Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Vastaa Viestiin
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Sepon W126 300SE (korjataan: W123 200D, W140 S320)

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kuukausia jatkuneen puolivakavan ja vähän vakammankin etsinnän tuloksena tuli sitten lopulta haettua Lieksasta tämmöinen Joensuussa aikoinaan pyörinyt taksimalli:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Innoituksen W 123:lla matkustamiseen sain lukemalla muutamaa matkablogia:

http://www.duenomat.de/

http://www.mercedes124.de/besold/index.html

Aiemmin keväällä kävin jo ostamisen oppirahoja maksamassa Helsingissä erään 240 D:n takia, joka vielä vuonna 2005 oli aivan pakasta vedetyssä kunnossa (Tähdelliset nro 39), mutta niin vain oli ruostepeikko päässyt raiskaamaan senkin yksilön siihen malliin, että maitojunalla piti tulla kotio, kyllä harmitti :x

Tätä kotturaa oli aina välillä tullut netistä katseltua ja lopulta sitten päätin tosiaan käydä paikan päällä tarkistamassa tilanteen. Auto oli nyt ollut vanhemmalla herrasmiehellä n.5 vuotta, hän oli ajellut menemään vain sen kummempia miettimättä ja tähän automalliin perehtymättä, sentään öljyt ja suodattimet oli vaihdettu joka kesä, uusi laturikin näytti olevan paikallaan ja käytetty startti ja 4 kpl iskareita löytyi peräkontista, 8 kpl kesärenkaita tuli myös mukaan kuten myös varakardaani ja suksitelineet...sanotaan nyt vielä että hintaa autolle jäi mukavasti alle 2 k€.

Moottoriksi sattui tulemaan tuo 585 000 km ajettu 200 D, mutta en tiedä ajelinko liian isot mersulasit päässä vai mitä, mutta ei tuo minusta mikään mahdottoman hidas peli ole tuolla tien päällä :shock: Tuskin siis tulen vaatimaan mitään turbosarjoja tms asennettavaksi, itse olen ihan tyytyväinen suorituskykyyn...Kovaäänisempihän tämä peli tietty on verrattuna vaikkapa tuohon W 126:een (W 140:stä puhumattakaan), mutta jotenkin tunnelma hytässä oli hieno ja rento ja kyllä se tuo ~330 km kotimatka vain loppui kesken vaikka selkäkipusena matkaa joutuikin taittamaan :D Penkki oli onneksi jämäkkä ja tuolta tökeröhkön näköiseltä istuinverhoilun alta pilkistää aika lailla virheettömän näköinen sininen (teko?)nahka. Tämä selviää lähiaikoina kun otan päälliset pois.

Mikään ruosteeton pelihän tämä ei ole kuten kuvistakin jo näkee, fiksaillaan sitten kesän tullen pahimpia pois, siihen asti olis tarkoitus ajella jokapäiväisesti, Ässä menköön huilimaan siksi aikaa. Ovien aluset ovat kumma kyllä terveet, takapyörän koteloon on yksi paikka laitettu, lattiat ja konepellin saranakotelot näyttivät terveiltä myös. Akkuteline tietty ruosteinen, katsotaan sitten mitä sen alta löytyy myös aikanaan.

Häätyy myös alustan puslat tarkistaa aikanaan, venttiilit säätää, uusi primerpumppu laittaa, hehkutuksen merkkivalo korjata ja sen semmoista pientä mukavaa värkkyytä tiedossa sitten keväällä / kesällä, mukavahan tuo on kun Alfamerin opaskirjanenkin pötkötteli valmiina auton takapenkillä.

Siihen asti ajellaan ja naatiskellaan ja jos sattuu muistamaan niin päivitellään topikkia ! :idea:
Viimeksi muokannut Seppo, 29.5.2024 8:24. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Onnittelut :!: Hieno on laitos 8)

Pistähän tarinaa tulemaan kunhan hipistely etenee :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29156
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa 123 omistajien joukkoon. Ylväs yksilö 8)
wiimax.fi
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

komia laitos! eikun lisää tarinaa :wink:
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
Irene
Viestit: 2
Liittynyt: 18.6.2013 8:47

Vaimo vastaa

Viesti Kirjoittaja Irene »

Mersuperhe kasvaa. Otamma ens kesänä sitten ryhmäkuvan mersuista kun poikani osti W114/115:n. Sama poika saa kortin vuoden päästä, joten hänellä on aikaa tuunailla sitä. Hän opiskelee pintakäsittelijäksi, raskaankaluston maalariksi, joten saadaan ehkä mersut uudelle pinnalle kohtuuhintaan.

