C220D Pumppu reistailee

vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

C220D Pumppu reistailee

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Eli tuli ostettua tuo W202 220D automaatilla.
Hetken se kesti, sitten pesun jälkeen sytty EPC valo. Ensin ainoastaan käynnistäessä, sittemmin myös kesken ajon pari kertaa. Kierrokset rajoittuu ja matka alkaa tyssään.

Luetutin vikakoodit, iso rimpsu vikakoodeja tuli:
P1223 Jakaja-akselin asema anturi
P1224 Määränsäätö
P1470 Painesäätöläppä tai ahtopaineen säätö
P1351 Ruiskutusennakon säätöpiiri
P1225 Imusarjan paineensäätö
P1228 Määränsäädön vaste ruiskutuspumppu
P1610 Ohjainlaite
P1231 Tiedonsiirto säätötasauselektroniikka ruiskutuspumppu
Vikakoodit oli muistissa, päällä ei ollu koodia kuin hehkusta ja jarruvalokatkaisijasta

Korjaamolla todettiin että pumppu entinen, ulkoisia vuotoja ei ole.
Onko tähän mahdollisesti muuta selitystä? Kun auton ostin, viikon toimi hienosti, pesusta pari tuntia kun kului alkoi ensimmäisen kerran oireilee.
Nyt oireet hiukan hellittäneet, pääsee 100-150km hienosti, kunnes sammuttelee useamman kerran.

Toisella foorumilla neuvottiin asentamaan erillinen siirtopumppu, toimisikohan tämä? Varaa uuteen pumppuun ei yksinkertaisesti ole...
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Kyllähän se pumppu vialta vaikuttaa.. :roll:
C250TDT -98
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Pumppu ei ulkoisesti vuoda. Olisiko sitten vaan se sähkövika? Mitä mieltä olette, auttaisiko erillinen sähköinen siirtopumppu asiaa?
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Ja tuleekos noin paljon yleensä vikakoodeja pumpusta? Nuo vikakoodit oli siis muistissa, päällä ei ollut sill hetkellä yhtäkään.. mietin vaan kun tuli pestyä tuo auto... oisko kosteutta mennyt jonnekin kun pari tuntia sen jälkeen alkoi oireilemaan
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

ja naftan suodin katsottu, puolillaan naftaa ja putkissa kulkee ilmaa... Mitäs kannattaisi seuraavaksi tehdä?
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Ei tuohon käsittääkseni mikään erillinen siirtopumppu auta jos mm. "P1223 Jakaja-akselin asema anturi" on rikki. Porvoossa osaavat korjata, taitaa noilla vermeillä maksaa toista tonnia.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

menee pumppu nyt sit vaihtoon... tarjotkaa jos ylimääräisenä hyllyssä
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tyrkkää 200deen rivipumppu, pelloo sillä paremmin :wink:
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1904
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Tuo automaattilaatikko laittaa rajoituksia pumpun vaihtoon, jos on 5 vaihteine sähköohjattu laatikko, niin ainoastaan lucas toimii sen kanssa ihmisittäin.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

joo 5 vaihteinen automaatti löytyy... olikos noita 5v vähempi sähkösenä vai? Ja jos oli mistä sen tunnistaa?
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Ei 202:ssa oo ollutkaan muita 5-vaihteisia automaatteja ku sähköisiä.
S204, AZT250
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

eikös tuo pumppu nyt ole pitkäjohtoinen kun lähtee pumpulta pistokkeesta sukan sisällä toiselle puolelle konepeltiä tuo johto? Vai oonko kattonu nyt ihan väärää johtoa?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

