Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Vastaa Viestiin
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pari juttua ilmeni W 123:ssa
- piti lisätä jarrunestettä hieman, eikun auton alle tutkimaan: satulta ja putket + letkut kuivia, kytkimen työsylinteristä märkää. Uus haettu, vaihetaan ku jaksetaan (ja samalla varmaan vaihdelootaöljyt)
- virtalukko takkuilee, uus tilattu. Nyt yritän olla ottamatta avainta pois, aina toisella avaimella ovi lukkoon kunnes saan vaihdettua

Mikä lie vanhojen aikojen kaipuu / kevätvillitys tms. iski. Kaivoin W 126:n säilytyksestä esille, akku paikoilleen, pari 3 - 5 s. vääntöä avaimesta käynnissä oli, nätistipä kävi. Ilmaa renkaisiin ja koeajolle. No mukavaltahan se taas tuntui ja kyytikin oli yllättävän ok! Sitten 2 vuoden pölyt pois parilla vesiämpärillä ja sisustasta homepilkut äkkiä pois :roll:

Pitänee kait sitä koittaa laitella taas ruosteita piiloon, hommata muutamia varaosia ja jos vaikka sais sitten katastettua kesäksi (ehkäpä peräti reissua varten...?).
Koneet.jpg
Koneet.jpg (316.61 KiB) Katsottu 7691 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Lopultakin sain v-lukkopatruunan vaihdettua, piti tätäkin kohtuu heleppoa hommaa viivyttää turhaan.
Vlukko.jpg
Vlukko.jpg (114.34 KiB) Katsottu 7571 kertaa
Krominkiiltoinen pikku rinkulakaulus eka pois vaan vetäsemällä, sitten sopivan ohuen piikin etsintää, lopulta tommoinen hakaneula oli paras. I-asentoon avain, piikki sisään ja sitten pyörittämällä pois. Uus paikalleen samassa asennossa, vähän ihmetytti, kun avain ei ekoille yrityskerroilla liikkunut mihinkään kun sai pyöritettyä kunnolla paikalleen, trikkinä olikin tässä tapauksessa pyöräyttää vähän takaisinpäin tuota mustaa pötkylää niin siinäpä se oli sitten.

Pääsiäisenä jatkoin W 126-remppaa.
W126-remppaa.jpg
W126-remppaa.jpg (512.37 KiB) Katsottu 7571 kertaa
Hihnankiristin sökönä ollut niin kauan kun minulla auto ollut, joten piti tutustua sen rakenteeseen ja tietysti sitten tilata se osakin, kun rullan laakeri kahisee sen verran. Venttiilikopan tiiviste vaihtoon sun muuta öljymoskan puhistushommaa tarjolla vielä reilusti, mennee muutama vko ennen kuin auto voisi olla katsastuskunnossa (kopkop).

Kesäreissuakin suunniteltiin ja jopa jo varattiinkin menomatkan majoituksia ja lauttamatka Turku - Tukholma, katsotaan nyt millä autolla sitä lähdetään kesäkuussa, palaan tähän sitten aikanaan...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Nyt on uusi työsylinteri paikoillaan. Ei se mennyt tämäkään kommelluksitta.

Arvottiin Motonetissä joku viikko sitten, kumpi sylinteri olisi oikea kun kahta mallia oli tarjolla, väärän tietysti otin völjyyn (jälkiviisaana olisi ollut järkevää ostaa molemmat ja palauttaa sitten väärä). Tässä vaihteistossa sylinterin kiinnitysreiät eivät siis olleet suorassa linjassa.

Vanhassa sylkässä oli selvä murtuma kumissa, mutta takaisinhan se piti laittaa väliaikaisesti (liekö olisi voinut sen kumin vaihtaa?). Koitin ilmata nuin:
Ilmaus.jpg
Ilmaus.jpg (304.17 KiB) Katsottu 7512 kertaa
Tuntui onnistuvan, ainakin poljintuntuma palautui normaaliksi ja vaihteet meni päälle kun sai kotturan käyntiin, eli ei kun auto talliin pukilta odottamaan seuraavaa päivää ja Motonet-käyntiä. No aamulla ei enää vaihteet sitten menneetkään päälle :roll: :evil: Auto sammuksiin, ykkönen silmään ja käyntiin, heti lähti ryömimään ja ajoin sillai takas ylös pukille. Koitettiin ilmata sitten kaksistaan perinteiseen tyyliin ja onnistuihan se sitten saada taas vaihteet päälle. Mutta mitäs jos se taas hörsiipi ilmaa jostain ja menee juntturaan? Eipä uskaltanut lähteä sillä töihin, isän auto lainaan ja illalla sitten oikea sylinteri paikoilleen ja ilmaus kaksisteen ja koeajoa. Tänään aamulla vähän jännitti, mutta toimiihan tuo taas niinkuin vanhaan hyvään aikaan, huh ja kopkop. Vielä se öljynvaihto pitää muistaa varuiksi tehä ja ois kai "mukava" putsata nuo öljyhiekatkin pois...ja josko kesärenkaat alle piakkoin!
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Niputtelin Ässään hihnankiristimen kasaan kun osatkin olivat tulleet Aeromotorsilta. Muutama huomio tuli taas tehtyä:
- Säätövarren voi ilmeisesti näemmä ehkä laittaa väärinkin päin, jolloin hihnaa ei saa tarpeeksi löysälle sen paikalleen laittoon
- Kiristimen iskarin pultinreiät ovat eri kokoiset, saa yrittää rauhassa tunkea pulttia liian pieneen reikään...

