Kansipahviremontissa huomioitavaa - HOMMA TEHTY

Katso myös W201.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3670
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Kansipahviremontissa huomioitavaa - HOMMA TEHTY

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Loma on tarkoitus käynnistää räväkästi -88 mallisen 200D:n kansipahvin vaihdolla. :D
Eli kansi irti, koneistamolle ponnistettavaksi ja tarpeen vaatiessa plaanaukseen...


Mitäs on viisaammat mieltä nostajista ja kannenpulteista, tai lähinnä niiden vaihtotarpeesta?

Nostajat on muutaman hetken kylmänä säksättäneet, mutta itsekseen pian hiljenneet. Yleensä siinä vaiheessa kun vajaan km ajon putoaa kierrokset stoppiristeyksessä tyhjäkäynnille niin lakkaa tikityskin kuulumasta. Oikein kuumaksi ajettuina ovat nostajat alkaneet tyhjäkäynnillä räplättelemään 'aaltoilevasti'. Moottorinhuuhteluihmemagicwonder-aineiden käyttö ennen öljynvaihtoa aiheutti säksätyksen häviämisen kokonaan, mutta tuttu rapina alkoi taas muutaman tuhannen km jälkeen. Kone on koko minullaoloajan tihkunut öljyä siitä klassisesta vuotopaikasta laturinkorvakkeen yläpuolelta. Moottorinpesun jälkeen sotkeentuu parintuhannen km ajon jälkeen.

Kannenpulteista sen verran, että kannattaako uusia kaiken varmuuden välttämiseksi? En usko konetta ikäpäivänä käytetyn auki, eli ei tarvinne vaihtaa? Venymähän noissa vaihtotarpeen ratkaisee. On tarkoitus eristäytyä kauas sivilisaatiosta remontin ajaksi, niin ostaisin mielelläni nekin varastoon ettei niiden takia tarvi alkaa taas kaupungille raahautumaan. Eli oletteko te mersutohtorit useinkin joutuneet pultteja vaihtelemaan vai onko vanhat olleet käypäiset?

Kirsitysohjeet momenttiarvoineen löytyykin alfamerin kirjasta :shock: eli ei pitäisi minkään olla muuten epäselvää... :roll:
Viimeksi muokannut JuMu S, 13.7.2006 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei kai ne pultit maksa kuin pari euroa kappale... Samoin nostajat. Eli luultavasti yhteensä alle pari sataa. www.kl-varaosat.fi kertoo hinnat tarkemmin.

Kyllä sen verran kannattaa "tuhlata" ylimääräistä, niin ei tarvitse enää kuunnella talpotin rällätystä, eikä porailla katkenneita kannenpultteja lohkosta pois. "Kyllä nää pultit vielä kestää" menee samaan sarjaan kuin "Annas ku mää näytän miten se tehään", "Tää meisseli kestää tuhat volttia", ja "Ups". :lol:

edit. Nokka-akseli kannattaa kai tuossakin koneessa olla laittamatta alakerran kanssa samoihin merkkeihin kun akselia (vai kantta, en minä tiedä?) kiristää paikoilleen. Kuuluu kiva helähdys ja koneesta tulee twincami kahdella peräkkäisellä nokka-akselilla. :wink:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4438
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nostajat ostopaikasta riippuen 10-17 euroa kappale,mutta niitähän menee paljon vähemmän kuin esim.300:seen :D .

Mutta jos ei kannenpultit venyneet,ja jossain pitää tinkiä,niin ennemmin niissä kuin nostajissa.

Miulla piti vähän tiksuttavaa ääntä,ja vuotavan kannentiivisteen vaihdon yhteydessä pantiin uudet.Eikä ole harmittanut.
On se vaan mukavan kuulosta "terveen" kolmisatasen ääni.

Eli ilman muuta jos kerran auki ottaa,niin uudet vaan,jos vähänkin ääntelee.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

kilander kirjoitti:Nostajat ostopaikasta riippuen 10-17 euroa kappale,mutta niitähän menee paljon vähemmän kuin esim.300:seen :D .

Mutta jos ei kannenpultit venyneet,ja jossain pitää tinkiä,niin ennemmin niissä kuin nostajissa.

Miulla piti vähän tiksuttavaa ääntä,ja vuotavan kannentiivisteen vaihdon yhteydessä pantiin uudet.Eikä ole harmittanut.
On se vaan mukavan kuulosta "terveen" kolmisatasen ääni.

