Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Vastaa Viestiin
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE (W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Asentelin yks pvä vajaa kymmenen vuotta sitten ostetut takaniskatuet autoon, palautin samalla sisustan alkuperäisen näköiseksi, eli päälliset pois ja taksitakaselkänoja (ilman kyynärtukea) paikoilleen.
Sisältä.jpg
Sisältä.jpg (218.96 KiB) Katsottu 10413 kertaa
Tuet.jpg
Tuet.jpg (480.5 KiB) Katsottu 10413 kertaa
Niskatuet olivat kangassisustasta, joten piti laittaa päälliset niihin.

Hieman kylymä on MB-Texille istahtaa aamuisin, varmaan joutuu talvea vasten jotain karvaa laittamaan takapuolen alle, omat ei riitä :happy:.

Samalla vaihtui 5Wee-40:t talvikurat moottoriin suodattimen kera km-lukemalla n. 635 000.
Viimeksi muokannut Seppo, 10.1.2024 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jaksoin lopulta tutkailla 126n vaihteistoöljyvuotoa. Eipä tuossa kauaa mennyt kun näin, että väärille kierteillehän olin kirrannut letkun mutteria joten eipä ihme kun ölijyä läikkyi :roll: Jäähäri taitaa siis olla kaputt noilta osin.

Mikäs neuvoksi...no hainpa vanhan Behrin varastosta (Muumipapan sanoin "Ei kannata heittää mitään pois" :lol:) ja laitoin paikoilleen, eipä vuoda enää ja syylärikin taitaa olla vielä jopa ehjä. Ajelin sitten muutamia kymmeniä km:ja ja tuntuu tosiaan toimivan tuokin laitos!
'
Mielenkiinnosta vääntelin Nissensistä öljynjäähärin muovikopan pidikkeet auki että pääsi kurkkaamaan sisälle:
Jäähäri.jpg
Jäähäri.jpg (515.95 KiB) Katsottu 10371 kertaa
Teoriassa vois siis vanhasta Behristä napata tuon sisuksen uudempaan, mutta en asiaa tutkinut sen enempää kun Behr ei kerran vuoda (ja siinä on tietysti erilainen kiinnitys tuolle muovikopalle).

Nyt ois siis Ässäkin ajokunnossa, häätyis valita kummalla ajelee, luksusrobleemaa pukkaa siis :P
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Ässällä ajeltu menemään, jotain pieniä öljy-/jäähärinestevuotoja vielä näyttää olevan, häätyy tutkailla kunhan kelit kuivais. Ohan se mukavaa kyytiä muutoin edelleen!

Yks ilta kaupunnille ajellessa kuului edestä 'poks' ja tuulilasinpyyhkijät lakkasivat toimimasta :lol: Tuskinpa sulake moista poksahdusta aiheuttas, tarkistin kumminkin perillä ja ehjä oli (onneksi sadekin loppui). Eipä jäänyt paljon vaihtoehtoja jälelle:
Pyyhkijämekanismi.jpg
Pyyhkijämekanismi.jpg (399.64 KiB) Katsottu 10252 kertaa
Eipä tuota taida oikein saada ehjättyä, kokeilin kyllä muutamaa konstia (fyllinkiä pallon päälle), mutta kyllä tuo varsi napsahti aina irti kun värkki käännetty alaspäin paikoilleen poteroonsa ja kyllähän se varsi (liian) helposti paikalleenkin lumpsahtaa (kun se pitäisi jaksaa pyöriäkin 360° ympäri). Ehkä jos pienen pultin sais porailtua paikoilleen tms? No, tilasin "uuden"; sitä odotellessa piti käydä hakemassa puteli rain repellanttia ja hieroa sitä tuulilasiin, voi nyt ajella sateellakin ilman pyyhkijöitä...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Keväällä olin vaihtanut hyllyssä kohtuu kauan oottaneen Meylen öljynpaineanturin paikoilleen, kun jossain katsastuksessa näytti vanha muka vuotavan. Anturi oli jo kerännyt pintaruostetta mukavasti ja mitäsattuu se näyttikin, liikennevaloissa D:llä meni mittari usiasti nollaan :shock:

No kun kone kävi kuiten nätisti, en jaksanut huolehtia, ja nyt lopulta sain vanhan takaisin paikoilleen (taisi se öölitippakin tulla muualta anturiin). Vanhalla paluu normaaliin, eli D:llä näyttää 1 ± 0.1 ja N:llä nousee siitä n. 0.2:lla. Vaihto onnistui yläkauttakin kun otti öljynsuodattimen pois, alakautta toki helpompi.

