M103 savuttaa mustaa

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

M103 savuttaa mustaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuli ostettua 90-luvun alun 124 kolmilitraisella bensakoneella eli M103:lla.
Noita ei kovin paljon ole koskaan joutunut itse pajottamaan, niin eivät juuri tuttuja ole.
Auto on katsastettu viimeksi 2014 ja otettu pois liikennekäytöstä pari vuotta sitten, jonkinlaista käyntiongelmaa on ollut ja se syynä ajamattomuuteen.
Käyntihäiriöiden korjaamiseksi on tehty kansiremontti josta kuitit tiivisteistä ja kannen oikaisusta. Se ei ollut auttanut.
Auto oli vaihtanut viime syksynä omistajaa ja seuraava vianetsintä oli tuottanut tulosta siltä osin että aiemmin vaihdettu laturi oli havaittu vialliseksi ja sen vaihtaminen poisti käyntihäiriöt. Auto oli taas seissyt jonkin aikaa ja taas oli ilmennyt käyntiongelmaa joka kuitenkin johtui vain virranjakajan kanteen kerääntyneestä kosteudesta.

Eilen pirssi ajeltiin Oulun pohjoispuolelta Ylivieskaan, itse olin ajamassa Tupos - Ylivieska.
Joutokäyntiä käy n. 600-650 aika lailla nätisti. Vetoja on kuten pitää ja katkomatta kiertää punarajalle.

Jos ajaa vaikka 60 km/h ja kiihdyttää siitä kaasu lattiassa tulee harmaanmusta pölläytys joka näkyy taustapeilistäkin.
Ainakin kuumana joutokäynnillä näkyy hieman savuttavan mustaa.

Mitään en ole ehtinyt kokeilla / tutkia / mittailla / säätää.

Ehdotuksia mistä aloitetaan ? Vai onko jopa normaalia ?

Mistä tuo johtuu, rikkaalla varmaankin käy mutta miksi ? Polttoainetta ei kuitenkaan mahdottomasti matka-ajossa näyttänyt kuluvan, kun 20 litraa tankkasin Tupoksessa ja ajoin 110 km ei viisari laskenut lähtötilanteeseen.
oulaistenliikenne.fi
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Kuluneet suuttimet. Sumutus epätasaista ja runsasta, käy rikkaalla ja mustaa ainakin pakoputken päätä sisäpuolelta ja saattaa tosiaan pölläyttää ilmoille mustan pilven kun kiihdyttää.

Tulpat sekä sytytyksen ajoitus vaikuttaa yhtälailla mutta sen sinä jo tiesitkin.

Youtubessa katsonut mercedessource käyttäjän videoita ja siinä "korjataan" näitä suuttimia paljon hänen itse tekemällään suutintestauslaitteella, niitä on myynnissä hänellä netissä.

Ideana on pumpata suuttimen läpi jotain puhdistusainetta ja niillä on näköjään saanyt korjattua hyvinkin huonosti ruiskuttavia suuttimia, omakohtaista kokemusta ei ole.

Tuosta linkki kattavaan videoon: https://youtu.be/pOZRHt-GkHY
Viimeksi muokannut Sakari, 14.5.2017 13:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sytkän säätöähän tuossa ei ole.

Oisko joku käyntihärön tutkija pyöritellyt määräjakajan seossäätöä. Se on aika herkkäsäätöinen.
Mutta joo. Suuttimien kuntokin voi tehhä vaikka mitä, mutta kyllä nuo yleensä savuttamatta on käyneet.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tottakai seossäädötkin vaikuttaa paljolti ja sitä säätämällä saa mahdollisesti kuntoon. Kuitenkin näin vanhan auton ollessa ei olisi huonompi idea tarkastuttaa/korjata ja tarvittaessa uusia suuttimia ettei tule sitten säädettyä auton seosta huonojen suuttimien kanssa vaan vasta sitten kun on todettu ruiskutuksen osat mekaanisesti ehjäksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen verran olen noita säädellyt joskus että muistan miten tosiaan on herkkä (lue: hankala) seoksensäätö. Pitää kokeilla ruuvailla kun saa pakokaasutesteriin, että näkee miten ruuvi vaikuttaa.

