W124 300 D vm-91 automaatti ja pakkanen.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

W124 300 D vm-91 automaatti ja pakkanen.

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Nyt teki toisen kerran aamulla sen että avainta kääntäessä ei edes naksahtanu.

Mittaristoon tulee kyllä kaikki valot ja virtaa tarviivat toiminnot toimii, vaan kun käännät "start" asentoon ei tapahdu yhtikäs mitään.

Tälläkertaa ei auttanu vaihdevivun eestaas nytkyttelykään, eikä avaimen rynkyttely.

Muutaman kerran koitin eikä mitään...ei yhtikäs mitään, ei auttanu pimeässä ees sulakkeiden räplääminen ja sattuneesta syystä ei mahtunu käsi ees koputtelemaan starttia, kun mulla ei sentään oo niin ohuet kädet että sinne imusarjan ja putsari kotelon alle mahtuis, oishan siinä kyllä yks ohut rako, mutta ei mahdu niin ei mahdu.

Hain sitte kuumailma puhaltimen ja tohotin sillä ekana virtalukkoa, vaihdekepin kohtaa ja lopuks tohotin sinne starttia kohden.

Pimeässä kun tekee niin en sitte nähny oikein minne se lämpö meni, mutta konehuoneen puolella noin 2 minuutin lämmön tohottaminen kohti oletettua startin kohtaa auttoi ja hetken hehkutuksen jälkeen pörähti käyntiin niinko aina ennenkin.

Kysymys kuulukin että missä on joku mikro tms kytkin joka estää pakkasella virtalukolta virran menemisen startille......vai onko solenoidi vaan jäässä eli sontainen sisältä.....vai onko vaihdekepin juurella joku joka estää virran menemisen startille :?: :?: :?: :?:

Kyllähän sitä aamuisin vois sen 4 minuuttia aiemmin ulos mennä ja kuumalla ilmalla eri paikkoihin tohotella, vaan kun se ei mun käsittääkseni kuulu mersun ominaisuuksiin, ei vanhankaan, että se kuumailma puhaltimella käynnistetään, vai onko mulla nyt se kuuluisa kesäauto :?: :?:

Toisaalta en kyllä ihmettele etä ei halua käynnistyä, kuka hemmetti sitä ny kauhiassa pakkasessa haluais liikkua,vaikka ois kuin kiinni lohkolämmittimssä, en minä ainakaan, vaan kun on pakko, muuten ei nuorimmainen ehdi kouluunsa ajoissa ja 5 aamuna ei taksiinkaan ole varaa.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

solenoidissa on kaksi käämiä
ensin toimii vetokäämi se saa maadoituksensa startin hiilen kautta (voi olla ettei hiili yhdistä aina)
toinen käämi on pitokäämi se maadoittuu rungon kautta
jos solenoidi on puhdas ja virtaa on hyvin käytössä voi pelkkä pitokäämikin saada starttauksen alkamaan

katuharjan varrella on hyvä koputella starttia
:wink:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

300:sessa kun ei pahemmin harjan varrella starttia tökitä...liman että purat tavaraa pois eestä :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

pupetti kirjoitti:300:sessa kun ei pahemmin harjan varrella starttia tökitä...liman että purat tavaraa pois eestä :lol:
Ostat kunnalta käytöstä poistetun ketjuvartisen lapion ja sillä kopsuttelet - yltää mutkaisenkin matkan taa :idea:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sama startti on myös väykyssä. Mulla teki saman ja kohtalotoveri löytyy myös foorumilta. Minulla startti virkistyi webastolla ja toisessa tapauksessa lohkolämppärillä. Kummassakin tapauksessa vika oli startissa.

Luulempa, että kosteus (=vesi) tai kuivanut rasva tekee vetoliikkeestä niin raskaan, ettei inahdakaan. Sama tauti on työkoneissa, joissa sadevesi pääsee sarttiin. Tosin ratkaisu on raaka mutta helppo. Pitää vain avainta starttiasennossa. Riskinsä tuossa on, sillä vetokäämi vetää sellaista 40A virtaa, joten johdot ja virtalukko on tiukilla. Vetokäämihän se ota virtaa normaalisti kuin sekunnin murto-osia. Siksi olen tehnyt tuon muutaman sekunnin jaksoissa, jo viiden minuutin jälkeen ainakin työkoneissa startti virkoaa. Väykyssä en uskaltanut kokeilla, vaikka siinä näkyi starttirele olevan. Webaston lämmitettyä koneen ja siten myös startin, toimi kaikki niin kuin pitääkin.

