RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

kalliista bensanhinnasta johtuen tuli ajatus miten w124 mallien bensakoneet toimivat etanolilla/(RE85)? --> mitä muutoksia vaatisi, kokemuksia?

-tiivisteet, polttoainelinjat, koneen kuluminen?
-kuulin että 10 prosenttinen 95 pelittää hyvin
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Re: RE85 polttoaine 230/300 bensamoottorissa?

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

pystylamppu kirjoitti:kalliista bensanhinnasta johtuen tuli ajatus miten w124 mallien bensakoneet toimivat etanolilla/(RE85)? --> mitä muutoksia vaatisi, kokemuksia?

-tiivisteet, polttoainelinjat, koneen kuluminen?
-kuulin että 10 prosenttinen 95 pelittää hyvin
kuulisin kyllä mielipiteitä tuon 95 osalta 300 kuskeilta??? Mulle huoltamo yrittäjä sano että aja vaan 98 ni ei tule ongelmia
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Olen tehnyt vuoden kliinistä testiä 123:ssa 230 koneella (sama pata 124:ssa) 95 bensalla eikä ole hajonnut vielä. Ihan piruuttani,ei ole kallis moottori. En ole huomannut mitään eroa aikaisempiin 98 ajoihin. Tehoa ei ole,ja kulutuskin on älytöntä hyötyyn nähden. Tosin en näe mitään syytä miksi ei voisi ajaa myös 98:lla. Voihan olla,että kone saattaa vaikka esim. nakuttaa 95:lla helpommin,mutta ei tuonne minun kabiiniin sitä ainakaan korvin kuule :) Alkoholin kanssa en suorilta vapari konetta ajaisi. Ajoitustakaan ei taida saada säädettyä niin myöhäiselle kuin tarvisi. Ahdettulla tuo alkoholi olis ns. kakkos polttoaineena hyvä juttu,esim. Kiihdytys tai ratatouhuissa (tehoa reilusti),silti maantiekulustus olisi todella hurjaa,sekä talvella saattais esiintyä kylmäkäynnistys ongelmia. (vaatii ohjelmalta,sekä ohjelmoitsijalta paljon).
Star
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Oon täs 4 vuotta 40tkm jo ajellu 5-30% etanoliseoksella M104 300 koneessa ja ei raportoitavaa. auto toimii ku entisen junan vessa.

Yli 30% ei Lambdassa enää riitä kaistan leveys ja alkaa oireilemaan. alle 25% ei huomaa mitään eroa. laajakaista lambdalla ja polttoainejärjestelmän paineita nostamalla voi ajaa raakaa RE85:lla. Helpompaa jos ei oo kattia tai lambdaa ni riittää paineen nosto. Sytytysjärjestelmässä riittää kyllä säätövarat.

Suurin ongelma on kylmäkäynnistys. Siihen voi tehä ropellihatturatkaisun ja ottaa esim. sellaisen paineastian 1-2l johon ventiilin kautta saa paineilmaa ja siitä putki kylmäkäynnistyssuuttimelle. Näin saa kylmäkäynnistykseen bensaa, ei RE85.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

kiitokset vastauksista :)

eli ahtamatonta ei kannattaisi alkaa virittelemään pelkästään RE85 sopivaksi? Sinänsä jos bensapaineen nostolla saa toimimaan niin tuo halvempi litrahinta saa silti innostumaan ajatuksesta

Laskeskelin myös suuntaa-antavia polttoainekuluja vuodessa vertaillen normaalibensalla ja seoksella (RE85 ja 95E10) ajettaessa.