Tulikohan jo mainittua, että ASD on pois käytöstä, kun yksi linja oli korroosioitunut puhki ja sitä kautta tietty öljytkin valui pois...rele on pois paikoiltaan; en tiedä, onko kovin tervettä ajella noin perän kannalta, mutta toistaiseksi mennyt ok muutaman tuhat km. Saapa nähdä, tulisko vaihdettua putket vai antaisko olla noin, vähän kuitenkin asia nakertaa mielen päällä...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

"Varaosa-autolle" laitoin talvilookin päälle, kun alkaa olla pakkasia:
Lulla.jpg
Lulla.jpg (447.7 KiB) Katsottu 9224 kertaa
Jotenkin jännä ilmiö ollut tälle kesälle, ensin 123lla ajellessa tuli peukkuja autoista (myös iham muilla merkeillä ajavilta) / pyöräilijöiltä ja käsien nostoja varsinkin vanhemmalla saman merkin vastaantulevalta kalustolta, aiemmin en kyllä muista (puusilimävikaa...?) mitään nähneeni. Samoin nyt Ässällä liikkuessa sama meininki jatkunut, viimeksi tällä viikolla kauppakasseja takakonttiin nostellessa ohi kävelleen nuorenparin mieshenkilö kommentoi että "Komia Mersu", jotain kiitoksen tapaista sain änkytettyä vastaukseksi, kun ei oo tosiaan moiseen tottunut :happy:

Vielä ois reilu 5000 km, niin saapi 7:lla alkavan matkamittarilukeman :kuski:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7135
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Seppo kirjoitti: 05.10.2023 8:58 Tulikohan jo mainittua, että ASD on pois käytöstä, kun yksi linja oli korroosioitunut puhki ja sitä kautta tietty öljytkin valui pois...rele on pois paikoiltaan; en tiedä, onko kovin tervettä ajella noin perän kannalta, mutta toistaiseksi mennyt ok muutaman tuhat km. Saapa nähdä, tulisko vaihdettua putket vai antaisko olla noin, vähän kuitenkin asia nakertaa mielen päällä...
Tämä pisti vasta nyt silmiin.
Perähän ei ole moksiskaan moisesta mutta pumppu sorvaa kyllä ittensä paskaksi ilman öljyä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29158
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain satatuhatta kilometriä ainakin kesti 250TD;n kannen päässä oleva pumppu ongelmitta kun tasonsäädön putki oli poikki.
Edellisellä artolla oli putki pettänyt ja me korjattiin.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7135
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

M103:ssa taitaa olla apaut yli tuplasti nokanpäässä olevaa pumppua nopeammin pyörivä hihnavetoinen tandem-pumppu.
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Sen verran tämä tieto säpsähytti, että piti heti ryhtyä toimenpiteisiin :lol:
Talvirenkaat.jpg
Talvirenkaat.jpg (459.02 KiB) Katsottu 9104 kertaa
Ei vaan kylläpä tuolle tarttis jotain tosiaan tehdä. Noh, katsotaan jatketaanko kestotestiä Ässällä vai koitanko jotain korjausta vai mitä tapahtuu, tuli nyt kuitenkin ajeltua 123lla v-loppuna, eikä ole ollenkaan mahdoton ajatus ajella toista talvea putkeen silläkään; jotenkin paremmin se tuntui lumessa kulkevankin kuin nuo Ässät, liekö manuaaliloota syynä vai mikä.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Talviautoa varusteltu lisää, eli maski paikalleen. Tällä kertaa älysin laittaa sen sisäpuolelle, pari nippusidettä varmistanee kiinni pysymisen.
Maski.jpg
Maski.jpg (330.15 KiB) Katsottu 9023 kertaa
Istuinsuojat kulahti kesällä ja MB-Tex on kyllä melkoisen kylymä istahtaa aamulla, joten hain Tokmannilta tekokarvaa penkeille, enää ei rrrse jäävy :happy:
Karvat.jpg
Karvat.jpg (230.26 KiB) Katsottu 9023 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Muutamia vikojakin ilmennyt 123ssa:
- pissapojan ruikinta huononi olemattomaksi, tuli ostettua se jakoventtiili ennen suuttimia (samalla yksi 2-reikäinen suutin, joka vaihdetaan 1-reikäisen tilalle joskus). No loppujen lopuksi vika taisi olla (itsestään?) lyttyyn menneessä letkussa :D
- pakkivalot ei pelaa, kytkin tilattu, täytyy kokeilla vaihtaa
- vuosi sitten korjattu laturin johdotus / laturi pätkii taas :evil: häätyy tutkailla tarkemmin...

