Kytkinpoljin ääntää?

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
tkmb
Viestit: 2
Liittynyt: 05.2.2011 23:53

Kytkinpoljin ääntää?

Viesti Kirjoittaja tkmb »

Laitetaanpa tää nyt tähän osioon, kun voimansiirtoa ainakin hieman sivuaa :lol:

Onko muilla kokemukisa / korjauvinkkejä, w204:sen kytkinpolkimen narinaan? Rasvattu on moneen kertaan joka puolelta, mutta se ei auta.

Ääni on enneminkin sirinää, joka kuuluu aivan polkimen liikkeen yläpäässä yleisimmin poljinta ylöspäin nostettaessa; sirinä kuuluu myös alas painettaessa, mutta sen voi välttää sillä, että ennen polkaisua vetää poljinta kengän kärkellä ylös päin... Vaikuttais vähän siltä, että jousi ei palauta poljinta jotenkin kunnolla ylös...
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Sirinää? Ettei olis painelaakeri menossa ett sopivassa kohen rallattaa
tkmb
Viestit: 2
Liittynyt: 05.2.2011 23:53

Viesti Kirjoittaja tkmb »

Pega kirjoitti:Sirinää? Ettei olis painelaakeri menossa ett sopivassa kohen rallattaa
Mielestäni narina, sirinä, ritinä tai millä sanoilla tuota ääntä nyt oikein kuvailisi, tulee kyllä polkimesta. Ei kai se voi olla merkki mistään mittavammasta kytkimen viasta? :shock:
Oki
Viestit: 4
Liittynyt: 08.4.2012 18:16

Sama vika

Viesti Kirjoittaja Oki »

Minulla on sama vika. Poljin narisee polkaisun alussa ja lopussa. Narisee myös poljinta sivuttain heiluttaessa.

Purkamisen ja rasvailun jälkeen, olen tullut siihen johtopäätökseen, että narina kuuluu polkimen yläpäässä olevasta saranasta (tai mikä lie oikea nimitys). Kyseinen sarana on erityisen vaikeasti tavoitettaessa eli en ole pystynyt varmistamaan ongelmaa ja ratkaisua siihen ei tällä hetkellä minulla ole. Tulevalla viikolla pitää soittaa Veholle ja kysyä löytyisikö sieltä muuta vastausta kuin kutsu kalliiseen huoltoon, ehdottaavat varmasti että voivat purkaa autoni kitinän takia ja veloittaa siitä reippaasti, juu ei.

Konepellinavauksen jälkeen kaveri heilutteli poljinta ja konehuoneen puolella narina kuuluu vieläkin paremmin.

Varsinaista vikaa kytkimessä ei mielestäni ole vaan vika lienee väljässä saranassa.

Jos joku on onnistunut kyseisen harmin korjaamaan niin neuvoja otan mielelläni vastaan.
Oki
Viestit: 4
Liittynyt: 08.4.2012 18:16

Viesti Kirjoittaja Oki »

No niin...

Eli purin polkimen ympäristön alkutekijöihinsä ja totesin, että narina todellakin kuuluu varsinaisesta päänivelestä polkimen yläpäästä. Narinan aiheuttaa välys jolloin poljin pääsee kääntymään varreltaan sivusuunnassa ja tuennan ja polkimen välissä olevat (ilmeisesti) muoviset rikat eivät jaksa pitää poljinta suorassa ja ääntävät polkimen liikkuessa sivuttain.

Rasvailin joka paikan huolella mutta en saanut narinaa edes pienenemään. Välys taitaa olla niin pieni, että rasvaa ei kunnolla saa väliin suihkuteltua.

Purkaminen on isotöinen (vaiva on loppujen lopuksi pieni ja tila ahdas ym)

Jää harkittavaksi puranko pakettia ollenkaan, ehkä kärsin pikkunarinasta.
Oki
Viestit: 4
Liittynyt: 08.4.2012 18:16

Viesti Kirjoittaja Oki »

Kuppi kaatui lopulta tuon narisijan suhteen.

Purin koko paketin. Irrottelin suojamuovit, että pääsin kiinni pääakseliin, jonka varassa poljin liikkuu. Narina kuuluu sieltä. Polkimenakseli on päistään lukittu lukitusprikoilla, jotka lähtee irti pikkutalttapäämeisselillä väännellen. Prikka pitää ottaa irti alhaalta ylös katsoen vasemmalta puolen, että akseli mahtuu tulemaan oikealta pois.

Akseli piti vetää siirtopihdeillä kiinnipitäen ulos ja se oli tiukassa mutta tuli kuitenkin. Sitten poljin irtoaa kun muut hilppeet on ensin irroitettu. Muut kaksi kiinnitystä on muovitapeilla.

Polkimen sisässä on kaksi holkkia, materiaali on varmaan nylon tai jotain vastaavaa. Poljin itsessään on jotain kovaa muovia tms ja akseli metallia. Holkit vaimentavat polkimen ja akselin kitkaa ja ilmeisesti helpottavat polkimen liikettä.

No. Nuo nylonholkit ovat kuitenkin ajan saatossa löystyneet ja olivat akselin suhteen ainakin 0,5mm löysät. Akseli heilui selvästi holkin sisässä ja pääsi kääntymään osin vinoon. Kun akseli kääntyi vinoon, holkki alkoi kitisemään. Rasvaaminen sai kitinää vähenemään mutta sijalle tuli rasvainen litinä koska rasva puristuu holkin ja akselin välissä polkimen kääntyessä sivuttain ja samalla kammeten poljinakselia holkkeja vasten.

Korjaaminen: Holkit pitää vaihtaa uusiin ja tiukkoihin. Nopeasti etsittynä niitä ei löydy varaosana vaan koko paketti menisi uusiksi. Vaihtoehtoisesti pitäisi sorvata uudet holkit vaikka kuparista, ne saattaisivat kestää.

Ehdin jo poistaa kuvat koneelta kun meinasin, etten kirjoita tätä tänne. Nyt niitä kuvia ei sitten ole mutta laitan kuvan vastaavanlaisesta holkista, kuvan otin netistä ja materiaali ei ole sama mikä polkimenholkissa.

Kuva
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ei kuparista, vaan messingistä ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Oki
Viestit: 4
Liittynyt: 08.4.2012 18:16

Viesti Kirjoittaja Oki »

Kuva

Löyty kuitenkin kuva koneen syövereistä. Eli nuo nuolella merkityt holkit natisee ja ne pitäis korvata. Mittoja ei tietenkään ole, että ne voisi sorvauttaa jossain[/img]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 voimansiirto”