E300D -95 käyntiongelmia

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

Mersu on nyt kylmien kelien tultua alkanut kiukutella tavalla, jos toisellakin:

Muutaman tiukan pakkaspäivän aikana auto lähti kylmänä vasta pitkän sahauksen jälkeen käymään ja tyhjäkäynnillä kylmällä koneella saattoi "pätkästä" kerran tai pari. Oletin vian olevan hehkuissa, mittasin vastukset ja testasin releen, kaikki ok! Naftasuodattimen vaihdoin samalla. Sään lauhduttua auto lähti taas normaalisti käyntiin ja ongelma kerkesikin jo unhotua. Nyt sitten eilen ja tänään muutaman kerran liikennevaloissa seistessä lämpimällä koneella taas "pätkäsi" yhden iskun verran välistä.

Tänään maantieajossa Mersu sitten hyytyi lopullisesti ja jätti tien varteen. Hyytymisen jälkeen pyöritti konetta ja lupaili kovasti, muttei lähtenyt käyntiin. Soitto kaverille -> Tulee hakemaan -> Haettiin köysi ja naftaa varmuuden vuoksi, vaikka mittarin mukaan sitä oli vielä reippaasti -> Takaisin autolle, naftaa tankkiin ja starttausyritys -> Lähti käymään pitkällä sahauksella ja kaasulla -> Kohti kotia ja parin kilometrin jälkeen auto hyytyi TAAS -> Minuutin verran ihmettelyä ja tankin korkki pois että saa varmasti korvausilmaa -> Pitkällä sahauksella ja kaasulla taas käyntiin -> Pari kilsaa ajoa ja sama toistuu...

Auto on ensimmäinen dieselini ja dieseltekniikka hieman vierasta, joten kyselisinkin apua täältä viisaammilta. Ottaako ilmaa jostain välistä, vai mistä tällainen oireilu kertoo? Mistä kannattaa alkaa vikaa tai mahdollista vuotoa etsimään? Pumppu kostean näköinen, en sanoisi että märkä, mutta kostea. En yhtään muista että miltä se on aikasemmin näyttänyt. Faktaksihan ei pysty sanomaan myöskään sitä että onko nämä kaikki oireilut yhteydessä toisiinsa, vai ei...

Kiitos avusta jo etukäteen!

Lare
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jostain se nyt saa ilmaa, tai sitten voi olla niinkin että ei saa polttoainetta ja siksi vetää ilmaa "väkisin".
Siinähän on konetilassa jonkin verran muovisia polttoaineputkia, jos ne ovat jo väriltään kellertävät ne ovat niin vanhat että kannattaa vaihtaa ne kaikki tai vähintäänkin niiden o-renkaat jos minimibudjetilla haluaa kokeilla.

Pumpun päällä ei saa olla kosteutta. Jos on niin vuotavat paineventtiilien tiivisteet. Niiden vuotojen vuoksi ei pitäisi kesken ajon kylläkään hyytyä.

Polttoainesuodattimen vaihto on toki ensimmäinen toimenpide. Eihän ole mahdollista että polttoaine olisi kesälaatua, osittainkaan ?
wiimax.fi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Vaihdoitko vaan yhden suodattimen?
Eikös tässäkin ole niitä kaksi, karkea ja hieno.
Omastani jäi vaihtamatta se karkeasuodin, oireet samanlaiset. :oops:
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Ääni karkeasuodattimelle. Todennäköisesti muovinen, vaalea kananmunan kokoinen polttoaineputken ja ruiskutuspumpun välissä. Katso uutta asentaessa suunta.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

Viesti Kirjoittaja lareee »

Talvilaatua on varmasti tankissa ja se hienosuodatin tosiaan vaihdettu viikko sitten. Karkeasuodatinta kävin äsken pihalla ihmettelemässä, mutta tässä se taitaa olla hienosuodattimen vieressä, omassa "kammiossaan"? Näytti kuitenkin täysin puhtaalta ja siltä että tavaran tulisi virrata moitteetta läpi. Lisäksi huomasin että tämä karkeasuotimen kammio oli täysin tyhjä. Päätin tarkistaa vielä varmuudeksi että onko siellä hienosuodattimessakaan tavaraa, niin eipä ollut kuin puolillaan. Voiko tällä tiedolla rajata ongelman johonkin tiettyyn kohtaan pa-järjestelmää, tai enneminkin jonkun kohdan pois mahdollisten vikakohtien listalta?
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