Tuli herätettyä 140n henkiin vajaan vuoden seisonnan jäliltä. Puolenkymmentä kertaa sai starttailla, sitten jäi käymään. Liikkeelle en saanut, toinen takajarru jumissa...no toisenä pnä sitten rengas pois ja paukuttelua ja suihkeita ja rynkytystä, eipä lähtenyt käsin pyörimään (vaihde oli toki N:llä :o). Hermostuksissa rengas paikalleen, auto käyntiin ja D:tä ja R:ää ja ohoo, lähtipäs liikkeelle:
W140_ruosteläjä.jpg
W140_ruosteläjä.jpg (130.25 KiB) Katsottu 7766 kertaa
Pikkulenkki vain, vilkkua käytettäessä jäikin ne kaikki palamaan, pysyivät päällä myös auto sammuksissa ja virta-avain pois lukosta :lol: Rele syypäänä, koitetaan elvytellä / käytettyä tilaamaan...

Autostahan jäi tunkin nostokumi kesällä 2022 Sloveniaan Bled järven rantamille, ostin uuden, panin hollille ja tunkkasin ilmaan ja sinne lumpsahti.
W140 tunkkaus.jpg
W140 tunkkaus.jpg (283.46 KiB) Katsottu 7766 kertaa
Ovien metsästys alkanut, joten taitaa se tämäkin kottura vielä liikkua tien päällä jossain vaiheessa.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
650000tuttavuus
Viestit: 2136
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

takajarru jumissa...no toisenä pnä sitten rengas pois ja paukuttelua ja suihkeita ja rynkytystä, eipä lähtenyt käsin pyörimään (vaihde oli toki N:llä :o). Hermostuksissa rengas paikalleen, auto käyntiin ja D:tä ja R:ää ja ohoo, lähtipäs liikkeelle:

Veikkaan, että seuraavassa katsastuksessa saattaa pumpata seisontajarrusta :ope:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Aivan validi pointti; poljin minä sitäkin jossain välissä, josko olisi se(kin) jumittanut, tosin en koskaan laita sitä päälle seisontojen ajaksi. Mutta ehdottomasti tämä häätyypi testata heti kun seuraavan kerran tulee autolla käyntiä!
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Nyt olisi kolme W 140-ovea tallissa. Lauantaina oli herätys 5.45 ja kuuden maissa startattiin Sastamalaa kohti. Isäni Hiacella mentiin, vaikka harkitsin peräkärry + W 123 -yhdistelmää myös, mutta 84-v. isäpappara halusikin lopulta lähteä mukaan ja onhan se pakuun kätevämpi pakata ovia.

Ajelin itse menomatkan suurimmaksi osaksi perille, n. puoliltapäivin oltiin paikan päällä. Alunperin piti vain etuovet ottaa mukaan, mutta kun yksi ruosteeton takaovikin oli vielä kiinni autossa, ruuvattiin sekin irti Hiacen perälle. Sitten ajettiin kotio, isäni ajoi koko matkan :shock: Sanotaanko, että ikäisekseen aika hyvä suoritus, molemmilla ajopätkillä oli vain tankkaustauot, 13 tuntia meni reissussa (~850 km). Ajatteliln, että pysähdytään syömään tulomatkalla, mutta hälläpä oli eväät, itsellä vain vissypullo, joten menin sitten sillä koko päivän; mitä sitä turhaan hyvin sujuvaa ajopäivää turhaan pysähtelyillä pilaamaan :happy:

Odotellaanpa kelejä, niin vaihdan sen vänkärin oven nyt alkuun.
Ovia.jpg
Ovia.jpg (235.11 KiB) Katsottu 7520 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7135
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nuo prefaceliftin ovet on yleensä huomattavasti paremmassa kunnossa. Mullaki on yks sarja mutta täysin eri värisiä, ja puolimetrisen hangen takana.
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Seppo kirjoitti: 11.12.2023 13:50 Nyt olisi kolme W 140-ovea tallissa. Lauantaina oli herätys 5.45 ja kuuden maissa startattiin Sastamalaa kohti. Isäni Hiacella mentiin, vaikka harkitsin peräkärry + W 123 -yhdistelmää myös, mutta 84-v. isäpappara halusikin lopulta lähteä mukaan ja onhan se pakuun kätevämpi pakata ovia.

