GLE:n W212

Vastaa Viestiin
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

tn62634 kirjoitti:Onko 65-profiilin suomikitkat alla? Niillä joka auto on vähän kuin lehmänpaskaan astuisi. :P

Mutta asiaan: Onko joku taksialusta tätä mukavuusalustaa korkeampi? Katselin yhtä 212:sta eilen ja oli aika hassun näköinen 17-tuumaisilla.
Mulla talvigummit 205/60 16 ja lehmänpaska-alusta --> ei ihme, jos velipoika tuli merisairaaksi. :lol:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Artico vaihtui nahkaan ja mukavat jakkarat tuli:

Kuva

Lisää tietoa tuolla:
viewtopic.php?t=56447&postdays=0&postorder=asc&start=0
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tilannepäivitys: kesärenkaat alle, sisä- ja ulkopuolinen pesu ja imurointi. Kumimatot talliin, pehmeät matot takaisin autoon.

Huomattavinta asiassa on se, että parkkitutkan anturit ovat kaikki elossa, vaikka vaikka talvi oli normaalin luminen ja hiihtoreissuillakin käytiin:

Kuva

Katkaistu virtaviivakori osoittaa selvästi sen kohdan, jossa virtaus irtoaa korin pinnasta. Tässä vaiheessa takapuskurin sisäpuoli on täynnä lunta, joka pidemmällä ajomatkalla sulaa pakoputkista roikkuviksi suuriksi jääpuikoiksi.

Uskaltaisikohan arvailla, että joko uudet anturit tai niiden kotelosuojakäsittely puskurin sisäpuolella auttaisi aiemmin jokatalviseen kosteusongelmaan?

Kävin kesärenkailla Oulussa koeajon mukulakivikadulla. Ehjän Mersun tavoin auto kuulostaa täyteisestä graniittilohkareesta kaiverretulta, kuten noin vähän ajetun pitääkin (nyt 132.000 km). Kesärenkailla liikenneympyröissä hieman reippaammin käännellessä epäilytti jo, että oikean reaktiotangon taaempi pusla on saanut siipeensä talven aikana, kun korin kallistuessa kaarteessa kuuluu matkustajan jalkatilasta selvä kolahdus. Sitten löysin oikean etupenkin sateenvarjokotelosta Rouvan minivarjon, joka on tilaansa liian lyhyt ja mahtuu siis seilaamaan laatikossaan. Kuskin puolen sateenvarjokotelossa on Mersun alkuperäinen rättikeppi. Se sopii tilaansa täsmälleen, eikä mahdu kolisemaan. Alkuperäisosien sopivuus on tässäkin tapauksessa ylivoimainen :D

Kaupungilta palatessani kävin autoilemassa motoristin perinnereissun Kiiminkijoen tulvatilannetta Ylikiimingistä jokisuulle seuraten. Koska nollasin kulutuslaskurin kaupungista jo lämpimällä autolla poistuessani, jäi kulutus saman tien kesärenkaiden rauhallisen cruisingin normaaliin lukemaan 4.0. Puolitoista vuotta nollaamatta pyörinyt keskikulutusmittari on talven kuluessa nostanut pitkän ajan keskikulutusta desillä ja näyttää nyt 5.4, jossa on mukana kaksi talvea ja yksi kesä.

Mittari pyörii hieman nopeammin kuin olin ajatellut, mutta budjetoitua tiimaa on nyt pian 2 vuoden ajon jälkeen yhä hyvin jäljellä, joten ei kun ajoa.

Uusi W213 kylmät tyypit tutkittu. Ihan kiva, mutta ei aiheuta toimenpiteitä juuri nyt.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Aika halvalla selvisin tämän kevään autokuumeesta. Niille, joille malli ei ole tuttu, on kummankin kuvan nimessä vihje siitä, mikä on muuttunut:

Kuva

Kuva

Nimikkoauto on jo liikenteessä, kuten kuvasta näkyy.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mitä helkkaria, B-sarjalainen?!! :shock: Tämä oli eka reaktioni, sen verran näytti tuo peräpää erilaiselta. Mutta ethän sä ole voinut vaihtaa autoa kun kerran sait nahatkin just laitettua...onko siis auto saanut uudet lehvät ja takapuskimen suojan?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Sama auto se on :D

Hiihtobussin takapuskuria harjataan lumesta sen verran aktiivisesti, että piilotetaan naarmut suojalistalla. Eteen on lisätty tehtaan jäljiltä puuttuneet Benzin tammenlehvät.

