Miksi OM603 kiertää niin iloisesti maksimiin asti?

Katso myös W201.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Miksi OM603 kiertää niin iloisesti maksimiin asti?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen kokeillut monelaisia 80 luvun dieseleitä. Kaikille ajamilleni vapareille on tyypillistä että vääntää alhaalta hyvin mutta ylhäällä on turha kierrättää. OM 603 on eri maata kiertää niin pirun iloisesti loppuun saakka 3000-5150 kierrosta todella upeesti. Vai onko syynä vain se, että olen ajellut nelisylinterisillä dieseleillä. Esim. 405 pösö diesel vääntää todella hyvin alhaalta mutta konetta ihan turha kierrättää. Mites noi 80 luvun muut 6-pyttyiset vaparit kiertää ylärekisterissä? Laurel ym.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Munsta taas tuo 603 on mersun 80-luvun dieseleistä ainoa, joka vetää mukavasti alhaaltakin. Ainakin ne 200- ja 250D:t joita mä olen ajanut, on olleet perinteistä mersun dieseliä: alakierroksilla kiihtyvyyden korvaa jurina, mutta ylärekisterissä vetoja löytyy. Mielestäni W123:n dieselit vetää suhteessa paljon paremmin läpi alueen. Niihin lähinnä vertaisin noita muita 80-luvun dieseleitäkin, ainakin Toyotan ja Volvon koneet vääntävät varsin tasaisesti alusta alkaen. Yläraja kierroksissa tulee vastaan aiemmin, tosin mersuun verraten läpitunkeva ääni pistää vaihtamaan isommalle jo sitäkin ennen....

En tiedä, mikä 603:n saa vetämään hyvin loppuun asti, oikein mitoitettu kaasunvaihtokanavisto ja ruiskutuslaitteisto? Tulee vaan mieleen oman auton Bosch VE-jakajapumppu, joka jo itsessään rajaa kierrosnopeuden tiettyyn ylärajaan. 3500 jälkeen tulee hiipuma, joka tietämäni mukaan johtuu juuri pumpun ominaisuuksista. (Lantikan 300Tdi:n traktorimaisista käyntiominaisuuksista emme tässä taida mainita mitään... :lol: :? )

E: Pösö taas on esimerkki siitä, että PSA-konserni tekee kerrassaan mainioita dieseleitä ja onpa sieltä varsin laaja-alaisia bensakoneitakin tullut. Osaaminen joissain asioissa on ranskanmaalla pidemmällä kuin japaniassa. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mistä voisi johtua heikko alavääntö OM603:ssa? Todella hankala lähteä kakkosella liikkeelle. Kaverin entinen 250D lähti vaivattomasti kakkosella ja niin tekee Pösön 1,9 turbodieselkin... Omassani kaasua pitää antaa hieman ykköselläkin. Ominaisuus on ollut autossani koko omistusajan. Muuten auton kulussa ei ole mitään normaalista poikkeavaa... Ihmetyttää vaan kun kaikki kehuvat 300D:n alavääntöä... :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olisko syynä ylipitkä perävälitys?Esim W123 300D:ssä on mielestäni ihan liian pitkä välitys joka tappaa sen vähänkin voimantunteen.Tiuha perä ja sopivan pitkä vitonen on mielestäni sopiva mersun vanhempiin dieseleihin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Komppaan.
3,92 perä on kaupungissa nelivaihteisenakin hyvä jatke Om617:lle.
Uudemman mallisilla syöttöpumpuilla varustetut Om61x koneet on myös todella hyviä vetämään korkeille kierroksille. Tietty pumpun säädöillä ja ajoituksella suurikin merkitys siihen mitä 3000+tapahtuu.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Wikke kirjoitti:Mistä voisi johtua heikko alavääntö OM603:ssa?
Nou hätä. Tehtaan ohje on et ALDA-venttiilin päältä korkki pois ja 1/4 kiekkaa lisää syöttöä.
Se on siinä.
Pro HVM
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

jari_w123 kirjoitti:Esim W123 300D:ssä on mielestäni ihan liian pitkä välitys joka tappaa sen vähänkin voimantunteen.
No ei kyllä. Mm. muutamia kuukausia sitten mahtoi 1,5-varis-miestä ketuttaa kun ei pärjännyt yhdessäkään kolmessa perättäisessä liikennevalolähdössä (saattaa tosin vetotavallakin olla kevyttä vaikutusta asiaan :lol:) ja viimeksi eilen ihasteltiin kuinka 1,6-corolla jäi kuin seisomaan, kun markkakahestakympistä lähettiin. Toisaalta lisä-äänieristettynä on myös miellyttävän hiljaisehko moottoritienopeuksissa :wink: Faija ehdotteli kyydissä, että eikös tämä liikahtaisi mukavasti pidemmälläkin (3,07) perällä, mutta mielestäni nykyinen vakio-3,46 on varsin passeli 8)

Edit: Itse aiheeseen: 603 on hieno moottori ja rivikuutosena käyntiominaisuuksiltaan vertaistaan hakeva 8) Kevyempirakenteinen 124-diesel-mallisto kiertää iloisemmin. 603-perävälitys 5v: 3,46 ja matikki: 2,87.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Rässi66 kirjoitti:ALDA-venttiilin päältä korkki pois .
:shock:

Mikäs se tuommone ALDA on.... :?: :?: :?:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29474
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

wiimax.fi
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

...öööööö :oops: Anteeksi että kysyn, mutta mikä tuon venttiilin tarkoitus on?

