Kesäauto, -82 200D 3.0 DTIC

Vastaa Viestiin
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

onko muuten tullu mittailtua 240d kulutuksia? itellä ollu koko kesän tasasesti 8,4l/100km sama miten ajaa :roll:
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Sama puhallin siellä on vieläkin, öljyä menee kyllä.
Paha sanoa määrästä kun ei ikinä muista kilometrejä lisätessä.
Ehkä tuhannella ylä-alamerkin väli..? Voi olla enemmänkin.

Polttoaineen kulutus on ollut 9,5-10 litraa oikeastaan koko ajan.
Joskus oikein pihistellen ajotapaa tarkkaillen on tainnut jäädä 8,5 pintaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tällä viikolla on sattunut ja tapahtunut!
Maanantaina kilahti ruumisautoluistonestolinttapaska200D, mutta ei siitä sen enempää.

Yöllä työkeikalle mennessä 123:lla kattelin ihankuin latausvalo kiiluisi..
Ilmiö tuntui häviävän vaihtaessa lähivaloille, joten päättelin pitkien merkkivalon karkailevan naapurilampun puolelle. Niimpäniin..
Paluumatkalla latausvalo kiilui kirkkaammin, EIEIEInyt yöllä eii!

Kolmelta yöllä en jaksanut tutkia, vaan menin nukkumaan toivoen ettei lisäkeikkaa tulisi. No kuudelta aamulla takaisin töihin latausvalo (v)ilkkuen.
Työkeikan jälkeen oli jo valoisaa, joten virman pihalla tutkimaan asiaa.
Akun viimeisillä amppeereilla kone käyntiin ja ihmettelemään.
Joskus aikaisemmin ilmeisesti on johtosarja käynyt kuumana ja korjattu teippaamalla, joten siitä sitten liikkeelle. Nippua heiluttelemalla tyhjäkäynti heilahti alaspäin ja valot kirkastuivat hetkeksi. Halleluuja!!
Akku pois, teippaukset auki ja siellähän se: jo kerran osittain sulanut ja teipattu johto poikki. Haalareiden taskussa olemaan sattunut sokeripalaliitin pelasti tilanteen ja pääsin aamupalalle kotio.

On nämä vanhukset siitä kivoja että tällainen amatöörikin pystyy jotain korjaamaan itekkin. Koko hommaan meni saman verran aikaa kuin tämän kirjoittamiseen. Tuo johtonippu on kyllä vaihdettava pikimmiten kokonaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Hoksasinpas tässä, että matkamittarikin valehteli taannoisen peränvaihdon ansiosta melekosen paljon.
Työmatkan pituuden perusteella ihmettelinkin ettei trippimittari voi pitää paikkaansa.
Äkkinäisellä harrison-stetson menetelmällä arvoituna mittari näyttää noin 12,5% liian vähän. Joten kulutuskin putoaisi johonkin 8-8,5 pintaan. Mahtavaa!!
Tämä kesärajoituksilla ja 205-55-16 renkuloilla.
Tosin tankki on täytettävä aina tyhjetessään, näytti matkamittari mitä näytti. (aamun aforismi)
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt kulutus kuulostaa inhimillisemmältä ... yritäpä saada jostain "vihtiä" ahtimen vaihtamiseen niin kuullaan miten ominaisuudet muuttuu :idea:
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Herrajjumala! Mersu on rikki!!

Pitkästä aikaa pääsi remontinkorjuuseen vanhuksen kanssa.
Kusipoika lopetti ruikkimisen jossainvaiheessa talvea, eilen kun aurinkokin paistoi, piti asialle jotain tehdä.
Säilössä kun oli myös lampunpesimien pumppumoottori, kekseliäästi vaihdoin pistokkeet ja letkut keskenään. Ja taas ruuttailee kuin.. no keski-ikäinen mieshenkilö, mutta lasille asti kuitenkin.
Pumppumoottori on jumissa, kipinöi vaan kun antaa virtaa napoihin.
Pitää joskus uteliaisuuttaan avata, jos vaikka voitelemalla piristyisi.