Tuossa kuva viskon "irrotustyökalusta" ja sen toiminnasta, tämäkin systeemi aiheutti aikanaan hämmennystä kun hankala nahdä tuonne tilannetta silloin kun kaikki hihnapyörät paikoillaan:
Viskopyörä.jpg
Viskopyörä.jpg (285.53 KiB) Katsottu 7444 kertaa
Lopuksi vähän moottoritilan siistintää kunnes lumisade katkaisi touhun, ei tullut edes koekäytettyä laitetta.
M103.jpg
M103.jpg (512.19 KiB) Katsottu 7444 kertaa
Takapuskuria yrittänyt irrottaa, jotta pääsisi sivukromien vaihtoon, neljä mutteria on irti kontin puolelta, mutta ei vain suostu irtoamaan mokoma, inahtelee kyllä mutta paikallaan pysyy kuin liimattuna. Liekö osuutta asiaan, kun vuosia sitten sain pikku pusun Audi A3lta takapuskuriin liikennevaloihin pysähdyttäessä, saas nähä minkä kikka-3sen tuohon keksisi :roll:

123lla ajettiin aamulla kesärenkailla yön reilöun 5 cm lumisateen jäliltä, kylätiellä meinas takapyörät sutia, maanteillä / kaupungissa aivan ok, liikenne onneksi oli sulattanut riittävästi loskaa.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pari märkäläiskähavaintoa tuli parkkipaikoille tässä viikon aikana.

Eka kerralla oli tuulilasin pesuripumpun tiiviste hapertunut kahtia, onneksi löytyi uusi jemmasta.

Toka kerralla valui hieman dieseliä pääsuodattimelta lopulta siis tantereelle asti, ilmankos auto röpöttelikin käynnistyessään ja nyki hieman tietyissä tilanteissa :oops: Auto siis osaa kertoa, kunhan vain kuski osaisi kuunnella ja toimia ajoissa...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mou »

Keväistä autonropaamista mukavan rauhallisella tempolla. Koita nyppästä jollain toisella ajoneuvolla sitä puskuria... Vaan meneeköhän se enää takaisin?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jeps, hidasta on ollut laitto, kun kelit eivät ole oikein antaneet myöten, harmittaa. Tästä malliesimerkki alla, kun vappuna ajattelin nytkyttää asioita vähän eteenpäin :lol:
Jumi.jpg
Jumi.jpg (425.07 KiB) Katsottu 7299 kertaa
Eihän se auttanu hakea hinuri tallista:
Irti lähti.jpg
Irti lähti.jpg (459.38 KiB) Katsottu 7299 kertaa
Yo. värkillähän vois tuo takapuskurikin irrota, mutta on se vaan niin lepsun tuntuista muovia, ettei taida uskaltaa, joutuu tod.näk. puskurikaupoille sitten...

No kävin kuitenkin vaihtelemassa taka-ABS:n, siivoilin kilokaupalla öljymöhnää pohjapanssarin päältä ja sen semmoista pientä.
Motööri.jpg
Motööri.jpg (445.57 KiB) Katsottu 7299 kertaa
Vielä pitäis uskaltaa vaihtaa bensasuodatin ja olis suodattimen, painevaraajan ja pumpun yhdysputkikin uusi, mutta arvatenkin saapi tapella sitten vuotojen kanssa ja näyttipä prkl ASD-putki/putket valuttavan öljyä pihalle, joten semmoista "pientä" vielä :roll:
Suodin.jpg
Suodin.jpg (241.05 KiB) Katsottu 7299 kertaa
Eikä nuo korin pintaruosteetkaan paljoa mieltä ylennä, mutta katsotaan nyt, josko sais kuitenkin katastusyritystä aikaiseksi muutaman viikon sisään.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ainiin, vappua ennenhän sitä piti vaihteeksi kuskata poikia leirille Rokualle, vähän meinasi jännittää kesärenkailla räntäsateessa lähteä ajelemaan, mutta ihan hyvin siellä pääsi menemään:
Rokua.jpg
Rokua.jpg (485.88 KiB) Katsottu 7197 kertaa
Rokua1.jpg
Rokua1.jpg (260.45 KiB) Katsottu 7197 kertaa
Ennen 22:lle liittymistä kotimatkalla pysähdyin kurkia ja joutsenia katselemaan puoleksi minuutiksi.
Rokua2.jpg
Rokua2.jpg (377.42 KiB) Katsottu 7197 kertaa
Eilen vaihdoin ässään lampunaluspellit, purin pesurit pois ja ai että tuota ruostetta riittää joka stanan paikassa..."uudet" pellit sileitä, joten ollaan ilman pesureita jonniin aikaa, jos tästä nyt ajoautoa saadaan ylipäätään aikaiseksi.
Pesurit.jpg
Pesurit.jpg (603.46 KiB) Katsottu 7197 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ässä katsastettu liikenteeseen 11.5. 8) Tais jännittää niin, etten muistanu kuviakaan ottaa :happy:

Vielä on tosin tehtävää ennenkuin päivittäiset ajot alkavat, öljää vuotaapi vielä etupäästä, varmaan se "bermudankolmion" seutu, täytyy U-tiiviste vaihtaa asap. Ja se riivatun puskuri...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paljos tuo 140:ppi syö bensaa matka-ajossa?

