti varautunut jo jonkinlaisiin ongelmiin, mutta turhaan. Ilokseni huomasin, että myös ulkolämpömittarin korjaus onnistui:
Kuva

Sitten nostin perän ilmaan ja valmistelin ASD:n ilmauksen. Virittelin ilmausletkun ASD -ilmausnippaan vänkärin puolen vetarin laippaan. ASD relepohjasta nastoihin 8 ja 10 kaapelit valmiiksi ja auto käyntiin. Sitten releeseen viritetyt johdonpäät yhteen ja auton alle katsomaan että perästä tulee ilmat pois. Kun letku oli täyttynyt öljystä, suljin ilmausnipan. Hydrauliikkaöljyjä en vaihtanut, ne vaihdoin pari vuotta seitten kun vaihdoin ASD paineakun sekä tiivisteet ASD:n pumpuun.
Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Hienoa tekemistä taas ja hyvä ohje asd ilmaukseen 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

hcmato kirjoitti:Hienoa tekemistä taas ja hyvä ohje asd ilmaukseen 8)
Kiitos jälleen kannustuksesta.

Noin vuoden tämä äherrys on nyt kestänyt, eli ihan kauheaa vauhtia en ole pitänyt 8) . Nyt kun jonkinlainen virstanpylväs on saavutettu, laitetaan hieman yhteenvetoa tähänastisesta:

Alusta edessä:
-alatukivarret sekä kallistuksenvakaajan tanko hiekkapuhallettu ja maalattu
-uudet tukivarsien puslat, alapallonivelet, kallistuksenvakaajan kumit ja raidetangot molemmin puolin
-etunavat/olka-akselit hiekkapuhalletu ja maalattu
-uudet etulaakerit molemin puolin
-jousikupit tarkastettu ja paikattu
-uudet etujouset
-iskunvaimentimien yläpäät vaihdettu ehjiin
Jarrut edessä:
-jarrukilvet hiekkapuhallettu ja maalattu
-jarrusatulat kunnostettu, uudet tiivisteet ja männät
-uudet jarruletkut

Alusta takana:
-takakelkka, taka-alatukivarret sekä kallistuksenvakaajan tanko hiekkapuhallettu ja maalattu
-uudet kelkan koripuslat, tukivarret, alatukivarren sisemmät puslat, perän puslat, kallistuksenvakaajan korikumit ja koiranluut
-takanavat hapotettu ja maalattu
-uudet laakerit ja narinahelat
-uudet takajouset
-vetoakselit huollettu
-perän takakansi vaihdettu, peräöljyt vaihdettu
Jarrut takana:
-uudet jarrukilvet
-satulat kunnostettu
-uudet levyt ja palat
-uudet käsijarrukengät, linkut, jouset ja levittimet
-uudet jarruletkut
Pohjasta otettu ruosteenalut kiinni, hapotettu ja maalattu. Takakaarista/pyöränkoteloista paikattu ruostereikiä molemmin puolin.

Sisältä:
-kyynärnoja lisätty
-jalopuut ehostettu
-ulkolämpömittari asennettu
-nahkainen ratti ja vaihdekeppi
-soitin vaihdettu
-säilytyslokero lisätty


Sisältä tämä on ikäisekseen melko siisiti. Kuskin penkissä on pieni rispaantuma vakiopaikassa, muutoin penkit ovat ehjät. Kuskin oven ovipahvin vinyyli on kitistynyt aukaisukahvan ympäriltä. Yritetään nämäkin laittaa kuntoon. Uudet etukaiuttimet aion vielä asentaa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ruostekorjaukset on vielä toki kesken, mutta nyt saan liikuteltua autoa ja pääsen ulos hiomaan hitsaussaumoja. Siitä se jatkuu sitten
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

