ce320 vm-92 irronnut alipaineletku?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

ce320 vm-92 irronnut alipaineletku?

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Mersu alko pakoputkirempan ja tovin seisonnan jälkeen käymään huonosti ja tutkiskelun jälkeen löyty koneen edestä pienen suojamuovin alta irronnut alipaineletku.
Ilmeisesti joku EGR:ään liittyvä alipaineventtiili mistä letku lähtee mutta en äkkiseltään löytänyt sille paikkaa.
Osaisko joku kertoo..voin kuvan laittaa jahka kerkeen ottamaan.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Kuva

Tuossa punasella ympyröity ko. letku...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

On lisäilmapumpun venttiilin alipaineletku. Tuossa kuvassa ko. pumpun ilmanotto on se pyöreä alumiinikikkula punaisen soikion yläpuolella. Siitä pitäisi lähteä kanteen reilun peukalon paksuinen letku. Haussa oleva venttiili on tuossa letkussa.

Palttiarallaa tämän näköinen:
Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Ok, kiitos. Pitääpäs illalla ruveta tuota letkua seuraamaan niin eiköhän venttiili sieltä löydy.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Minkä verran tuo lisäilma vaikuttaa sitten auton käyntiin kun röpeltää nyt niinku viidellä kävis. Että sotkeeko se lambdan kun ei ilmaa tuu tms?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

lisäilma venttiili ei niinkään tota tee mutta nyt vetää ilmaa ohi järjestelmän ja voipi mennä laihalle kun letku irti
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Jees, jospa se alkas käymään kunnolla kun saa tuon letkun paikalleen.
Keskipönttö hajos ja vejot hävis samalla niin mukava nyt ettiä vikaa ku putki vaihettu ja vedot hukassa mutta jospa se tuosta ois kiinni..
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Kuva

Tuleekos se alipaineletku tuohon venttiiliin..epäilys on että tuosta on irronnut "kansi" missä on se alipaineletkun paikka. Niinkuin tuossa kuvassa minkä laitoit, muuten on saman näköinen osa..?!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Joo kyllä se vissiin tulee, vena tilattu...............
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Joo eipä ollu vika siinä..neljällä pytyllä röpöttelee. Nyppäsin puolan kerrallaan pois pelistä,viimesen puolan kohalla ei käynnissä tapahtunu muutosta. Vaihoin puolalle menevän johon toiseen puolaan,vika siirty siihen. Eli puolalle tuleva piuha ei oo pelissä mukana...virta näytti kulkevan kyllä mutta mikälie..
JA johtosarjaremppa on tehty jo.

ideoita??? Ecu paskana? Pystyykö ecua nollaamaan jotenki?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

onkos tässä jo suorasytty vai jakaja? Väärän lainen tulpanjohto ei kestä näissä saksan vehkeissä oikeen häävisti, justaan yhes 190 bensassa meni uudet tulpan johot heti vaihtoon 1000km ajon jälkeen heti kun vaati voimaa kipinältä alko loikkiin läpi
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Suora. Mutta nyt vika siirty vaihtamalla puolalle tulevan johdon toiseen puolaan.
Eli ongelma on puolalle tulevassa virrassa. Virta kulki kylläkin mutta eikö se riitä vai eikö saa kunnolla maita vai mikähän?!
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eikös toi oo m104.

Puolan "maadoitus" siihen venakopassa olevaan kierretankoon (messinkiholkissa semmoinen jousi) tai sit johto/hattuvika tai puola rikki. Puolan ja tulpan välissä pitää olla 2KOhm vastus ja tulpan oltava vastukseton.

Nimimerkillä meni 7 puolaa c36:ssa.... Aina kannattaa olla puola takakontissa, tai kaksi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

En ymmärrä miten se puola voi olla paskana ku vaihoin toimivaan puolaan sen johon nii seki mykisty? Ja on tuo surullisen kuuluisa m104. Ja puolia pari kpl pitäny itelläki vaihtaa.mutta pittää mittailla ja tutkailla puolatkin vielä kuhan kerkeen,huomenna mahdollisesti.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cemersu kirjoitti:En ymmärrä miten se puola voi olla paskana ku vaihoin toimivaan puolaan sen johon nii seki mykisty? Ja on tuo surullisen kuuluisa m104. Ja puolia pari kpl pitäny itelläki vaihtaa.mutta pittää mittailla ja tutkailla puolatkin vielä kuhan kerkeen,huomenna mahdollisesti.
No, ne puolat ei kestä sitä että väärä vastuksellinen tulppa tai kärkiväli liikaa yli 0.8mm tai että puolan ja tulpan välissä 2KOhm vastus paskana.