:D
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Onnittelut! Ryhikkään olonen näyttäisi olevan. Ja kyllähän tuolla 200D:llä hyvin pärjää muun liikenteen seassa, se on vain asenteesta kiinni ja unohtaa ne turhanpäiväiset ohittelut :lol: Itsellä oli viime syksynä tovin aikaa '84 200D työmatkakuljettimena.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Nyt on eka viikko takana W 123:n ratissa, vähän tutummaksi peli tullut. Mukavahan tuolla on pöristellä menemään kanssa-autoilijoiden harmiksi (kiire tuntuu kaikilla olevan ohi olevan jostain syystä, ettei peräpäästä tuoksahtais vienosti sitten :D ) Mutta oonpas ajanu ohituskaistaakin moottoritiellä :idea:

Tämän viikonlopun äherryksinä oli seuraavat toimenpiteet, isällä onneksi tehtynä sopiva värkkäysalusta:

Kuva

Primerpumpun vaihto, tuo valkopäinen kierrettävä (ja vuotava) pumppu vaihtui mustaan Boschilaiseen (27 €, Merteil).

Kuva

Sitten seuraavana murheenkryyninä tuo mötikkä tuolla:

Kuva

Uusi startti kuvassa jo paikoillaan, vaan kun akun navan yhisti niin kipunat sinkos ja tartti surrasi tyhjää menemään...liekö joku oikosessa tuossa uuvessa solenoidissa (tutkitaan ku jaksetaan) ? No, vanhasta sitten purettiin solenoidi, putsattiin se liasta ja eikun takas paikoilleen, tuntuis pelittävän (surras aikaisemmin tyhjää välillä). Startti mahtui muuten tulemaan ulos tuosta laturin takaa mitään muuta irrottelematta (paitsi tietysti kannake moottorilohkoon). Samalla vaihoin 60Ah:n akun Ässästä ottamaani 100 Ah:n akkuun...

Pohjasta yks otos:

Kuva

Eipä sitä paljoa tullut näemmä kuvia napsittua :oops: laatukin taattua kehnoa kännylaatua mutta siinäpä olkoon :)

Penkinpäällisetkin on poies, napsitaan sisältäkin kuvaa kunhan siivotaan sitäkin osastoa eka jossain välissä. Ainii, ja hehkutulpatkin tuli hajettua Motonetistä ja vaihettua männäviikolla yks ilta; johan alkoi hehkuvalo pelaamaan kojetaulussa !
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ehjän on näkönen alapuoleltakin laitos 8) Ei muuten ekasta kuvasta uskos että on maaliskuun ekaa viikkoa, näyttää enemmän toukokuulle :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jees, mulla kyllä passaa tämmöinen "Keski-Eurooppalainen" talavi, kun ei nuo hiihtohommatkaan sun muut oikein nappaa :lol: Jospas sitä suolaakin ois ollu vähemmän teillä tänä talvena...

Harmi kun ei lämpötilat ole vielä sitä luokkaa, että pääsis lokarikaarien ja listojen alta kurkkivien ruosteiden kimppuun, sais kyllä vähän lämmetä vielä ku ulkosalla nekin hommat on tehtävä !
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

näyttää hyvältä 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jussi L. kirjoitti:näyttää hyvältä 8)
Kiitos ! Tämä autohan on niin sanotusti kaukaa kaunis, lähempää katsottuna maalipinta on ihan täynnä hiushalkeamaa ja tosiaan ruskeaa kukkaa kukkii myös siellä täällä...noh, käyttöautohan tämä on eikä mikään museopeli :!:

Starttijumppa jatkui tänään, tarkoitus oli vaihtaa mukana tulleeseen starttiin vanhasta solenoidi, kun se uudessa tuntui olevan oikosessa. Noh, avasin eka solenoidin ja sehän tipahtikin suoraan kätöseen, ei ollut siis kiinni bendixissä ollenkaan (jos nyt meni termit oikein... :) ). Jousitettu muoviosa pujotettiin siis vipuun, solenoidi takas kiinni, vanha pois, uus startti paikoilleen ja so far so good 8)

Samalla tempasin lisäsumuvalot pois keulalta, mielestäni jokseenkin turhat. Kiinnikkeet jäi vielä, ne pois kesällä kun puskuri käy irti.