:)
Senhän saa työntää kohta veholle uusien autojen sekaan :shock:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

blacklake kirjoitti::)
Senhän saa työntää kohta veholle uusien autojen sekaan :shock:
Joo, ostaiskohan ne uuden hinnalla takaisin :?::D Tästä innostuneena kaivelin hinnastoa, jonka löysin tuolta.
Heikolla saksankielentaidolla luettuna;
-230E perusauton hinta ollut 39.102DM
Varusteet
-ASD - 1573DM
-Becker - 1168DM
-Lehtiverkot - 91DM
-ortopedipenkit - 2x541,5DM
-kattoluukku - 1681DM
-automaattivaihteisto - 2600DM
-takaniskatuet - 422DM
-keskuslukitus - 570DM
-ABS jarrut - 3078DM
-lämmitetyt peilit, vas sähköllä - 330DM
-Automaattiantenni - 393DM
-ilmastointi+sähkölasit edessä - 4845DM+906DM
-Sävylasit - 399DM
-takakaiuttimet - 365DM
Katalysaattorille en löytänyt hintaa, enkä metallivärille. Jossain Suomen hinnastossa oli metallivärille 9200Mk hintaa, arvataan 1500DM

Lisävarusteista hintaa kertyy 21.004DM
Kokonaishinta 60.106 Saksan markkaa vuonna 1986. Mitä lie sitten olisi ollut Suomessa...? Taikka nykyrahassa...? :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vuonna 1986 230E on maksanut 222000 markkaa + lisävarusteet. Vuonna 1987 jo 253000 markkaa, mikä lie hinnan nostanut.
Varmasti yli 300000 noilla varusteilla.
Muistelen että minulla jokus olleen -88 300D varusteiden hinta oli yli 80000 markkaa; kattoluukku, ASD, plyyshiverhoilu, takaniskatuet, kyynärnojat.

Tuollainen 300D mikä minulla on on maksanut v. 1990 331000 markkaa ja pojalla oleva samanikäinen 230CE 403600 markkaa :shock: :lol:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aivan, tuleehan noista lisävarusteista yli 60.000 Suomen markkaa ihan jo valuuttamuutoksena. Siihen sitten verot päälle.
Löytyykö muuten Suomen vanhat hinnastot edelleen jostain? En äkkiseltään löytänyt kun jotain vanhentuneita linkkejä...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

"mercedes hinnasto 1987" tms. googleen niin löytyy autojen hinnastot.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitokset herroille, löytyi helposti. Hinnat olleet nousussa, 1988 230E hintaa jo 271.400mk. Lisävarustelistaa en suomesta löytänyt muuta kuin tämän 1988 hinnaston. Reilut 100.000 mummoa noista sai kerrytettyä, joten kyllä se yli 300.000mk olisi Suomessa maksanut. Ja yli 7000 mk on arvo noussut asennetuilla lisävarusteilla :D

Saksalainen ensiomistaja on selvinnyt hieman huokeammin, 60.000DM on ilmeisesti ollut noin 180.000 Suomen valuutassa. En nyt jaksa muistaa ihan tarkasti 1986 DEM - FIM kurssia (varsinkin kun synnyin tuona vuonna :D )

No joo, eiköhän tämä OT riitä...yritetään saada parsittua auto edes muutaman sadan markan arvoiseksi :)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Vuonna 1986 230E on maksanut 222000 markkaa + lisävarusteet. Vuonna 1987 jo 253000 markkaa, mikä lie hinnan nostanut.
Oliskohan 80-luvun kasinotalous ja inflaatiolaukka...?
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Blacklaken topikin hintavinkistä innostuneena tilasin Ground Zeron kaiuttimet. Hyvin istuivat ja napsahtivat paikalleen. Liittimet sopivat alkuperäisiin. Kuva
Samalla kun testasin että toimivat, halusin testata soittimen kasettipesää. Sitä kun en ole koskaan käyttänyt. Koekaniiniksi päätyi Esko Rahkonen C-kasetilllaan Laaksojen laulu, jonka nimikkoraita pärähti iloisesti soimaan :D

Purin toisen takakaiuttimen irti ja ajattelin vaihtaa, mutta tuo sama Ground Zero ei olekaan ihan passeli takapään soviterinkulaan. Täytyy katsoa saisiko muokattua vaiko tilaanko jostain sopivat...

