Kansitiivisteongelma öljynavan kohdalla
Kansitiivisteongelma öljynavan kohdalla
Hei ! Tää juttu toisessakin topiikissa. W124 200D -87 kansitiiviste petti jo toistamiseen kanteen nousevan öljykanavan kohdalta 1-sylinteriin. Löytyykö yleisesti aiheeseen kokemuksia, kommentteja, vinkkejä ? Lieneekö kyse rakenteellisesta viasta kannessa , tuskin lohkossa, vai mahtaako kansitiivisteen laaduissa ola sanomista ? Edellinen tapahtui n. 2-vuotta sitten, 30 käyttövuoden jälkeen 500 tkm. Kaikki näytti hyvältä korjauksessa kansi suora, pultit ei virahtanu, uusi tiiviste yms. Kesti 2 vuotta ja nyt alkoi hieman savuttaa, arvasin ja avasin, sama homma. Oljynpaine hakkaa tiivisteen rikki ja paine karkaa 1-sylinteriin. Juu ehtihän tuo toimia reilu 50tkm. Koitettiin tehdä mahdollisimman huolellisesti. Pulttien venymähän kertoo vaan sen onko niitä mahdollista käyttää uudelleen. Pultinreiät, jengat putsattu ja kaikki osat puhdistettu tosi huolella. Eikä tossa pahvissa ollut taipumia, ohjureihin huolellisesti kiinni ennen asennusta. Oikeet momentit yms. kaikki pyrittiin huolellisesti varmistamaan. Itseäni epäilytttää kansitiivisteen materiaali tai valmistuksen laatu ?? Öljynpainehan kohdistuu suoraan tiivistepintaan, joka on jotain lyijynsekaista tms. vastaavaa materiaalia. Paine näyttäisi menevän läpi ja sen jälkeen välissä olevan vahvikepellin ja tiivisteen pintamateriaalin saumasta sylinteriin. Liekkirengas hieman rajoitaa mutta paineellinen öjy hakenee reittinsä kuitenkin tiivarin läpi sylinteriin. Tuli vaan mieleen onkohan mahdollisesti jollain tiivistevalmistajalla tätä varten olemassa ns. vahvistettu tiiviste jossa olisi ko. öljykanavan osuus esim. metallivahvisteinen. Tällä eliminoitaisi se että öljynpaine ei hakkaa itseensä tiivisteen läpi. Kuten huomaatte kuvista on tiivarista pala pois painepuolelta, toisella puolella (lohko) on liekkirenkaassa sekä tiivistepinnassa jälkeä. Noh ei kai auta kun koittaa vaan kasata uudelleen uusilla osilla ja toivoa että elinvuosia tulisi vielä jokunen lisää. Ei oikein raaskisi vielä laittaa Kuusakosken lavallekaan kun koriltaan pirun hyvä kuntoinen ja muu tekniikka virheetön. Voisi tietty uusia mottoria tai kansia mutta muuttaako tilannetta lopulta sen enempää ??
Hyvä kysymys.
Mitä itse olen vuosien saatossa vaihdellut on olleet pääasiassa Elring tai Victor Reinz - merkkisiä. Niiden kanssa ei ainakaan ole ollut ongelmia.
Joskus muistan kun asiakkaalla oli itse hankittu tiivistesarja mukanaan kansiremonttiin, niin kannentiiviste oli niin karkeatekoinen että soitimme myöhemmin hänet paikan päälle vertaamaan tiivisteeseen joka meiltä varastosta löytyi, ja päädyimme sopuisasti asentamaan sen paremman näköisen joskin kalliimman.
Ihan ulkonäkö voi siis olla jo sellainen että heikko laatu näkyy. Se vaan kun tiivistettä tilatessa ei pääse katsomaan.
Minulle kävi yhden 2,9 OM602-moottorin kanssa niin että kasasin vanhoilla kansipulteilla ja ongelmia tuli jo muutaman viikon ajon jälkeen.
Purin ja kasasin uudelleen uusilla pulteilla - ja tietysti tarvittavilla uusilla tiivisteillä . ja sen jälkeen autolla ajettiin useampi kymmpitonni ongelmitta.
Kansi oli oikaistu ja koeponnistettu ensimmäisen tiivisteenvaihdon yhteydessä.
Mitä itse olen vuosien saatossa vaihdellut on olleet pääasiassa Elring tai Victor Reinz - merkkisiä. Niiden kanssa ei ainakaan ole ollut ongelmia.
Joskus muistan kun asiakkaalla oli itse hankittu tiivistesarja mukanaan kansiremonttiin, niin kannentiiviste oli niin karkeatekoinen että soitimme myöhemmin hänet paikan päälle vertaamaan tiivisteeseen joka meiltä varastosta löytyi, ja päädyimme sopuisasti asentamaan sen paremman näköisen joskin kalliimman.
Ihan ulkonäkö voi siis olla jo sellainen että heikko laatu näkyy. Se vaan kun tiivistettä tilatessa ei pääse katsomaan.
Minulle kävi yhden 2,9 OM602-moottorin kanssa niin että kasasin vanhoilla kansipulteilla ja ongelmia tuli jo muutaman viikon ajon jälkeen.
Purin ja kasasin uudelleen uusilla pulteilla - ja tietysti tarvittavilla uusilla tiivisteillä . ja sen jälkeen autolla ajettiin useampi kymmpitonni ongelmitta.
Kansi oli oikaistu ja koeponnistettu ensimmäisen tiivisteenvaihdon yhteydessä.