vjs87mb kirjoitti:ja naftan suodin katsottu, puolillaan naftaa ja putkissa kulkee ilmaa... Mitäs kannattaisi seuraavaksi tehdä?
Jos siellä on ilmaa niin vuodot pa tankilta suotimelle korjattava tai odoteltava että ilmat häipyy. Itsellä kesti pari tankillista että nyhtäminen loppui. Onkos ajettu tankkia loppuun asti? Ajele aluksi pari tankillista niin ettei mene opiskelijavalolle asti. Heti kun mutkassa imaisee ilmaa tankista niin epc syttyy heti... Ja se ilma ei välttämättä lähde itsestään ihan heti vaan ajan kanssa.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Kuinka iso työ tuo pumpun vaihto on? Pystyykö perus nyrkkipaja vaihtaan pumpun? Kuinka ajoitus toimii?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noin 1,5-2 tuntia korjaamolla, ei tarvita muita erikoistyökaluja kuin ajoitustappi.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

eli mitää muuta erikoistyökaluja ei tarvita.. Aika laaja tuo pumpun vaihdon hinta skaala tampereella 180€-500€... huhuh
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

vjs87mb kirjoitti:eli mitää muuta erikoistyökaluja ei tarvita.. Aika laaja tuo pumpun vaihdon hinta skaala tampereella 180€-500€... huhuh
Hold your horses... Konehuoneen pesu ei pumppua riko...

Vikakoodien nollaus ja ajoa ja uudellen luku. Nuo koodit voi olla vaikka kuinka vanhoja...

Vaikka saahan sen vaihtaa jos haluaa. Voisin ottaa vanhan pumpun tutkittavaksi.... ;)
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

siis epc valo palaa toistuvasti. välillä pääsee jopa 100km.. välillä ei oikee montaakaan metriä ennenkuin palaa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

vjs87mb kirjoitti:siis epc valo palaa toistuvasti. välillä pääsee jopa 100km.. välillä ei oikee montaakaan metriä ennenkuin palaa.
Jaa, semmoista.

Itsellä epc syttyi heti kun polttoaine meni sinne tienoolle missä varoitusvalo polttoaineen vähäisyydestä syttyy :D. Varsinkin kun ajoi mutkasta. Elikkä ilmaa sai ja siitä nyhtämistä ja sammumista ja jumalattomasti kuvailemiasi vikakoodeja. Tankissa oli reikä ja tankin kun vaihtoi ja uusittiin kaikki tankin letkujen kiristimet, niin parin tankillisen jälkeen oireet hävis (vissiin ilmat poistui hitaasti järjestelmästä). Suodattimen vaihdolla oireet muuttui sammumisesta nyhtämiseksi. Vasta vuotojen korjaus vei loput nyhtämiset vikakoodien nollauksen jälkeen.

Tuumasin jo monesti että lukas petti kun se on huonossa maineessa. Autolla ajettu ainakin 370tkm.

Edit: mulla nyhtämisen poistumisen aiheutti imuputkessa putsarin jälkeen olevan mokkulan alipainepiuhan irtoaminen.... Taaisin laittamalla alkoi taas nyhtää ;)
Viimeksi muokannut AK47, 21.4.2012 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Tilanne:
Tuli hankittua käytetty pumppu, oman auton pumpun piti olla pitkäjohtoinen malli, mutta kuinkas ollakaan toinen korjaamo johonka
pumpun vein vaihdettavaksi sanoikin pumppujen olevan samanlaisia ulkoisesti mutta oman auton pumpussa n.10cm johto, johon tulee jatkoliitin..
Eli itsellä olikin sittenkin lyhyt johtoinen pumppu... Kaikenlisäksi korjaamolla huomattiin että 3 suuttimen kolossa oli n.1dl dieseliä, jossa tod.näk öljyä seassa... Mikäs tämän aiheuttaa..

No turhautuneena tuli koetettua myös forte käsittelyä, uusi suodatin fortea täyteen... aluksi ei toiminu mitenkään, ei pysy käynnissä.
Seuraavana päivänä sitten toimikin taas erittäin hyvin, käyntiäänikin tuntui hiljentyneen merkittävästi.. mutta...
kesken ajon alkoi öljyvalo vilkkumaan, tarkastin öljytilanteen, minimissä oli... ei mitää lisää öljyä.. hetken päästä huomaankin että auto laskee allensa öljyä.. Käynnissä ainoastaan vähän tiputtelee näillä näkymin mutta kun auto on hetken aikaa sammuksissa niin tulee jo ihan reippaastikin öljyä.. ja EPC vikavaloa pukkaa.. Forte käsittelyn jälkeen ennen tuota öljyvuodon huomaamista ei EPC valo palanu.. meneekö vieläkin pumpun oireiksi tuo EPC vai onko nyt tuosta öljyvuodosta johtuvaa?

