Tästä kertomusta / projektointia ihan ensimmäisestä tähtinokkasesta tarinoijalla, jotenka myös foorumilla ensimmäisiä kertoja. Koittakaa ymmärtää.
Innostus tämmösiin turbotiisseli mersuihin lähti kaverin om606 turbolla varustetusta väykästä, jonka ajettavuuteen, moottorin ja lootan yhteentoimivuuteen ihastuin aikalailla. Noh, pakollisen varusmiespalveluksen suoritettua tuli auton hankinta ensimmäisenä listalle ja vastaan sattu tulemaan otsikon mukainen kampe. Auto oli Kamuxin liikkeessä Lappeenrannassa, mutta se saatiin seuraavalle päivälle Hämeenlinnaan
Koeajolle, ja lähes rakastuin autoon

Saksasta aikoinaan tuotu, mittarissa 259tkm ja risat, ruostetta löyty kuskinoven alatiivisteen paikkeilta, sekin alkavaa kuprua.. Sport mallihan tämä on, aut. ilmastointi ja aut. lootalla. Sisusta erinomaisen hyvässä kunnossa, vilkasu takapenkille ja yllätys, selkänoja kaadettu ja "ruuvattu" lattiaan kiinni. Myyjä totes, että "ainiin tää on muuten pakettiauto". Istuinosa löyty kontista ja niskatuet entiseltä omistajalta. Selkänojasta ruuvit irti ja huomasin että apukuskin puolella rei'istä on tihkunut dieseliä, eli hyvin oli tehty. Reiät umpeen hytin puolelta silikoonilla ja teipillä, ettei haise diisseli koko ajan

Tankin paikkaus vielä edessä.
Innostuneena uudesta autosta sitä piti mennä "huoltamaan"

Keulalle löysi tiensä xenonit sekä lähi- että kaukovaloihin, ja auton ilme muuttui hienostuneesti. Kuultua oli, että katti tyhjäksi ja tuo ripeyttä lisää, tyhmänä toimin ja otin koko katin / välipöntön pois ja 2,5" rööriä tilalle. Tiedän, se luultavasti pitää hitsuutella paikoilleen ennen konttorille menoa, mutta.. Tämän lisäksi ilmaa puhdistaa nykyen ITG:n kolmikerroksinen "vaahtomuovi" paneelisuodin, joka siis normaalissa ilmanputsarin kotelossa. Koteloa muokkasin sen verran että saa paremmin happea. Evrymod tinailtiin foorumilta saatujen ohjeiden perusteella, iso kiitos niistä! Auto liikahti jo paljon mukavammin. Tällä mentiin vähän aikaa kunnes kylmäkäynnistyksessä alko hytkyttää ja kolkotti muutaman kerran heti käynnistyessä, kuulosti ettei yks sylinteri ois ollu mukana touhuissa yhtään..

Vikakoodeja lukemaan ja näytti yhtä hehkua, joten tilasin kaikki uudet, vaihdoin ja pesin liuottimella putket ja imusarjan, irti kun olivat. Imusarja sai myös uudet tiivisteet ja EGR:n väliin leikkelin peltilätkän.
En tiedä saksanpojista mutta suomessa kukaan ei luultavasti kesken ajon hyppää kyytiin / yritä varastaa autoa liikkeellä ollessa, mutta silti ovet menee lukkoon kun vauhtia karvan alle 20km/h. Osaako joku neuvoa / kertoa, miten tämän ominaisuuden sais poistettua? Myös hakusessa isompaa turbosettiä kyseiseen om605:seen, jos innostuisin jossain vaiheessa ottamaan ilon irti koneesta
Kertomusta tulee heti parin päivän sisällä lisää, ainakin vannesovittelusta ja ja eteen sekä taakse pitää joitain puslia vaihtaa, kolkottaa patikossa ajettaessa. Saa nähä minkälainen urakka siitä tulee