Eli ilman muuta jos kerran auki ottaa,niin uudet vaan,jos vähänkin ääntelee.
Oikein,lyhentää niitä pultteja etteivät pohjaa ja halkaise lohkoa.

Onko pulttien hinta oikea jos vertaa esim. italialaiseen mig hitsiin?? :?:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No pitihän se tarkistaa... Pulttisarja 27e. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Mirkelöinti 0 e ei tarvi tarkistaa. :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4438
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

cdi kirjoitti:
Oikein,lyhentää niitä pultteja etteivät pohjaa ja halkaise lohkoa.

Piitkä miinus cdi:lle!!!

Kirjoittelin;jos pultit ei venyneet!!!

Miksi niitä silloin pitäisi lyhentää?????
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

kilander kirjoitti:
cdi kirjoitti:
Oikein,lyhentää niitä pultteja etteivät pohjaa ja halkaise lohkoa.

Piitkä miinus cdi:lle!!!

Kirjoittelin;jos pultit ei venyneet!!!

Miksi niitä silloin pitäisi lyhentää?????
Se ei haittaa onko venynyt vai ei 1-2 milliä pois asian on sillä varmistettu
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4438
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

cdi kirjoitti:Mirkelöinti 0 e ei tarvi tarkistaa. :roll:

Mittaa kansipulttien pituudet niiden venymisen määrittämiseksi.80 mm:n pultin maksimipituus on 83,6 mm,102 mm:n pultin 105,6 mm ja 115 mm:n pultin 118,6 mm.Pultit on vaihdettava uusiin,mikäli ne ovat venyneet näitä arvoja pitemmiksi.

Tämä teksti korjausoppaasta lainattua.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

kilander kirjoitti:
cdi kirjoitti:Mirkelöinti 0 e ei tarvi tarkistaa. :roll:

Mittaa kansipulttien pituudet niiden venymisen määrittämiseksi.80 mm:n pultin maksimipituus on 83,6 mm,102 mm:n pultin 105,6 mm ja 115 mm:n pultin 118,6 mm.Pultit on vaihdettava uusiin,mikäli ne ovat venyneet näitä arvoja pitemmiksi.

Tämä teksti korjausoppaasta lainattua.
Eli 200 :n lohkonreijjissä riittää pituutta OK mirklataan vasta sitten 5mm kun max on saavutettu.

Wolkkarin omistajien ja bmw kannattaa lyhentää jo ensimmäisen millin
jälkeen.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Omaan 200D:hen vaihtanut kuin just tuon tiivisteen. Oliko jotain 50 euroa hintaa ja loppu vuodot ja nostajien säksätykset siihen kun sai paineet kuntoon yläkerrassa.

Jos sulla on paljon ajettu niin sit kai kannattaa harkita nostajien vaihtoa.

Oma ei ollut kuin 930 tkm ajettu nyt 990 tkm ja avasin juuri tuon öljyvuodon takia. 5 tuntia siinä meni kunnes auto taas oli tien päällä.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Tuota, niih...

Pitänee vähän minunkin hämmentää ja sotkea tässä(kin) pultti asiassa.

Kun metalliin on tullut plastinen muodonmuutos (lue: venynyt) on se käynyt myötörajalla. Myörajalta on vielä matkaa hiukan murtorajalle, (esim. 12.9 pultissa murtoraja on 1200 n/mm^2 ja myötöraja 90% em. arvosta, siitä merkintä siis).

En nyt välttämättä vihjaa ettei se pultti enää kestä kiristää paikoilleen, mutta minun mielestä tuo 27€ noista kannenpulteista on varsin pieni hinta. Itselaittaisin ne ainakin uudet heti, jos pultit on yhtään venyneet ohjearvosta.

Kumminkin kun itselle tulee, niin haluaa aina tehdä varman päälle.
(ja ei tämä Sivosen mainitsema kauhu-scenario katkenneiden pulttien poraamisesta jaksa enää nykyisellään kiinnostaa minua :wink: Joskus tullut harrastettu sitäkin..)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29474
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudet pultit. :!:

Nostajat voi vaihtaa tarvittaessa eri kerralla, sehän ei ole homma ei mikään. :D
wiimax.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3670
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Myös tälle pulttien uusimislinjalle on tässä päivän mittaan ajatus kääntynyt. Hinta ei tosiaankaan päätä huimaa, joten eipä siinä kohtaa säästö hyödytä saati kannata. :oops:

Nostajien kohdalla jatkan vielä tätä ajatusleikkiäni :roll: Voisihan noikin reteästi uusia parin tankillisen hinnalla, johonka luulisi sen indenormaisen räplätyksen vihdoin viimein katkeavan.

