Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Öljyt on vaihettu vähän aikaa ennen kuin jäipi huilimaan.

Eli onkos nyt käynyt siis niin, että nostaja on jo niin kaputt, että se enää naputa vaan lotkottaa...? Tai sinänsä; väliäkös hällä, vaihtaahan ne nostimet pitää joka tapauksessa. Ja kyllähän se taitaa olla niin, että mielenrauhani turvaamiseksi nostan keväällä siitä kannen joka tapauksessa pois. Näkyy tiivistekin vähän falskaavan ja se lämpökiusa vieläkin vähän mieltä kaivaa. Ja kun saa sitten joskus sen välijäähyn laitettua ja kiusattua vähän tuota konetta, niin lie viisain laittaa sitten uus tiiviste liimalla kiinni...
Mika.T kirjoitti: 05.10.2022 11:09 Jos pakoventtiili vuotaa niin se sylinteri ei pienillä kierroksilla käykkään. Eli ronklottelee tyhjäkäynnillä viidellä ja käryää harmaata kun huono puristus ei sytytä kunnolla löpöä.
Ja nyt kun oikein muistin syövereitä kaivelee, niin vajaillahan se kylmänä pyöri se ensimmäinen Mersu kun imuventtiili vuosi. Sitten kun lämpeni, niin lähti se viimeinenkin mukaan leikkiin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kerta kevät tuli, niin öylössäpäivänä tuli aika herätellä tämäkin talviunestaan.

Akku vaan paiskis paikalleen ja kokeilemaan. Vähän pitempi hehkutus, puolentoista sekunnin starttaus ja käynnissä on. Ihan niinkun edellisenä päivänä olisin sen siihen sammuttanu...

Ihana laite. :pusuposkelle:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pitkäkattokin pääs tielle jaloittelemaan tuossa kesäloman aikana. Nuorin tenava oli meillä loman vietossa ja sen alko tehä hirveästi mieli Kuopioon Kalis Car Show:hun. Vähän aikaa siinä arvottiin, akun plus kaapeli kiinni, nesteiden tarkastus ja kone tulille. Pikkuputsaus painepesurilla, liikennekäyttöönotto ja eikun seikkailulle. Pitäähän se autotapahtumaan lähteä autotapahtumaan sopivalla kulkupelillä... :D

Matka alkoi ihan hyvin. Reilun kymmenen kilometrin matkan jälkeen aloin kuuntelemaan, että mikäs ääni se tuo on? Kuskin ikkuna ja kattoluukku kun oli siinä helteessä auki, niin kohinat oli jonniinmoiset. Sitte kun nopeusrajoitus kylän pinnassa putosi kaheksastakympistä kuuteenkymppiin asia selvisi: hihna ujeltaa melko tavalla. Heleppo homma, kylälle S-Markettiin seis, kaupasta paketti perunajauhoa ja sitä hyppysellinen hihnalle. Johan hiljeni.

Kylältä kun lähettiin, niin aikanaan nopeusrajoituskin nousi sataseen saakka. Satku lasiin ja lattia alkaa jytisemään. Ai niin, se kannatinlaakeri... Sittenpä ei ajettukaan kuin maks kaheksaakymppiä loppureissu. Muuten ei ongelmia, lämmöt pysyi taajamarullauksessakin nätisti 82 - 85 astetta vaikka ulkolämpötila oli kepeästi helteen puolella.

Mutta kylläpä oli perhanan mukava ajaa taas oikealla Mersulla! 8)

Nythän siihen vaan pitäis saaha vaihettua se kannatinlaakeri ja lähteä tyrkyttämään sitä konttorille. Tähänhän sais jo kahen vuoden leimankin. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vaan mistäköhän se on merkkinä semmonen juttu, että tämä sylykee ihan hirmusesti nokea pakoputkesta? Eikä puhuta nyt semmosesta hienoisesta harmaasta udusta puhtaalla lumihangella, vaan tämä räkii taakseen oikein kunnon nokikokkareita. Näkee kyllä ihan sorapihallakin, että tuoshta on lähetty.