Tuossa pari kuvaa... Konehuoneesta todella huono laatuinen kuva mutta koko kone huone yltäpäältä öljyssä..


Kuva

Öljyä vuotaa vain käydessään nyt... tiputtelee alipainepumpun tiivisteestä... aika reippaastikkin.. Mitenkäs toi forte käsittely tuohon pumppuun..
käynti parani, omasta mielestäni (tai sit vaan tahdon uskoa niin).. Vänttinen tuumasi että fortella nämä pumput yleensä korjattu, tai ainakin elvytetty.. yksi pullo ei tuntunu riittävän suoraan suodattimeen laitettuna.. pitäisiköhän vielä toinen pullo kokeilla vai mitä?

Ylipäänsäkin ihmettelen tuota pumppuun viittaavien vikakoodien määrää, voiko tosiaan olla että kaikki olisi menny paskaksi tuossa pumpussa?
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Olikos tuohon 97 W202 220D:hen saatavilla muuta kuin sähköohjattu 5v automaatti? Foorumeille puhuttu vähemmän sähköisestä... mistäs sen tietää?
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Olihan siihen manuvaalikin tarjolla.

Viiminen varmistus tuon sun automaatin sähköisyydelle löytyy vaihdekaaviosta. Jos se on PRND4321, niin on sähköinen. Jos taas PRND32, niin ei-sähköinen.
S204, AZT250
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

PRND4321 löytyy :( Voe paska..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vänttinen tuumasi että fortella nämä pumput yleensä korjattu, tai ainakin elvytetty..
Olisipa tuonkin tiennyt niin olisi jäänyt lukemattomia pumppuja vaihtamatta :lol:
Ylipäänsäkin ihmettelen tuota pumppuun viittaavien vikakoodien määrää, voiko tosiaan olla että kaikki olisi menny paskaksi tuossa pumpussa?
Luettiinko vikakoodit niin että ensin nollattiin vikamuisti, sitten ajettiin ja luettiin uudestaan ?
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Vikakoodit luettiin suoraan kun ajoin sisään. Niitä ei nollattu, ja noikin koodit oli nimenomaan muistissa, mitään pumppuun viittaavaa ei silloin päällä ollut..

Nyt tosiaan 300km sisällä tehnyt 3kertaa tuon EPC:n.. aiemmin teki useammin.. auttaakohan tuo Forte..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikoja jää muistiin jo siitä että vaihdetaan polttoainesuodatin ja laitetaan se täyttämättä paikalleen jolloin joutuu sahaamaan pitkään käyntiin.
Mielestäni pumppuvika harvemmin näkyy senhetkisenä vikana vaan on vain muistissa.

Katso ettei pumpun johto ole hankautunut puhki öljynsuodattimen vieressä olevan jäähdyttimen nurkkaan.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

Näyttäisi ehjä olevan, jos tarkoitat sitä tulipellin lähellä kuoressa kulkevaa johtoa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, joissain 202:ssa se on niin että imusarjan alta hankautuu metallin nurkkaan puhki ja siitä seuraa ongelmia.
vjs87mb
Viestit: 23
Liittynyt: 12.4.2012 21:24

Viesti Kirjoittaja vjs87mb »

P1610 Ohjainlaite<<< mitäs tämä vikakoodi tarkoittaa?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

vjs87mb kirjoitti:P1610 Ohjainlaite<<< mitäs tämä vikakoodi tarkoittaa?
Google ilmiantoi seuraavaa:

P1610 Voltage Supply Missing Or Relay Module (K40)

Eli eipä tuosta paljoa viisastu...

Mutta onko nämä semmoisia jotka tulleet koodien nollauksen jälkeen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”