En muista nähneeni sitä tuossa 606:sen pumpussa, vaikka sitä ollaan Pasin kanssa useampaankin kertaan veivattu :D :D

Eikä tuo lontoon murre oikein taitu. :evil:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ach so, vai että ALDA. :shock: Enpä ole tuota vielä ennen kuullut. No, jos ensi viikonloppuna on hyvä ilma niin katotaan mitä ALDA sanoo. :twisted:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minun huonolla englannilla ei jaksa suomentaa tuota :D

Mitä patettia tuossa oikein tehtiin. :shock:
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

No ompa hjyvä että on kohtalotovereita :D :D

Kuka opettaa tolloja :shock: ?
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Pitääkös tuo ALDA ottaa kokonaan pois että pääsee sitä ruuvia pyörittelemään? Tuosta ameriikkalaisesta sepustuksesta ei oikein hyvin käynyt asia ilmi...
® Mesen Porkkana-klubi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ei tarvii irrottaa, kaivaa meisselillä sen tulpan pois.
Sitten lukitusmutteri auki ja neljäsosa-puolikierrosta aukippäin.
Lukitusmutteri kiinni ja burnisharjoituksiin. :twisted:
Pro HVM
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Kerran vielä pojat :D

Kuva

Eli missä tuossa pumpussa on se A L D A :twisted: :twisted: :twisted:

alppiventtili on mutta ei sitä ALDAA...onko se sama asia?
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

alppiventtiili=ALDA
Eli tuo kaikista ylin rasia.
Siitä se lukkomutteri juuresta auki ja pikkasen aukippäin.
Siis tuon purkin päältä, anna sen rasian olla pumpussa kiinni.
Pro HVM
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Rässi66 kirjoitti:alppiventtiili=ALDA
no sitähän minäki :D

no, taitaa olla jo ihan selällään tuo ruuvi :wink:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

ALDA = morkooli ameriikaksi. (Automatische Ladedrück Anreicherung)

Ei vapaastihengittävissä malleissa ole tietenkään sellaista. Sensijaan joissain vapareissa on tuo alppiventtiili (=ADA).

ALDA siis vähentää syöttöä kun kellolle ei tule ahtopainetta. Eli kun turbo ei ole vielä herännyt niin syöttöä rajoitetaan jotta pakoputkesta ei tulisi liikaa savua.

ADA vähentää syöttöä ympäröivän ilmanpaineen laskiessa. Nimi alppiventtiili viittaa myös tähän. Korkealla vuoristossa ilma on ohuempaa. Tällöin pitää vähentää syöttöjä jotta savua ei tulisi putkesta liikaa. Alppiventtiili on tullut käyttöön vaparidiiseleissä päästörajojen kiristyessä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Melitos kirjoitti: Ei vapaastihengittävissä malleissa ole tietenkään sellaista. Sensijaan joissain vapareissa on tuo alppiventtiili (=ADA).

ADA vähentää syöttöä ympäröivän ilmanpaineen laskiessa. Nimi alppiventtiili viittaa myös tähän. Korkealla vuoristossa ilma on ohuempaa. Tällöin pitää vähentää syöttöjä jotta savua ei tulisi putkesta liikaa. Alppiventtiili on tullut käyttöön vaparidiiseleissä päästörajojen kiristyessä.
Nyt kun päästiin aasinsillan kautta alppiventtiiliin ja kun tuossa on edellä varoiteltu (noissa linkeissä) säätämästä turhaan, jos ei ole varma mitä on tekemässä, niin kysytään nyt vielä näinpäin, että onko alppiventtiilin säätämisen kanssa oikeasti oltava tarkkana :shock: Itse käytän sitä syöttöjen pienentämiseksi katsastukseen, viimeksi taisi olla alle 0,5 savutus 8) Katsastuksen jälkeen avaan sitä vain sitten tarpeeksi :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