Ei sillä ettäkö tuomonen möhkäle kiinnostelis itteäki :happy:
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tuolla M104 / 320:llä pääsee 10 l / 100 km, jopa vähän allekin on kotimaassa mennyt jos ei juurikaan yli 100 km/h matkavauhtia lujempaa pääse ajelemaan. Haluatko ostaa pois kuleksimasta tuon meidän, eihän siinä paljon muuta oo ku ruostetta ja kolinaa etupäästä ja vaihelootalla on omat oikkunsa mutta pärjätty on :lol:

Sama pätee M103:een, se taitaa nurkkapyörityksessä / talvella mennä vähän vähän vähemmällä, eli 1 - 4 litraahan tulee tietty lisää tuohon lukemaan per 100 km.

Ässällä nyt ajeltu muutamia kymmeniä km, vaikka se sitä ölppää tiputtaakin, ohan se vaan niin hyväkulkuinen peli pitkästä aikaa taas, ei muistanukkaan. Se U-tiivistekin oli olemassa ja oli tarkoitus v-loppuna vaihtaa, mutta olinpa hukannut sen jonnekin prkl. Hain aamulla uuden, josko sais sitten vaihdettua joku ilta, meleko tympiä remontti se kyllä on ja muutaman tunnin ottanee jos oikein muistan...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Melkein 1,5v menny Möhköttömänä jo. Jututin nykyistä omistajaa äskettäin. Yksi avain oli vielä omassa nipussani, ja sekinhän oli virtalukkoon kuuluva.
Pientä ehostusta oli tullu ulkonäköön: kristallia nurkkiin ja uusi takapaneeli, sivuikkunoiden yläreunassa tuuliohjaimet. Myös madaltunut oli kovasti :oops: Eikä mitään remonttia.
Mutta mikä jäi itseltä tekemättä, ni lähtövirkeyttä oli kyllä tullu mukavasti lisää; pumppua ruuvattu ja pykältämistä säädetty laatikosta. Ammattimiehellä kun on.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tuli käytyä tällä kertaa Tahkolla perinteisellä mökkireisulla.
Tahko_mökki.jpg
Tahko_mökki.jpg (348.6 KiB) Katsottu 6875 kertaa
Hieman tuo öljyn vuotaminen hirvitti, mutta ei sitä sentään tarvinnut matkan aikana lisätä (merkkivalo toki syttyi), mutta kun kotona avasin konepellin, niin öljysumua oli sytkäkaapelien muovisuojassa kuin virranjakajan suojakannessakin pakosarjasta ja pohjapanssarista puhumattakaan :roll: Piti alkaa aukomaan ja ainakin tämä heti lie yksi syypää:
Tiiviste.jpg
Tiiviste.jpg (138.99 KiB) Katsottu 6875 kertaa
Olin kyllä v-kopan tiivisteen momenttiin kiristänyt, mutta niin vain halki mennyt mokoma varmaan samantien. Samalla vaihtui se U-tiiviste tuohon vanhan tilalle:
U-tiiviste.jpg
U-tiiviste.jpg (82.61 KiB) Katsottu 6875 kertaa
Pyörijän kun irrotin, halkesi sekin kahteen osaan ihan itsestään ruuvin kohdalta...johtunee siitä, että se pyörijän pidike on ollut vioittuneena > 100 000 km (pyörijä ollut oikeastaan vain kahdella ruuvilla kiinni, todella robusti vehje tämä siis...), joten aika vaihtaa uusi, eli osia on siis taas tilattu ja josko ensi viikolla taas ajoon, ilman vakavaa öljyvuotoa sitten (kopkop).
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ähräsin Ässän kanssa, läikkää jää edelleen ja yks vikakohta paikallistui tuohon:
Vuotaa.jpg
Vuotaa.jpg (232.76 KiB) Katsottu 6739 kertaa
Tuossa kävi sillä lailla, että se Autodocin osa ei tosiaan passannut, joten tilasin aidot letkut, mutta eipä saa enää liitosta pitämään, liekö nuljaantui jotenkin pilalle sen vääränmallisen letkun kanssa? Onko tuollaiseen olemassa kikka3:sta (esim. teflonteippi tms) vai meneekö koko syyläri vaihtoon...?