B-Klasse ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta jos sellainen joskus hankitaan, se tulee tämän lisäksi eikä tilalle.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

740 ???
Mistä hommasit tuon takapuskurin suojan?
Onko rosteria?
Laitoin samanlaisen auton ja onse vaan MERSU tuon C jälkeen.
Ei sitä vaan uskonut kun pääsi takaisin E ratin taakse ja se meno on jotain muuta kuin kuoppa kuopan jälkeen. :twisted:

ps , onko sinulla peruutuskaamera?
Mistähän sellaisen saisi muualta kuin marmorilta?
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Jokos se 204:en on esitellyt uuden Eemelinsä foorumilla jossain topikissa?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Ei ole kun kuvat on ottamatta.
Auto mb 350 cdi farkku kattavilla varusteilla ja saksan tuonti.
vm 2014 ajettu 122000 km.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Takapuskurin suoja löytyi eBay.de haulla:

http://www.ebay.de/itm/Ladekantenschutz ... xyFbpR6jsm

Tarjolla on useampiakin malleja, mutta suuri osa on kuvattu joko irrallaan tai Classicin takapuskurissa, josta ei näe suojalistan ja Avan/Elegancen puskurin koristelistan suhdetta. Schätzin mainoksessa on Avantgarde, joten sopivuuden näkee jo kuvasta. Ihan hyvin se paikalleen istui. Saa nähdä, miten pysyy?

Peruutuskameraa en ole osannut tarvitakaan, mutta auto on toisaalta jo valmis, joten harrastuksen vuoksihan voisi tietenkin harkita seuraavaa projektia :D

Luovuin ideasta piilottaa matalat LED kaukovalot säleikön taakse. Siistin asennuksen idea ei toteudu, koska vaakalamellien välissä ei vaan tila riitä kunnon valoille. Plan B on leveä LEDipatteri alempaan ilmanottoon. Luminalights 370 on alle 40 senttiä leveä ja valovirtaa on reilusti xenonparin verran ja TM valotestin valokuvio näyttää vakuuttavalta. Laitonhan se yksi ainoa on, mutta siitä saa myös puolikkaat versiot, jos valopatterin välttämättä tahtoo halkaista.

Tämä kaavailu on ihan puhtaasti turhamaisuutta ulkonäön vuoksi. En osaa kuvitella mihin tarvitsisin NBB Alpha xenonia enemmän valoa, mutta julmetun kokoiset ämpärit ne ovat. Näyttävät ihan siltä, mitä ovatkin, eli rekanvetäjän kattovalot henkilöauton nokalla. Mutta kun niihin on pari talvea tottunut, ei tilalle kelpaa ihan mikä tahansa.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 05.5.2016 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Eikä nuo ledit vielä taida kyetä kunnon xenonien tasolle kantamassa. Joten silti jäisi keulalle nuo ämpärit...
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

204 kirjoitti:Ei ole kun kuvat on ottamatta.
Auto mb 350 cdi farkku kattavilla varusteilla ja saksan tuonti.
vm 2014 ajettu 122000 km.
No, ilmat alkaa olemaan mainiot kuvien ottamiselle, joten odotamme vesi kielellä topikkia autostasi. 8)
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eemeli on sitten katsastettu, eikä tuo nyt juuri ja juuri alle 5 vuotiaan katsastus mikään Amerikan temppu olekaan.

Siitä huolimatta aika källi juttu, kun katsuri sanoi, ettei hänen mittareillaan pysty sanomaan savutusmittauksesta oikein mitään, kun ei resoluutio riitä näihin uusiin dieseleihin. Pitää tyytyä mittarin tulostamaan lukemaan 0.00.

Valoista tuli kysymystä, koska samalta katsurilta olin selvitellyt pari vuotta sitten asennusohjeita ja määräyksiä, ja häntä kiinnosti miten ne nyt on saatu kytketyksi oikein, kun hyvin näyttävät toimivan. Kerroin CANM8 Highbeam kontrollerista, ja lisäsin etten keksinyt enää mitään laillista tapaa saada henkilöautoon NBB Alphaa enemmän valoa. Ei tullut hänellekään mieleen, kun vertasi lisävalojen yllättäviä referenssilukuja :D

Samana päivänä täyttyi 140.000 km. Näillä lukemilla sinnikkäin meillä nähty Volvo antoi periksi ja tehtaan kasaamia alustarakenteita jouduttiin avaamaan korjauksen vuoksi. Rouvan S80 meni näin pitkälle ennen kuin edessä alatukivarsien isot puslat olivat ratkenneet vaihtokuntoon. Eemeli on edelleen ehjän Mersun tavoin täyteinen graniittilohkare myös mukulakivikadulla.