Ps. Jos jollakulla on c-kasettijäämistössä Metallican kasetteja, ota yhteyttä :!:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kuskin puolen a-pilarissa kaiutinritilän vieressä on ollut punainen led-valo, jonka funktio on ollut epäselvä (arvannut kyllä hälyttimeksi tms). Ratin potkusuojien alta löytyi vipukytkin, johon ledivalon piuhojen lisäksi oli tinattu kaksi mustaa johtoa. Kytkimen toisessa asennossa valo vilkkui, toisessa ei.
Johdot johtivat sulakerasialle, valon virta oli ryöstetty jostain virtapiuhasta ja maadoitettu runkoon (tietysti porattu konehuoneen puolelta lokasuojan kohdalle peltiruuvilla). Vipukytkimen toinen asento selvisi, kun mustat johdot päätyivät sulakerasian pohjalle. Kaksi virtajohtoa oli katkaistu ja katkaisija liitetty tähän väliin. Auto ei käynnistynyt, jos kytkin oli käännetty vilkkuvaloasentoon. Starttasi kyllä joten varmaankin bensapumpun releelle menevä virta kulki kytkimen kautta.
Poistin tämän virityksen käytöstä liittämällä virtajohdot yhteen.
Kuva

Kuva

Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Oli mukavan kuiva pakkaspäivä eilen joten ajoin auton ulos. Hioin hitsaussaumat apparin takasisäkaaresta ja kuskinpuolen ulkokaaren paikatuista kohdista. Pikkuisen joutuu vielä paikkailemaan kuskin puolta...
Ajoin auton takaisin talliin ja maalasin paikatut kohdat lokasuojista epoksipohjamaalilla. Pintapeltiin en maalia tarjonnut, ainoastaan lokasuojien sisältä paikatut alueet saivat viimeinkin suojan päälleen.

Ground Zerot eivät sovi takakaiuttimen paikalle, siihen soviterinkulaan oikeen mitenkään päin. Täytyy tilata jostain taakse sopivat ämyrit tai rinkulat
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jaahas, foorumi hieman päivittynyt.