No joka tapauksessa tällä autolla ei nyt reissuun voi lähteä, hieman harmittaa, mutta eipä voi mitään :|
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Onko tuohon tiivistepintaan tullut naarmu josta vuotaa? Jos venttiilihiomatahnalla tms. hoivaisi pintaa?
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mou »

Eikö tohon vois laittaa oikean jäähdyttimen ja poistaa koko vesilämmönvaihdin-hökötys käytöstä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jees, häätyy katella mitä tuolle tekee (pitää kokeilla nuo vippaskonstit ennenkuin tilailee mitään), laitoin auton nyt seisontaan ja ihmettelen kesemmällä tuota lisää.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Männä viikonloppuna pääsi 123n ulkomaille, kun käytiin Ruåtsissa kesäfestareilla :shock:

Semmoinen reilut 550 km tuli vain totaalimatkaa, ihan mukavahan tuo oli ajella, vaikka onhan melutaso hieman toista luokkaa kuin noissa muissa autoissa. 110 km/h oli aika sopiva matkanopeus, oli jyrinät, pörinät ja kuminat sopivalla tasolla...

Ensimmäinen hämmästys oli Haaparannan Coopissa, Systeemiin näytti olevan kohtuu jono :shock: :
Jono.jpg
Jono.jpg (253.23 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Mistä lie johtui, kaupassa käynin jälkeen jono oli hävinnyt.

Tankata piti myös, eipä ollut Ruotsin puolella tällä kertaa halvempaa, vaan n. samoissa hinnoissa diesel.
Tankilla.jpg
Tankilla.jpg (90.63 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Ajettiin Bodeniin hotelliin.
Tuonne.jpg
Tuonne.jpg (374.58 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Hotellia.jpg
Hotellia.jpg (307.41 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Parkissa.jpg
Parkissa.jpg (339.24 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Hotelli.jpg
Hotelli.jpg (311.4 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Hieno hotelli, vielä osittain rempassa, kaikki uutta huoneessa, ilmastointikin oli. Ihan ok-oloinen pikkukaupunki. 15 € pari tuoppia baarista alkuun, kun oli vasta iltapäivä ja tuntien päästä illalla rattiin sitten.

Pari autohavaintoa tehtiin (ameriikan autojahan pyörii Ruotsissa aina sen verran, etten jaksanut edes innostua kuvien ottoon, taisi olla jokin Boden Motor Meet myös menossa).
Råttamersu.jpg
Råttamersu.jpg (466.69 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Kolmioauto.jpg
Kolmioauto.jpg (370.67 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Eka kottura oli keulasta melko karu puuttuvine vilkkulaseineen, toinen oli niitä kolmio perässä -tyyppiä, joku nuori flikka sitä ajoi.

Ajettiin illalla n. 30 päähän festareille, parkkiin tietysti sisäänkäynnin eteeen, kuten Mersulla saa aina tehdä :happy:.
Festariparkki.jpg
Festariparkki.jpg (543.37 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Festarita.jpg
Festarita.jpg (502.8 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Ihan hauskaa oli katsella naapurimaan festarimeinikiä, porukkaa oli joka lähtöön paikalla. Nordman oli pääesiintyjä, jota katsomaan sitä tuonne mentiikin. Sitä ennen kuultiin rock'n'rollia monelta vuosikymmeneltä bändien vaihtuessa.

Yöllä takaisin hotellille.
Yöllä.jpg
Yöllä.jpg (502.05 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Olipa surkea äänieristys huoneessa, alakerran baarin mökkälä kuului aivan selvästi. Onneksi se meni aikanaan kiinni, sai vähän nukuttuakin. Ihan kuin olis krapula ollut kun aamulla herätys aamupalalle, örkh.

Kotimatkalla pyörähdettiin Iin Haminassa kahvilla, enpä muistanutkaan, että että leivoskahveista saa nykyään maksaa melekeen lounaan hinnan :x
Iissä.jpg
Iissä.jpg (375.84 KiB) Katsottu 6357 kertaa
Semmoinen kesäreissu.

No käytiin sitä Euroopassakin kesäkuussa rouvan autolla, laitetaan siitäkin jotain tarinaa kunhan jaksaa / ehtii.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pientä luontolähimatkailua tullut harrastettua heinäkuussa, ensin käytiin muutaman kymmenen km:n päässä Muhoksella Liimanninkoskella. Ihan kiva paikka, helppo mennä ja matkakin lasketaan sadoissa metreissä parkkipaikalta. Lammasaitauksen läpi kuljetaan, olivat kyllä arkana mokomat otukset, ei päässyt rapsuttamaan. Takas tullessa piti tarkistaa kengänpohjat... :happy:
LK1.jpg
LK1.jpg (609.63 KiB) Katsottu 6250 kertaa
LK2.jpg
LK2.jpg (569.25 KiB) Katsottu 6250 kertaa
LK3.jpg
LK3.jpg (547.35 KiB) Katsottu 6250 kertaa
Sitten käytiin Taivalkoskella Soiperoinen kiertämässä, 5 km lenkura. Helppoa maastoa, hieman liian lämmintä tosin, mutta onneksi oli juomaa mukana tarpeeksi. Oikein kiva oli. Paluumatkalla Jalavan talolla ihte kylällä.