Niin ja matka/nopeusmittari ei toimi, ehkäpä vaijeri poikki.
Näissä taisi olla kahta eri tyyppistä vaijeria, mutta lämpimämmällä kelilä sekin on katottava.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Karvanaama kirjoitti: Näissä taisi olla kahta eri tyyppistä vaijeria, mutta lämpimämmällä kelilä sekin on katottava.
Niinpäniin.. tilasin Motonetistä kaksi eri tyyppistä vaijeria, halpoja kun olivat.
Älysin sitten tavaran tultua, että tuli otettua kaksi eri mittaista lattapäävaijeria.
Kuten arvaamalla ja toivomalla yrittäessä aina käy, tässä yksilössä on tietenkin se neliöpää malli.
Viila työstökäteen ja kas: pää muuttui latuskasta neliöksi.
Että jos joku on sellaista miettinyt, viilaamalla se onnistuu jos niin haluaa tehdä.
Ainakin tallilta kotiin ajaessa mittari toimi.

Näyttääpi siltä, että leiman saamiseksi on hitsuuteltava vasemman helman etupäästä, lattian puolelta. Mahottoman paksu massakerros oli päästänyt kosteutta läpi ja siellähän se muhii sitten piilossa, kunnes pelti häviää ja massa putoaa alas.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lataus on häirinnyt oikeastaan talvesta saakka ajoittain. Laturin pistokkeita hipelöimällä tilannetta on viivästytetty. Nyt oli pakko puuttua asiaan.
Alkuperäinen liitin on joskus muuttunut abikoihin, jotka olivat osittain sulaneet, sekä johtimetkin olivat oman osansa lämmöstä saaneet.
Toisen johtimen vedin uusiksi akun tienoille ja uudet abikot.
Laturin käytin irti ja putsasin liittimet, kovasti kun olivat kuumenneet nekin.
Bonuksena hiiliä tarkistaessa hokasin toisen hiilen tarttuneen, ensin näytti että oli kulunut eri pituisiksi, mutta takertunuthan se oli.
Eli monen eri asian summa oli huono lataus tällä kertaa.
Tulihan se akkukin uusittua, kun ei erillislaturin käyttökään tuonut varmuutta kuin yhdeksi päiväksi.

Nyt ei varmaan enää viitsi noita lisäpitkiä kyhätä keulalle kun nuo laturin liittimet ei enää parhaassa terässä ole.

Suikkalakin tuomio lähestyy.. Hitsaushommelit olisi valamiit.
Kartiosuodatin olisi pestynä, ei kait sitä muuta kuin kokeilemaan onneaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kuinkasse on, mulla olisi tuolla tallissa kuuleri.
Jos mä kyhään se tähän paikalleen (tämähän on jo muutoskatsastettu turbolle) pitääkö toimittaa penkkilappu vai meneekö ilmoitusasiana?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
jaasu
Viestit: 906
Liittynyt: 27.3.2011 12:58
Paikkakunta: 86600

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Jossain menee,jossain ei. Mutta kyhää vaan kooleri keulaan ja katastukseen lyöt sopivan putken Koolerin tilalle,ei pitäs (HUOM) inssillä olla nokan koputtamista.
Nykyinen: W124 e250d
Ex: Audi a6 c5 quatro
EX:Bmw e46 330D ///M-sport
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ota sitten asennuksesta paljon kuvia meille, meinaan kun tuohon nykyiseen on edelleen STT asentamatta, jos siitä sais virtaa :oops:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitää olla penkkilappu jos coolerin asentaa. Multa ainakin vaativat sellaisen kun laitoin 300D turboon coolerin ilman muita muutoksia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