Ceen tekemään meidän perheen ennätykseen ennen ensimmäistä alustan nupin vaihtoa on vielä matkaa, mutta mikä kiire tässä, kun budjetoitua ajomatkaa on vielä toinen mokoma jäljellä. Kyllä ne tämänkin alustan heikot kohdat lähivuosina selviävät.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kesäloman pohjat Mersumiehen Iron Butt ajo, eli 1600 km ennen 70 litran tankkaustaukoa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

740 GLE kirjoitti:1600 km ennen 70 litran tankkaustaukoa.
:eec: :eec: :eec: :eec:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kääk!

Viime viikonlopun Tour de Finlandin aikana sattui yksi ihmeellinen hasardivaihto, jossa 7G-Tronic jäi kai viitosvaihteelle junnaamaan maantienopeudella. Tänä aamuna lähti kuin lehmä makuulta. Ei vastaa kaasuun normaalisti, vaihtaa tasanopeudellakin suuremmalle vasta selvästi yli 2000 RPM käyntinopeudella eikä usko pakkovaihtoflipuja ellei liipaisinta pidä pohjassa useampia sekunteja. Jotkut vaihdot ylöspäin näyttävät menevän kuin välivapaan kautta kieppikellon kiekaistessa hetkellisesti selvästi lähtö- ja kohdevaihdetta suuremmalla käyntinopeudella. Myös alas vaihdot vauhdin hidastuessa rullaamalla ovat poikkeuksellisen töksöjä.

Mitään hälytyksiä ei näy, eikä auton alle valu lätäkköä, mutta iCarsoft DIY-testeri kertoi jo kerran ettei saa yhteyttä voimansiirton kontrolleriin lainkaan.

Oli jo muutenkin määräaikaishuolto varattuna huomiseksi. Saa nähdä, onko siellä MV-HK (maavika-heiluta kaapelia) vai jotain ihanan kallista kilahtanut? :kele:

Volvon aikanaan kiukutellessa se alkoi käyttäytyä viimeistään silloin kun uhkasin vaihtaa sen Saabiin, mutta tuo ei taida enää nykytilanteessa olla uskottava pelote?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tuomio julistettu, momentinmuunnin uusiksi. Tehdas tulee vastaan kustannuksissa, mutta riittävän kallista silti.

Kun aiemmin on yhden Volvon automaatin (ei 740 GLE), jäähdytin sotkenut glykolin ja ATF:n puuroksi, meidän perheessä on nyt 2/3 automaatista kokenut kalliin haaverin.

Kun härveli saadaan taas jalkeille, kuka haluaa vaihtaa manuaalivaihteisen W212:nsa vasta huollettuun automaattiin?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:Tuomio julistettu, momentinmuunnin uusiksi. Tehdas tulee vastaan kustannuksissa, mutta riittävän kallista silti.

Kun aiemmin on yhden Volvon automaatin (ei 740 GLE), jäähdytin sotkenut glykolin ja ATF:n puuroksi, meidän perheessä on nyt 2/3 automaatista kokenut kalliin haaverin.

Kun härveli saadaan taas jalkeille, kuka haluaa vaihtaa manuaalivaihteisen W212:nsa vasta huollettuun automaattiin?
Paljonko ajettu? Oliko mitään muita oireita ennen kuin laukesi? Paljonko uusi momentinmuunnin kustantaa töineen?