Ajelin itse menomatkan suurimmaksi osaksi perille, n. puoliltapäivin oltiin paikan päällä. Alunperin piti vain etuovet ottaa mukaan, mutta kun yksi ruosteeton takaovikin oli vielä kiinni autossa, ruuvattiin sekin irti Hiacen perälle. Sitten ajettiin kotio, isäni ajoi koko matkan :shock: Sanotaanko, että ikäisekseen aika hyvä suoritus, molemmilla ajopätkillä oli vain tankkaustauot, 13 tuntia meni reissussa (~850 km). Ajatteliln, että pysähdytään syömään tulomatkalla, mutta hälläpä oli eväät, itsellä vain vissypullo, joten menin sitten sillä koko päivän; mitä sitä turhaan hyvin sujuvaa ajopäivää turhaan pysähtelyillä pilaamaan :happy:

Odotellaanpa kelejä, niin vaihdan sen vänkärin oven nyt alkuun.

Ovia.jpg
Voi harmi kun olis tienny ostelu reissusta! Yhdet Taunuksen lokasuojat olis tarvinu Sastamalasta, mutta se mennyttä nyt :lol:

Hyvä että ässä saa uutta palikkaa! W140 koppasia ei taideta liikoja ylläpitää/entrata tässä maassa :shock: :mrgreen:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pieni "varoittava" tarina välissä...Keskiviikkoaamuna ajelin töihin aikomuksena hakea pari engalntilaista vierasta hotellilta lasten viennin jälkeen. No laturihan se alkoi parin päivän toimisen jälkeen oikkuilemaan ja menin kurja sammuttamaan auton hotellilla...kerran yritti pyöräyttää ja se siitä :lol: Peräkontista starttiboosteri seuraavaksi, no eihän sillä riittänyt bofortti dieselin käynnistykseen. Ei muuta kuin enklantilaiset ukot töihin ja työnnettin auto paremmalle hollille, oin soittanut työkaverille, että tulla hakemaan, onneksi työpaikka on vain vajaan 15 min päässä. Sitten laitettiin köyttä keulalle ja vetokoukkuun ja sainpas vetämällä auton tulille ja ajettiin peräkanaa töihin. Vähän erilainen vierailun aloitus :happy:
Töistä lähteissä taas vetämällä käyntiin, oltiin sovittu päivällinen kaupungissa illalla, olisi n. tunti aikaa kotona selvitellä laturiasioita. Ne mielessä lopulta kylätielle ja mutkassa tulee auto vastaan (vaimo kaiken lisäksi), väistän hieman ja perä irtoaa ja kas:
Ojassa.jpg
Ojassa.jpg (184.57 KiB) Katsottu 7398 kertaa
Rouva pysähtyi ja kommentoi että "sinnekö sää ajoit" :lol: Sanoin, että selviän kyllä, jatka vaan matkaa. 400 m oli tuosta vielä kotio, joten juoksujalkaa sinne ja traktorin koppiin. Jaahans, Taavetti ei inahdakaan, liekö turvakytkin oikkuilee siinä kun ei startti edes pyöri...sitten lumilapiota kouraan ja takaisin autolle.
Lapiomaan.jpg
Lapiomaan.jpg (145.19 KiB) Katsottu 7398 kertaa
Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin takaa ottaa lunta pois ja koittaa saada peruuttamalla takaisin tielle. Ei se pahalta alkuun näyttänyt, mutta 30 min riehumisen kuluttua pää vesimärkänä tilanne oli:
Enemmän ojassa.jpg
Enemmän ojassa.jpg (183.83 KiB) Katsottu 7398 kertaa
Nyt piti luovuttaa ja soittaa äidille autoa lainaan (isällä myös traktori, mutta oli muissa maisemissa tuohon aikaan). Toyotalla sitten ajelin iltamenot ja kun takaisin klo 21 maissa, isäkin oli kotona ja tempaistiin auto ojasta traktorilla. Seuraavana pnä töihin akkulaturilla varustettuna, niin ei vetoapuja tarvinnut.