Joulukinkut sulateltu ja aloin väkertämään vänkärin puolen takakaarta. Sain soviteltua ja leikeltyä korjauspalan kelvolliseksi ja sen mukaan leikkelin pyöränkaareen vastaavan aukon. Muutamalla hepillä kiinnittelin kaaren autoon. Ihan hyvin onnistui sisäkaaren muoto. Ei nyt ihan täydellisesti, mutta kyllä nuo kantit aika hyvin vastaa toisiinsa. Eniten heittoa tuli tuohon kuvassa vasemmalla loppukaareen. Korjauspala ei ihan ollut mitoissaan oven vieressä ja ihan alinta kaarta joutuu vielä askartelemaan, että kelpaa. Ehkä tuota oven vieressä kulkevaa kaarta olisi pitänyt muutenkin uusia enemmän... Mutta harjoitellaan, jospa tuosta saisi hyvän. Saa edelleen rohkeasti kommentoida ja neuvoa peltitöissä :!:
takakaari_11.jpg
takakaari_11.jpg (149.74 KiB) Katsottu 14382 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kaaren saumat sain räiskittyä umpeen. En ainakaan huomannut että olisi kyljen pelti vedellyt mistään. Yriritin aina hitsitäpin jälkeen jäähdyttää paineilmalla hitsattua kohtaa, jottei vetelisi. Hieman jäi askarreltavaa vielä helmapellin liitoskohtaan, siitä puuttuu vielä pala. Jonkun verran kuppa jatkuu myös tuonne sisäpuolelle. Piti katkaista tuosta kohtaa kun ei olisi muuten ollut mitta kohdallaan kylkilistan paikan kanssa. Kyllä se siitä hiomalla ja kitillä... :D
takakaari_12.jpg
takakaari_12.jpg (140.72 KiB) Katsottu 14343 kertaa
takakaari_13.jpg
takakaari_13.jpg (85.67 KiB) Katsottu 14343 kertaa
Tuota vänkärin takakylkeä on joskus ainakin maalattu/kitattu. Hioessa huomasin, että maalia oli melkoinen kerros verrattuna toiselle puolelle. Hitsatessa päällimmäiset kerrokset irtosivat paikoitellen ja alta pilkotti alkuperäinen maalikerros.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takakaaren sain melkolailla kursittua kasaan, jotain hipelöintiä vielä vaatii. Tuohon helmapellin liitospalaan piti tehdä pientä jatkoa sisällepäin, mutta sieltä en vielä saanut hitsattua. Täytyy suojailla sisustaa ennen sitä, ettei käy huonosti. Melko särpimiseksi meinasi mennä tuo oven vierusta, mutta eiköhän sen saa riittävän hyväksi. Kun tämä puoli on valmis, seuraavana työnä on laittaa etulokasuojat kuntoon. Kuskin puoli on parempi, vänkärin puolelle menee varmaankin vaihtoon. Tarjokas on hommattuna, mutta en ole vielä sovittanut istuvuutta.
takakaari_14.jpg
takakaari_14.jpg (336.59 KiB) Katsottu 13921 kertaa
takakaari_15.jpg
takakaari_15.jpg (594.43 KiB) Katsottu 13921 kertaa
Takakaiuttimeksi sain idean sovittaa jotain Alpinen koaksiaalia, kun sellaiset sattui olemaan. Halkaisija oli just sama kuin alkuperäisissä, kun leikkasi kiinnikkeet pois. Rälläkällä sai tehtyä sopivat lovet jotta sopivat adapteriin. Täytyy tinailla vielä liitin tuosta alkuperäisestä, niin sekin sopii sitten suoraan :)
takakaiutin.jpg
takakaiutin.jpg (254.72 KiB) Katsottu 13921 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ja samat hommat jatkuu...

Takakaarta viimeistelin hitsaamalla helmaan kiinnittyvän kohdan loppuun. Otin takapenkin pois ja suojasin ovipahvin sekä oviaukon, ettei hitsikipinä lentäisi auton sisälle. Porasin takakaaren sisäkanttiin muutaman reiän ja hitsasin rei´istä kaaret yhteen. Täytyy jollain tiivisteliimalla/koriliimalla tiivistää vielä kantit.
takakaari_16.jpg
takakaari_16.jpg (302.04 KiB) Katsottu 13722 kertaa
Otin toisenkin takakaiuttimen pois. Kaiuttimen ritilä ja kaiutin purkautuu takakontin kautta. Kuvassa punaisella nuolella olevasta reiästä saa painettua ritilän ulkoreunan kiinnikkeen irti. Kun ritilä on pois, kaiuttimen soviterinkula on kolmella klipsilä (kuvassa vihreillä nuolilla) pesässään. Kahta etummaista kun puristaa yhteen ja työntää ylöspäin, kaiutin pompsahtaa adptereineen irti.
kaiutin_irroitus.jpg
kaiutin_irroitus.jpg (272.61 KiB) Katsottu 13722 kertaa
kaiutin_irroitus_2.jpg
kaiutin_irroitus_2.jpg (360.98 KiB) Katsottu 13722 kertaa
Tilalle sovittamani kauittimet ovat Alpine SPG-13C2. Niissä siis halkaisija oli täsmälleen oikea, kun kiinnitysklipsut rälläköi pois ja sovittaa kaiuttimen adapteriin. Kaiutinjohtojen liitännät ovat leveämmin kuin alkuperäisissä, mutta mahtuvat juuri ja juuri paikalleen. Tinasin alkuperäisten kaiuttimien liittimet näihin uusiin, niin sain liitoksen samanlaiseksi.
Alkuperäinen
Alkuperäinen
takakaiutin_2.jpg (273.6 KiB) Katsottu 13722 kertaa
Alpine
Alpine
takakaiutin_3.jpg (301.37 KiB) Katsottu 13722 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pistin molemmat takakaiuttimet paikalleen ja testasin että toimivat. Tällä kertaa Esko Rahkonen oli hiljaa. Takakaiuttimien liitännät ottivat kuitenkin hieman runkoon eikä mökä siksi kuulunut. Eristin liitokset ja taitoin pinnejä, ja Eskon heleä ääni pauhasi taas kaikista neljästä ämyristä :)