-säästöä tulisi jos puolet olisi RE85:tä, vaikkakin pienemmän energiasisällön vuoksi kulutus nousee - halvempi litrahinta laskee kokonaiskuluja
-30 prosentin RE85 seoksella ei saisi eurohyötyä verrattuna tavalliseen bensaan (en tiedä onkohan näin myös käytännössä?)
-loogisesti jos auton saa pelittämään pelkällä RE85:lla niin se olisi edullisin
(ottaen huomioon muutostöiden hinnat, niin suurella tod. näk. maksaa ittensä takaisin)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Vanhanliiton moottorilla tehty fordin OHC turbo,vei pelkällä 85:lla 65l/200km.
Star
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

:shock: oho
no, ehkä tämän vuoksi on hyvä kysyä kokemuksia ennen kuin alkaa liikaa suunnittelemaan :oops:
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ajettiinko lappu lattiassa? :shock: vai pintakaasulla?
kaupunki? -mikä kulutus?

saan minäkin ton perus ohc viemään caprissa yli kahenkympin lukemia... mutta tai siis sehän viekin :? ei siitä enempää :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Sekalaista normaalia retkeily ajoa. Tämä moottori kuluttaa 85:lla aina 40 prossaa bensaa enempi,sanoo omistaja.
Star
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

uskalsin tänään mennä tankkaamaan e10.ä mutta jotenkin vaan hirvittää. Toinen sanoo toista ja toinen toista.
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Bomber4 kirjoitti:Sekalaista normaalia retkeily ajoa. Tämä moottori kuluttaa 85:lla aina 40 prossaa bensaa enempi,sanoo omistaja.
Siltikinhän tuolla on selvästi halvempi ajaa kuin bensalla.
S210 220 CDI -02
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Milläs bensapainetta sais nostettua vaikkapa tuossa mun M111 moottorissa, mitä hilppeittä pitäis vaihtaa?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

www.etanol.nu sivuilla on parinkymmenen vuoden kokemusta aiheesta... ruotsiksi tietysti. Mutta hakemalla löytää kaikkiin mersuihin ohjeet :P
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Sergey kirjoitti: ruotsiksi tietysti.
Niinpä tietty, virkamiesruotsi on tullut suoritettua mutta ei noista mitään tajua :oops: Oli tuolla foorumilla kansainvälinen osiokin josta tuli lueskeltua.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ruotsissahan e85 tuli myyntiin 80 luvun lopussa ja suurin menekki oli 90 luvun lopulla. 6 vuotta sitten ruotsissa poistettiin valikoimista kokonaan 98 ja sen tilalle tuli e85 kautta maan.

Tällä hetkellä sitä ollaan ajamassa alas kun saab ja volvo lopetti etanoli autojen valmistuksen toistaiseksi ja tilalle on huoltoasemille tullut viimevuonna CNG kaasu jota saa käytännössä kaikista kaupungeista.

Esim uusista (2010 tilasto) ammattiautoilijoista ja takseista 80% on valinnut kaasu/bensiini hybridit. Diesel tai etanoli on enään lähinnä marginaaliryhmä pakettiauto kokoluokassa.

etanoli polttoaineena ei ole tulevaisuutta, se on kehitysmaa polttoaine.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

No sen verran nyt testasin e10 ainetta että koneen toiminnassa ei mitään ongelmia tai eroavaisuuksia mutta kulutus pomppas yli 17litraan satasella
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no sittenhän sun autossa on vikaa :D ei tuo mun ce kuluta sitä 11 enempää. 25% seoksella kulutus on muistaakseni 12,2 kun mittailin.

btw tääl o jossai topicci 95e10 bensiinille.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
eagless
Viestit: 29
Liittynyt: 09.11.2010 20:19
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hei
Käyttöautona c180 vm:2000 2.0 vapari mersu jolla ajellut keväästä syksyyn aina pensa/etanoli sekoituksella 50%/50%.

Auto toiminut moitteetta kun kelit pysyvät plussan puolella tosin kulutus nousee litran verran mutta nykyhinnoilla kannattaa kuitenkin.

No nälkä kasvaa syödessä ja mieli tekisi ajella putaalla etanolilla.
Eli kuinka saisin rikastettua syöttöä helposti? Kuinka saisin sytytys ennakkoa helposti aikaisemmalle?onko se edullisesti muutettavissa?

Muutakin on suunnitelmissa kuumemmat ja paremmat tulpat sekä ehkä moottorin lämpötilan nosto jonnekkin 92c
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”