Kuva

Mukava todeta, että uudella primerpumpulla ei vuotoa:

Kuva

Muutama sisustakuva ilman penkinpäällisiä:

Kuva
Kuva

Penskatkin viihtyneet tuolla ihan mukavasti:
Kuva

Tulipahan otettua mukava mittarilukemakin talteen:
Kuva

Viime tankillisen kulutus n. 8 l / 100 km.

Lähiaikojen suunnitelmissa:
- stereoiden / kajareiden päivitys
- takaniskatuet
- hanskalokeron sisus vaihdettava
- tyhjäkäynnin säätönuppi hommattava + vaijerin tarkastus; jumittaa...
- karttatasku vänkärin ovipahviin

(Saa tarjota jos löytyy....)

t. Seppo
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29156
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Seppo kirjoitti:Tulipahan otettua mukava mittarilukemakin talteen:
Jossain pitkässä alamäessä sait nousemaan lähelle yheksääkymmentä ? :D
taisi olla kuitenkin kyse noista matkamittarin numeroista eikä viisarin asennosta

Komia sisusta, ja näköjään kojelautaa myöten hienossa kunnossa.
Minusta MB-Tex on kelpo materiaali.

Laitappa keltaiset huomiovalot sumarien tilalle ... aikakautensa varusteita.
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

dealer kirjoitti:
Komia sisusta, ja näköjään kojelautaa myöten hienossa kunnossa.
Minusta MB-Tex on kelpo materiaali.

Laitappa keltaiset huomiovalot sumarien tilalle ... aikakautensa varusteita.
Ei minullakaan mitään valittamista MB-Texistä, tietty vähän kylmältä tuntuu kun ei ole penkinlämmittimiä, mutta ostaapi vaikka jonkin lituskan tyynyn pyllyn alle sitten jos käy sietämättömäksi. Keltaisissa valoissa vois tosiaan olla ideaa :idea:

Täsä vielä muutama sisäkuva taksivaloista ja takalasin verhoista 8)

Kuva

Kuva
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Ei millään muotoa helpota W123 kuumetta kun näitä juttuja ja kuvia katselee :D Parasta tuossa taxi sisustassa on sen helppohoitoisuus ja toimiva kokonaisuus käyttautoon, mitä sitä suotta ostaa uutta autoa kun voi ostaa vanhan laatuauton heh... Ei muutaku maalipinta kuntoon ja baanaa..
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 969
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ei äkkiseltään hypännyt vuosimalli silmään tekstistä. Velipojalla tismalleen samanlainen, paitsi aikapaljon lahompi -84 200D taksimallin sisustaa ja vuotavaa primer pumppua myöten :lol: siinä on takaniskatuetkin. Näitä on ilmeisesti lähtenyt taksiin useita samanlaisia kerralla? Hyvin säilyneen näköinen auto on sulla. 8)
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

94zip kirjoitti:Ei äkkiseltään hypännyt vuosimalli silmään tekstistä.

Hyvin säilyneen näköinen auto on sulla. 8)
'84 peli kyseessä, näemmä allekirjoituksessa vain mainittu tämä :oops: Ja ois siinä hieromista jos oikein siistin haluais, katotaan nyt kesällä mille ruvetaan !

Joka päivähän tuolla tulee nyt ajeltua, vaikka alkuunsa jotensakin ei se niin kummalta tuntunu olla ratin takana varsinkin noiden Ässillä ajelun jäliltä, mutta kun on vähän aikaa istua nököttäny kotona niin jopa se vain hiipii mieleen että olispas se mukavaa kuunnella taas dieselin raksutusta ja ajeleskella rauhassa menemään, tuokin kuitenkin vauhtiin päästyään kulkee oikein mallikkaasti :wink:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kävin katastuksessa, uusintanäytöllepä pääsin :?

Selvisipä samalla syykin silloin tällöin kuuluneeseen kitinään, eli toinen takajarru jumittaa / palat loppu; tästä taitaa johtua myös ajoittain esiintyvät tärinät kun rullailee vapaalla. Pitääpä vaihtaa jarrunesteetkin samalla kun vaihdan palat taakse kunhan kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi ensi viikolla.

Toinen takaiskarikin näytti vuotaneen vähän, taijanpa vaihtaa molemmat noihin auton oston mukana tulleisiin.

Perässä tuntuu olevan hieman väljää kun silloin tällöin kolajaa vaihteiden vaihdon yhteydessä, pitänee pikkuhiljaa alkaa metästään varaperää !

