Zipin 190D 2.2turbo

Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mää laitoin w124 om605 imupäntöstä vähän leikeltynä suojakuoren kartiosuodattimen päälle, tyylikäs ja hiljainen asennus 8) :lol:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kytkin vaihdettu, vanha ei varsinaisesti ollut kulunut, ei vain kestänyt lisääntynyttä tehoa.
Nyt pitää ja kärsii pykälää lykätä vähän vauhdikkaamminkin sisään.
Sitten ei kun odottelemaan mikä paikka antautuu seuraavaksi.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Toimii ja kuluttaa.
Pientä pakovuotoa jossain turbon seudulla, tutkitaan kun keretään.
0-100, 10.9 sekuntia, Ahtopaine 1.3bar.
Isomman Ahtimen sais laittaa, savuaa täysillä ahdoillakin jonkinverran.
Jos joltain löytyy joku tähän soppeli kohtuu hintainen ahdin niin saa tarjota.
Jousijumppaakin harrastettiin, menee hiukan lähempänä latua.

Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Nuo vanteet passaa kyllä enempi ko hyvin 8)
Mikäs turpo tässä on? mulla vois olla varastossa evukkaasti om605 vakio karretti jos ny oikei muistan :D
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Turbo taitaa olla 2.5 turbo dieselin, joku vähän liian pieni garretti.
Jotain 160-190hevosta jos sais ulos 🤔
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli vähän isompi, Kopio Gt 28 garrett, päivän Kesti ja öljyt mäelle, parista pytystä puuttuu puristus.
Oli loppunsa edellä tuo moottori jo valmiiksi, öljynpaineet laski aika heikoksi joskus talvella kun pääsi käymään aika lämpimänä.

Kuusenjuuresta kävin kaivamassa pari eriasteisesti rikki olevaa moottoria.
Katsotaan jos yhden ehjän saisi aikaan.
Olis kyllä turbon kanget ja männätkin olemassa.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kuusenjuuresta löytyneet moottorit oli entisiä molemmat, vesi seissyt sisällä useamman vuoden, noh onneksi ainaki toistaiseksi om 601 moottorien saatavuus on hyvä, siispä ostin "uuden".
Siitä purkailin joutilaat roippeet pois, rikkoontunut on auton keulalla edelleen, siitä vaihdetaan käytännössä kaikki paitsi kansi, Lohko, ja öljypohja.

Ennen talvea tarttis saada ajoon ettei lankkua tarvitsis suolata kun sitä ei tähänkään asti ole Suomessa sille tehty.

Kuva

Uudennihkeä moottori pesua vaille valmis ottamaan kaiken oheismateriaalin kylkiinsä, tosin auto pitää katsastaakkin vielä välissä niin tulee todennäköisesti vaparina ensin.

Kuva

Kori seisoo samalla paikalla kuin mihin se muuton yhteydessä kuukausi sitten lykättiin, konehuoneen sentään sain pestyä ettei kerkeä öljy ihan kauheasti pinttyä, sylki moottoririkossa öljytikun ulos ja suurimman osan öljyä samaa reittiä.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ehjä moottori pesty, rikkonaisesta purettu kaikki tarpeellinen.
3.pytyn Mäntä aika heikossa kunnossa, leikannut ja paloja puuttuu.
Ilmeisesti vaan lämmennyt turhan paljon, kannessa ei sanomista, romulavalle joutaa lohko.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Käy ja liikkuu, Leimakin kylmeni viikko sitten, jousien vaihto ja kässärin kiristys ainakin ohjelmassa, reikiä en löytänyt alla könytessäni.
Savua tulee aika reippaasti, tarvii varmaan stoppivivulle joku rajotin kyhätä.
Ehjän tuntuinen moottori on vaikka avaamatta nostin nokalle.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Leimalla kävin aikaa sitten, hylky tuli, yllättäen käsijarrusta :lol:
No käsijarru korjattu ja huomenna uusinta yritys.
Katsurin mielestä myös savutti liikaa, vaikka päästötestistä meni läpi, rimaa hipoen mutta kuitenkin.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Katsastus suoritettu, viikonloppuna täytyy tehdä tilaa vähän isommalle välijäähdyttimelle, josko se helpottais vähän lämpöongelmia.
Pumppu on säädettävänä, jahka se kotiutuu saa ruuvata Ahtimen romuineen takaisin.
Muuten pelaa hyvin, aika laiskalta vaan tuntuu.
Taitaa tulla myös jonkunsortin AMG kopio puskuri eteen, alkuperäisessä kun ei ole ritilöitä mistä jäähdytys ilma kulkisi.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Suoritettiin moottorin vaihto part. 2 alkoi 601 huohottaa kuin höyryveturi ja kävi tyhjää kolmella.
Yksi Mäntä oli ottanut siipeensä jonkinverran ilmeisesti jo joskus aikaisemmassa elämässään eikä ahdin juuri tilannetta parantanut.
Nyt on pellin alla 604, ainakin vielä vapaastihengittävänä.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämä kulkee ja kuluttaa kuten kuuluuki.
Etujarrut on loppu, saksanmaalta tulollaan koko kierros uusia.
Ahdistustakin ois ohjelmassa. 606 moottorin alkuperäinen pakosarja ja ahdin tulollaan.
Vaihdelaatikosta hävisi pari pykälää eräänä päivänä, 1. 2, ja 5. Toimii, onneks on yks laatikko jemmassa vielä.
Pidempi perä löysi paikalleen myös, 3.91->3.23, kierrokset matka-ajossa tippui siedettävälle tasolle.

