Om617 moottorin lämpeäminen

Vastaa Viestiin
Avatar
Hawe90
Viestit: 46
Liittynyt: 07.4.2013 21:39
Paikkakunta: Ylivieska

Om617 moottorin lämpeäminen

Viesti Kirjoittaja Hawe90 »

Autona siis w123 coupe jossa om617 (3.0 diesel) jonka kylkeen laitettu alkuperäinen turbo sarja.

Ongelmana:

Veden lämpötila nousee paikallaan ollessa/ autolla ajaessa yli 80km/h vauhtia lämmöt nousee 100 asteen huiteille, lämmöt täysille ja puhallin täysille veden lämpö tippuu normaaliin, mistä lähtä etsimään vikaa?

Vaihdoin viikko sitten toisen moottorin jos ois nuista viosta päässyt eroon, mutta uudella moottorilla samaa vikaa..

Toinen ongelma:

Imusarja lämpeää todella kuumaksi ajon aikana, ajon jälkeen imusarja sen verran kuuma että ei käsin oo mitään asiaa siihen koskemaan, jos esim illalla käy ajamassa autolla niin seuraavana aamuna voi tuntea vielä imusarjan lämmön. toki autossa ei ole cooleria vaan vakiosarja eli turbo suoraan imusarjaan kiinni. kaverilla ollut samanlaisia moottoreita ja ei niissä ole lämmennyt imusarjat vaikka onkin ilman cooleria niinku tämä minunkin.


Jos näihin ongelmiin oisi porukalla vinkkejä, niin oisin todella kiitollinen.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Turbo falskaa kuumaa pakokaasua imusarjaan tai onko egr poistettu että jos on koko ajan päällä tulee pakokaasut imusarjaan myös koko ajan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Laitas kuvia konehuoneesta turbolta jäähyttimestä imusarjasta tänne niin helpottaa alakaa arvaileen ei ole ollut w123 kanssa ikinä lämpö ongelmaa muutako kerran oli anturi hapettunu ja näytti väärin onko syylärin korkki alaku peränen laturin remmi luistaako vaikuttaa suoraan lämpöihin?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onko jäähdytin ja termostaatti missä kunnossa? Kerran oli itellä joku tarvike termostaatti ja sillä moottorin lämmöt oli jatkuvasti lähellä 100 astetta. Uusi alkuperäinen termostaatti korjasi ongelman. Syöpynyt vesipumpun pesä ja joku huonolaatuinen tarvike vesipumppu jossa väärin muotoillut siivet ja liian kaukana pesästä olevat siivet voivat myös aiheuttaa lämpöongelmia. Jos nämä on kunnossa tulee mieleen myös väärä ruiskuennakko joka myös nostaa lämpöjä. Tuossa moottorissa oikea ennakko on 24 astetta eykk kaariputkella katottuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Hawe90
Viestit: 46
Liittynyt: 07.4.2013 21:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Hawe90 »

Vaihdoin koneen tähän autoon viime viikolla eli voidaan pois sulkea vesipumput ja termarit ja ruisku ennakot.. syyläri sama siinähän vikaa voisi olla. Onko vinkkejä millä saisi puhdistettua hyvästi jos sattuisi oleen tukossa. Egr poistettu käytöstä. Käyn nappaan kuvat jos niistä selviäs jotain.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Minulla oli aikanaan väykyssä syyläri tukossa, kun joku oli laittanut paikkausainetta järjestelmään.
Sitä ei putsannut millään käyttökelpoiseksi.
Nosteli myös normiajossa lämmöt satasen pintaan ja kesähelteessä keitti n. 150km ajolla.

Riipuu siis paljolti kuinka on tukkoon mennyt. Voi se puhdistuakin jos laskee jotain pesulientä vastavirtaan läpi, ei ainakaan huonommaksi pitäisi tulla..
Avatar
Hawe90
Viestit: 46
Liittynyt: 07.4.2013 21:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Hawe90 »

Kuva





Kuva


Kuva


Kuva
Avatar
Hawe90
Viestit: 46
Liittynyt: 07.4.2013 21:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Hawe90 »

Mitä kävin äsken koe käyttämässä niin 30-40 sekunnissa nostaa lämmöt normaalista-100 asteeseen jos puhallin on ensin lämpimällä ja sitte laittaa kylmälle.. 10 min tyhjäkäynnin jälkeen imusarjan käden lämpönen ja kierroksia pitää jonkusen minuutin niin imusarja tulikuuma.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaikuttaa tukkeutuneelta jäähdyttimeltä. Onko sähköflekti kytketty pyörimään jatkuvasti? Sekin saattaisi auttaa ens hätään.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Hawe90
Viestit: 46
Liittynyt: 07.4.2013 21:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Hawe90 »

Sähköflekti kytketty lämpötila anturin kautta kytkeytymään kun lämmöt yli 92 astetta sekä napilla saa pyörimään koko ajan. tuuletin ei vain oikein taho pitää lämpöjä alhaalla vaikka kuinka pyörii.
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Vaikuttas ettei nesteet nyt kierrä kunnolla kun lämpee noin nopeasti :? Syyläri vois tosiaan olla seuraava vaihdon kohde :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7135
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Imusarja lämpeää ahdetun ilman lämmöstä.

1bar ahdoilla kesäkelissä ahtoilman lämpötila on yli 100astetta :idea:
~0.1bar--->+10astetta

Ei se välijäähdytin aivan turha keksintö ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”