Lopussa olevat hiilet käyttäytyy samoin, sillä erotuksella että harjanvarsi konsti toimii ja ettei solenoindissa toimi kuin pitokäämi, eli herätevirtajohto ottaa vain pari ampperia sähköä. Jäässä oleva startti vetää sen 40A herätettä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

boogieman kirjoitti:
pupetti kirjoitti:300:sessa kun ei pahemmin harjan varrella starttia tökitä...liman että purat tavaraa pois eestä :lol:
Ostat kunnalta käytöstä poistetun ketjuvartisen lapion ja sillä kopsuttelet - yltää mutkaisenkin matkan taa :idea:
Ei oo kaupungilla enään riittävän pienillä lenkeillä olevia puuvartisia kettinkilapioita, vaihtoivat ne raskaampiin ja isompi lenkkisiin ja sellasiin jotka ei varsistaan ruostu, lisäks niissä on nykyään lämmitetyt kädensijat, tosin niissä karvalakki malleissa on ne kiinnipito hanskat aina kiinni ja lapio-osan tyvessä on karvalakille koukku, ne vanhemmat mallit kun kerkesivät myydä huutokaupalla jo toissavuonna.


Kiitos Pertulle tiedosta, eli ongelman kanssa en olekkaan yksin, ongelma taitaa olla just se mitä jo uumoilinkin, noo toivottavasti pakkaset lumineen katoaa taivaan tuulien kääntyessä lempeämmäksi niin pääsee könyämään mersun allekkin ja tekemään sille muutakin huoltoa, siis sen mitä ei lintosella tai hotarilla teetetä :lol:

Näin pakkasilla en viitti mennä tekemään sille yhtikäs mitään, mutta ei se mitään kun tietää miten aamusin toimii, kattoo kesemmällä sitten niiden hiilten ja muiden osien vaihtoa samalla kun putsaa kunnolla ne maadoitukset, onneks mulla on toimiva kuumilma puhaltaja :D

Se pitää kattoa samalla se lohkon vastukselle menevä piuha, aivan kun se ei veisi virtaa tarpeeks läpi, toki onhan 6 pyttynen isompi kun 4 pyttynen...tai 5, ne nyt lämpes alta 30 min, mutta jotenkin tuntuis ettei se kunnolla lämmitä enään, ja tietysti se on calixsi, mulla kun ois defaan toiset johdot :twisted:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Kokeile siirtää vaihde P:ltä N:lle...pelkkä P:llä nitkuttelu ei välttis riitä.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Maltillisesti lämmittää minunkin 300:ssa lohkis. 2h saa pitää roikassa, eikä viisari värähdä. On tosin vanha ja defa. Joskus oli jatkuvassa sähkössä. Silloin oli moottorin lämmöt aina 70 astetta lähdössä ja sisällä kumimaton käry.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

andyx kirjoitti:Kokeile siirtää vaihde P:ltä N:lle...pelkkä P:llä nitkuttelu ei välttis riitä.
Pariin kertaan kun käytti eestaas keppiä niin lähti ekalla kertaa, toisen kerran kun saman teki niin ei auttanu kun kuumapyssyllä lämmittää moottorin kuskinpuolelta sinne pakosarjan kohdille, sinne missäoletettavasti on startti, sellanen 3-4 minuuttia kun kuumaailmaa sinne kuumapyssyllä tohotti niin lähti kun ois kesä ollu, sen 2 kertaa sen teki, nyt ei oo ollu edes viitteitä moiseen.

Tulis ny lämpimäpää niin viittis mennä alustaa koluamaan ja osien vaihtoa määrittelemään, ja pääsis näkyviä ruosteita rapsuttelemaan ja vaikka ne TELALLA ylimaalaamaan :lol:

Muuten on mersu kyllä toiminu vallan hyvin, ei muita ongelmia kun tuo 2 kertaa käyntiin laitosta kieltäytyminen, ja tänäaikana mitä tuo on meillä ollu niin yks alapallo on vaihettu, sellasen kun romuja tonkiessa löysin, se vaihdettiin kun kahtena aamuna kuului narinaa ja muutaman kerran klopsui, no kait se ois rasvallakin menny, mutta kun oli siihen osa niin vaihdatin sen, siinä se viat onkin ollu.

Andyxille kiitokset vielä, mersu on edelleen just sellainen kun minkä sen kerroit olevan, voi tämän tyytyväisempi ostokseen ollakkaan, kiitos.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”