Multivirin avatarta kahtoessa tulee mieleen että jos tuo rekkari olisi omassa autossa niin nimeksi heilahtaisi heti Kozilla
vikapaikka voisi olla takavalon johdot...
Palataanpa tähän aiheeseen myöhemmin
Ens kerralla kysyn suoraan Multiviriltä jos skootteriin iskee sähköhäikkää
sata kirjoitti:Ei muutaku isompaa sulaketta tai ehtimään mahollista oikosulkua
Savun puuttuessa vaihdamme suuremman sulakkeen
Eli loogisesti toimien ohitin sulakkeen ajatusella että eipähän vikaa pääse tutkimaan jossei vikapaikkaa saada esille
Sulake tupsahti käynnistysyrityksessä, ja skootteri ei siis edelleenkään tartannut joten kohdistin huomioni (virheellisesti) käynnistinlaitteen ympärystään. Irroittelin kuskin jakkarana toimivan muovisen vessanpytyn ja löysin solenoidin. Testasin että kun solenoidin navat yhdistää niin tartti pyörähtää joten itse tartissa ei ole vikaa. Purin sivukatteen että pääsin käsiksi solenoidin ohjauspiuhoihin ja mittasin että solenoidille ei tule ohjausta, mutta kun sille kytkee sähköt suoraan akusta niin sekin toimii
Sitten etuvalo/tankohässäkkä auki että pääsee tutkimaan starttinapin sähkönsaantia, napille ei tule sähköä kun vetää takajarrun kahvasta, mutta etujarrun kahvasta vetäen sinne tulle noin viitisen volttia
Sitten mittomaan että tuleeko jarruvalokytkimille sähkö, ja sinnehän tulee ihan täysi akkujännite, mutta eteenpäin ei oikein lähde jenkua
Myös liittimet kuumenee julmetusti kun jarrukahvaa pitää vedettynä
Piuhat irti ja mittarilla tsekkaus, takajarruvalokytkin on rikki mutta etujarrun kytkin on kunnossa noin ohmimääräisesti. Mutta jarruvalokytkimeltä tarttinapille menevä linja on oikosessa maahan
Tarttinapilta solenoidille menevä linja vaikuttaisi olevan ok ja kytkeytyvän sinne minne pitääkin
Otin etukatteenkin auki ja tutkiskelin johtosarjoja, havaitsin että jarruvalokytkimen ja tarttinapin välisestä linjasta lähtee yksi johto jonnekin kauemmas jöhtosarjassa, eikä yhtään tullut mieleen että minne se menee. Noh, muutenkin oli aika lopettaa silta illalta, ajattelin että jätän oikosulkumysteerin ja mystisen piuhan tutkimisen seuraavaan aamuun. Mutta vieläkin ihmettelin että minnehän ihmeeseen voi mennä jarruvalokytkimeltä piuha joka ei mene tarttinapille
Että sitä osaa olla joskus tyhymä
Uskotteko että minulle välähti vasta seuraavana aamuna että minnehän voisi jarruvalokytkimeltä mennä johto
Niin, olisikohan vaikka jarruvalolle
Tunsinpa ihteni neroksi
Siispä seuraavaksi fokus takavalohässäkkään, eli takakatteet oli seuraava purkasun kohde. Takavalon lasin sain poise ja irrotin polttimon, polttimon perässä sieltä tuli lampunkanta murusina
Olisikohan tässä ongelmaan selitystä
Lisää katteiden purkua ja takavalosysteemi kouraan, sen kun irrotti johtosarjasta niin jo vain alkoi skootteri tarttailla
Laitoshan oli jo tässä vaiheessa aika päreinä
Myös takajarruvalokytkin piti purkaa
Kävin kyselemässä liikkeistä uutta takavalosysttemiä, olisi saanut tilaustavarana hintaan 40 Eur, eli kallista ja kauan
Siispä kävin motonetistä ostamassa tuohon sopivan ledipolttimon ja sille tarvikekannan, liimailin ledipolttimon valopohjaan alkuperäisen kannan paikalle ja kytkin sen kiinni tarvikekannalla
Hyvä tuli
Myös jarruvalokytkimen (jonka olin siis itse pilannut sulakkeen ohituksella) purin ja entrasin toimintakuntoon
Parisen tuntia meni härvelin niputtamisessa, mutta nyt taas pelaa