koita laittaa paremmin piiloon cooleri mitä meikäläisen entisessä keltasessa on :lol: ite kun en löytäny järkevää cooleria jonka olis saanu piiloon silleen ettei mitään alkuperäisiä palkkeja/peltejä olis tarvinnu leikkoa niin piti se sillon laittaa karulla pinta asennuksella :roll:
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Onko yykaakoossa minkämoinen tila keulalla?
W201:seen sain tämä kokoisen kennon suht pienellä vaivalla niin ettei sitä näy ulospäin ollenkaan.
Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jaa että penkkilappua vaatisivat.. no eipä se yllätys ole, pitää ensin suorittaa tuo vuosikatsastus kumminkin.
Syyläriä pitää varmaan siirtää taaksepäin.
Tällaisia tiloja keulalla on:
Kuva

Kuva

Ja tällainen kuuleri, leveys n.60cm.
On ollut 240d:ssä paikallaan, taisi olla nimimerkillä joonas8.
Kuva
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Vuosikatsastus meni ihan läpiajona. Eli hyväksytty kerralla.

Jari_w123:n kanssa tätä katteltiin ja hoksattiinpa notta huohottelee jo melkoisesti.
Tuli loppukesästä laitettua moottoritilaan pönttö huohotusta varten, ennen huohotus siis meni runkopalkin sisään. No tuosta mainitusta pöntöstä puhalteli melekolailla painetta.
Eli taitaa alkaa koneen metsästys.. 616--617.. hmm..
Onnämä huonoja nämä mersut.. :?
No on mulla volvon koneita silti enemmän kilahtanut..
Saa kuuleri toistaiseksi jäädä talliin kunnes jotain tapahtuu koneelle.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos sattuisi joskus OM617 tulemaan keulille niin löytyy sellaiseen STT turbosarja...
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Heh! Mitenkähän en yllättynyt lainkaan.
Tässähän tuo pysyy muistilappuna.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän Hotari varaili tätä STT:tä aiemmin, mutta ilmoitteli että ei tarvetta kun oli löytänyt koko turbokoneen.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kaupat on sovittu 617-mallisesta moottorista, laatikosta ja kartaanin etupätkästä, olisiko ollut laatikon kiinnityslevykin.
Ja ennenkuin kukaan hoksaa stt-sarjan jäävän ylimääräiseksi, mainittakoon kyseisen harvinaisuuden toimineen vaihtotavarana.
Tavara ei ole vielä liikkunut mihinkään suuntaan, Lellikki on ajossa ja odottaa ruuvaustilaa ja -aikaa.
Sitten myös julkinen kiitos JussaP:lle, hän on jo muutamiakin vihjeitä moottoreista antanut ja tämä kauppa on täysin hänen ansiotaan. ISO KIITOS!
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

Karvanaama kirjoitti:Sitten myös julkinen kiitos JussaP:lle, hän on jo muutamiakin vihjeitä moottoreista antanut ja tämä kauppa on täysin hänen ansiotaan. ISO KIITOS!
Olloos hyvä vaan, mukavahan se on jos voi olla avuksi foorumilaisille 8) Hyvä homma että meikäläisen vinkin perustein löytyi sopiva moottori vanhukseen ja vielä kohtuullisen läheltä kokkolaa, vai sovitteko vielä kotiin kuljetuksesta puolin tai toisin :lol:
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

dealer kirjoitti:Sehän Hotari varaili tätä STT:tä aiemmin, mutta ilmoitteli että ei tarvetta kun oli löytänyt koko turbokoneen.
Viitsisisisisitkö joskus katsoa sitä stt sarjasta (617) mikä turbo siinä on (garretti vissiin) mutta vaikka kuva tyyppikilvestä tai tiedot siitä?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viikonloppuna voin vilkaista. Kelitkin lauhtuu niin tarkenee hiipiä talliin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ollut tyyppikilpeä. AiResearch lukee kyljessä eli Garrett on. Hieman erilainen kuin 240 STT sarjassa, olisiko vähän isompi kompurapään siipi ja hukkaportti eri näköinen.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kiitos vaivannäöstä!
Aattelinkin jos on lähellä KKK26:aa, joka on käsittääkseni 617:n orkkisturbo, siivet 38 / 44 mm. jos oikein olen ymmärtänyt.
Sellainen tallissa onkin ja tuota on tarkoitus kokeilla sitten joskus.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittaanpa siivet vielä kunhan tässä ... :idea: Numero 39 oli kompurapäässä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tätä on sitten perkattu tämä päivä. Turpohilut on heivattu mäjelle. Tietääkseni öljypohja olisi sama 615-616-617 malleissa, mutta hankkimani käytetty ö-pohja oli syvempi kuin tuo stt-sarjan pohja.