Pitääkö olla pelko persiissä täälläkin vai väittivätkö Veholla, että oli ensimmäinen josta meni?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kuinka nyt näis uusis malleiskin menee "puurot ja vellit" sekaisin vaihdelaatikossa? Mä olen elänyt siinä ilmeisesti vääräs uskos että 211 -malliin nämä ongelmat olis loppuneet.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Oliko puurot ja vellit sekaisin vai oliko vika joku muu :shock: :roll:

Luulis että Valeo-pskat on jo koettu tehtaankin osalta :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kotiin tullessa teki yhden välivapaan tuntuisen vaihtovirheen ja jäi jurisemaan. Sammutin, käynnistin ja ajoin varovasti kotiin. Seuraavassa startissa tuntui kuin tomaatin öljymäärästä olisi ollut puolet kateissa, eli siis veto hukassa ja laatikko vikatilassa käyttää vain osaa vaihteista. Kävin pihalta lähtiessä auton alla kurkkaamassakin, että näkyykö lätäkköä. Mitään varoitusta tai vikailmoitusta ei kojetaulussa näkynyt.

Ei väitetty ainutlaatuiseksi tapahtumaksi Oulun Veholla, muutama menee vuodessa. Mutta ei myöskään epidemia. Katsotaan nyt mitä maksaa, kun autolle oli jo valmiiksi buukattu samalle päivälle määräaikaishuolto 145.000 km kohdalla.

Tässä ei käsittääkseni ole mitään glykooliseosta, se mainitsemani valkoinen puuro löytyi vuosia sitten Volvon A-W automaatista aivan ensimmäisten vuosimallien W211 reseptillä integroidun jäähdyttimen sekoittamana (shaken & stirred).

Jotenkin tragikoomista, että tuo Rouvan Volvon kaikkien sohloksi tuntema Aisin-Warner automaatti vaan mennä porskuttaa pian neljättätoista vuottaan. Se ei ole heikentynyt lainkaan, vaihtaa ihan yhtä huonosti kuin uutenakin. Vanha "varma" 3-vaihteinen A-W ja tämä 7G mysteerio on vaan eri tavoilla rampautuneet.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Paljonko kustantaa turbiini vaihdettuna?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ei tietoa vielä, auto yhä pajalla.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Täällähän tuo hyvin huollettu manuaali w212 on.. 176tkm. Vahvalla kytkimellä :wink:
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Olenko ymmärtänyt oikein, että taloudellisuuden nimissä GLE käyttää ajelleessa "paljon" niitä ratin takana olevia läpysköitä? Jos näin, niin voiko tuo olla syynä tai edesauttaa tätä tapahtunutta?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

bercedes menz kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että taloudellisuuden nimissä GLE käyttää ajelleessa "paljon" niitä ratin takana olevia läpysköitä? Jos näin, niin voiko tuo olla syynä tai edesauttaa tätä tapahtunutta?
Ei kai ne läpyskät koristeita ole, kyllä niitä pitää saada käyttää niin kuin kuski haluaa. Itse ainakin käytän eikä vielä ole mitään hajonnut (koputetaan puuta...).

Tietokone siellä valvoo, tai ainakin pitäisi valvoa että vaihdot syystä ja toisesta sujuvat oikein.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

markoala kirjoitti:Täällähän tuo hyvin huollettu manuaali w212 on.. 176tkm. Vahvalla kytkimellä :wink:
No en nyt ihan tosissani ole juuri nyt vaihtamassa, mutta ei niin pientä leikkiä ettei totta toinen puoli. 6G-Tronicin ylin vaihde on tasan sama kuin 5G-Tronicin ylin, mutta muistankohan oikein, että se myös suunnilleen sama kuin 7Geen kuutonen, eli satasen vauhdissa sulla lienee kieppikellossa vähän yli 1500 RPM, eikä vähän alle, kuten 7-vaihteisessa?

Nyt olen istunut viikon sisällä kahden ruuhkan läpi, ja tuli ihan mieleen 740 GLE Brittitunnuksin Lontoon ympäristössä. Nimittäin kuinka hienosti manuaali ja 12-kiloinen vauhtipyörä toimii tukkoon menevällä valtatiellä. Tsadista Mersulla lähtiessä sai ensimmäisen tunnin seistä jarrulla Kehä I iltapäivän tietöissä. Rasittava polkuauto, kun ei osaa mennä itsestään hitaasti, vaan pyrkii kiihdyttämään ainakin kahteenkymppiin.

Oulussa sitten tällä viikolla kolarin takia jonotusta 740 GLE:llä, joka hoitaa homman helpommin. Sattui olemaan Garminin sporttitesteri ranteessa, niin työnsin odotellessa luun ulos GPS signaalin nappaamiseksi. Tyhjäkäynnillä 1-vaihteella mihinkään polkimiin koskematta Seittenneliskanttinen vetäää nikottelematta 6 km/h. Manuaalivaihteinen menee siis stop&go jonossa ihan omia aikojaan puhtaasti hitaammin kuin viitsisin kävellä.