Loppupätkä on n. 10 km hiekkatietä, johon kuuluu melko kaposta ei niin miellyttävää, kuoppaista tietä useampi km.
S0.jpg
S0.jpg (436.13 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S1.jpg
S1.jpg (318.8 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S2.jpg
S2.jpg (437.11 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S3.jpg
S3.jpg (536.86 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S4.jpg
S4.jpg (323.66 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S5.jpg
S5.jpg (517.28 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S6.jpg
S6.jpg (542.1 KiB) Katsottu 6250 kertaa
S7.jpg
S7.jpg (460.94 KiB) Katsottu 6250 kertaa
Loppukuusta ehkä vielä pohjoisemmaksi...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Viime viikonloppuna käytiin tosiaan pohjoisessa. Tarkoitus oli mennä vähän käppäilemään Pallasten tienoille. Lähtö pe puoliltapäivin kotoa ja muutaman tunnin 8-tien ajon jälkeen oltiin lähellä ekaa kohdetta.
PY-puisto.jpg
PY-puisto.jpg (453.34 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Käänyttiin ja ajeltiin muutama kymmenen km, kunnes oli taas kääntymisen aika, tällä kertaa hiekkatielle, aika karkeaa pintaa oli ajettavana seuraava 10 km, poroja sai väistellä monta kertaa; osa siirtyi kiltisti sivuun, osa oli omissa ajatuksissaan eivätkä perustaneet autosta / ohipäästämisestä mitään :happy:
Porot.jpg
Porot.jpg (491.51 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Kohteena Pakasaivo (siis -saivo, ei -aivo).
PA.jpg
PA.jpg (108.51 KiB) Katsottu 6065 kertaa
PA1.jpg
PA1.jpg (603.59 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Hieno paikka, olis voinut tulistellakin, mutta porukkaa oli ja oikeastaan helle, joten jatkettiin aika pian matkaa etiäpäin. Eväitä sentään vähän syötiin saivon reunalla fiilistellessä. Niin, ja takaisin piti ajaa samaa tietä, osittain samojen porojen ohi.

Nythän oli jo kunnon Lappi-fiilis päällä, mukavia teitä ja maisemia ajeltavaksi (vaikka ei niin hyväkuntoisia tiet aina olleetkaan). Seuraava pikastoppi oli kuulemma postikortti -tms. maisemanakin vissiin joskus ollut Särkijärvi.
SJ.jpg
SJ.jpg (471.11 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Ja vielä yksi stoppi matkan varrelta, jonkin sortin nähtävyys tämäkin:
SP.jpg
SP.jpg (286.56 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Siitä sitten majapaikkaan Hotelli Hettaan.
H.jpg
H.jpg (534.03 KiB) Katsottu 6065 kertaa
HH.jpg
HH.jpg (481.35 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Ilta oli jo pitkällä, joten pikaisen ulkoilun jälkeen syönti ravintolassa poroburgereineen ja juomineen ennen saunomista huoneessa.

Maittavan aamupalan jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Pallaksia, n. tunnin ajomatka oli edessä mukavissa maisemissa, ei onneksi ollut paljon porojakaan tien varrella, yksi läheltä piti -tilanne tosin oli, kun rauhallisesti ojassa ateroiva poro lähtikin yhtäkkiä tien yli, joten sai jarrua painaa ihan tosissaan ja vastaantulijoiden kaistan kautta koukaten vältettiin törmäys.

Ekanahan tankattiin kylällä 1.864 €/l, ei kovin paha Lapin hinnaksi.
Tankkaus.jpg
Tankkaus.jpg (378.9 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Perillä Pallashotellin parkkipaikalla. Keliennusteita seurattiin viikolla, vuoroin aurinkoa ja vuoroin sadetta luvattiin. Sattui se sadekeli sitten. Tuuli myös aika lujasti, joten ei kovin isoa lenkkiä tehty ja jätetiin huipulla käynti kokonaan pois, kun aivan pilven sisässä oli hän. Eipä silti, ihan hieno elämys oli, voipi tulla toistekin, paremmalla kelillä.
Pallas.jpg
Pallas.jpg (355.16 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Pallas1.jpg
Pallas1.jpg (473.85 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Pallas2.jpg
Pallas2.jpg (405.68 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Sitten ajettiin katsomaan Punaista hiekkaa Pallasjärvelle.
PJ.jpg
PJ.jpg (282.18 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Tie sinne ei niin paha kuin muut vastaavat tähän asti.
PJ3.jpg
PJ3.jpg (144.61 KiB) Katsottu 6065 kertaa
PJ2.jpg
PJ2.jpg (372.09 KiB) Katsottu 6065 kertaa
Olis auringonpaisteessa ollut aivan mahtava paikka, hyvät tulipaikat, joku mökkikin ja telttailumahdollisuudet, joten ei varmaan saa yksin olla tuollakaan (nytkin oli useampi porukka paikalla). Ja varmaan hiekkakin olisi näyttänyt punaisemmalta...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Siitä tienvierusparkkipaikalta (300 m oli hiekalle) sitten seuraavaa kohdetta kohti.
PJ1.jpg
PJ1.jpg (554.45 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Ajeltiin katsomaan Hiekkatievoa, taas kerran hiekkateille pääsi 123n...
HT0.jpg
HT0.jpg (532.41 KiB) Katsottu 6064 kertaa
HT.jpg
HT.jpg (423.35 KiB) Katsottu 6064 kertaa
HT1.jpg
HT1.jpg (491.03 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Erikoinen paikka, oli käymisen arvoinen. Kelihän ei suosinut, joten pällistelyt jäivät lyhyeen...