empä ole ikinä ajatellut että siitä liikaa avaamissta haittaa olis. :D Pyörittänyt selälleen nuo ruuvit vapari mosista. :D
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1596
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin mie ruuvvasin nyt sen alppitorven selähleen. :D Pienoista parannusta on havaittavissa, vastaa kaasuun paremmin ja alavääntökin tuntui hieman kohentuvan. Mutta varmaan tuossa on pumppu niin pienillä syötöillä kun savutuskaan ei pikavilkaisulla lisääntynyt. :roll: Pitänee seuraavaksi ruuvauttaa se kuntoon.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7248
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei tuolla kummosta vaikutusta saa aikaan vakiopumpussa. Ruuvatussa pumpussa tuon pyörittelyn jo huomaa helposti.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No niin, nyt mieki olen testannut tän homman :D
Ruuvasin ihan auki tuon ruuvin. Se aukes jotain 3,5 - 4 kierrosta. Ainaki mie huomasin selkeän parannuksen kiihtyvyydessä ja taisipa mokoma kiertääkki paremmin :happy:
Pari kiihdytys testiä tekasin ja jopa rupes tämäki riisseli punomaan jonnin verran mustaa savupiipusta :wink: Aikasemmin tämmöstä ei ole ollu havaittavissa ainakaan taustapeilistä katottuna.
Vasta mie olen onneksi pirssin kattastanu, mutta mitenkähän on ens vuonna, pittääköhän sitä ruuvia sitten ruuvailla kiinni että menee päästöistä läpi :roll:
Onko tämän alppiruuvin ruuvailusta mitään haittapuolia auton toiminnan kannalta :?: Lisäinfoa otetaan mielellään vastaan.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sami R kirjoitti:^Komppaan.
3,92 perä on kaupungissa nelivaihteisenakin hyvä jatke Om617:lle.
Uudemman mallisilla syöttöpumpuilla varustetut Om61x koneet on myös todella hyviä vetämään korkeille kierroksille. Tietty pumpun säädöillä ja ajoituksella suurikin merkitys siihen mitä 3000+tapahtuu.
Sen olen huomannut, että OM617 nappaa paljon iloisemmin kierroksia vanhemmalla MW pumpulla kuin uudemmalla pumpulla. Kun vaikkapa paikoillaan polkaisee niin huomaa eron. Tuossa vasta yhtä pelkällä downpipellä olevaa remontoitua vanhan mallin OM617 konetta käyttelin niin kyllä otti nopeaan kierroksia.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Minä en ole saanut tuota vanhemman mallista kiertämään yhtä hyvin kuin uudempaa. Vaikkakin olen lisännyt kaasupolkimen ja vivuston liikettä niin että vipu osuu pumppuun itsessään. Uudemman mallisella pumpulla 200D rupesi vetämään kunnolla n.80 vauhdista kolmosella, 300D veto alkaa voimakkaana kolmosella 50:stä (2400 rpm), mutta rupeaa puutumaan jo 90 vauhdissa (4500rpm). Satasessa (5000rpm) kannattaa jo vaihtaa isommalle. 200D veti hyvin vielä 110 asti ja jos oli pakko venyttää, niin kolmosella 200d otti 120 mittariin (6000 rpm). Perävälitys ja rengastus on pysynyt samana. Jos tosta vanhemmasta pumpusta ottaisi rajoittajan pois, niin sitten voi tietty jaksaa pidemmälle? Paikallaan kierrättäen musta ainakin tuntuisi ettei vanhemmalla pumpulla kierrokset nouse yhtä nopiaan kuin uudemmalla josta vetävät rundit tapissa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Wikke kirjoitti:No niin mie ruuvvasin nyt sen alppitorven selähleen. :D Pienoista parannusta on havaittavissa, vastaa kaasuun paremmin ja alavääntökin tuntui hieman kohentuvan. Mutta varmaan tuossa on pumppu niin pienillä syötöillä kun savutuskaan ei pikavilkaisulla lisääntynyt. :roll: Pitänee seuraavaksi ruuvauttaa se kuntoon.
Ilmeisesti pitää itsekin kokeilla tuota :twisted:

Ei sillä, etteikö tuo vetäisi alakierroksillakin turhia jymistelemättä, mutta ei vähä mitään. Hähä. Ei kyllä sauhuta omakaan, mitä nyt jos tulee ensin hinutettua motarinrampilla kolmosella satat taulussa ja sitten vielä polkaistua sinne maksimikierroksille asti...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Lähinnä tarkoitin sitä, että on herkempi ottamaan kierroksia tuo vanhempi pumppu. Eli tosi herkästi nostaa kiekkoja. Sitä en ole ajatellut, että kumpi yläpäähän vetää paremmin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Juttelin erään kalajokelaisen dieselmersuvirittäjän kanssa (123 kulki
400 m alle 12 sekunnin) tästä korkealle kiertämisestä ja muistaakseni
hän piti sitä esikammiorakenteen ominaisuutena. Tämä moottori
kiertää korkealle ja käy kauniisti. Kai se polttoaine ehtii palaa
hyvin esikammion kanssa. Ymmärtääkseni dieselin kierroslukuja
rajoittaa juurikin dieselpolttoaineen hidas palonopeus.

On muuten kaunis se käyntiäänikin, kestää vertailun uusiin
moottoreihin. Oma kuusipyttyinen 300 turbo käy lämpimänä
niin hiljaa ja kauniisti, että oikein säikähtää, kun viereen tulee
kaliseva pumppusuutindiesel.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pumpusta tuli vähän syöttöjä käänneltyä (OM603), mutta tulos ei ollut vielä toivotun kaltainen. Niinpä tänään vielä availin tuota alppiventtiiliä. Johan tuli naamalle hymyä. 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”