Ajoin auton ulos ja hioin takakaaren hitsaussaumaa tasaisemmaksi. Valoisa aika loppui ennen valmistumista, joten hommaa jäi vielä. Samalla käytin auton lämpöiseksi. Puhallinkin alkoi toimimaan, se kun on ollut mykkä. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen alkoi kuulua epämääräistä räminää. Käänsin puhaltimen täysille jolloin räminä loppui ja puhallus alkoi.

Hetken mietin, että miten alan etulokasuojia korjaamaan. Kuskin puolella lokari on muuten ehjä, paitsi alahelman kiinnikkeet ovat kadonneet. Alahelma pitäisi rakentaa uusiksi.
Vänkärin puolella on reilu reikä kaaren etupuolella ja sivuvilkun reikä on maapallon kokoinen. Muuten lokari on ihan hyvä. Sinne olisi tarjolla varakappale, taitaa olla tarvikemalli eikä ihan priima sekään...

Päätin lähteä kokeilemaan alkuperäisten kunnostusta. Aloitin vänkärin puolelta tekemällä paikkapalan tarvikelokarin ehjästä kohdasta. Jäi kesken, kun päivä loppui...
Screenshot_20210217_203050.jpg
Screenshot_20210217_203050.jpg (254.11 KiB) Katsottu 13501 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Lokasuojan paikkauksella jatkui...

Hitsasin tuon edellisessä viestissä kuvaamani palasen paikalleen. Sen viereen piti tehdä toinen korjauspala, kun yksi kiinnikereikä on poistunut ajasta ikuisuuteen. Sen sai myös varaosalokasuojasta kätevästi.
etolokasuoja_3.jpg
etolokasuoja_3.jpg (471.86 KiB) Katsottu 13136 kertaa
Seuraava paikattava kohta oli sivuvilkun ympärys. Leikkasin ensin paikkalapun varaosasta ja mallasin kohdalleen. Sitten leikkasin ruosteisen kohdan pois ja sovittelin mahdollisimman tarkasti palasen kohdalleen ja hitsasin kiinni. Nyt on tämä vänkärin puoli ehjätty. Hionnat ja viimeistelyt toki edessä, mutta enempää paikkoja ei tarvitse tehdä. Toiselle puolelle vielä alahelma täytyy väkertää uusiksi.
etolokasuoja_1.jpg
etolokasuoja_1.jpg (307.62 KiB) Katsottu 13136 kertaa
etolokasuoja_2.jpg
etolokasuoja_2.jpg (284.45 KiB) Katsottu 13136 kertaa
etolokasuoja_4.jpg
etolokasuoja_4.jpg (260.34 KiB) Katsottu 13136 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kuskin puolen etulokasuojasta puuttui siis peltiä alahelman kiinnitysreikien ympäriltä. Ovea lähempänä oleva kiinnitys oli jotenkuten olemassa, mutta toisen kiinnityspisteen reikä oli kasvanut turhan isoksi.
Nehän ovat tuollaiset syvennykset, joten ihan suoralla pellillä ei selvinnyt. Varaosalokasuojasta sain kuitenkin kohdat valmiina, vaikka se toiselta puolelta olikin. Tein paikkauksen kahdessa osassa ja sain hiottua hitsisaumat siistimmäksi. Tuo kohta jää listan alle. Ruma kuva liitteksi:
Screenshot_20210311_201100.jpg
Screenshot_20210311_201100.jpg (305.39 KiB) Katsottu 13005 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
kaaleppi 70
Viestit: 110
Liittynyt: 11.10.2013 7:59
Paikkakunta: paukarlahti