Viesti Kirjoittaja lareee »

lareee kirjoitti:Talvilaatua on varmasti tankissa ja se hienosuodatin tosiaan vaihdettu viikko sitten. Karkeasuodatinta kävin äsken pihalla ihmettelemässä, mutta tässä se taitaa olla hienosuodattimen vieressä, omassa "kammiossaan"? Näytti kuitenkin täysin puhtaalta ja siltä että tavaran tulisi virrata moitteetta läpi. Lisäksi huomasin että tämä karkeasuotimen kammio oli täysin tyhjä. Päätin tarkistaa vielä varmuudeksi että onko siellä hienosuodattimessakaan tavaraa, niin eipä ollut kuin puolillaan. Voiko tällä tiedolla rajata ongelman johonkin tiettyyn kohtaan pa-järjestelmää, tai enneminkin jonkun kohdan pois mahdollisten vikakohtien listalta?
Nyt on purettu imusarja tieltä pois että saa vaihettua ne letkut ja o-renkaat niihin liitoksiin. Huomasin että pumpun kyljestä eräs kohta vuotaa huomattavasti ja tuntuu olevan jotenkin löysällä. Kuten sanoin niin vierasta tekniikkaa, joten voisiko joku valaista että mikä tämä on, ja miten saan sen tiiviiksi?

Kuva

Tässä vielä havainnollistavat video: http://youtu.be/QljIVinBFs0

Kannattaako ottaa veholta letkut ja o-renkaat vai askarrella itse letkusta ja tarviketiivisteistä?
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Siis tällaistako ei siellä ole?
Suunnilleeen tällainen on se esi / karkeasuodatin.
Kuva
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitaa OM606:ssa olla erilainen ja tosiaan siinä samassa jalustassa kuin varsinainen suodatin.
wiimax.fi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Karvanaama kirjoitti:Siis tällaistako ei siellä ole?
Suunnilleeen tällainen on se esi / karkeasuodatin.
Kuva

Niinpä ei olekaan enää tuota, vaan kymppimillisen pultin alla muoviinen siivilä suodatin jalassa ...


Jos suodatinkotelot on tyhjiä, ei tavara tule pumpulle asti. Eli joko jäässä / tukossa matkalta, tai siirtopumppu kuollut, tai ilmavikaa.

O-renkaat ainakin vaihtoon, ja lie veho varmin oikeille osille.
Viimeksi muokannut pekkovee, 10.1.2016 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

Viesti Kirjoittaja lareee »

lareee kirjoitti:
lareee kirjoitti:Talvilaatua on varmasti tankissa ja se hienosuodatin tosiaan vaihdettu viikko sitten. Karkeasuodatinta kävin äsken pihalla ihmettelemässä, mutta tässä se taitaa olla hienosuodattimen vieressä, omassa "kammiossaan"? Näytti kuitenkin täysin puhtaalta ja siltä että tavaran tulisi virrata moitteetta läpi. Lisäksi huomasin että tämä karkeasuotimen kammio oli täysin tyhjä. Päätin tarkistaa vielä varmuudeksi että onko siellä hienosuodattimessakaan tavaraa, niin eipä ollut kuin puolillaan. Voiko tällä tiedolla rajata ongelman johonkin tiettyyn kohtaan pa-järjestelmää, tai enneminkin jonkun kohdan pois mahdollisten vikakohtien listalta?
Nyt on purettu imusarja tieltä pois että saa vaihettua ne letkut ja o-renkaat niihin liitoksiin. Huomasin että pumpun kyljestä eräs kohta vuotaa huomattavasti ja tuntuu olevan jotenkin löysällä. Kuten sanoin niin vierasta tekniikkaa, joten voisiko joku valaista että mikä tämä on, ja miten saan sen tiiviiksi?



Tässä vielä havainnollistavat video: http://youtu.be/QljIVinBFs0

Kannattaako ottaa veholta letkut ja o-renkaat vai askarrella itse letkusta ja tarviketiivisteistä?
Tässä vielä tarkentava kuva kyseisestä väljästä akselista:

Kuva

Eli punaisella ympyröity kohta kyseessä. Mikä tämä on ja kuuluuko olla videon lailla klappia? Minulla siinä akselissa ei ollut kiinni mitään tuollaista vartta, kuten kyseisessä kuvassa... :shock: :shock: :shock:

Onko tankissa joku sihti/suodatin minkä voisi tarkistaa ja putsata? Jos on, niin mitä kautta siihen pääsee käsiksi?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tuo vipu on hätä sammuttimen, sulla lie manuaali, joissa sitä ei ole.