Mustaa savua ei tule juurikaan putkesta. Ei paikallaan polettaessa tai tiellä ajaessa. Mutta sitä nokea tulee. Isoimmillaan semmosia pikkusormenkynnen kokosia kimpaleita... :shock:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pitkän seisonnan jäliltä noki irtoaa palasina putken sisäpinnalta.
Loppuu kun vedät pari kunnon kaasu pohjassa kiihdytystä.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No muttakuse nokesi jo ihan sillon ajoaikoinaankin... :cry:

Sitä se on tehny koko sen ajan, mitä on mulla toisella kierroksella ollu...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Jos ei ajossa pöllyyttele niin Mikan mainitsemalle putkesta irtoavalle noelle ääni. Itellä TDI portterikin jättää välillä pihaan plänttejä siihen kohti missä lyöty käymään ja varsinkin talvella oon tuon klonkkarin antanu jauhaa pitkiäki aikoja paikallaan :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin, siis kyllähän molemmat Mika ja Kerosiini oikeassa olette, putkesta irtoavaa nokeahan se on. Mietityttää vaan, että miksi sitä niin perkeleesti sieltä lentää...? Ei ykskään dieseli mulla aiemmin tuommonen nokipesä oo ollu...

Kartaanin laakeri vaihettu. Tuleeko yllätyksenä jos kerron, että laakerin ympärillä sentin siivu kumia ja loppuosa irtaallaan? Eipä ihmekään, jos vähän jytisteli... :happy:
Vieläkin jostain antaa periksi taka-akselin tienoilta, semmonen tärryytys sieltä vieläkin tuli täyskaasukiihytyksessä kun kävin "testaamassa" uutta kannatinlaakeria. Lieköhän ne takakelkan etummaiset puslat, joista jo viime kesänä katsuri sanoi, että nuo alkaa olla elämänsä ehtoopuolella. :roll:

Keskiviikkona pitäs saaha tämä jollekin konttorille näytille, loppuu ajoaika... :escape:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3023
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ei sitä muuten ylikomisarioksi pääsisikään, eikä noita katsos suotta nokivasaroiksi kutsutakaan.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nokivasara on tuttu nimitys... :D

Mutta; niinhän siinä vaan kävi, että klassikkoMersuun tulla tupsahti kahen vuojen leima, ihan vaan senkun kävi hakemassa.

On se peto! :happy:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tässä nyt kun tämä on toisella kierroksellaan mulla ollu, niin väistämättä aina ollu mielessä, että noinkohan tässä on voimaa sen verran kuin pitäs olla...? Varsinkin kun siitä niitä syöttöjäkin lisäilin, niin savun määrä ei muuttunut miksikään.

Enempi vähempi mielessä ollut myös se, että onkohan tässä semmoinen syöttöpumppu mikä pitäs olla? Tässä sitten muuan päivänä asia alkoi vaivata mieltä niin, että kävin nappaamassa pumpusta kuvan ja laitoin dealerille kysymyksen kera. Aika nopeasti tuli vastaus, että ahdonalaisen syötön kello uupuu kokonaan, eli vaparin pumppuhan siinä on paikallaan. Tekniikan vaihtajaa tästä ei sovi moittia, tuo pumppu oli kiinni jo siinä elimenluovuttajassa sillon kun sen ostin. Kaikenlaista sitä tietämättömälle sattuu. :happy:

Kappas kummaa, kun ei oikein voimaa oo... :mrgreen:
Eikös se ollukin niin, että vaparin pumpussa on 5mm:n tapit ja turbossa 5,5mm? Sen lisäksi kun se ahdonalainen syöttö uupuu, niin ihmekös tuo jos ei oikein kulje mihinkään kun vasta ihan kunnon kierroksilla, eikä oikein vielä sillonkaan.