Tässä vaiheessa aamupala alkoi olla kulutettu, joten makkaranpaistoon piti päästä. Menomatkalla havaittu tienvieruslaavu otettiin suunnaksi ja eipä aikaakaan, niin kotoa otetut puut ja risut oli tulessa tihkusateen keskellä.
Tauko.jpg
Tauko.jpg (537.1 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Kyrsät naamariin ja mietittiin, että mitäs sitten, kello vasta alkuiltapäivässä...no ajetaanpa Norjaan Kautokeinoon kauppaan, matkaa taisi olla n. 100 km sinne tuosta.
NO.jpg
NO.jpg (236.04 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Kautokeino.jpg
Kautokeino.jpg (158.26 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Rema1000.jpg
Rema1000.jpg (298.94 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Eipä kovin erikoisia maisemia matkan varrella ollut ja satoi menemään välilä kovastikin.

Mutta ulkomailla aina mukava käydä kaupassa, ostettiin sen verran snacksia yms. ettei tarvinnut ravintolaan mennä sinä iltana.

Virkavelikin bongattiin matkalta.
Virkaveli.jpg
Virkaveli.jpg (188.48 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Tulomatkalla hotellille vielä kaffitauko, vettä tuli kaatamalla, ei käynyt tuotakaan moottoripyöräilijää kateeksi, kun tuli vettä valuen sisälle...
Kaffitauko.jpg
Kaffitauko.jpg (190.4 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Hotelliille saunomaan ja sadetta pitämään, oli niin kovaa sadetta loppumatkasta, ettei ollut enää mukava ajellakaan enää.

Aamupalan jälkeen kotimatkalle, nyt kun road trip -meiningiksi tämä meinasi mennä, niin käännyttiinkin Kilpisjärveä kohti ja mentiin Ruotsin puolelle Kaaresuvannon kohdilta. Tuttu keli jatkui lähes koko päivän...
SE.jpg
SE.jpg (214.21 KiB) Katsottu 6064 kertaa
SE1.jpg
SE1.jpg (216.47 KiB) Katsottu 6064 kertaa
SE2.jpg
SE2.jpg (173.58 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Virkaveli nro 2!
Virkaveli2.jpg
Virkaveli2.jpg (334.69 KiB) Katsottu 6064 kertaa
SE3.jpg
SE3.jpg (250.68 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Mukavaa ajopäivää kelistä huolimatta, vain muutama poro ja pari kettua tiellä olivat havainnot. Tiet selvästi parempia kuin Suomessa, maisemat kohtuullisia. Lenkuroitiin lähelle Kiirunaa ja siitä sitten Jällivaaraa kohti (se rajatie kuulemma huonossa kunnossa). Hämmentävän paljon suomenkielisiä paikannimiä ja jopa mainoksia näkyi. Muutama kuva jää vielä seuraavaan postiin.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kahvitaukoa Ruotsissa, tietysti paikan myyjä osasi muutaman sanan suomeakin kun tilattiin :D
KaffitaukoSE.jpg
KaffitaukoSE.jpg (330.92 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Eväitä oli omasta takaa jälellä, joten nassutettiin ne piilossa huoltarin sivussa. Todella vähän muuten näiden teiden varsilla huoltoasemia. Lisäsin samalla vähän öljyä, kun oli hyvä tässä tarkastaa tilanne.

Komea poro.
PoroSE.jpg
PoroSE.jpg (373.97 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Päivän viimeinen kuva ennenkuin ajettiin (kolmatta kertaa tälle kesää) Haaparantaan vievälle tielle. Kalixissa vielä tankkaus (n. 1.9 €/l) ja ICAssa käynti, ei pysähdytty Hapiksessa ollenkaan. Lopuksi tappavan tylsä Kemi - Oulu, argh.
SE4.jpg
SE4.jpg (289.65 KiB) Katsottu 6064 kertaa
Oisko n. 1500 km tullut lisää mittariin. Ennen reissua liimailin äänieristemattoa jalkatiloihin, ehkä pieni positiivinen vaikutus oli. Suurempi vaikutus oli, ettei enää saanutkaan painettua kaasupoljinta täysin pohjaan, onneksi kytkin irrotti kuitenkin :lol: Kaasuvivun alunen piti korjata sitten puukon kanssa, koska sen pohjaan saaminen tällä autolla on ensiarvoisen tärkeää "kiihdytyksessä" :happy:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja RH »

