Menovesipuolen pesu

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Menovesipuolen pesu

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Olipa paskanen kone!!?
Sisäpuolelta tällä kertaa.Hommana oli säätää syöttöpumppua menohalujen katoamisen vuoksi.
Kun imusarja irroitettiin,niin olipas paskaa!1-5 pyttyjen ilmapuolet melkein tukossa :shout: Vain 6-pytyn ilmareikä oli "melkein"kokonaan auki.
Jokseenkin tiukkaa kamaa,vuosien varrella kertynyttä.Kantta ei alettu purkamaan,vielä.Onko olemassa Forten lisäksi jokin kemiallinen litku,jolla sais pashan irti?Millä olette homman tehneet?
Mieli teki krapsutella reikiä mekaanisesti...mutmut..pasha ois kuitenkin mennyt sisemmälle ja sitte oisin ollu lorisevassa.Ketuttaa kun en tullu ottaneeksi kuvia
Mietin vain...miten sinne on nuin helevetisti sitä töhnää kertynyt?En (vielä)ole niin seniili,että ajelisin vain 5-vaihteella alle 80 nopeuven,tosin en ole halunnut ruoskia vanhusta,ainakaan liikaa. :pappa:
Muuta en keksi syyksi kuin että on ollu paskasta naftaa,olkoonkin että suodattimia on vaihdeltu määräajoin.Tai sitten on horinut ilmaa+pölyä putsarin kopan raoista?Kopan klipsejä kun ei alapuolelta taho saaha kiinni hitollakaan..
Pumpussa ei pashakertymiä juurikaan ollut.
Ite en eilen illalla käyny testaamassa auttoiko homma ja "nainen joka asuu meillä"läks just lavetilla töihin,joten testirundi jää iltapuolelle.
Ohhoh...tulipas avauduttua!

ELI:Millä kone puhtaaksi?

Mukavata talvista pääsiäisen seutua kaikille säätyyn kahtomatta!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ei sillä dieselin puhtaudella diesel koneessa ole merkitystä imusarjan puhtaiden kannalta. EGR sen tukkii, eli pakokaasun takaisinkierrätys, eikös näissäkin vanhemmissa moottoreissa sellainen ollut näissä 90luvun malleissa kuitenkin.

Paras tapa on irroittaa imusarja ja sitten pehmitellä sitä eri aineilla ja mekaanisesti työstää puhtaaksi, sillein itse tekisin. Kannen kanavista en tiedä miten uskaltaa puhdistaa ettei rojut lähe liikkeelle ja ole kohta venttiilin välissä tms.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Niin...
Imusarja on puhdas nyt,kyse nimenomaan kannen reiistä.

EGR on nippusiteellä poistettu käytöstä edellisen omistajan aikaan,ainakin 9 vuotta sitten.

Kaipailen vinkkejänne! :nerd:

Jatkoa kysymyksiin:

Pääsinpäs itsekin testaamaan lavettia rempan jälkeen..Huonommaksi muuttui?!
Ennen remppaa
ajoitus oli rukattu aiemmaksi,eli näköjään ei oikein säädettynä kiihdy kuin kuski?
Onko kannen puolen paskaisuus syynä,vai onko jokin muu joka vaikuttaa?
Rempassa EI saatu pumppua säädettyä,vain ylätiivisteitä vaihdettu.Syynä oli,että tekijällä ei ollut laitteita pumpun "sähköjen"säätöön?Pumppu on ns mekaaninen.
Alkaa loppua huumori tän kanssa
:ttu: .Kansihommaan ei pääse kiinni ennenkuin ilmat selkeästi lämpenee,sais kesäauton liikenteeseen(Bellett-65).Sillä ei näillä keleillä ajella.
Inha homma taas säätää ajoitusta..vai saako sen tehtyä ilman syylärin irroitusta?Ite en hommaan taivu,joten joutuu taas kaivamaan kuvetta.
Onko tietäjät etsimässä kultamunia vai muuten vaan lomilla...
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Löytyisko kellään puristusmittaria jolla sais mitattua rutistukset E300D lavetista?
Poaikallisilla pajoilla ei sellaista ole...on niillä värkkejä kyllä,muttei sopivaa tuohon.
Pientä korvausta vastaan tietenkin.
Tarkoitus selvittää mikä mättää :fillari: kun ei kulje niinkuin pitäis..
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei noissa sylinterit juurikaan kulu eli en usko puristusongelmiin. Pumppu pitäisi herättää eloon säädöllä. Automaatti vai manuaali? Mittaa kiihtyvyys 60-90 km/h tasanopeudesta lähdettynä, jolloin saa käsitystä kuinka paljon sieltä uupuu vetoja. Nämä kun ovat aika laimeita säätämättöminä.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Manuaalihan se.
Millä vaihteella tuo testi pitää tehjä?
Laimea on joo...sen verran että olen jo harkinnut luopua vanhuksesta :supersad: Koriltaan kova,mitä nyt alkaa kukkaa kasvattamaan etulokarin puskurin päältä.
Kannen putsausta olen suunnitellu,imusarjasta oli löytynyt pashaa aikas paljon.Homman tekijä taas ei uskonut pumpun säätöjen muuttuneen.Kaveri on -70 luvulta alkaen sepittänyt J:suussa dieseleitä.Olis pumpun irroitus helpompi homma,niin oisin jo tehny/teettänyt säädön.Ylivieska meleko kaukana..
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kolmosvaihteella kiihdytystesti. Tasainen tieosuus ja kaasu pohjaan 60 km/h tasakaasusta. Sitten etsit jommalta kummalta foorumilta 'Autosi kiihtyvyys välillä 60-90 -topickin' ja vertaat vastaaviin autoihin, niin saat käsitystä missään mennään.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

uhh....löyty vain 3052 osumaa tuolla textillä :escape:

En ole koskaan onnistunut haussa...joten laitanpa kaikkien naurettaviksi lukeman: 3-vaihteella hurja kiihtyvyys 7.37 sek!
Kokeilinpa piruuttani nelosellakin...hyvä kun ei itku karannut :supersad:
sekkari pysähty aikaan 14.65. vitosta en sen jälkeen halunnut enää testata....ois männy kevät piloille.Eipä tämän ikäinen vapari mikään ohjus ole...en vain ole kello kourassa ennen kiihytellyt.
Toisaalta,kannattaakokaan hirveesti repiäkään,nyt kun tietää että paskoo on linjoilla?Mun tuurilla irtoaa kökkö ja menee venttiililautasen väliin ja :hvm_asentaa: ...jää kantamaan&polttaa sen venan.Sama koskee pesuaineiden käyttöä.
Eipä oo kesälomareissusuunnitelmia..enää.Lavetti pitää kuitenni laitattaa kuntoon kun asuu katuvalojen ulkopuolella,kirkolle 15 km ja emon tarttis käydä töissäkin.Herkempi suattas kirota...
Nyt ainakin PP-dieselin paja saa töitä!Pumppu lähtee huoltoon,vai mitä ootte mieltä?Paljonko tuo kellotus on muilla?Lavettihan on mallia-90(91)E300,ajettu 428ooo.
Linkki topikkiin riittää,KIITOS.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kiihtyvyys on aivan normaali. Autossa ei ole mitään vikaa. Pumpun säädöllä saa alavääntöön hieman tuntumaa, saiskohan n. reippaan sekunnin pois ajasta. Muistaakseni W202 200cdi (102 hv) kiihtyy saman välin automaatin pakkokolmosella 5 sekuntiin. Pumppua säädetty W124 manuaali 250 d kiihtyy aika lailla samoihin aikoihin kuin sinun autosi nykyisellään (n. 7 s) -vain jonkun kymmenyksen paremmin, mutta niissä 'apuna' vielä tiuhempi perävälitys. Volvo V70 D5 (vm. 2002, 163 hv) kiihtyy saman välin automaatin pakkokolmosella 3,5 sekuntiin, joka on jo aivan eri planeetalta tuntumassaan.
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitos tiedosta!

Nyt ei tartte muuta kuin saada karstat pois kannesta ja peltiläppä pakosarjaan(egr umpeen).

Löytäs vielä edullisen osaajan joka hommasta selviää,itellä ei ruoto anna tehdä.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannen kanavat saa puhtaaksi kun pyörittää aina operoitavan pytyn ventiilit kiinni.
Voi raaputella ihan mekaanisesti paskat irti ja paineilmalla puhtaaksi.

Eikä se suhtkoht pehmeä paska mitään siellä sylinterissäkään riko.
Arapaho kirjoitti:EI saatu pumppua säädettyä,vain ylätiivisteitä vaihdettu.Syynä oli,että tekijällä ei ollut laitteita pumpun "sähköjen"säätöön?Pumppu on ns mekaaninen.
Tuo pisti silimään. Mitähän "sähköjä" se seppä olis säätäny?
Ei niihin nimittäin tarvi koskea.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rempassa EI saatu pumppua säädettyä,vain ylätiivisteitä vaihdettu.Syynä oli,että tekijällä ei ollut laitteita pumpun "sähköjen"säätöön?
Kaveri on -70 luvulta alkaen sepittänyt J:suussa dieseleitä.
Kuulostaa paremminkin siltä että on 70-luvulla sepittänyt dieseleitä :?
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

((Mitähän "sähköjä" se seppä olis säätäny? ))
Tuo mietityttää ihteenikin!
Herra sepittäjä on jääny pari vuotta sitten eläkkeelle tiisselihommista,joten sikäli uskon kyllä,että on tietoa/taitoa.
Eniten riepoo,ettei soittanut ja kertonut ettei saa säädettyä..olisin laitattanut linjapiiliin ja PP Dieseliin.
Tuo kanavien putsaus mistä Mika mainitti,oli juur äsken puheena paikallisen korjaamoyrittäjän kanssa.On tehny 300 Bemariin silleen putsauksen ja auto kulkee tänäki päivänä kylillä.Onko lavetissa suora kanava kannessa?
Siinä kyllä säästyis aikaa/rahhoo kummasti.Vithu kun ei ihe pysty tekemään muuta ko jaloissa pyörimään
:shout:
Eikös samalla voi napata imukanavasta"ryyppyläpän" hitoille?Het putsarin jälkeen semmonen on...Sulkee kait ulkoilman kierron EGR,n toimiessa?EGRI on todnäk suljettu nippusiteellä?Side on vivustossa.
Lämpenis ilmat,niin ei tarviis ootella halliin pääsyä,pajalla on kiirus aika näin keväällä.
Kauhian suur kiitos neuvoista,joita otan vastaan enemmänkin!! :help:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”