Tietä korjattiin kesällä nostamlla sitä 20 - 30 cm, samalla se kapeni ja jyrkät reunat tietenkin jäi, kotiliittymääkin pti soralla loiventaa reilusti, kun rouvan S203:sta raapi pohjaa. Paikalla pysähtyneet kyläläiset sanoivat, että olen kolmas auto ojassa samassa mutkassa kahden viikon sisään...

Eilen irrotin laturin, siinä on semmoinen U-urosliitin hieman löysällä pohjassa olevasta nastasta (ei se oikein ruuviltakaan näyttänyt), liekö se aiheuttanut pätkimistä, häätyy kattoa saako kiristettyä tms. Laitoin vanhan laturin paikalleen, lataa kyllä, mutta akun ja jarrupalojen valot palaa koko ajan... :roll:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 895
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ainoa hyvä puoli tuossa tapahtumaketjussa oli se, että olit rautaMersulla liikkeellä.
Nykyautolla puskurit, kuulerit ja mitkähän lie kaikki tuusan paskana. Ja konehuone puolillaan lunta, ei lähe käyntiin tai jos lähtee, niin sammuu kohta kun kaikenmaailman sähötöpselit sulamisvedestä märkänä.

123:n taas oo millänsäkään moisesta penkkavierailusta, suorastaan lisää pyytää! :happy:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Näiseo :D No jos koittais pysytellä pois penkoista kuitenkin, onneksi on lumet / lingotut lumet sataneet nyt tuohon, joten todistusainesto hävinnyt.

Katastuksessa käytin toissapäivänä, alapalloa väljänä ja voi hitsinhitsi, hitsihommia pitäis teettää takahelmojen alueelle (ja vähän laajemminkin takapäähän jos tarkkoja ollaan...). Saapas nyt nähä mille tässä rupeaa tämän kanssa vai rupeaako millekään :roll: Ei sattuis kukaan tietämään innokasta hitsaria Oulun alueella...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Se tuli sitten otettua W 126 ajoon, 123 saa ruostua nyt vuorostaan hamaan tulevaisuuteen :roll:

Ehkä ihan hyvä näin; 126n lähtee edelleen tosi hyvin käyntiin yli -30°C:n pakkasillakin :rock:
W 126 tammikuussa.jpg
W 126 tammikuussa.jpg (97.79 KiB) Katsottu 5678 kertaa
W140n ovejakin ährätty paikoilleen ennen pakkasia, sähkötys vielä kesken ja näyttää joutuvan porailemaan muutamia reikiäkin, jotta saapi 2-sarjan systeemit paikoilleen.
Ovea W140.jpg
Ovea W140.jpg (197.75 KiB) Katsottu 5678 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Seppo kirjoitti: 09.1.2024 9:59 Se tuli sitten otettua W 126 ajoon, 123 saa ruostua nyt vuorostaan hamaan tulevaisuuteen :roll:

Ehkä ihan hyvä näin; 126n lähtee edelleen tosi hyvin käyntiin yli -30°C:n pakkasillakin :rock:

W 126 tammikuussa.jpg
Mukava lähteä autolla joka hetken joutokäynnillä on jo lämmennyt 8) Tuli itsekin otettua viime viikolla m103 koneinen w201 ajoon ettei tarvi vaggilaisen kyydissä työmatkaa taittaa vapisten :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Pari juttua pitänyt Ässään laittaa uusiksi tälle vuotta:
- vanha akku alkoi käyttäytymään omituisesti pakkaskäynnistyksissä, uutta (vanhaa) tilalle, niin korjaantui starttaus normaaliksi (eli lähtee taas heti kun avainta kääntää; joutui starttiboosteriakin käyttämään välillä ennen vaihtoa)
- kovilla pakkasilla puhallisin kitisi pirusti ja siinä mikään rasvaus auttanut, tilasin uuden tohottimen etelänaapurin liikkeestä. Vähän hirvitti, että mikähän härpäke sieltä tulee, no Made in Taiwan meni lopulta ihan hyvin paikoilleen, mutta olivatpa johtojen kiinnikkeet siirretty keulan puolelle, eli sokkona piti äheltää piuhat paikoilleen. Onneksi ei lapsia ollut kuuloetäisyydellä kun pakkasessa pihalla joutui vänkärin jalkotilassa soheltamaan jonniin aikaa ennenkuin onnistui
- iänvanhat talvirenkaat jouti pois, hain halvat (380€, 195 leveydellä) rengaskaupasta tilalle kaivonkansivanteille. Uskaltaa taas ajella eikä enää tarvii lisäillä ilmaakaan jatkuvasti :roll:
- tandempumpulle oon syöttänyt öljyhuikkaa aina välillä, jos sinne vaikka jokin huntu jäis vähäksi aikaaa...varmaan typerää / lapsellista / turhaa, mutta olkoon :lol:

Muuten on M103 pelannut kyllä hyvin (kopkop), vaikka sitä niin kovin parjattiin toisaalla :D
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Nonni, kelepaa parkkeerata :lol:
Kiekko.jpg
Kiekko.jpg (144.28 KiB) Katsottu 3586 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W123 200D (W126 300SE, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

15.03.2024:
700000km.jpg
700000km.jpg (135.63 KiB) Katsottu 3331 kertaa
24.06.2017:
600000km.jpg
600000km.jpg (123.73 KiB) Katsottu 3331 kertaa
16.11.2010:
500000km.jpg
500000km.jpg (179.67 KiB) Katsottu 3331 kertaa
Viimeksi muokannut Seppo, 20.3.2024 8:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4374
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jotkut ne ei koko ajan vaihtele autoja :D
Aika maltillista tahtia tullee kilometrejä,
mutta sulla taitaa jakautua niin moneen autoon.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Mitäpä sitä mieluista peliä pois vaihtamaan :P On kyllä nyt jo niin ruosteinen, että saa nähä kauanko kehtaa enää pitää näkösällä tien päällä...

Jos ois aivan kaikki ajot ajanu tällä, niin ehkä joku sata tonnia ois lisää mittarissa, eipä sitä sen enempää saa ajettua näillä töin / harrastuksin.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29158
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä näkisin asiassa myös sellaisen mahdollisuuden, että entäpä jos "annat ruostua" eli et yritäkään pitää ulkokuorta siistinä, päinvastoin ehkä jopa pikku asioilla saat katsojan ymmärtämään että rönttä, mutta toimii.
Ei nyt ehkä sitä potkukelkkaa kattotelineelle, mutta sinne päin.

Onko tuossa muisteltu viime vuotta, vai vuosiluku vaan pielessä kun 2023 ?
wiimax.fi
severi
Viestit: 207
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja severi »

Vielä pari viikkoa sitten ainakin näytti ihan siistiltä kaukaa katsottuna. Eihän se patina mitään, jos kuitenkin sen verran parsisi, ettei ruostepeikko ihan viilliinny.

Kuin eräs Väyrynen tänään Prisman parkkipaikalla, etulokasuojat pitsiä alaosasta jne. Eipä siinäkään mitään, mutta menee sitten paaliin vuoden sisään :|
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kah, väärä vuosiluku tuli tosiaan näpyteltyä, kiitos dealerille hoksauksesta!

Mutta joo, kaukaa harmaana pnä ihan ok, mutta auringonpaisteessa itse tehdyt karmeat paikkamaalaukset paistaa pahasti heti silmään :shout: :happy:

On se sellainenkin ajatus käynyt mielessä, että jos antais jollekin, joka osaisi alkuun ulkokuoren laittaa siistiksi ja tällä tavalla vaikkapa pikkuhiljaa kunnostelittaisi tätä etiäpäin, palanen kerrallaan...hauskahan se olisi kerryttää tähän kilometrejä aina vaan lisää ja lisää!

Tänään ei näemmä kuvan lisäys onnistu, kokeillaan joskus uudestaan...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sepon W126 300SE 200D (korj: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jäähärinestettä piti taas välillä lisäillä, tarkempi syynäys näytti, että syyläri oli hieman kosteana letkulähtöjen kohilta. Vaihdoin siis muutaman pätkän, näyttipä noita kertyneenkin vuosien saatossa muutama varastoon, liekö aina unohtunut, että tuommoinenhan on jo kertaalleen tullut ostettua :oops:
Letkuja.jpg
Letkuja.jpg (130.35 KiB) Katsottu 2949 kertaa
Nyt pysynyt kuivana; aika pehmeiltä lötköiltä nuo vanhat jo tuntuivatkin (kuvassa alin on -lie- alkuperäinen).

Tässä kuva, joka piti olla ed. postissa nyt sitten, olkoon tässä nyt sitten muistona. Tajusin, että toinen takapuskurin banaani on tippunut kevään pahimmissa jääröpökeleissä jonnekin kaupungille :evil:
W126.jpg
W126.jpg (227.83 KiB) Katsottu 2949 kertaa
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”