Kuluneiden suuttimien myötä muistelen näihin tulleen mm. sellaista ongelmaa että lämpimänä on huono lähtemään käyntiin, kun suutin ehtii tiputtaa bensaa männän päälle. Haisee ja käynnistyy huonosti ? Sitä en tuossa havainnut vielä.
Tokihan ne voisi näinkin oireilla, ja sellainen ajatus tuli kommentteja lukiessa että pitääpä ainakin laittaa tankkiin jotain forten litkua tms. joka tarkoitettu polttoainejärjestelmän puhdistamiseen :idea: kun auto on seissytkin useamman vuoden.
Suuttimet ei muistaakseni ole tavattoman kalliita jos niitä joutuu vaihtamaan.

Luulisi ettei ole mitään isompaa, kun kuitenkin toimii läpi kierroslukualueen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ebaytä selaillen halvimmat Kelju K Kojootin suuttimet rapakon tältä puolelta muistaakseni n. 135 €/6 kpl. Redline SI-1 ei ainakaan mulla mitenkään vaikuttanut käytökseen; en ole suuttimia irti käyttänyt lantringeilla ajelun jälkeen, mutta todnäk ruikkivat aivan yhtä huonosti kuin ennenkin. :roll:
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tuossa suutinlaitteessa josta aiemmin mainitsin onkin se plussa että siinä pumpataan puhdistusainetta raakana läpi näin ilmeisesti tehokkaampaa.

Samaten esim liqui molyn purkissa lukee että vaikeammissa tapauksissa käytä ainetta raakana eli polttoaineletkut suoraan purkkiin imemään. Entiedä miten bensavehkeissä voiko käyttää pelkällä puhdistusaineella.
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.

Savutusta yms ei kyllä ole omassa koslassa samalla. Kuulemma kuluneet venttiilinvarrenkumit tekee sellaista, että jos seisoo jonniin aikaa esim. liikennevaloissa ja sitten lähtee reippaasti liikkeelle, pölähtää selevästi harmaata savua.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
Teddy
Viestit: 721
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Pahoitteluni topikin sotkemisesta, mutta...
Seppo kirjoitti:Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.
Raportoisitko aikanaan mikä vaikutus uusilla suuttimilla oli mopon ohjaukseen? Kiinnostaa vaan, kun tuo oma m103 käyttäytyy täysin samalla tavalla.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Soppapumpun johto ja painelinja määränjakajasta irti. Sitten joku paineastia roikkumaan koukulla konepeltiin, loraus puhistusliemiä pönttöön letku säiliöstä jakajaan ja pari-kolme kiloa paineilmaa sisään. Jktp. hiukan vähemmän kuin b-painesäätimen päästöpaine. Käynnistetään, annetaan tukehtua puhdistusaineeseen ja seistä pari päivää likoamassa.

Säiliön tekee vartissa putkenpätkistä ja tubeless-venttiilistä. Mutteri ja pultti täyttökorkiksi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Seppo
Viestit: 500
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Teddy kirjoitti:Pahoitteluni topikin sotkemisesta, mutta...
Seppo kirjoitti:Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.
Raportoisitko aikanaan mikä vaikutus uusilla suuttimilla oli mopon ohjaukseen? Kiinnostaa vaan, kun tuo oma m103 käyttäytyy täysin samalla tavalla.
Joo, mulla on tuo oma topikki tuolla W123-puolella, mihin laittelen jorinoita tuosta Ässästä myös, tulee varmasti infoa sinne sitten kun tietoa karttuu.
W 123 200D '84 > 635 000 km (liikenteessä 12/22 - 09/23)
W 140 S320 '95, ~465 000 km (liikenteessä 02/21 - 12/22, ruoste...)
W 126 300SE '90, ~695 000 km (katsastettu 05/23, ajossa 09/23 -->)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

CO oli yli kymmenen joutokäynnillä, puolitoista kierrosta seosruuvia ja tipahti kolmen paikkeille. Myöhemmin selviää miten toimii ajossa...
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”