Starttaus onkelma

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
wildlord
Viestit: 16
Liittynyt: 18.5.2011 20:48
Paikkakunta: Pihtipudas, Kajaani

Starttaus onkelma

Viesti Kirjoittaja wildlord »

Elikkä tuli hankittua tuossa vkl:na '95 200d. Ostopäivän toimi auto ihan normaalisti, mitä nyt perä ääntää, mutta se oli tiedossa oleva vika.

Ajelin autolla sunnutain siis ihan normaalisti, välillä sammuttaen ja käynnistellen. Aina lähti käyntiin, kun vähän avainta näytti.

Ajoin auton sunnuntai iltana talon pihaan ja jätin siihen. Seuraavana aamuna piti sitten lähtee kiireellä, niin ei kerenny laittaa edes lämmitykseen koko rotiskoa. Hyppäsin kuskinpaikalle ja aloin starttaa, niin kuuluu vain naksaus ja joku "vlopsaus" (kuuluvat siis yhtä aikaa). Laitoin akun laturiin ja lähin asioille kävellen.

Tulin takasi ja mittasin virran akusta, 13,6v. Akku takasi paikalleen ja kokeileen uudestaan. Sama homma, naks ja vlops. Kaverille puhelu, joka tulee paremman laturin kanssa. Laitetaan auto lämpiään ja laturiin. Annetaan olla ja sitten koitetaan antaa vielä apuvirtaa siitä laturista. Ja taas sama homma.

Menee jo usko tässä vaiheessa koko autoon. Muutamia puheluita mm. kavereille ja auton myyjälle, jolta kovasti tivattiin mahdollisista käynnistys ongelmista. Kovaasti vakuutteli, että oli auton edellisenä päivänä kaivanu lumikinoksen alta ja oli hörähtäny käyntiin. Meinas, että ei viiti asiasta valehdelle ja naamaansa menettää muutaman hilun takia ("autoliike").

Koitettiin sitten työntää käyntii kaverin kanssa. Virta päälle -> autoa työntään -> 3 silmään. Ei luvannutkaan. Sitten vielä yhesti koitettiin. Työnnetään autoa -> hyppään autoon laittaakseni vaihteen silmään, kun huomaan, että ei edes virrat ole päällä. Jotenkin taituroin ja vetäsin 4 silmään ja väänsin samalla virrat päälle, kun auto vielä liikku. -> startti alko starttaamaan. Vähän aikaa sahaten auto lähti käyntiin ja toimi koko loppu päivän ihan normaalisti. Välillä seiso 2h parhaimmillaan. Ajattelin, että oli vain huono tuuri aamulla.

Ja ei muuten ollut huono tuuri. Äsken oli ihan sama homma -> *naks ja vlops*.

Sitten vielä hehkuista. Auto hehkutti ihan normaalisti sunnuntaina. Ja vielä maanantai aamuna ennen käyntiin työntämistä toimi hehkut oikein. Nyt sitten kun työnnettiin käyntiin niin lakkasi hehkuttamasta ja käynnistyttyään jää hehkun valo palamaan minuutiksi. Eli sieltä on tieten hehkuja pimeenä tai hehkurele. Mutta tämän kerkeää sitten tarkistaan, kun saa edes koko auton starttaamaan.

Ja nyt kaivattaisiin niitä neuvoja. Starttia koiteltiin kopistella kovastikkin, mutta ei ollu apua. Suoraa virtaa en pääse antamaan, kun ei ole mitään mihin autoa saisi nostettua. Tai menee vkl:lle.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kuulostaa startin vaihdolta

hehkut on helppo mitata hehkureleen liittimeltä
mittaa aluksi vastusmittauksella
jos arvot poikkeaa toisistaan, tiedät vialliset
välttämättä ei kerro hehkun todellista kuntoa, jos kaikki näyttää samaa
toinenkin konsti löytyy...
autodidakti
wildlord
Viestit: 16
Liittynyt: 18.5.2011 20:48
Paikkakunta: Pihtipudas, Kajaani

Viesti Kirjoittaja wildlord »

Nyt tuli uusia käänteitä tähän. Ranklasin tossa akun miinusnavan akunkenkää. Kaveri pyöritteli sillä välin starttia. Yhessä vaiheessa saatiin se jopa starttaa, mutta sitten pimeni. Sitten yhtäkkiä se alko jopa hehkuttaa, mutta ei startannu :x .

Pitää nuo hehkut mitata tuolla yleismittarilla heti kun saan auton starttaamaan. Pitää nyt vielä koittaa laittaa maa kunnolla.

Sitten tyhmä kysymys, mikä tämä on? http://i.imgur.com/JWEfy.png
Se siresee kun koittaa startata tai virrat on päällä.

E: Kävin taas värkkää, niin yhtäkkiä taas alko starttaamaan. Nyt pitäs kahtoa vaan nuo hehkut. Ilmeisesti startti tuosta on menossa. Jännä vaan, että se toimii hyvin kun auton on saanu lämpimäksi.