Niissä johdoissa jotka menee puolalta tulppaan on sama vastus kun kumitötterössä puolan ja tulpan välissä. Mutta tuon varmaan arvasitkin/tiesit.

Jos kerta johtosarja on kunnosteltu niin se on sitten kunnossa. Onko muuta kuin ecu->puolat johdot uusittu? Joskus on vasta kaasuläppäkotelin johdotukset uusimalla alkanut pelata.

Kaikkihan nämä on varmaan pikkuisen eri lailla "rikki"

Mulla ei yksikään puola seitsämästä ollut mitattavissa selvästi rikkinäiseksi "kylmänä" eli ilman virtoja. Pelkkä vastuksen mittaaminen ei kerro kaikkea.

M104 on 320 ja 36 kokoisena ihan kiva moottori ajella. Se että joku sniidu on säästänyt johtojen eristeissä tai muualla sähköissä ei oo moottorin vika.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Kaveri kävi pikaseen mittailemassa niin eculta puolille tulevissa johdoissa kaikissa oli sama vastus ja virta kun starttailin. Kokeilin vaihtaa puoliaki kumitötteröineen ristiin todetakseni vaan että ei niissä mitään vikaa oo.
Ja johtoja on uusittu muitaki ku ecu-puola väliset..n. 30 metriä uutta piuhaa konehuoneessa.
On tämä mukava auto ajella sillon ku toimii mutta aina ku joku paikka hajoo nii pari muutaki paikkaa menee yhtäaikaa paskaks...vasta kansiremppaki tehty niin ei huvittas seisottaa nyt.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cemersu kirjoitti:Kaveri kävi pikaseen mittailemassa niin eculta puolille tulevissa johdoissa kaikissa oli sama vastus ja virta kun starttailin. Kokeilin vaihtaa puoliaki kumitötteröineen ristiin todetakseni vaan että ei niissä mitään vikaa oo.
Ja johtoja on uusittu muitaki ku ecu-puola väliset..n. 30 metriä uutta piuhaa konehuoneessa.
On tämä mukava auto ajella sillon ku toimii mutta aina ku joku paikka hajoo nii pari muutaki paikkaa menee yhtäaikaa paskaks...vasta kansiremppaki tehty niin ei huvittas seisottaa nyt.
.

Taisin lukea viestisi aiemmin huolimattomasti, siis kaikki puolat pelaisi kyllä mutta yhden puolan syöttö pimeenä? Sitten ecusta niitä "pääteasteen kiviä" mittaamaan ja vaihtamaan.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... te#p365484

Kuva
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ja siis puolathan saavat ensiöilleen ynnäsähköä yhestä pisteestä, poksi jakelee Herkko Miinusmaata sytytysyklin mukaan? Mitäs virkaa se pinnapulttiin tuleva maatotus tekee? Olikos tuollasessa susikipunavehkeessä kaks toisiokelaa per puola ja eiku mitenseymeni?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sillä todennäköisesti vain varmistetaan, että se rautasydän pysyy jännitteettömänä. Tuossahan on kuitenkin meleko paljon positiivista ja negatiivista sähköä ilmassa, kun sen sähkön pitää kuitenkin palata takaisin sieltä "maasta" toisen tulpan kautta takaisin puolalle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Jep nimenomaan yhden puolan syöttö pimeänä. Eli ecun kimppuun seuraavaks!
Jospa se sieltä alkas seleviää..onko näissä ecuissa ollu paljonki probleemaa ja onko iso homma kaivaa ecu esiin? Muistaakseni aika tiukat liittimet ecun päällä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cemersu kirjoitti:Jep nimenomaan yhden puolan syöttö pimeänä. Eli ecun kimppuun seuraavaks!
Jospa se sieltä alkas seleviää..onko näissä ecuissa ollu paljonki probleemaa ja onko iso homma kaivaa ecu esiin? Muistaakseni aika tiukat liittimet ecun päällä.
Ei oo hankala eikä tiukat. Vivulla aukee ja sulkeutuu.

Niin se "maadoitus" venakoppaan, ei aavistustakaan mutta roiston näkemys saattaisi olla oikean suuntainen. Toi jousi ja holkki kun petti niin hävis 50hp. Sen taisin korjata ottamalla holkin ja jousen pimenneestä puolasta sillä kertaa.