Joku sais nyt myyä mulle turbon pumpun OM603 koneen kupeeseen. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Laitoin tuossa pari viikkoa sitten vähän viksummat etupenkit klassikkoon niiden kammottavien Recarojen tilalle. Riistin varaosasiasta etupenkit, mittelöin kiinnikkeet ja vot:

https://drive.google.com/file/d/1yJT2s2 ... p=drivesdk

Tällä päivämäärällä siirsin klassikon myös talvipesäänsä, tyhjillään olevaan viljakuivuriin. Tai sinällään se mitään tyhjillään ole, on siellä kaverin Roveri, lankomiehen vene ja meiän matkailuautokin:

https://drive.google.com/file/d/1yKCmPE ... p=drivesdk

Avasin ikkunat pari milliä raolleen, akku irti ja sisälle lämpöseen, kuus kappaletta kristallikissanhiekalla täytettyä sukkaa sisälle; yks kojelaudalle, yks takapenkille ja yks jokaiseen jalkatilaan, ihan vaan kosteutta imemään.

Tokkopa tuo tuolla pärjää, kevättä ootellessa!

Syöttöpumppua ei muuten oo vieläkään löytyny, on se jo kummaihme.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Omassa hatarassa päässäni mietin tuota turbon/vaparin pumppuasiaa, niin väittäisin että molemmissa on 5,5mm. tapit. Melko turhana pitäisin vaihtamista turbon pumppuun, ellei satu saamaan huollettua ja pajalla säädettyä yksilöä.
Säädä se vaparin pumppu vaan seliällehensä ja ajoitus kohalleen. (En huomannut jos on jo tehtykin,sori jos niin on).
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MJoo. Sama "peruspumppu" turbollisessa vaan syötön rajoitus joka rajaa maksimi syöttöä pienelle ennen kuin ahtopaine nousee ja koneeseen saadaan enemmän ilmaa.

Molemmista saa siis saman verran soppaa pihalle mutta vaparin pumpulla kone savuttaa mustaa ennen ahtojen nousua.
Vuosimalli eroja sitten pumpun nokka-akselin jyrkkyydesä, uudemmissa pumpun nokka on jyrkemmällä nousulla joten ruiskutus tapahtuu nopeammin.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mika.T kirjoitti: 26.11.2023 10:58 vaparin pumpulla kone savuttaa mustaa ennen ahtojen nousua.
No seköhän se aiheuttaa sen saatanallisen nokipöllähyksen sieltä putken päästä aina paikallaan hieman ryntäytellessä... :idea:
Pakardinen kirjoitti: 29.6.2023 8:47 Vaan mistäköhän se on merkkinä semmonen juttu, että tämä sylykee ihan hirmusesti nokea pakoputkesta? Eikä puhuta nyt semmosesta hienoisesta harmaasta udusta puhtaalla lumihangella, vaan tämä räkii taakseen oikein kunnon nokikokkareita. Näkee kyllä ihan sorapihallakin, että tuoshta on lähetty.

Mustaa savua ei tule juurikaan putkesta. Ei paikallaan polettaessa tai tiellä ajaessa. Mutta sitä nokea tulee. Isoimmillaan semmosia pikkusormenkynnen kokosia kimpaleita... :shock:
Kas näin kun tuolla aiemmin runoilin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.
Jos se vaparin pumppu on ruuvailtu isommalle niin siitäpä se mitä todennäköisimmin johtuu. Se kun räkäsee täyden syötön ilman ahtoakin.
Nuo isommat riekaleet johtuu varmasti siitä kun noki tarttuu putken sisäpintaan ja irtoilee sieltä sitten suurempina palasina.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Missä ajassa tuo kiihtyy vaikkapa 0-100km/h ja paljonko ahtoja on, kun syöttöjen lisääminen ei vaikuttanut menohaluihin ?

Oman (aika vähäisen tosin tässä asiassa) kokemuksen mukaan savuaminen "normaaliajossa" on häiritsevää kun vaparin pumppua yrittää ruuvata niin että kulku olisi samaa kuin turbodieselin pumpulla, eikä puhettakaan että pakokaasutestistä menisi läpi. Testi ei toki ole ongelma koska sammuttimesta voi rajoittaa syöttöä tilapäisesti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: 28.11.2023 6:41 Missä ajassa tuo kiihtyy vaikkapa 0-100km/h ja paljonko ahtoja on, kun syöttöjen lisääminen ei vaikuttanut menohaluihin ?
Kyllä se puolitoista kierrosta syöttöjä isommalle nyt vähän niihin menohaluihin vaikutti. Ongelmahan tuossa on tuo laiskuus alakierroksilla ja sitten kun siinä on vielä se aavikkoperä, niin hirveät kierrokset pitää olla koneessa ennenkun oikein mitään alkaa tapahtumaan. Edes ripeähkö ohitus rekasta vaatii joko kickdownin käytön tai vaihdekepin nykäisyn kolmoselle hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa.

