Ajoin taannoin kaverin 200D:llä, ja jumankekka, että oma tuntuu ripiältä siihen verrattuna.
Pumpun säädöstä pikkusen...
Pumpun säädöstä pikkusen...
Tuossa vuosi sitten kun pumppua ruuvailin, vedin syötöt niin tappiin kuin sain. Silloin ruuvasin pumpun kannen alta tyhjäkäynninsäätö ruuvin reilulla kädellä auki, kun kerta tyhjäkäynti kesti normaalissa, ja tämä mahdollisti viellä vähän syöttöjen lisäystä...
Voisiko tuo olla syynä tämänhetkiseen huonoon vääntöön tyhjäkäynnillä?
Ajoin taannoin kaverin 200D:llä, ja jumankekka, että oma tuntuu ripiältä siihen verrattuna.
Mutta omassa ei ole alavääntöä nimeksikään, verrattuna, mitä ennen oli. Kierrostenrajotusruuvia on veelty niin kiinne ku saa ja syöttöjä, en muista kierroksia. Ja tyhjäkäynninsäätöruuvi niin auki, kun vaan sai, että kansi mahtu kiinni. Tässäkö se huonon alaväännön syyt sitten on?
Pahoittelen jos asiat tulee sekavasti, mutta on flunssa päässy yllättämään, ja tässä kipeenä sitä aina tulee filosofoitua ja mietittyä asioita...

Ajoin taannoin kaverin 200D:llä, ja jumankekka, että oma tuntuu ripiältä siihen verrattuna.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...

veskolan linkistä varastettua..
Mika T kirjoitti mersuforumille:
Tuo ylempi jota ei ole merkitty vaikuttaa ainakin mulla juuri kylmätyhjäkäynnin kierroksiin ja tyhjäkäynnin "vääntövoimaan" Eli jos omasta käännän tuota löysemmälle niin moottori lähes sammuun kun tökkää automaatista jonkun pykälän päälle. Kiristämällä taas saa niin ettei kierrokset juurikaan putoa kun laitaa vaihteen päälle. Säätö on herkkä. ELR-säädin painaa juuri tuon ruuvin alla olevaan vipua ja nostaa tyhjäkäyntiä. Omassa 300D:ssä on ELR-järjestelmä. Tosin löytyy lähes kaikista OM603sista. Oliko nyt kyse w123sen vai w124sen 300D:stä? Sitten tuo alempi merkkaamaton ruuvi on kierrosten laskunopeuden säätö kaasun polkaisun jälkeen. löysääminen nopeuttaa kierrosten tippumista tyhjäkäynnille. Kiristämällä saa kaasun jäämään vaikka 3000kierrokseen. Eli tämä mielummin löysemmälle varsinkin jos ruuvaa syöttöä isommalle. Se ELR-säädin on pumpussa tuossa tyhjäkäynnin karkeasäädön ja tyhjäkäynnin "vääntövoima" ruuvin päällä. Eli se pitää irrottaa jos noita joutuu säätämään. Ja vielä että tuosta tyhjäkäynnin hienosäädöstä ei kannata pienentää kovin paljoa tyhjäkäyntiä... tyhjäkäynti kierrokset alkaa humpaamaan ylös alas. Ja pieni öljypalju pumpun alle js avaa tuon takakannen. Sieltä tulee parisen desiä öljyä. Nämä on tuolla omassa tallissa opittuja säätö toimenpiteitä joten ei ehkä ole aivan täsmällisiä. Mutta niin se vain vielä tuo oma 300D liikkuu...
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Kiitoksia Terho P:lle. Selvensi asiaa reilusti.
Kyllä miä sen pumpun pumppupajalle veisin, mutta itte ku tekee, kustannukset on aika tarkalleen 0€, en tiiä mitä pajalla ottaavat. Tällä hetkellä kun miinusmerkkistä omaisuutta on enemmän, kun plussaa.

Kyllä miä sen pumpun pumppupajalle veisin, mutta itte ku tekee, kustannukset on aika tarkalleen 0€, en tiiä mitä pajalla ottaavat. Tällä hetkellä kun miinusmerkkistä omaisuutta on enemmän, kun plussaa.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...

Tarkottikos Terho P muuten kumpaa merkitsemätöntä ruuvia? 1 vai 2?
Ja manuaali 200D:sähän ei ELR:ää tietääkseni ole? W124 kyseessä.
Ja omassa ei enää ole edes nykimisen estoakaan. Heitin hitoille, turha kappale.
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
lukaseppa ajatuksella ja kerro mikä jäi epäselväksi
Terho P kirjoitti:
Mika T kirjoitti mersuforumille:
Tuo YLEMPI jota ei ole merkitty vaikuttaa ainakin mulla juuri kylmätyhjäkäynnin kierroksiin ja tyhjäkäynnin "vääntövoimaan" Eli jos omasta käännän tuota löysemmälle niin moottori lähes sammuun kun tökkää automaatista jonkun pykälän päälle. Kiristämällä taas saa niin ettei kierrokset juurikaan putoa kun laitaa vaihteen päälle. Säätö on herkkä. ELR-säädin painaa juuri tuon ruuvin alla olevaan vipua ja nostaa
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]