Mulla meni 130tkm aikana 7 puolaa... Mutta ecu säästyi ihme ja kumma. Itse epäilin lopulta että puolat pääsi liikkumaan liikaa kun se muoviläpyskä joka painoi puolat pohjaan ei ollut kiinni kuin 3 pultilla/kierteellä kun loput oli korkannut. Tosta holkin ja jousen hajoamisesta sen arvelin, silloin ei ollut koko mupviläpyskää muistaakseni enää paikallaan.

Mutta eihän näitä enää muista kun on jo muutama vuosi aikaa.

ECU:n ja puolien väliset johdot vaihtelin kun ne oli eristeistä ihan paskat.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Pittääpä alkaa alkuviikosta ecua kattelee.. Oisko ecun korjaajasta tietoo kainuun suunnalla jos tarvetta tulee?!
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Ja siis puolathan saavat ensiöilleen ynnäsähköä yhestä pisteestä, poksi jakelee Herkko Miinusmaata sytytysyklin mukaan? Mitäs virkaa se pinnapulttiin tuleva maatotus tekee? Olikos tuollasessa susikipunavehkeessä kaks toisiokelaa per puola ja eiku mitenseymeni?
Taispa m104:ssä iskeä sen hukkakipinän nimenopmaan hukkaan elikkä eiköhän siellä ole puolassa yks ensiö ja toisiokäämi vaan ja yks puola per kaks pyttyä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Taispa m104:ssä iskeä sen hukkakipinän nimenopmaan hukkaan elikkä eiköhän siellä ole puolassa yks ensiö ja toisiokäämi vaan ja yks puola per kaks pyttyä.
Joo, valaisee myös toisen sylinterin pakotapahtumaa. :D

Mitenhän sen näissä on toteutettu, kun virtanen kuitenkin varmaan kulkee aina samoin päin per pyttypari, koska ainakin vanhassa rättärissa taisi huolto-ohjelmaan kuulua tulppien vaihto sylinteristä toiseen. Muuten toisessa pytyssä kului maaelektrodi ja toisessa keskielektrodi. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Vein ecun paikalliselle elektroniikkakorjaajalle joka kuulemma on nuitakin korjaillut..ei vielä ilmeisesti mitään vikaa oo löytyny ja hankala kuulema kun ei löydy mitään sähkökaavioita että näkis miten ne piirit menee.
Mutta jospa se siitä etenis rojekti...
Jos ei siinä mitään oo niin oisko jotai ehdotuksia vielä? Mietin tuota kipinähommaa jotta miten se oikeen puolalta toiselle hyppää niinkuin yllä kerrottu...ei oikeen maallikolle auennu tuo!:D
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

ECU tuli korjaajalta,oli pari sulanutta juotosta ollu ja lisäksi oli vaihtanu konkkia. Ei muutosta käyntiin....ideoita?
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Taitaa olla vitsit vähissä...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5949
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cemersu kirjoitti:Taitaa olla vitsit vähissä...
Eiköhän se yleensä mene nuo kuvassakin mitattavana olevat kolme kiveä, siis joku niistä. Kai ne on mitattu siellä?

Toinen vaihtoehto on se että se 2KOhm vastus joka kolmessa pytyssä se puolan ja tulpan välinen kumitötterö ja toisissa kolmessa on taas tulpan ja puolan välisessä johdossa.... Ne on oltava se 2KOhm +- noin 10% on ollut ehjissä aina. Jotkut on saanut puolan mittailtua mutta itsellä puolan mittaus ei koskaan paljastanut rikkinäistä puolaa. Siihenkin on arvot paljonko vastus on puolan käämissä, en nyt niitä muista ulkoa mutta kun googlaa vaikka mun nikillä ja c36 puolatopikkeja täältä ja mersuforum puolelta.

Itsellä lähti m104 myllystä sytkähäiriöt kun vaihteli puolia, uusi eculta johdot puolille, vaihtoi ne 2KOhm etuvastukset ja käytti vastuksettomia tulppia. Sille ei löytynyt selvää syytä miksi puolat paukkui. Itselle jäi epäilys että puolia kiinni painava kansi löysänä (kiinnitysruuveja puuttui kun kierrre oli korkannut) aiheutti jotain jännää siihen puolien maadoitukseen kanteen tai sitten puolan alla olevan tulpan liitoksen kontaktihäikkä tms. Pari kertaa pamahti puola heitossa tai kuopassa johon jysäytti reippaasti.

Missäspäin tämä auto on? Löytyiskö staria läheltä?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Ei ollu kuulema ihan samannäkönen ecu että ei ollu tuommosia selviä piirejä mitä tuossa on nuo kolme mitä just yhtä mittailee.
Pittää mittailla ne vastukset vielä.
Auto on kajaanissa, starista ei tietoo onko näillä nurkilla?!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”