Toisaalta siellä braingearsin sivuillahan on aika perusteelliset ohjeet noiden nostolaitteiden tarkistukseen. Voisihan noita vaikka kannen ollessa tutkittavana vaikka purkaa ja putsailla. Autolla ei tiettävästi ole niin paljon maantietä vielä kulutettu, että vanhuus ei noita helistimiä vielä varmaankaan vaivaa. :shock: Saahan ne sitten uusittua jos pahasti vuotavat...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

kansiremontissa oltava myös suunnilleen 18 pulloa keskiolutta ihan vain nestehukan varalta ja neuvoa antamaan 1 pullo kirkasta :lol:

ei kannata säästää kannen pulteissa olen kokeillut 20 säästö toi 120 laskun :evil:
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Eihän nuo pultit kalliita ole mut jos sulla on alfamerin kirja jossa on pulttien max pituudet? Miksi ihmeessä haaskata rahaa :roll: Eihän summa iso ole mut silti jos vanhat ei ole venähtäneet ja kierteet siistit?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29474
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole venähtäneet, sen tohdin luvata täältäkäsin. :lol:
Omaan laittaisin silti uudet pultit.
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

No joo jokainenhan tekee niikuin ite tykkää :wink: Ei tässä kannata käydä noin pienestä kinaamaan :) .

Ite kun olen aina vaan kiireellä kasannut nuo koneet, laitoin omaan 606 turboonkin kannen takaisin vanhoilla pulteilla.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jopas oli paljo kannenpulttimiehiä .

En ota kantaa maksaako paljon 27 e kl hyllyssä tai 200 e kotona

toiselle edullinen ,toiselle välttämättä ei.Kukin päättäköön itse.

Tehkääpä insinöörit laskelma paljonko pultille tulee vetoa mm^2 kun se vedetään ohjetiukkuuteen vaikka ko 200 kannessa käyttäen nyt vertailuun vaikka

em 12.9 pultin sallittuja arvoja.Kannenpultithan(venymä) sisältää

erilaisia määriä CrMo:a joilla em rajoja liikutellaan.Ei siis todellisuudessa vertailukelpoisia.Kellä on kannenpultti katkennut ja monesko oli kiinnityskerta.???Jos se katkee kuinka pian?? Minkälaiset varmuuskertoimet mielestänne riittää.??
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Harju kirjoitti:kansiremontissa oltava myös suunnilleen 18 pulloa keskiolutta ihan vain nestehukan varalta ja neuvoa antamaan 1 pullo kirkasta :lol:

ei kannata säästää kannen pulteissa olen kokeillut 20 säästö toi 120 laskun :evil:
Ei kannata ottaa liikaa kirkasta kun tekee remppaa kaverin setällä meni 100A datsunissa kannentiiviste totaalisesti väärin päin ja arvaa oliko hauskaa kun vaihdettiin uusiksi ja ihmeteltiin saavutusta.... :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3670
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pari uutta juttua tuli illalla vielä mieleen. :eec: Pultit käyn ostamassa että saan tunnolleni rauhan.

Niihin jakoketjun kiskon lukkotappeihin taitaa käydä jonkinlainen ulosvetäjä, jos ei satu sopivan pientä liukuvasaraa pakissa olemaan. Ovatten tapinnatsat varmaan kuitenkin sen verran tiukalla että vaativat jonkinverran puhkua irrotakseen.

Mites sitten ne likistysmomentit? Alfamer antaa ohjeeksi 25Nm, 40Nm, varttikierros, vartin tauko ja varttikierros. Tiivistesarjan (Victor Reinz) ohje sanoo jotta ensinnä 15Nm, sitten 35Nm ja sitten loput kuten edellä.

Molempia momenttiarvoja on näkynyt näillä foorumeillakin. Näiden ristiriitaisuuksien johdosta alkaa kaltaisellani vainoharhaisen pedantilla perfektionistilla ilmetä unihäiriöitä. Eli noudatanko tässäkin kohtaa kultaista keskitietä? (Vai vedänkö kylmästi kiinni jompaan kumpaan tapaan, ja mahdollisen moottorivaurion seuratessa haastan väärien neuvojen antajan ryhmäkanteella oikeuteen? :contract: ) :lol:
Jopas oli paljo kannenpulttimiehiä .

En ota kantaa maksaako paljon 27 e kl hyllyssä tai 200 e kotona

toiselle edullinen ,toiselle välttämättä ei.Kukin päättäköön itse.