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

Hyvän näkösesti sait hitsattua pinta pellitkin,tuota hommaahan ei ainakaan helpota valmiiden korjaus peltejen ohuus ja lämmön vaikutuksesta ylhäältä valuvat vanhat kotelon suoja aineet,jos niitä on sinne vuosien saatossa ruiskittu.
Ymmärrän hyvin halun hioa saumat ulkona,niissäkin on melkoinenkin työmaa ennen kun alhaalla ovat.
Hienoa jälkeä tulee.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

kaaleppi 70 kirjoitti: 12.3.2021 9:03 Hyvän näkösesti sait hitsattua pinta pellitkin,tuota hommaahan ei ainakaan helpota valmiiden korjaus peltejen ohuus ja lämmön vaikutuksesta ylhäältä valuvat vanhat kotelon suoja aineet,jos niitä on sinne vuosien saatossa ruiskittu.
Ymmärrän hyvin halun hioa saumat ulkona,niissäkin on melkoinenkin työmaa ennen kun alhaalla ovat.
Hienoa jälkeä tulee.
Kiitos. Mukava lukea pitkästä aikaa muiden kommentointia.

Joo tuo ohuen pellin hitsaaminen on välillä haasteellista. Helposti palaa lanka läpi. Pellin epäpuhtauskaan ei paranna sauman laatua. Ja kyllä ne massat/kotelosuojat syttyi välillä palamaan. Tulipaloilta on kuitenkin vältytty. Pidän paineilmaa koko ajan käden ulottuvilla, sillä saa jäähdytettyä saumaa ja sammutettua palonalut.

Hiomisesta tulee niin kauhea sotku, että sen kyllä mielellään "ulkoistaa". Akkurälläkkä on siitä kätevä, että kynnys lähteä ulos tekemään rälläköintiä on melko pieni.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hioin etulokasuojien hitsaukset tasalle ja täytehitsasin tarvittavat muutamat reiät. Ihan hyvä tulee lokareista muuten, mutta sivuvilkunreiän yläpuolelta oli pelti vedellyt hieman. Sellainen lontto tuli vilkunreiästä hieman ylöspäin. En tiedä ottiko itseensä nyt noista täytehitsauksista vai oliko jo aiemmin. Täytyy yrittää pajottaa takaisin muotoon. En muistanut kuvaa ottaa :(

Takakaarille tein saman homman, hioin saumoja ja täytin puuttuvilta osin. En oikein tiedä varsinkaan tuon vänkärin puolen onnistumisesta, tuntuu että aika kuopalle joutuu hiomaan jos meinaa saada sauman kokonaan piiloon. Jätin sen nyt kuvan mukaiseen kuntoon. Pitää miettiä, hiooko lisää vai täyttäisikö tuota tinalla tai pakkelilla. Maalauksestakin ajattelin pyytää hinta-arviota ja lopulliset pohjat voisi myös tettää samalla. Kertokaahan tietävämmät peltisepät, meneekö homma oikeaan suuntaan?
takakaari_hiottu_1.jpg
takakaari_hiottu_1.jpg (645.66 KiB) Katsottu 12793 kertaa
takakaari_hiottu_4.jpg
takakaari_hiottu_4.jpg (615.87 KiB) Katsottu 12793 kertaa
Kuskin puolella jälki on parempaa, olihan paikattava aluekin paljon pienempi.
takakaari_hiottu_2.jpg
takakaari_hiottu_2.jpg (589.08 KiB) Katsottu 12793 kertaa
takakaari_hiottu_3.jpg
takakaari_hiottu_3.jpg (345.67 KiB) Katsottu 12793 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”