Osin samoissa suuntimissa alkukesästä. Tuossa Särkijärven "postikortissa" viivähdettiin myös hetki maisemaa ihastellen matkalla Sodankylästä Kilpisjärvelle ja siinä sitten vähän myöhemmin oli pakko iskeä jarrut pohjaan ja poiketa kahville. Ihan oli niin kuin kyltissä EI valehdeltu eli munkkikahvit 50C :shock: :shock: :shock: . Ei kyllä sillä kertaa muuta jäänyt myymälästä käteen, vaikka ostettavaa näytti runsaasti tarjolla olevankin. Käsivarrentie Kilpisjärvelle oli kyllä armottoman karmeassa, suorastaan hävettävän huonossa kunnossa.
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Meillä tais tarttua Sannan Putikista mukaan tavaraa, munkkikahvit jäi kun oli porukkaa niin paljon sisällä ja pöydätkin täynnä.

Kilpisjärvi ja erit. Saanalla käynti on ollut pitkään listalla, mutta kun pitäisi löytää ajankohta, jolloin siellä ei olisi ketään, ei huvita jonossa tarpoa :lol: Ja voipi henkisesti varautua nyt tien kuntoonkin, tuskin tulee päällystystöitä sinnepäin nykymenolla ihan heti... :evil:

Kulutusta mittaillut jonkin verran, siinä n. 7.5 l/100 km näyttää nyt olevan. Pitäisi venttiilit nyt jo vihdoin säätää, kun vain olis joskus satamatta :roll:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
RH
Viestit: 308
Liittynyt: 24.11.2006 10:05
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja RH »

Seppo kirjoitti: 02.8.2023 7:25 Kilpisjärvi ja erit. Saanalla käynti on ollut pitkään listalla, mutta kun pitäisi löytää ajankohta, jolloin siellä ei olisi ketään, ei huvita jonossa tarpoa :lol: Ja voipi henkisesti varautua nyt tien kuntoonkin, tuskin tulee päällystystöitä sinnepäin nykymenolla ihan heti... :evil:
Met kiipesimhä, vai miten ne tuolla nyt oikein lausuukaan, sinne Saanalle kesäkuun puolivälissä. Porukkaa oli, mutta ei mitenkään mahdottomasti, joten jonossa tarpomisesta ei tietoakaan. Kaunis, mutta hitokseen tuulinen ja viileä päivä. Siihen kapuamiseen kannattaa sitten varata aikaa ja evästä ihan reilusti. Matkaa huipulle on yllättävän pitkästi vielä senkin jälkeen, kun luulee jo melkein olevansa perillä :lol: . Ihan erilainen kiipeilysessio kuin esim. jonnekin Kiilopäälle, joka tietysti kovasti matala töppäräkin Saanaan verraten on 8) .
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jaa, kuulemma Kilpisjärventiellä on tietöitä tehty, pitää käydä joskus ajamassa näinä vuosina...

V-loppuna laitoin pohjapanssarin lisäosan paikalleen, tuli aikaa sitten ostettuja ajoramppeja testattua samalla, toimihan nuo. Ensin piti kaivertaa reiät tarvikelokareihin; sellaisella porakoneeseen liitettävällä kartiolla ne nykersin. Valitettavasti kartio ei ollut oikein paksu, joten lievällä väkivallalla piti pakottaa kiinnikeraudat lopulta läpi. Toinen robleemi tuli sitten varsinaiseen pohjapanssariin kiinnityksessä, jouduin "hieman" pakottamalla saattamaan ruuvinreiät kohdilleen kun ne kaiverretut liian pienet reiät eivät antaneet oikein myöden...mutta nytpä ompi suojaa alla, ei pikkupuput haittaa :shock: :happy: !
Panssari.jpg
Panssari.jpg (608.6 KiB) Katsottu 5784 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Lapin lumoon päästiin taas viime viikonloppuna, matkattiin Inariin. Matka sujui mukavasti ja n. Vuotson kohdilla alkaa vasta ne oikeat Lapin tunnelmat tuntumaan (meidän mielestämme).