Tehkääpä insinöörit laskelma paljonko pultille tulee vetoa mm^2 kun se vedetään ohjetiukkuuteen vaikka ko 200 kannessa käyttäen nyt vertailuun vaikka

em 12.9 pultin sallittuja arvoja.Kannenpultithan(venymä) sisältää

erilaisia määriä CrMo:a joilla em rajoja liikutellaan.Ei siis todellisuudessa vertailukelpoisia.Kellä on kannenpultti katkennut ja monesko oli kiinnityskerta.???Jos se katkee kuinka pian?? Minkälaiset varmuuskertoimet mielestänne riittää.??
Me inssit ollaan niin kallispalkkaista väkeä, että kannattaa sen laskelmaan käytetyn ajan hinnalla käydä hakemassa ne pultit. :lol:

Se kannenpulttien katkeaminenhan ei kovin yleistä loppujen lopuksi taida olla. Mutta tiedän muutamankin koneen joissa on ruvennut kansi vuotamaan kun on laitettu vanhat venähtäneet pultit takaisin. Ja onhan noiden pulttien hinta loppujen lopuksi aika alhainen tuonkinlaisen savotan kokonaishintaan nähden.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kiristät sen kannen sen Reinzin Victorin ohojeiren mukaha :shock:

.....ja uuret pultit luonnollisesti :lol: :lol:

Nuanku teköö ei tartte sitee jäläkikätehe arvaalla 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

JuMu S kirjoitti:Pari uutta juttua tuli illalla vielä mieleen. :eec: Pultit käyn ostamassa että saan tunnolleni rauhan.

Niihin jakoketjun kiskon lukkotappeihin taitaa käydä jonkinlainen ulosvetäjä, jos ei satu sopivan pientä liukuvasaraa pakissa olemaan. Ovatten tapinnatsat varmaan kuitenkin sen verran tiukalla että vaativat jonkinverran puhkua irrotakseen.

Mites sitten ne likistysmomentit? Alfamer antaa ohjeeksi 25Nm, 40Nm, varttikierros, vartin tauko ja varttikierros. Tiivistesarjan (Victor Reinz) ohje sanoo jotta ensinnä 15Nm, sitten 35Nm ja sitten loput kuten edellä.

Molempia momenttiarvoja on näkynyt näillä foorumeillakin. Näiden ristiriitaisuuksien johdosta alkaa kaltaisellani vainoharhaisen pedantilla perfektionistilla ilmetä unihäiriöitä. Eli noudatanko tässäkin kohtaa kultaista keskitietä? (Vai vedänkö kylmästi kiinni jompaan kumpaan tapaan, ja mahdollisen moottorivaurion seuratessa haastan väärien neuvojen antajan ryhmäkanteella oikeuteen? :contract: ) :lol:
Jopas oli paljo kannenpulttimiehiä .

En ota kantaa maksaako paljon 27 e kl hyllyssä tai 200 e kotona

toiselle edullinen ,toiselle välttämättä ei.Kukin päättäköön itse.

Tehkääpä insinöörit laskelma paljonko pultille tulee vetoa mm^2 kun se vedetään ohjetiukkuuteen vaikka ko 200 kannessa käyttäen nyt vertailuun vaikka

em 12.9 pultin sallittuja arvoja.Kannenpultithan(venymä) sisältää

erilaisia määriä CrMo:a joilla em rajoja liikutellaan.Ei siis todellisuudessa vertailukelpoisia.Kellä on kannenpultti katkennut ja monesko oli kiinnityskerta.???Jos se katkee kuinka pian?? Minkälaiset varmuuskertoimet mielestänne riittää.??
Me inssit ollaan niin kallispalkkaista väkeä, että kannattaa sen laskelmaan käytetyn ajan hinnalla käydä hakemassa ne pultit. :lol:

Se kannenpulttien katkeaminenhan ei kovin yleistä loppujen lopuksi taida olla. Mutta tiedän muutamankin koneen joissa on ruvennut kansi vuotamaan kun on laitettu vanhat venähtäneet pultit takaisin. Ja onhan noiden pulttien hinta loppujen lopuksi aika alhainen tuonkinlaisen savotan kokonaishintaan nähden.
Minä kokeilisin momentti avaimella kuinka lujassa ne vanhat on,muutenhan sitä tietoa ei tule.
Vai on aika kallista...