Onks sulla se hienosuodatin kiinni sellaisella menetelmällä, jossa musta muovinen STOP ruuvi, ja sitä ei nyt ole epähuomiossa joku kiertänyt kiinni asentoon, sulkee nimittäin polttoaineen kulun suotimelle
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

pekkovee kirjoitti:Tuo vipu on hätä sammuttimen, sulla lie manuaali, joissa sitä ei ole.


Onks sulla se hienosuodatin kiinni sellaisella menetelmällä, jossa musta muovinen STOP ruuvi, ja sitä ei nyt ole epähuomiossa joku kiertänyt kiinni asentoon, sulkee nimittäin polttoaineen kulun suotimelle
OM606:ssa ei ole myöskään tuota vipua. Hätäsammuttimena on hienosuodattimena kiinnitys pultissa sulkuventtiili.
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

Viesti Kirjoittaja lareee »

Taktik kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Tuo vipu on hätä sammuttimen, sulla lie manuaali, joissa sitä ei ole.


Onks sulla se hienosuodatin kiinni sellaisella menetelmällä, jossa musta muovinen STOP ruuvi, ja sitä ei nyt ole epähuomiossa joku kiertänyt kiinni asentoon, sulkee nimittäin polttoaineen kulun suotimelle
OM606:ssa ei ole myöskään tuota vipua. Hätäsammuttimena on hienosuodattimena kiinnitys pultissa sulkuventtiili.
Kiitos vastauksista!

Automaatti OM606.910 on kyseessä...

Onko kellään tietoa että minkätyyppinen tiiviste tuossa pumpussa olevassa sammutinvivun akselissa on ja kuinka tuon vuodon saisi tyrehdytettyä?

Muovista STOP-ruuvia ei ole, mutta hienosuodatin tulee 19mm pultilla kiinni jalkaan, ja tähän pulttiin tulee vielä 17mm pultti, joka siis ilmeisesti on tämä hätäsammutin. Miten tämä hätäsammutin ruuvi toimii, ja missä asennossa sen tulisi milloinkin olla? :roll:
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Alunperinhan siinä on ollut tuollainen pultti.

Kuva

Kuva

Tuo on muuten samanlainen kuin muissakin. OM606 versiossa siinä on vaan tuo venttiili lisänä. Tilalle voi olla laitettu vanhemmistakin pultti.
Itselläni alkoi tuo hieman vuotaa tiivisteestään jossain vaiheessa, tihkui hieman polttoainetta, tuskin vaikutti vielä käyntiin. Alkoi vuotaa kun tuli ruuvattua kiinni, eli ei kannata ruuvata jos ei ole pakko sillä sammuttaa.

Ainoastaan kerran oli käyntivaivoja kun oli jostain tullut tankattua vetistä polttoainetta. Kahteen vai kolmeen kertaan piti vaihtaa suodatin viikon sisään niin tokeni.

Tuohon tiiviste asiaan en osaa valitettavasti auttaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

hienosuodatin tulee 19mm pultilla kiinni jalkaan, ja tähän pulttiin tulee vielä 17mm pultti
Joku oma viritys, kuka onkin tehnyt. Ei välttämättä tietenkään ole nyt se vikapaikka tuossa.
wiimax.fi
lareee
Viestit: 16
Liittynyt: 12.10.2013 17:45

Viesti Kirjoittaja lareee »

Noniin, Mersu toimii taas, tuhannet kiitokset vastauksista ja avusta. :)

Yksittäiseen liitokseen tai osaan en osannut vikaa rajata, mutta nämä kaikki meni vaihtoon:
-Tankin sihti
-Polttoainelinjojen klemmarit
-Läpinäkyvät putket ja o-renkaat (konehuoneesta)
-Hienosuodatin
-Karkeasuodatin + tiiviste

Lare
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Minkä hintasia noi läpinäkyvät polttoaine letkut on?
Itellä varmasti alkuperäiset, on sen verran karun näköiset.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”