Sen verran nämä "viat" aiheutti takapakkia, ettei pääsiäisreisulle lähdetäkään taksilla vaan möhköllä...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3393
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Seppo kirjoitti: Perässä tuntuu olevan hieman väljää kun silloin tällöin kolajaa vaihteiden vaihdon yhteydessä, pitänee pikkuhiljaa alkaa metästään varaperää !
.
Eipä taida kuule väljä olla perässä. Mulla on semmoinen harmaa muistikuva että 123 mallissa tuon kolahduksen aiheuttaa ennemminkin vetarit ja on erittäin tyypillistä nimenomaan paljon ajetuissa vempeleissä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Vanja-eno kirjoitti: Eipä taida kuule väljä olla perässä. Mulla on semmoinen harmaa muistikuva että 123 mallissa tuon kolahduksen aiheuttaa ennemminkin vetarit ja on erittäin tyypillistä nimenomaan paljon ajetuissa vempeleissä.
Ah, tämähän oli hyvä tieto. Paljonkos se muuten kardaanin kärsii liikkua kun käsin sitä kokeilee pyörittää auton alla ? Lähinnä tästä kait sitä katastusmiehen kanssa pääteltiin noita mahollisia väljyyksiä... :?:

Onpa ne vetaritkin kumeista päätellen kilometrejä jo jonniinverran nähneet...
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29156
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Selvisipä samalla syykin silloin tällöin kuuluneeseen kitinään, eli toinen takajarru jumittaa / palat loppu; tästä taitaa johtua myös ajoittain esiintyvät tärinät kun rullailee vapaalla. Pitääpä vaihtaa jarrunesteetkin samalla kun vaihdan palat taakse kunhan kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi ensi viikolla.
Omaan laitoin levyt palat kengät satulat nesteet uusiksi. Satulat ei ole kalliit.
wiimax.fi
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

dealer kirjoitti:
Omaan laitoin levyt palat kengät satulat nesteet uusiksi. Satulat ei ole kalliit.
Tässäpä syytä jarrusatulan heikkoon tehoon, tilanne renkaan pois oton jäliltä:
Kuva

Vaihdoin siis uuteen, olis kait tuo levykin pikkuhiljaa vaihtokunnossa, mutta mennään nyt jonniin aikaa pelkällä uuvella satulalla. Toivottavasti nyt menee leimaan, jos ensi viikolla kävis koittamassa....nesteet tietty samalla uudet. Sai siinä noita muita tappeja hakata hiki päässä ulos kun ruostuneet kunnolla kiinni (toiseen satulaan siis myös uudet palat).

Samalla vaihtui takaiskarit noihin mukana tulleisiin käytettyihin, molemmista paikallaan olleista oli jo vuotoa havaittavissa.

Mustaksi maalattu maski vaihtui Motonetin uuteen, häätyy maalata uudelleen kesällä tuo jo pahoin hilseillyt alkuperäinen. Motonetin maskia joutui puukolla vuolemaan sieltä täältä, jotta sai kaikki listat paikoilleen, ja kaikkia sivukiinnikkeitä en jaksanut alkaa sinne ähertämään kun hieman erilainen tuo ritilä oli takapuoleltakin, pysynee kuiten paikoillaan vähemmälläkin!
Kuva
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos kolauksia kuuluu voimansiirrossa vaihtojen yhteydessä, niin se ei ole vaarallista. Kolahtava ääni tulee joskus pyörän navasta. Irroita vetarin kiinnityspultti ja käännä siinä oleva prikka toisin päin ja kiristä uudelleen paikoilleen tiukkaan. Jos pidemmälle matkalle meinaat lähteä autoilemaan, niin suosittelen pikemminkin jättämään 126 tai 140 kotiin.
94zip
linttauttaja
Viestit: 969
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

