S204 ja etucamberien säätö

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S204 ja etucamberien säätö

Viesti Kirjoittaja eerola »

Vaihdoin S204-farmariin uudet iskarit ja vähän muitakin juttuja. Sen jälkeisessä aurauskulmien säädössä tuli esiin että toinen eturengas on liian pystyssä. Syy tähän on tuntematon, mutta eipä sillä väliä, asia pitäisi saada korjatuksi, jotta auto kulkisi oikein kivasti.

Näköjään W204:ssä ei ole lähtökohtaisesti säädettävissä olevia etucambereita, joten lähdin selvittämään mietenköhän asiaa saisi paremmalle tolalle. Tuning-osien polulle en viitsisi lähteä, koska tuning-osien kestävyydestä arkisessa perheautokäytössä olen saanut aikaisemmin huonoja kokemuksia.

Yllättävää on, että kun olin asiasta yhtedyessä Vehoon ja KL:ään, camber-säätö ei tuntunut olevan ihan jokapäiväinen asia. Vehon henkilö kuitenkin keksi että olisi jotain (ei tietoa mitä) osia, joilla camber-säätöä saa tehdyksi. Hänen muistikuvansa oli, että osia oli useampaa eri versiota ja niistä sopivan valitsemalla renkaan voisi saada kivaan kulmaan. En tiedä mistä hän puhui tarkkaanottaen, sillä en nähnyt näitä osia.

KL:ssä asiaa pyöriteltyämme löytyi pultti A0003330071. Se näytti vastaavalta kuin epäkeskolevyllä varustettu A0003300018.

Miten on, saako noilla KL:stä löytyneillä Mersun omilla pulteilla lisää negatiivista camberia, Eli saako niilä siirretyksi alatukivartta ulospäin? Vai ovatko ne ainoastaan madallettujen autojen übernegatiivisen kulman korjaamiseen?

Mistäköhän Vehon ihminen puhui? Se tarina kuulostaa eriltä kuin nuo KL:n säätöpultit.
-T

Kuva
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mulla on säädetty caster-kulmia Veholla pulttisarjalla eli varmaan samanlainen homma toi camberien säätö.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Itse en ole koskaan nähnyt w204 korista alhaalta päin mutta sellainen käsitys mulla on että siellä oli joku kunnon säätö camberille?

Ei perustu mihinkään faktaan vaan siihen että tuossa oli 2012 mallin w204 joka kävi veholla pyöräsuuntauksessa, cambereissa oli heittoa ja suuntauksen jälkeen ne olivat prikulleen samassa. En tiedä että miten säätivät :roll:
star-man
Viestit: 15
Liittynyt: 23.6.2013 20:16

Viesti Kirjoittaja star-man »

Ei ole mitään camber, eikä caster säätöjä vakiona, vaan täytyy säätää hankkimalla pulttisarjan: A2123330071. Camberia pystyy tuolla säätämään + - 4mm.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tuommoiset A0003331071-pultit hommasin. Niillä alatukivarsi siirtyi 4 mm (tai jotain sinne päin) ulos, jolloin camber oli kohdallaan. Valitettavasti sen jälkeen piti säätää aurausta vastaavasti, mikä kompensoi osan saavutettua etua pois. Nyt vaikka ihan ohjearvoissa ei ollakaan, kuitenkin ratti on suorassa ja auto tuntuu kulkevan sinne minne pitääkin.
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 alusta”