Ehjälle takapuskurille ois tarve, jos on jollakulla jääny nurkkiin pyörimään, nykyisestä jäi aika iso pala alkutalvesta johonkin päin tuusulaa.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Laatikko tuli eräänä iltana vaihdettua, samoin jarrut.
Turbokin löysi paikkansa, sen verran viimeistelemättä ettei kuvia vielä kehtaa esitellä.

Ongelmaakin pukkaa, ahtaa komeasti 1.4 bar. Savua ei tule,
Mutta kulkupuoli ei vastaa odotuksia, ei lähellekkään.
Kauhee suhina kuuluu turbon seudulta, vuotoja ei ole, pakoputkikin sen verran avara ettei pitäis ahdistaa.
Hukkaportti toistaiseksi kiinni kun ei ole sopivaa kelloa sille.
Voiko olla että menee "tukkoon" ahdin kun väkisin työnnetään pakokaasua läpi?
Johonkin reiluun puoleen baariin tuntuu että kulkee kivasti, sitten alkaa puutumaan ja yläkierroksilla ei juuri rivakampi ole kuin vapari, kuormitettaessa ei myöskään kierrä lähellekkään samaa kuin paikallaan polkiessa.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Vedon puuttumiseen löytyi syy, niin idiootti että oikein nauratti😆
Ahtoputki kiertää imusarjan ja syöttöpumpun välistä, stoppi vipuhan se siellä kohtuu reippaasti rajoitti syöttöä.

Hukkaporttikin tuli laitettua, 100 milliä lupas pumppuseppä syöttöä. Kaikki palaa savuttomasti, painetta n. 1.1bar.
0-100 8.2 sekuntia.

Aika toimiva laite kaikenkaikkiaan. Painetta olis ennemmänkin tarjolla mutta taitaa viisaampi olla laitamatta.

Välikelin renkaatkin ruuvasin alle ja takapäätä tiputin lähemmäs maata.

Kuvia en näemmä enää osaa lisätä :idiot:
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Aikaa on kulunu näemmä edellisestä viestistä.
604 edelleen pellin alla, vaihdelaatikko piti taas vaihtaa eräänä iltana, 40 minuuttia tais kulua aikaa.

"Tehot" käytiin pyörittelemässä takapyöriltä, 151hv ja 290nm, painetta nostamalla sais varmaan vähä lisää mutta taitaa kannentiiviste olla jo aika tiukalla nyt. Painetta noin 1.4bar.

Leimalla kävin aamulla, tekniikka muutoskatsatettu.

Auraustangot molemmin puolin ja ulommat raidepäät niin saa määräaikaiskatsastuksenkin hyväksytysti suoritettua.

Toimii ja kuluttaa muuten niinkuin diesel Mersun kuuluukin.

E: Kiitos vielä Dealerille vertailutodistuksesta, se tuli tarpeeseen. :nerd:
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nuo on muuten kivoja tietoja "maallikolle", kiihtyvyysarvot 0-100km/h. Saa käsitystä siitä millaista kulku on.
oulaistenliikenne.fi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Joo, teholukema ei kummoinen ole mutta tehopainosuhde, varsinkin alkuperäiseen verraten on oikein mukava.
Käyttöaluekin on jopa yllättävän toimiva, vääntöä on tarjolla alhaalta asti mutta vetää kuitenkin pumpun asetettuun maksimiin käyrän juuri notkahtamatta.
Voi siis todeta että ahdin on ilmeisen oikein mitoitettu.🤷
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turhaa ahtoa pois, samalla saat myös turhaa lämpökuormaa koneelta pois.
Ei noille tehoille tarvi kuin maks kilo ahtoa, tuo ilmeisesti takapyöräteho? Koneteho ~180hv?

Mersufoorumilla on penkattu aikanaan kapeakantisesta kuutosesta 1.6baarilla 400hv...
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Mika.T kirjoitti: 17.11.2021 13:46 Turhaa ahtoa pois, samalla saat myös turhaa lämpökuormaa koneelta pois.
Ei noille tehoille tarvi kuin maks kilo ahtoa, tuo ilmeisesti takapyöräteho? Koneteho ~180hv?