miksi fin kilvet? :roll:
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

kardaani kirjoitti:Jos kolauksia kuuluu voimansiirrossa vaihtojen yhteydessä, niin se ei ole vaarallista. Kolahtava ääni tulee joskus pyörän navasta. Irroita vetarin kiinnityspultti ja käännä siinä oleva prikka toisin päin ja kiristä uudelleen paikoilleen tiukkaan. Jos pidemmälle matkalle meinaat lähteä autoilemaan, niin suosittelen pikemminkin jättämään 126 tai 140 kotiin.
Loistava vinkki, kiitoksia ! Teenpä tämän homman heti kun sopiva tilaisuus sattuu kohdalle ja raportoidaan tuloksista sitten. Käväisen vappuna Kolilla tällä biilillä, mutta kyllä kesälomareisulle Italiaan lähdetään Möhköllä, on se sen verran ylivertainen matka-auto (ite voisin kyllä mennä tälläkin, mutta vaimo ja lapset varmaan nurisisivat ainakin ilmastoinnin puutteesta niin paljon, että tuskin hermo kestäis :D) 140:stä puoltamassa ovat taaskin luvassa olevat pitkät päivätaipaleet; 123:lla pitäis ajella mieluummin rauhallisia maaseututeitä pitkin maisemista ja dieselin rouskutuksesta nauttien max 100 km/h...

Ja FIN-kilvet on juuri sen takia, että jossain vaiheessa tällä kyllä käyvään maan rajojen ulkopuolella :idea:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tuli Kolilla käytyä pienellä vappureissulla, hyvin pelasi auto ja mukavaa oli ajella 8)

Muutama tuokiokuva todisteeksi:

Matkalla, monenlaista keliä oli tarjolla auringonpaisteesta lumi- ja vesisateeseen ja välillä yhtäaikaa melkein kaikkea...
Kuva
Kuva
Kuva

Mökki oli Käränkälammen rannalta.
Kuva
Kuva

Tähän asti autolla pääsee, lopussa olleen 20%:n nousun 200D selvitti kakkosvaihteella ihan nätisti.
Kuva
Kuva

Tuttua kansallismaisemaa Pielisellä...
Kuva

Mittarissa nyt 588 7xx km. Ensi viikolla vaihdan vielä toisellekin puolelle jarrusatulan ennen leimaa, tollo kun en heti ostanut molempia... :roll:
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Toomuzz
Viestit: 34
Liittynyt: 16.4.2014 21:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Toomuzz »

Seppo kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:näyttää hyvältä 8)
Kiitos ! Tämä autohan on niin sanotusti kaukaa kaunis, lähempää katsottuna maalipinta on ihan täynnä hiushalkeamaa ja tosiaan ruskeaa kukkaa kukkii myös siellä täällä...noh, käyttöautohan tämä on eikä mikään museopeli :!:

Starttijumppa jatkui tänään, tarkoitus oli vaihtaa mukana tulleeseen starttiin vanhasta solenoidi, kun se uudessa tuntui olevan oikosessa. Noh, avasin eka solenoidin ja sehän tipahtikin suoraan kätöseen, ei ollut siis kiinni bendixissä ollenkaan (jos nyt meni termit oikein... :) ). Jousitettu muoviosa pujotettiin siis vipuun, solenoidi takas kiinni, vanha pois, uus startti paikoilleen ja so far so good 8)

Samalla tempasin lisäsumuvalot pois keulalta, mielestäni jokseenkin turhat. Kiinnikkeet jäi vielä, ne pois kesällä kun puskuri käy irti.

Kuva

Mukava todeta, että uudella primerpumpulla ei vuotoa:

Kuva

Muutama sisustakuva ilman penkinpäällisiä:

Kuva
Kuva

Penskatkin viihtyneet tuolla ihan mukavasti:
Kuva

Tulipahan otettua mukava mittarilukemakin talteen:
Kuva

Viime tankillisen kulutus n. 8 l / 100 km.

Lähiaikojen suunnitelmissa:
- stereoiden / kajareiden päivitys
- takaniskatuet
- hanskalokeron sisus vaihdettava
- tyhjäkäynnin säätönuppi hommattava + vaijerin tarkastus; jumittaa...
- karttatasku vänkärin ovipahviin

(Saa tarjota jos löytyy....)

t. Seppo
Anteeksi tyhmyyteni aloittelevana mersuharrastajana :D ,mutta onko tuo kojelaudan päällä oleva lokero ja takaovien jättimäiset tuhkakupit taksivarusteita vai mitä, kun omassa farkussa ei vastaavia ole?
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Juu taxinallin kojelaudassa on taksamittarin kotelo ja takana isot tuhkakupit kuului myös taxivarusteisiin.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Juu, näinhän se on kuten Jussi haasteli.

Tämäkin peli on viime viikolla saanut leiman kun uuvet satulat takana takasivat tasaisemman ja ottavamman jarrutuksen 8)
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Seppo
Viestit: 507
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

:wink:

Kuva
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29156
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tahtoo kans tuommosen avaimenperän :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”