Kuva

Kuva


Ei tullut mitattua, mutta eroa voisi olla jopa pari senttiä, ei liene mitään haittaa, mitä sitten vaikuttaa öljyn määrään. Mittatikun mukaan jos laittaa, niin menee enemmän, kait.

Tarkoitus on ajella vaparina nyt hetki ja sitten sopivan hetken tullen koneen vaihto.
Huoltomontussa oli vettä pohjalla viitisen senttiä, kuusiokoloavainta piti naarata neljä kertaa.
Mahtavaa!
(edit: käänsin kuvat)
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tämä on nyt sitten vapari 240D, kaikkea hullua sitä alkaa tekemään!
Syöttöä pienensin kierroksen verran ja myöskin kierroksen tyhjäkäyntisäätöä.
Tyhjäkäynti jäi kovin pienelle, mutta sain suurennettua hienosäätöruuvista.
Ilmanputsariksi tuommoinen kamala BiltemaSport-suodatin, ei istu yhtään vanhaan laitteeseen, mutta tällä mennään nyt.
Edit: ja pystäristä imusarja, kun sellainen sattui olemaan.
Öljyiksi TB silver 10-40.

Kuva

Öljynsuodatinjalasta tulppasin öljynjäähyn lähdöt hydrauliikkaliikkeestä ostetuilla tulpilla.
Jäähy tulee sitten 617:aan. Lyhyt testiajo tehty, konetila pitää vielä pestä ja katsoa josko jostain vuotaa.
Venttilit jäi turbon välyksille, orkkis putkistokin on paikallaan, ainoastaan ahtopainemittari muistuttaa hurjasta ahdetusta voimanpesästä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tällä on ajeltu vaparina, kyläpyörityksessä ei haittaa, kun en kiihdytyskisoja harrasta.
Mutta maantiellä turbon tuomaa lisäpotkua kaipaan kovasti.
Lääkkeeksi on nyt haettu tuo aikaisemmin mainittu OM617, harmi vaan kun meni talli alta.
Siskolikka on talonsa myynyt, en taida pihalla tätä alkaa väsätä. Jotain on keksittävä.
Puurattikin löysi tiensä kabiiniin. (nyt en saa jostain syystä kuvaa liitettyä)
No onhan kaikki puuratin nähnyt ennenkin..
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jouduin puutteelisten tallitilojen (laiskuuden)((edit:taitamattomuuden)) takia ulkoistamaan koneenvaihtohomman.
Lellikki tuli ajettua peräkärryn (+617 ja peräluukullinen haalittuja osia) kera pänttäämöön. Tuo voimanpuute iski kyllä vasten kasvoja tuolla tavaramäärällä, no vetihän ex-työkaveri 615:lla asuntovaunuakin, mutta onhan se jo jonkinlaista masokismia.
No perille päästiin 90 poimunopeudella, mutta kiihtyvyydestä ei passaa puhua.

Vaihtokoneen perästä oli löytynyt ihka uusi kytkin, turbohiluja olikin jo haalittu, mutta eipä ollut tiedossa ettei vakioimusarja kelpaa sellaisenaan.
Siihenkin on löytynyt lääke, joskaan se ei ole vielä kotona.
Lisäkuulumisia tulee kun on jotain kertomista.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”