E2: Kävin mittaan ne hehkut niin arvot oli sylintereissä 1= 101.0, 2= 1.0, 3=-, 4=1.0. Elikkästä 1 ja 3 sylinterin hehkut on paskana.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Sirisevä kapistus lienee kiertovesipumppu. Lämmin moottori on keveempi pyörittää tai jotain, siks se startti varmaankin lämpimänä pelaa :roll:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Multiviri kirjoitti:Sirisevä kapistus lienee kiertovesipumppu. Lämmin moottori on keveempi pyörittää tai jotain, siks se startti varmaankin lämpimänä pelaa :roll:
Mulla tuo sirisijä kierrättää jäähdytin nestettä tuulilasin pesunesteen säiliössä lämmittäen sitä.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Voipas olla muuten sekin :!: En oo etes aatellu että sinnekin on kierto, oon luullut että se menee vesipumpun voimalla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
wildlord
Viestit: 16
Liittynyt: 18.5.2011 20:48
Paikkakunta: Pihtipudas, Kajaani

Viesti Kirjoittaja wildlord »

Noniin nyt tuli vähän uutta tietoa. Auto oli kaverin lämpimässä tallissa yön yli ja lähti heti ekalla starttaamaan. Hehkut ei pelannu, mutta sen arvasinkin. Ilmeisesti tämä nyt viittaa startti vikaan?

Uudet hehkut ostettu ja jos nyt ne asentelis paikalleen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kiertovesipumppu tuo on joka sirisee pyöriessään. Kierrättää vettä lämppärinkennolla ja lasinpesusäiliössä jos sellainen lämmitysvaruste autossa on.
wildlord
Viestit: 16
Liittynyt: 18.5.2011 20:48
Paikkakunta: Pihtipudas, Kajaani

Viesti Kirjoittaja wildlord »

Nyt vaihdettiin hehkut ja alko hehkutus pelaa. Jäi sitten yksi ylimääränen osa, kun purettiin imusarja. Aika varmasti tiedetään mihin tämä tulee, mutta epäillään tuon olevan rikki. http://i.imgur.com/UeE3u.jpg

Eli tuo on ihan "löysä". Ei minkäänlaista vastusta kumpaakaan suuntaan. Ja mikä tuon tangon tarkoitus on? Auto tuntuu ihan hyvin toimivan ilmankin.

Ja sitten starttiin. Nyt on varmistunu, että lämpimänä lähtee startti toimimaan. Nyt on kolme kertaa lämmittämällä starttia lähteny käyntiin. Ja yhen kerran lämpimästä tallista. Mitähän tuolle osais tehä? Ja käykö vm.88 startti tähän (200d)?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kaasuvivuston iskunvaimennin. Muistaakseni ehkäisee nykimistä jollakin tavalla. Pehmentää kaasun liikettä tai jotain :roll:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
wildlord
Viestit: 16
Liittynyt: 18.5.2011 20:48
Paikkakunta: Pihtipudas, Kajaani

Viesti Kirjoittaja wildlord »

Ei kukaan osaa sanoa syytä tuohon miksi se lähtee starttaamaan, kun starttia lämmitetään? Tietäs että pitääkö koko paska vaihtaa vai riittääkö esim. pelkkien hiilien vaihto. Ja voiko sille startille ite tehä muuta?

E: Jos laittas vaihtoon koko vehkeen, mutta silti jäi häiritsemään tuo syy, että miksi starttaa kun lämmittää.
E2: Vai voisko vika olla solenoidissa? Voiskin kokeilla antaa startille suoraan virtaa, josko se auttas. Menee vaan taas ens vkl, ei tuolla pihalla oikein viiti tuusata tämmösellä pakkasella.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

wildlord kirjoitti:Ei kukaan osaa sanoa syytä tuohon miksi se lähtee starttaamaan, kun starttia lämmitetään? Tietäs että pitääkö koko paska vaihtaa vai riittääkö esim. pelkkien hiilien vaihto. Ja voiko sille startille ite tehä muuta?

E: Jos laittas vaihtoon koko vehkeen, mutta silti jäi häiritsemään tuo syy, että miksi starttaa kun lämmittää.
E2: Vai voisko vika olla solenoidissa? Voiskin kokeilla antaa startille suoraan virtaa, josko se auttas. Menee vaan taas ens vkl, ei tuolla pihalla oikein viiti tuusata tämmösellä pakkasella.
No lämpöhän laajentaa... josko joku lanka oikosessa/poikki,likaa,hiilet loppu? (napakka täräytyskin startin kylkeen joskus hiilille auttanut), helpoin kai vaihtaa kunnostettu tai vähä käytetty tilalle?
Jos lämpö starttiin auttaa lienee syykin siinä?.>solenoidin päästä muistelen joskus paksulla ruuvarilla yhdistäneeni navat jolloin starttas vaikka kosketinpinnat olikin rikki.??...,huimassa nuoruudessa ennen mersua :) .
Olisko hiilet sittenkin...?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”