On tuossa ruvennu mitityttään suuttimien kunto ja rupes mietityttään paljonkos pitää olla suuttimissa avautumis paineet
Vois tässä joku vkloppu käyttää suuttimet auki ja tarkistaa onko ne kohillaan
Kannattaako suuttimien avautumis painetta mennä nostamaan, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on ja miten se paineen nosto tapahtuu mersun suuttimista Paineitahan vois samalla roplata ylemmäs ku käyttää suuttimet penkissä
Avautumispaineet on pitää olla suunnilleen 115baria. Tuo ei ole tarkka arvo, mutta samassa koneessa olevien suuttimien pitää olla muistaakseni 5 barin tarkkuudella saman paineiset.
Avautumispaineet säädetään vaihtamalla suuttimen sisällä olevan jousen päähän eri paksuisia rikkoja. Rikan paksuuden muuttamainen 0.05mm muuttaa avautumispainetta 3 baria. Varsin tarkkaa hommaa siis.
Suutinta ei sitten kannata avata, jos siihen ei vaihda uutta kärkeä. Vanhoilla kuluneilla osilla toiminta vain huononee. Suosittelen myös, että homma tehdään asiantuntevassa paikassa ja laatuosilla. Tällä on todella kuultava vaikutus käyntiääneen.
Empä ola huomannut, tuskin ainakaan myönteistä. Jos kulkupuoli huolettaa, niin suuttimet hyvään kuntoon ja sitten pumppuun lisää syöttöä, mielellään vitittämisen hallitsevassa dieselpajassa. Kulkupuoleen tulee pytyn verran parannusta, eli siis tehot nousevat sinne 110 hepan tuntumaan, ilman haittapuolia.