Mersufoorumilla on penkattu aikanaan kapeakantisesta kuutosesta 1.6baarilla 400hv...
Vaatii isomman hukkaportin tai syötön pienennyksen jos painetta haluaa pois. Vähän meinaa olla ahdas toi ahtimen originaali reikä, lämpöjen kanssa ei tässä oo ollut ongelmia käytöstä riippumatta.
Koneteho on toi 150hv. kevyt savu tulee perässä kaasupohjassakin, voi tietysti olla ettei toi kiinalainen ahtopainemittarikaan ihan oikein näytä.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ilmaantui vesivuoto kannen takapäästä ulos, täytynee purkaa ja tarkastaa kansi, luulisin että menee uudella tiivisteellä kun ei ole lämpimänä päässyt käymään.
Pientä käynti ongelmaa on kylmänä, jälkihehkun loputtua alkaa yks pytty rykimään, lämmetessään paranee.
Pitänee mittailla yläkuolokohdat pytyistä josko ois yks kanki notkahtanu.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Yrityksestä huolimatta ei kuvien lisäys onnistu. :idiot:
Kannentiivisteen vaihtoon aloin, molemmillepuolille konetta reilua nestevuotoa, nelospytyn takaa oli myös vuoto palotilasta ulos.

Ykkösen Mäntä ei tullut ylös asti, kanki antautunut.
Kaikki muu kuitenkin ehjää ja kannen ehostusroippeetkin on jo valmiina niin vaihdamme yhden kangen.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä kuvissa tökkii ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Oma havainto kuvista on ainakin se, että lähetysvaiheessa ei voi kuvia kääntää kuten aiemmin. Osan kuvista kun ottaa pystyyn ja osan vaakaan niin softa käsittelee toiset kuvat kyljelleen. Monta viestiä olen deletoinut itseltäni tämän takia. Sisällön puolesta ei varmaan ole tapahtunut isoa virhettä, mutta nämä projektit on kuvien kera mielenkiintoisia lukea. :roll: Tämä silloin kun olen kirjoittanut viestin puhelimella.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

dealer kirjoitti: 25.12.2021 17:21 Mikä kuvissa tökkii ?
Ainakin puhelimella lisätessä herjaa kuvien olevan liian isoja teki niille mitä tahansa.

Mersussa tuli reilusti rojua startin puolelta katsomaan kuka kaasuttelee.
Toivottavasti pysyi Syöttöpumppu ehjänä.
Vähän tyhjäntakia tuli remontoitua jos sieltä runkolaakerilinja petti tms.
Leuka rintaan ja uutta pattia keulalle.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Taannoisessa Luistonesto 200TDT:ssä tuli kiertokanki kyljestä ulos rikkoen myös startin, pumppu säilyi ehjänä.
Joskin uuden koneen mukana tuli pumppukin.
Taisi olla 3 pytty, menikö tässäkin se?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Starttiin löi kanki lommon, tässä on viritysmallin pumppukin mikä onneksi säilyi ehjänä.
Kolmosesta tuli joo rojut ulos.
Konekin tuli jo vaihdettua ja muutama päivä on taas päästelty menemään.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämäkin on hengissä edelleen. Koulumatkaa tuli koko viime vuosi 100km päivässä, saa nähdä kestääkö perse vielä ensi talvenkin.
Ylimaalaus parhaillaan työn alla, velipoika kun päästi katolleen kevättalvella.
Mätähommia ei oikeastaan ollut, kaikki ovet meni vaihtoon ja etulokarit tuli uudet.
Takapuskurikin löytyi vihdosta viimein, originalteile osa, sopivalla alennuksella.
250D -92
190D 2.2turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli katsastuksesta hyväksytty suoritus hetken aikaa sitten ja matka jatkuu, sporttikaro sisustaan löytyi viimeinen puuttuva palanen eli toinen etupenkki ja se asennettiin paikalleen.

Maalauskin valmistui joskus alkusyksystä, jälki kohtalainen näin ekaksi maalaukseksi.

Screenshot_2023-01-04-15-05-51-87_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2023-01-04-15-05-51-87_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg (718.39 KiB) Katsottu 6739 kertaa
Taka-akselipalkki meni vaihtoon ruosteen takia ja kaikenlaista muuta pikku remonttia luonnollisesti on matkalle mahtunut, kytkinlevy antautui, ja laatikko on taas alkanut rallattaa siihen malliin että vaihtamaan taitaa kohta joutua.


Muutama tuhat kilometriä mittarista puuttuu puolen miljoonan lukemaan.

Talveksi tuli lykättyä alle Rs replicat 16x8&9 vähän sais kumit olla matalammat mutta opiskelijabudjetilla joutuu menemään hinta edellä.
Screenshot_2023-01-04-14-52-28-78_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2023-01-04-14-52-28-78_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg (913.42 KiB) Katsottu 6739 kertaa
250D -92
190D 2.2turbo
naftale_n
Viestit: 74
Liittynyt: 09.8.2006 17:36
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Zipin 190D 2.2turbo

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Onneks ei toimiston kahva näy :lol:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”