Kaunispäällä Saariselällä voi aina käydä maisemia kattelemassa matkan varrella, aivan liikaa porukkaa tosin oli paikalla, piti vähän kattoa mihin ajoi parkkiin...moottoripyöriä oli todella paljon liikenteessä, liekö jotkin kokoontumiset jossain (kotimatkalla Sodankylän Nesteellä toistasataa pyörää oli parkissa).
Kaunispää.jpg
Kaunispää.jpg (315.52 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Sitten päästiin jo paikan päälle hotelliin Inarinjärven rannalle, vähän juotavaa mukaan ja rannalle fiilistelemään, jututettiin paria pitkän matkan pyöräilijää, toinen Sveitsistä ja toinen Ranskasta, pari kuukautta olleet polkemassa (näitä näkyi tien päälläkin useita, menossa / tulossa). PaPaNassa vielä paikalliset pizzat naamariin.
Hotelli Inari.jpg
Hotelli Inari.jpg (352.24 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Illaksi sitten festareille ja hyvissä ajoin nukkumaan hotellihuoneen saunan kautta. Aamulla yllättäen vähän kehnohkossa olossa aamupalalle ja miettimään päivän plääniä, kun festarit jatkuu vasta alkuillasta. Vealluspoluille? Hotelliin huilaamaan? Ajelemaan? Eikait siinä kun 123:n rattiin tietysti ja tien päälle, ah. Ajettiin rengasreitti Inari - Kaamanen - Karigasniemi - Utsjoki - Inari, n. 4.5 h meni ja viihdyttiin kerrassaan mainiosti.
Maisemata.jpg
Maisemata.jpg (349.19 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Mukava käydä välillä kaupassakin (Karigasniemi) kattelemassa paikallista tarjontaa.
Kaupassa.jpg
Kaupassa.jpg (356.75 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Tenon varsi on kyllä mukava pätkä, nyt on tullut ajettua se kokonaan Suomen puolella.
Teno.jpg
Teno.jpg (387.48 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Matkan varrellahan näitä näkyy aika usein, ei mitään vaaratilanteita tällä reisulla onneksi kertaakaan.
Sarvipäitä.jpg
Sarvipäitä.jpg (475.82 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Lisää Tenoa.
Tenoa.jpg
Tenoa.jpg (397.31 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Ja vielä.
Tenoa1.jpg
Tenoa1.jpg (321.94 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Utsjoen jälkeen tsekattiin taas kirkkotuvat, tällä kertaa ovet oli auki joten pääsi katsemaan sisälle, karua on ollut aikoinaan...
Kirkkotuvat.jpg
Kirkkotuvat.jpg (600.05 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Kirkkotuvat1.jpg
Kirkkotuvat1.jpg (466.92 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Vielä ennen festareita ajettiin muutaman kilsan päähän Inarin keskustasta Jäniskoskelle makkaranpaistoon, hieno paikka. Vaellettiin sinne parkkipaikalta 500 m rankan ajopäivän päätteeksi :happy:
Jäniskoski.jpg
Jäniskoski.jpg (588.91 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Ja taas festaria. Paljon näkyi ulkomaalaisia autoja Inarissa, elokuu tietty se lomakuukausi etelämpänä, joten ei sinänsä ihmekään. Oli hlöautoista melkoisiin off-road -tyyppisiin asuntoautoratkaisuihin tarjolla.
Festarit.jpg
Festarit.jpg (462.34 KiB) Katsottu 5539 kertaa
Rouva sai houkuteltua minutkin tällä kertaa mukaan Ijahis Idjaan, olo oli kun olis ulkomailla käynyt viikonlopun jäliltä :o Sen verran erikoista ja mukavaa oli, että taidanpa lähteä ensi vuonnakin mukaan...enemmän vaatetta täytyy kyllä ottaa mukaan, la- su yö oli yllättäen meleko vilpoinen, +6°C oli aamulla kun kotio päin lähdettiin ajelemaan. Se n. 1500 km tuli taas mittariin lisää, ajettiin vähän pidemmästi meno- ja paluumatkaa Ranuan kautta, kun se Kemi - Oulu -väli on jotenkin niin kerrassaan kammottavan tappavan tylsä...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Note to self: elä rymmäytä kauppakassia (jossa oluttölkki pohjalla) peräkonttiin, jossa lojjuu teräviä työkaluja siellä täällä...
Matto.jpg
Matto.jpg (672.44 KiB) Katsottu 5431 kertaa
:lol:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
severi
Viestit: 193
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja severi »

Ryhdikkään oloinen peli ja muutenkin ilo silmälle tuo W123 200D, kun tänään Raatissa näin.

Aikoinaan isäukon samanlaisella, mutta vaaleanvihreällä koetin pysyä kaupunkiliikenteen rytmissä, tiukkaa teki, vuonna 1996... Mutta kun pääsi maantielle, nautittavaa kyytiä, eikä tarvinnut turhia hötkyillä :-D
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ohoh, no kiitoksia; tarpeeksi kaukaa kun katsoo niin ohan se komia :happy: Täytyy tuota maalipintaa koittaa vielä yrittää korjailla ennen talvea, josko ois lähempääkin kohtuu siedettävä sitten.

Kyllä tuolla yllättävän hyvin pärjää kaupungissa edelleen (on pitänyt opetella ajamaan sopivat mutkat ja kaarteet vauhtia juurikaan hiljentämättä, ettei tule turhia kiihdytystarpeita :D), mutta varsinkin kylmällä koneella saa kattoa edelleen tarkkaan, mihin väliin koittaa maantielle tunkea. Rajoitukset ovat nykyään niin surkeat, ettei edes tarvi juuri koskaan kiihdyttää 0 - 100 km/h, tämähän helpottaa (vain) 200D-kuskin elämää.

Lukaisin joutessani yks päivä noita W123-pääketjun topikkeja läpi, aika mukava nostalgiatrippi jopa. Harmittavan moni ketju vaan loppuu kuin seinään.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”