Eihän siellä telttakokouksesakaan ajan kalleutta lasketa kun yhteen ääneen samaa asiaa vatvotaan.Kuten tässäkin vaihtakaa uudet pultit,ilman perusteluja.
Oletus--> pultti d 10 mm saadaan päässälaskien A n 75 mm^2
sallittu jännite 100 kp/mm^2 jää alle myötörajan tekee 7,5 Tn /pultti
tuleeko tämän ylittäviä voimia yhdelle pultille.
Jos tulee kuinka se alumiinikansi kestää murtumatta siellä välissä.

Missä moottoreisa näitä ikäviä on sattunut,mitä vanhoilla pulteilla on
kasattu. Jään pelonsekaisin tuntein odottamaan inssien kesälomien loppua nimim. ei yhtään uutta pulttia........Muuten Wärtsilä diesel

on tullut samoille linjoille minun kanssa ei nekään vaihda pultteja.
Pultinpäästä vedetään jännitys päälle paineilmalla,ja sormin mutteri ohje
tukkuuteen. :wink:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3670
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Pari Opelin OHC-konetta tiedän kasatun vanhoilla kannenpulteilla. Molemmista vuosi paineet vesitilaan=> alukansi uudelleen oikaistavaksi.
:(
Yhtä ralli-Escortin OHC-tä kun joskus kiireellä läjitettiin niin kiire loppui ekalla EK:lla kun... Arvatkaas kuinka kävi. Kuulemma menee Fordissa jo vakiopuristuksillakin jos on huonoa tuuria. Kantta ei tarvinnut sentään oikoa. Kansipahvi+kupariset liekkirenkaat (=lot of €) menivät uusiksi. :oops:

Indenorin koneissakin olen vastaavia kauheuksia kuullut säästäväisille immeisille käyvän. Mitähän tuossa Opelin myllyssä on puristuksia, olisko noin 9 puristussuhteet? Siinä Escortin öljyvatkaimessa oli rutistukset muistaakseni luokkaa 11,5 (?). OM601:ssa taitaa olla puristuksia 22 (?). Palopaineista en tiedä, mutta veikkaisin puhtaalla perstuntumalla niidenkin silti olevan dieselissä hiukan korkeammat.

En ole noita rasituksia viitsinyt itse laskeskella, hyvä kun joku viitsii. Omaan autooni en tuota 27€:n panostusta pidä kovin pahana, jos sillä säästyy muutaman satasen uusintaremontilta. Tämä siis on minun oma mielipiteeni, jota saa vapaasti kopioida tai olla kopioimatta. :wink:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

JuMu S kirjoitti:Pari uutta juttua tuli illalla vielä mieleen. :eec: Pultit käyn ostamassa että saan tunnolleni rauhan.

Niihin jakoketjun kiskon lukkotappeihin taitaa käydä jonkinlainen ulosvetäjä, jos ei satu sopivan pientä liukuvasaraa pakissa olemaan. Ovatten tapinnatsat varmaan kuitenkin sen verran tiukalla että vaativat jonkinverran puhkua irrotakseen.
noihin maailmanlopuntappeihin riittää pätkä M6 kierretankoa. pätkä ruuvataan tappiin, tangon ympärille sopiva holkki kuten hylsy tms., prikka ja mutterilla alkaa vetämään tappia irti. toinen vaihtoehto on vetää ulos jollain M6 pultilla, mutta tappien kierteet on korkanneet pari kertaa...
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Seuraukset on selvät........syyt ei vielä. Kannattaa varmaan vaihtaa pultit

asiahan on sillä selvä.

Jos sen saman pultin vetää lyhentämättä kiinni momenttiin kannen ja pultinkannan välissä voi olla se 5mm tyhjää.pahimmassa tapauksessa
asteet vielä päälle silloin se pultti on jopa kierussa. Kaiken kruunaa jos
lohko vielä halkee.

Mielestäni kannen kiristyksessä ei päästä lähellekkään mitä pultti kestää.

onko pultin vetorastus kestävyys suurempi kuin kannen puristus rasitus

,entä pultin prikan reunaa seuraava leikkaus rasitus. Eikö alumiinin
rajat tule ennemmin vastaan kuin kannenpultin vai tekeekö Mo pitoisuus
pultista taikinaa? :shock: Takapihan talikko filosofialla ajateltuna. :idea:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

cdi kirjoitti:Seuraukset on selvät........syyt ei vielä. Kannattaa varmaan vaihtaa pultit

asiahan on sillä selvä.