Kolmentoista sekunnin pintaan se kelaa sataseen, käsikellolla mitattuna. Ahdoista ei minkäänlaista tietoa. Että kyllähän siitä voimaa uupuu ihan selkeästi.

Vaan ei se kyllä toki savutakaan, tänä suvena katsastusukko kaks kertaa ryntäytti ennen mittausta ja savuarvo oli sitten sen jäläkeen muistaakseni yhden tienoilla... :mrgreen:
Tiiä sitten miten hirveästi sitä syöttöruuvia pitäs avata, että edes vähän alkais puskea mustaa... Mutta sitten taas toisaalta kun niin paljon lukenu niitä kauhutarinoita niistä haljenneista turbon kansista, niin se kuuleri pitäs kyllä saaha laitettua ennenkun alkaa tosiaan kunnolla ruuvailemaan. :nocando:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 883
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin; ja tämmöstäkin juohtu tuossa yövuoron aikana mieleen.

Että sillon aikoinaan kun yli kymmenen vuotta sitten ostin sen w124dt:n raadon, josta tämä tekniikka on peräisin. Niin sillonhan myyjä (molempien foorumeiden siihen aikaan aktiivinen käyttäjä ja st-mersujen rakentelija; kuka se oli, sitäpä en alakaan tässä sen tarkemmin erittelemään, koska sillä oo paskankaan väliä) kertoi, että hän oli ostanut sen rottelon muiden henkilöjen unelmien perräisinä.

Umpiruosteinen paskaläjä, jossa hyvä tekniikka. Sillä erotuksella ainoastaan, että kone kärsi pahoista lämpenemisongelmista, syyläri on vuotanu. Ja minulle kotturan myynyt kertoi, että lämpenemisongelmaa on koitettu hoitaa niiden muiden henkilöjen toimesta syylärin paikkausaineella (ja koska sepä ei ongelmaa poistanutkaan vaan ainoastaan lisäsi sitä; yllätyyyssss!!!) niin sen jälkeen oli syötöt kierretty suunnilleen niin pienelleen kuin mahollista. Ja kun sekään ei ongelmaa ratkaissut, niin sillonhan se on tullu kaikille se paniikki siitä haljenneesta kannesta ja kaikkien on pitäny päästä mahollisimman nopeasti eroon mokomasta paskasta. Ja sitten tuli kuvaan pakardinen... :mrgreen:
Ja kansi oli täysin ehjä...

Ja pienellään ne syötöt toki olikin: se turbokone oli laiskempi kun vastaavan kokonen vapari.

Eli:
Jos minä oon lisänny syöttöä puolitoista kierrosta, niin se pumppu ei varmaan lie vielä lähelläkään etes tehdasarvoja! :happy:

Mutta kuitenkin. Kyllä se turbon pumppu on saatava. Jos ei muusta syystä niin siitä, että niinhän ne mainoksessakin sanovat: "Koska, minä haluan!" :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos syöttöruuvi ei vastaa pumpun takakanteen niin ei se ole vielä kovinkaan isolla.

:happy:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, niin paljon ruuvia auki kuin pumpun takakansi antaa periksi ja automaatissa kärsii vetäviä kierroksiakin nostaa reilusti jos haluaa vetojen riittävän yläkierroksille.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
kerosiini
Viestit: 766
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Eikös siihen vaparin syöttöpumppuun saa kuitenki jälkikäteen lisättyä morkoolin asiansa osaavalla pajalla? Samalla laitattaa pumpun säätöihin ja valmiiksi isompaa elementtiä jos nälkä kasvaa syödessä :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”