Siihen kun lisää vielä talviajon helppouden, en yhtään hämmästyisi, vaikka seuraava autoni olisi taas manuaali. Jo ihan mukavuudenkin vuoksi. Oma näkemykseni ja ajotapani todennäköisesti poikkeaa valtavirrasta, joten en pahastu, vaikka joku valitsee toisin.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 25.8.2016 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

bercedes menz kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että taloudellisuuden nimissä GLE käyttää ajelleessa "paljon" niitä ratin takana olevia läpysköitä? Jos näin, niin voiko tuo olla syynä tai edesauttaa tätä tapahtunutta?
Tuleehan niitä käytetyksi. Suurin vaihde valitaan automaattisesti 90 mittarinopeudella, jolla saattaa valtatien talvirajoituksella päästä huonolla tuurilla poliisin juttusille. 88 mittarinopeudella ei pääse, ja silloin tomaatti huolii jo suurimman vaihteen kunhan rasitus ja kaasun astus ovat keveitä. Turbiinia tuo rasittaa lisääntyvien vaihtotapahtumien vuoksi, koska lukko menee päälle pakkovaihdon jälkeen. Muutenhan se ei kulutusmielessä kannattaisikaan ollenkaan. Mutta vaihtoja tulee lisää, koska automaatti palaa kuutoselle seuraavassa ylämäessä, kuten tietenkin pitääkin.

Toinen tyypillinen käyttötarkoitus on moottorijarrutuksen tehostamiseen, jos liikennetilanne sitä vaatii huonosti ennakoituani. Mutta ei minustakaan näillä pitäisi pystyä mitään ylikuormittamaan?

Viimeinen niitti varmaan oli tuhoon johtaneen viikon ajot, ensin tonnin halkokuorma perävaunulla, minkä seurauksena tultiin Syötteen maastosta aika pitkät pätkät vaaran kylkeä turbiinilukitus auki sutien, kuten kuuluukin. Tuolla lastilla en tietenkään koskenut vaihtoflipuihin lainkaan, vaan annoin laatikon hämmentää S-asennossa ihan kuten parhaaksi näkee. Mutta silloin se minusta suti vielä hyvin = hallitusti ja hiljaisesti.

Torquen näytössä ahtopainelukemat vilistävät normaalisti pelkällä autolla ajaen tuollakin ihan villisti, mutta nyt ehti oikein helposti lukea näytöltä rajoituspaineen 22.8 psi, eli vähän vajaa 1.6 bar, joka jäätyi isoimmissa nousuissa näyttöön pitkäksi aikaa.

Parin päivän jälkeen sitten tunti tyhjäkäynnillä jarrulla seisomista ei lämmittänyt voimansiirron öljyjä eikä mitään muutakaan (katsoin joutessani Torquesta, kun ei ollut muutakaan tekemistä kuin seistä polkuauton jarrulla). Mutta kotiin päin Lahden tietä lähtiessäni muistan kyllä ihmetelleeni jatkuvan PDF puhdistuspolton kuuloista kuminaa jyrkässä ylämäessä. Turbiinissa taisi olla jotain ylimääräistä värinää jo silloin, koska nyt se nimittäin hiljeni.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 25.8.2016 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Auto tuli kuntoon ja toimii ainakin yhtä hyvin kuin sen ostaessani. Olisi mielenkiintoista jossain välissä verrata vaihteiston toimintaa samanlaiseen? Ei sillä, että omassani olisi nyt mitään valittamista.

Laskua tuli 1830 €, mikä taitaa olla tällaisesta rempasta reilunlaisesti Good Will alennuksesta huolimatta?

Ihan kiva auto tämä toimiessaan on. Kaikkia vanhoja syntejä ei ole silti vielä anteeksiannettu, joten Bonnie Tylerin Simply The Best ei soi vielä luontevasti. Laitetaan mieluummin sen sijaan viha-rakkaussuhdetta paremmin kuvaava:

Sun läsnäolosi vain tärkein on,
oot toisten mielestä sä mahdoton.
Mut vaikk' et ole mallikelpoisin
se jokin sinulla on...
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”