Jos sen saman pultin vetää lyhentämättä kiinni momenttiin kannen ja pultinkannan välissä voi olla se 5mm tyhjää.pahimmassa tapauksessa
asteet vielä päälle silloin se pultti on jopa kierussa. Kaiken kruunaa jos
lohko vielä halkee.

Mielestäni kannen kiristyksessä ei päästä lähellekkään mitä pultti kestää.

onko pultin vetorastus kestävyys suurempi kuin kannen puristus rasitus

,entä pultin prikan reunaa seuraava leikkaus rasitus. Eikö alumiinin
rajat tule ennemmin vastaan kuin kannenpultin vai tekeekö Mo pitoisuus
pultista taikinaa? :shock: Takapihan talikko filosofialla ajateltuna. :idea:
Voisin veikata että pultti vääntötilanteessa katkeaa ennen kun alumiinin puristusmurto ylittyy. Se yhdistetty vääntö ja veto rasittaa pulttia aika tavalla.

Sen takia jotkut Wiisaat Wärtsilässäkin on hyväksi havainnnut että kun pultti kiristetään ilman vääntörasitusta niin se kestää sitä auki/kiinni/auki- rasitustakin ihan eri tavalla.

T. Kallispalkkainen insinööri :lol:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Niin päinhän sen pitäis mennä. Kansi säilyy ehyenä.

Mutta kimmomoduulit ovat niin erilaiset että asia pitäis olla toisin päin.
Kiristettäessä rasitus on suurempi vain kitkakertoimen verran.
Onhan sillä merkitystä tietysti jos koeponnistus suoritetaan että joku
antaa periksi/murtuu.

Mutta tässä kansihommassa ei niinkään,koska luulen etttä suurimmat

voimat syntyy lämpölaajenemisesta.Kanteen pultinaiheuttamaa puristus-
voimaa voidaan kompensoida jakamalla voima suuremmalle alueelle
aluslevyllä eli prikalla.

Wärtsilä asiassa osaksi oikeassa mutta eri perusteilla.
Siellä pultin ja mutterin pintaala on niin suuri että kitkakertoimen vaihtelulla saadaan aikaan suuret vaihtelut kiristys tiukkuuteen perinteisin
menetelmin.(siis kierteiden pintaala) :shock:

Takapihan talikko filosofi ei niin kallis :twisted:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

JuMu S kirjoitti:Pari Opelin OHC-konetta tiedän kasatun vanhoilla kannenpulteilla. Molemmista vuosi paineet vesitilaan=> alukansi uudelleen oikaistavaksi.
Niissä onkin 8.8 kovat pultit, varmaan venyyyyyy.
Eikä mersun diiselissä ole 10.9 pultit? ja ne maailmanlopun tähtikannat. :roll:
btw. opelin 1.2s ohv rautakannen pultit on 12.9, ei paljoa niillä momenteilla veny(kiristysmomentti 45nm, ainoa vaihe) :lol:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Takapihan talikkoinsinöörit ja -filosofit eivät puhu kimmomoduleista. :shock:
Lämpölaajenemiskertoimen ymmärtäisin mutta en kimmomodulia :D

Itseltä kyllä karkaa mopo käsistä kun nuo kaikki lyödään sekaan. Mutta empä ole termodynamiikkaa lukenutkaan.

Mutta jatketaan tuota pultin koeponnistusta vetämällä- juttua.
Vääntömomentin aiheuttama jännityshän on suurin kappaleen reunalla ja pienin vääntökeskiössä :lol: . Suurimman vääntöjännityksen alueella on lukematon määrä säröjä. Eli ruuvvin kierre.
Sekaan laitettu vetojännitys vaan auttaa kappaletta murtumaan.

Eikös joku viisas konemouho sanoisi että säröstä murtuma alkaa..

Tästä kai johtuu se että pultti on niin helppo rikkoa kiertämällä :roll: verrattuna vetämiseen.

Pelkästään vetävää normaalivoimaa käyttämällä (veto)jännitys jakautuu tasaisesti koko poikkileikkauksen alalle. Ja särö ei näyttele niin suurta osaa.

Kannenpultti siis paikallaan ollessa kärsii vetojännityksen vaihtelusta ( lämpöliike ) ja käsittääkseni myös vääntöjännityksestä?
( vai "pääseekö" vääntöjännitys laukeamaan esim lämpötilan muutoksista johtuvasta jännitysvaihtelusta?



Sitten Ooteetä :lol: Jos kannenpultit saisi kiristettyä paikalleen vetämällä niin voisiko niitä käyttää uudelleen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”